Gå til innhold

Antibiotika mot kviser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk tidligere i år utskrevet Lymecyclin Actavis og Epiduo av en hudlege. Hun sa det gjerne ville ta 1-2 måneder før jeg så noe effekt, men har nå gått på det i 2 måneder og er bare blitt verre. Har bare fått flere kviser, sorte prikker og rød hud. Utrolig frustrerende, så jeg lurer på

1) Hvor lang tid kan jeg forvente før det blir noe bedring?

Tidligere har solarium fungert effektivt, i hvertfall midlertidig. Det er derimot rådet å ikke bruke solarium under kuren.

2) Så er det mulig å f.eks. droppe pillene i to uker, og ta litt solarium, for å så begynne igjen? Eller vil det bare gjøre vondt verre?

Epiduo kremen er anbefalt hver kveld, men jeg føler den bare gjør huden min rød og tørr. 

3) Kan jeg derfor bruke fuktighetskrem over den? Og hvor ofte bør jeg bruke den?

Anonymkode: 58849...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/lymecyclin-actavis-580958 Disse pillene er et Tetracyklin og å sole deg når du bruker disse elelr har brukt dem for kort tid siden er ikke å anbefale. Jeg har en gang sett en person som hadde arbeidet utendørs, på en solfylt dag, mens han brukte tetracykliner. For å si det slik, det var ikke noe vakkert syn, men temmelig skremmende. 

Anbefaler deg å fortsette kuren gjennom vinteren, selv om du føler deg dårlig, utseendemessig. Hensikten med kremen er nettopp å tørke ut og renske opp i huden. Kjøp deg blå apobase krem eller en annen fuktighetskrem på apoteket og bruk den på morgen og om ettermiddagen om du føler du trenger det og hudlegekremen på kvelden. Eller kontakt hudlegen på nytt over nyttår. Nå er nok alt julestengt. 

Anonymkode: 85a2f...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må smøre deg med TÅLMODIGHET. 

Sånne kvisekurer tar lang tid, og ofte blir det verre før det blir bedre. Å gjøre noe annet enn hva hudlegen din ber deg om er ikke å anbefale, det kan faktisk gjøre vondt verre. Forstår at det er kjipt, har vært der selv, men det er heldigvis bare midlertidig :) 

Endret av saltyliquorice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kviser er forårsaket av streptokokker, som er er resistente mot antibiotika, faktisk spiser de det, så ikke rart det har blitt verre...
"Acne is often caused by streptococcus in the system. When it comes to acne, the strep resides in the lymphatic system. Some usual areas strep can be found include the cheeks, face, behind the ears, and around the neck. Someone who suffers from acne typically received multiple rounds of antibiotics as a child. It might take a bit of time for someone to fully heal from acne because any prior antibiotic use has ultimately played a role in strengthening the strep. Fortunately, by cleaning up the diet, adopting a proper supplementation protocol, and building up the immune system, you can free yourself from acne and the underlying strep."  http://www.medicalmedium.com/blog/streptococcus-revealed

Anonymkode: 90e4b...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du ikke må bruke produkter på huden som tetter igjen porene. Det inkluderer også å passe på at balsamen i håret når du vasker det ikke er i kontakt med huden. Noen får kviser av dette. 

Anonymkode: 03982...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk tidligere i år utskrevet Lymecyclin Actavis og Epiduo av en hudlege. Hun sa det gjerne ville ta 1-2 måneder før jeg så noe effekt, men har nå gått på det i 2 måneder og er bare blitt verre. Har bare fått flere kviser, sorte prikker og rød hud. Utrolig frustrerende, så jeg lurer på

1) Hvor lang tid kan jeg forvente før det blir noe bedring?

Tidligere har solarium fungert effektivt, i hvertfall midlertidig. Det er derimot rådet å ikke bruke solarium under kuren.

2) Så er det mulig å f.eks. droppe pillene i to uker, og ta litt solarium, for å så begynne igjen? Eller vil det bare gjøre vondt verre?

Epiduo kremen er anbefalt hver kveld, men jeg føler den bare gjør huden min rød og tørr. 

3) Kan jeg derfor bruke fuktighetskrem over den? Og hvor ofte bør jeg bruke den?

Du må jo selv vurdere om medisiner har noen form for effekt. Ikke sjelden roter de til systemet enda mer enn før, og du ender opp med samme resultat etter kuren som før kuren. 

