Leo Skrevet 23. desember 2017 #1 Skrevet 23. desember 2017 Tradisjonen tro så er det vel fremdeles en del som baker minst sju sorter kaker til jul, men er det bare meg som synes en del av dem smaker til forveksling likt (Smør og sukker) og fint klarer seg med en eller to i løpet av året av serinakaker, goro, krumkaker og hva det nå måtte være? Blir alt som bakes virkelig spist eller går mye i søpla/til småfuglene i januar/februar? Brukes det mye tid og ressurser på noe som egentlig er til svært liten nytte ut over å opprettholde en tradisjon? 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #2 Skrevet 23. desember 2017 Jeg elsker lyse julekaker! Jeg spiser minst 500 gram hver jul. Anonymkode: 15987...1fe 1
Arkana Skrevet 23. desember 2017 #3 Skrevet 23. desember 2017 Vi baker mye julekaker og vi spiser alt sammen, men vi baker ikke kaker som er veldig like heller da og ingen av de originale syv sortene. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #4 Skrevet 23. desember 2017 HEr i huset spises det opp før jula er over. Fire stk med dessertmage og ekstremt søtdilla, så her spises hver en lille smule opp. Det som forsvinner først er er kolakaker, krumkaker, pepperkaker og serinakaker. Anonymkode: b78c5...e57
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #5 Skrevet 23. desember 2017 Jeg baker minst 4 sorter, men ikke så mange som smaker likt. Jeg elsker julekaker, og ting blir alltid spist opp. Jeg lager ikke de aller største porsjonene, da, så da er det helt overkommelig. Anonymkode: 362a0...25b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #6 Skrevet 23. desember 2017 Fryser dem ned og tar opp innimellom resten av året. Anonymkode: b8476...637
Lillemorbare Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 Jeg baker syv slag. Men av mine slag er det ikke bare kaker, det er også godteri. Ingentig går i søpla, vi tar med oss litt hver gang vi reiser på besøk i romjula. Og mannen spiser en del og! 1
Million Skrevet 23. desember 2017 #8 Skrevet 23. desember 2017 Jeg baker ikke en eneste julekaketype. Hendte jeg bakte pepperkaker noen ganger når guttungen var liten, sammen med han for kosens skyld, men i de senere år? Ingenting. Det ble bare liggende og ikke spist opp likevel, selv om både far og sønn likte pepperkaker. De spiste, men det ble likevel for mye, så mye ble kastet etterhvert når jula var over. Selv er jeg ikke så veldig glad i kaker generelt, ikke små julekaker etc spesielt, så hvorfor bake noe jeg selv ikke engang vil spise? 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 Ingen, julekaker er ofte tørre, kjedelige, smakløse, eller fulle av mettetfett. Hvorfor spise dem når det er så mye annet godt å spise Anonymkode: ca25c...a82 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #10 Skrevet 23. desember 2017 Det fine med småkaker er at de holder seg lenge, så man man fint servere dem i selskaper utover våren. Anonymkode: 6d148...a45 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #11 Skrevet 24. desember 2017 Jeg baker 7 slag, men jeg unngår å lage slike som er samme deig i ulike varianter. Jeg lager heller ikke så mange av hver, vanligvis regner jeg om oppskrifta til ett eller to egg. I år har jeg bommet litt, for vi skulle egentlig reise til hytta med svigers, men så ble det for dårlig reisevær i går. Det går nok fint likevel, for jeg har noen venner jeg kan invitere i romjula. Anonymkode: a58e2...b0f
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #12 Skrevet 24. desember 2017 Spiser lite julekaker. Eneste jeg faktisk kan spise en del av er berlinerkranser og smultringer 😂 heldige meg har svigerforeldre som kommer opp med en boks julekaker i ny og ne så jeg slipper å tenke på det Anonymkode: df6a1...6ee 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #13 Skrevet 24. desember 2017 På 23.12.2017 den 3.58, Leo skrev: Tradisjonen tro så er det vel fremdeles en del som baker minst sju sorter kaker til jul, men er det bare meg som synes en del av dem smaker til forveksling likt (Smør og sukker) og fint klarer seg med en eller to i løpet av året av serinakaker, goro, krumkaker og hva det nå måtte være? Blir alt som bakes virkelig spist eller går mye i søpla/til småfuglene i januar/februar? Brukes det mye tid og ressurser på noe som egentlig er til svært liten nytte ut over å opprettholde en tradisjon? Enkelte kaker forsvinner ut av kakeboksene ved hjelp av rampenissen. Da finner vi bare tomme kakebokser uten å forstå hvor kaken er blitt av. Mens andre kaker rampenissen og heller ingen andre er interessert i, de blir bare værende i boksene inntil vi lager brødkaker av kakerester. Anonymkode: b690e...cf2 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #14 Skrevet 24. desember 2017 Jeg tror faktisk vi har litt flere enn syv ulike slag i år, men hvilke kaker som bakes velges ut ifra hva familien har lyst på, og vi baker ikke syv nesten like typer. I år er det bakt cookies (to typer, lyse og mørke), kakaomakroner, sandnøtter, peppernøtter, kakemenn, kransekakepinner og mariekaker. I tillegg er det kjøpt smultringer, laget delfiakake, og diverse julegodt. Trikset er å ikke lage så altfor mye av hver sort, så blir det spist opp. Anonymkode: 46e30...f50
Anglofil Skrevet 25. desember 2017 #15 Skrevet 25. desember 2017 Kakene gis bort og tas med i ulike familietilsetninger. I år ble det kun to slag (rakk ikke lage berlinerkranser, så ble bare strull og krumkaker i år). Jeg lager mellom 7-9 slag, og da spiser jeg vel kanskje 3 slag selv, og resten spiser gjerne resten av familien opp. Pleier å ha med på f.eks julaften, 1. juledag osv. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #16 Skrevet 25. desember 2017 Jeg feirer hvert år hos min mor, hun har sluttet helt med det. Det blir ikke spist, hverken før, under eller etter jul, så vi baker noen pepperkaker og kjøper julesnop til kaffen i stedet. Ser ikke helt poenget med å styre med det når vi ikke spiser det uansett, vi er bare voksne folk. Anonymkode: de9ae...006
Gjest GoldenLioness Skrevet 25. desember 2017 #17 Skrevet 25. desember 2017 Jeg🙈 Kun to av typene, men eeelsker dem 😃
Biloba Skrevet 25. desember 2017 #18 Skrevet 25. desember 2017 Vi spiser lite julekaker i høytiden, da hører de liksom bare med på bordet. Men vi koser oss i advent☺ Passer på å ikke lage så store porsjoner.
skruf Skrevet 25. desember 2017 #19 Skrevet 25. desember 2017 Jeg baker ikke syv sorter, bare kakemenn, puffetrisboller, mintkonfekt med sjokolade og kokos, brune pinner og kjeks etter en gammel oppskrift fra oldemoren min. Bortsett fra konfekten og kjeksene så spiser jeg ikke av det andre. Eldstejenta liker puffetrisbollene. Mannen min liker alt. Tror han er i slekt med kakemonsteret, så her blir ingenting kastet.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #20 Skrevet 25. desember 2017 Her kjøpes det bare noe smultringer og noen pepperkaker. Og kanskje kransekakestenger. Bake orker jeg ikke for tiden. Og serinakaker, sandkaker og det der smaker veldig likt. Kanskje jeg kjøper krumkaker i romhulen om det er mer igjen. Anonymkode: 98d19...0fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå