Gå til innhold

Fiskeretter for barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt for å få barna til å akseptere fisk.

Har etterhvert fått dem til å spise litt stekt laks, sansynligvis fordi konsistensen blir litt fastere enn om den kokes.

Men det finnes jo MASSEVIS av fiskeretter som er kjempegode. Også med hvit fisk. Er det noen som har forslag til hva jeg kan lage som deres barn (under 12 år) aksepterer ?

Det bør sansynligvis være uten for mange smakstilsetninger.

Tidligere spiste de LITT fiskegrateng, men nå er det vistnok for mye hvit saus og/eller for lite makaroni slik at de bare sitter å pirker.

Fiskepinner ble også akseptert en peride, men er ikke lenger et alternativ.

Far til 2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine tre på 4, 12 og 14 spiser stekt eller grillet Tunfisk (nb; skal ikke gjennomstekes!!!). Den har en mer kjøtt-aktig konsistens - altså en fast fisk, mye fastere enn laks. Og den er kjempegod - men ikke veldig billig. Severer vanligvis med en salat til og basmatiris og ev. en eller annen saus.

Skrevet

Jenta mi spiser fiskepinner, fiskegrateng, fiskesuppe, fylt rødspette og andre fryseprodukter. Egentlig all fisk. Seifilet eller torskefilet i indisk saus (fra glass, jeg orker ikke å steke krydder å ha karrilukt i huset i månedsvis etterpå) går ned på høykant.

Torskefilet eller beriflabb surret med bacon og tredd på små trespyd er godt og ser tøft ut. Så kan du kalle det noe kult, indianerfisk eller noe slikt :ler:

Lakseboller lager vi i hauger og lass når laks er på tilbud og jenta vår elsker det:

Kjør 5-600 g laksefilet (og evt 1-200 g røkelaks) i foodprocessor sammen med 1 ts salt, 1 ss potetmel, 1 egg og 3-4 finhakkede vårløk til en fiskefarse. Lag små boller med teskje og ha i en kjele med kokende fiskebuljong, legg på lokk og skru av varmen, og trekk til de er gjennomkokte. Supert å spise for små hender, kjekt å fryse og ta opp til en rask hverdagsmiddag. Torskefilet smurt med rød eller vanlig pesto og stekt i ildfast form på en seng av tomatskiver går også ned på høykant.

Laks kan grilles hel i en pakke av vått avispapir, og det har kanskje nok underholdningsverdi til at barna blir begeistret for maten.

Ta med ungene på fisketur til sommeren så blir det nok fiskespisere av dem!

Skrevet

Kanskje tilbehører bør bli bedre? I dag har jeg laget en nydelig stuing til stekt sei. Skrell poteter, kålrot og gullrot. Kutt det i små biter. Hakk purreløk og bland alt sammen. Held en pakke matfløte over og la det koke i ca. 30 minutter. Det er nydelig. :)

Skrevet

Fiskeboller i hvit saus er vel gjerne populært, og om du gjør sausen grønn med spinat blir det kanskje litt ekstra spennende?

Hva med fiskelasagne? Bare bytt ut kjøttdeigen med vanlig torsk. Eller lag pasta med tomatsaus og ha biter av torsk og gjerne også reker i sausen.

Bland sammen hvit saus med kokt fisk, finhakket purre, kokte poteter og gulrøtter i terninger. Fyll i terteskjell om du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...