Sånn generelt så rådes en til å unngå alt av hudprodukter. Fra krem via serum og rensing til sminke. Alle produkt med irritanter i bør droppes (også hårprodukter, vaskemidler, deodorant/hudkrem og skyllemidler. Den verste irritanten der ute er parfyme). Du bør vaske huden 2-3 ganger daglig med lunket vann på en myk klut som har vært kokvasket. Dersom du gjør dette i 2-3 måneder samtidig som du lever sunt, stressfritt og relativt sukkerfritt så vil de aller fleste få et godt resultat.

Det er også viktig å huske at betent utslett i ansiktet for en solid andel av befolkningen ikke er kviser, men allergi. I så fall må allergenet finnes og utelukkes. Du kan bruke medisiner i årevis, det hjelper ikke det plukk om utslettet ditt kommer av hvete, laktose eller svin (som alle er kjente allergener som fører til «kviser»)

Anonymkode: 98f36...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, saltyliquorice skrev:

Du må smøre deg med TÅLMODIGHET. 

Sånne kvisekurer tar lang tid, og ofte blir det verre før det blir bedre. Å gjøre noe annet enn hva hudlegen din ber deg om er ikke å anbefale, det kan faktisk gjøre vondt verre. Forstår at det er kjipt, har vært der selv, men det er heldigvis bare midlertidig :) 

Ja, jeg får gjøre det. Gikk du selv på antibiotika, og i så fall hvor lang tid gikk det før det ble bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/lymecyclin-actavis-580958 Disse pillene er et Tetracyklin og å sole deg når du bruker disse elelr har brukt dem for kort tid siden er ikke å anbefale. Jeg har en gang sett en person som hadde arbeidet utendørs, på en solfylt dag, mens han brukte tetracykliner. For å si det slik, det var ikke noe vakkert syn, men temmelig skremmende. 

Anbefaler deg å fortsette kuren gjennom vinteren, selv om du føler deg dårlig, utseendemessig. Hensikten med kremen er nettopp å tørke ut og renske opp i huden. Kjøp deg blå apobase krem eller en annen fuktighetskrem på apoteket og bruk den på morgen og om ettermiddagen om du føler du trenger det og hudlegekremen på kvelden. Eller kontakt hudlegen på nytt over nyttår. Nå er nok alt julestengt. 

Anonymkode: 85a2f...6db

Haha, ja da unngår jeg nok solarium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg får gjøre det. Gikk du selv på antibiotika, og i så fall hvor lang tid gikk det før det ble bedre?

Jeg gikk ikke på antibiotika, så det er en liten mulighet for at det ikke fungerer, men hudleger gir deg medikamenter som er tilpasset DEG best :) Blir du veldig sliten, lei og ikke orker mer ville jeg heller bedt om en oppfølgingstimene eller en prat på telefonen. 

Jeg fikk p-piller og zalna, i tillegg til reseptfrie hudpleieprodukter fra la roche posay. Det fungerte fint :) men jeg husker at jeg blei ordentlig lei meg, gråt litt og var skikkelig oppgitt fordi jeg ikke hadde fått noe sterkere. Huden min blei først verre, rød, tørr som fy og ekkel. Fikk redusert selvtillit, og trodde jeg skulle få noen skikkelige arr som jeg måtte laserbehandle eller noe. Men(!) da jeg begynte på behandlingen tok jeg det seriøst, jeg pirket ikke, holdt meg unna og prøvde å være tålmodig. Utrolig vanskelig, men jeg angrer ikke :) tror det tok 4 måneder eller noe før det begynte å bli bedre. I dag kan man ikke se at jeg noen gang har hatt problemer med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kviser er forårsaket av streptokokker, som er er resistente mot antibiotika, faktisk spiser de det, så ikke rart det har blitt verre...
"Acne is often caused by streptococcus in the system. When it comes to acne, the strep resides in the lymphatic system. Some usual areas strep can be found include the cheeks, face, behind the ears, and around the neck. Someone who suffers from acne typically received multiple rounds of antibiotics as a child. It might take a bit of time for someone to fully heal from acne because any prior antibiotic use has ultimately played a role in strengthening the strep. Fortunately, by cleaning up the diet, adopting a proper supplementation protocol, and building up the immune system, you can free yourself from acne and the underlying strep."  http://www.medicalmedium.com/blog/streptococcus-revealed

Anonymkode: 90e4b...3a0

Engelen er ute igjen? Er du hans nye disippel?

Anonymkode: dac54...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...