Gå til innhold

Sulten til sengs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i det siste fått kommentarer fra mange kjente, kollegaer og familie om at jeg er for tynn. Har alltid vært tynn/normal. Er mor til en gutt på snart 3 år, jobber deltid og tar på meg så mye ekstravakter jeg får til. Men økonomien er skral, det er bare vi to og jeg merker det på lommeboka. gutten er aktiv så det blir fort slitt/ødelagte klær. Prøver å gi så han har det han trenger ++. Kjøper ikke det som nødvendigvis er dyrest, men det av god kvalitet som ofte koster litt. Alt er handlet inn til jul av mat og gaver, skal ikke være hjemme. Har mange i familien å gi gaver til. flere søsken som har fått barn etter meg. prøver så godt jeg kan og vi har det bra. De siste to ukene har jeg jobbet hver dag med unntak av søndagene og jeg har gått til sengs sulten i på den tiden og.... føler meg litt deppa, gleder meg til jul for da blir jeg servert mat, men når nyåret kommer er jeg tilbake i samme situasjon. noen som har råd/ tips og komme med? blir det bedre? har en liten sparekonto som jeg har noen en husleie på i tilfelle noe dyrt skal gå i stykker...

Anonymkode: 0f691...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jobb mer, evt bytt jobb.

Anonymkode: c1a02...534

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har i det siste fått kommentarer fra mange kjente, kollegaer og familie om at jeg er for tynn. Har alltid vært tynn/normal. Er mor til en gutt på snart 3 år, jobber deltid og tar på meg så mye ekstravakter jeg får til. Men økonomien er skral, det er bare vi to og jeg merker det på lommeboka. gutten er aktiv så det blir fort slitt/ødelagte klær. Prøver å gi så han har det han trenger ++. Kjøper ikke det som nødvendigvis er dyrest, men det av god kvalitet som ofte koster litt. Alt er handlet inn til jul av mat og gaver, skal ikke være hjemme. Har mange i familien å gi gaver til. flere søsken som har fått barn etter meg. prøver så godt jeg kan og vi har det bra. De siste to ukene har jeg jobbet hver dag med unntak av søndagene og jeg har gått til sengs sulten i på den tiden og.... føler meg litt deppa, gleder meg til jul for da blir jeg servert mat, men når nyåret kommer er jeg tilbake i samme situasjon. noen som har råd/ tips og komme med? blir det bedre? har en liten sparekonto som jeg har noen en husleie på i tilfelle noe dyrt skal gå i stykker...

Anonymkode: 0f691...ff9

Eh kjøpe mer mat? :klo: jeg leser bare masse unnskyldninger. Du har garantert råd til å bruke 200kr mer i mnd på mat. 

Havregrøt metter og er ikke dyrt, knekkebrød. Egg, med litt gulerot/kolorabi ved siden. Igjen billig! Handle pålegg på tilbud, ofte store bokser med leverpostei til 10kr osv 

Anonymkode: 05d8e...d9b

• Liker 11
Gjest økonomifrue
Skrevet

Kjenner familien din til din økonomiske situasjon? I så fall burde de selv skjønne, og forstå at du prioriterer mat fremfor julegaver til de. Angående jul, mange lager alt for nye mat og en del ender i søpla, jeg vil derfor råde deg til å melde deg frivillig til å ta med litt rester hjem, mye kan fryses og benyttes senere. 

Ellers som flere skriver, havregrøt, knekkebrød og egg er billig og metter. Også finnes hjelp oss og hjelpe og frelsesarmeen mange steder. Det er ingen skam å kontakte dem, selv om det kan føles sånn før man gjør det. 

Ingen skal trenge å legge deg sultne! 

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du organiserer ting, så jeg bare gir noen tips jeg kommer på. Kjøp billigere mat, større kvanta til fryseren, kjøp inn billig og mettende mat så du ikke går til sengs sulten, sjekk tilbud, coop har også tilbud på diverse ting som er nær holdbarhetsdato så det kan du fryse ned. Klær til sønnen din kan du se om du får kjøpt brukt på finn ol. Søk andre/flere jobber et sted du får flere vakter eller hvor du kan supplere for de dagene du ikke jobber. Og med julegaver synes jeg det er helt ok å si ifra at man ikke har råd til så dyre gaver, eller gaver i det hele tatt. Du må ikke gi gaver til alle. Håper virkelig det ordner seg for deg i det nye året og ønsker deg en god jul:hug:

Anonymkode: aea58...557

• Liker 2
Skrevet

Du sier at du velger å kjøpe kvalitetsklær til barnet og det koster litt, det er ikke sånn at dyrt er bedre enn billig for små barn. Ullundertøy og hverdagsklær kan være like bra fra en billig butikk som en dyr, og klær som blir slitt eller får hull går fint an å sette på en lapp eller sy sammen og bruke litt til, det er ingen grunn til å kjøpe nytt. Etterhvert som alle i en søskenflokk får barn er det også helt normalt å kutte ut gaver til de voksne og bare gi til barna, det burde du ta opp med dine søsken. Når det gjelder mat så er det ingen grunn til å gå sulten til sengs så lenge du kjøper de billige og gode matvarene. Havregrøt, knekkebrød og leverpostei er nevnt av flere, men smøreost og syltetøy kan også være rimelig, og det samme med hvitost fra butikkens merkevare i storpakning. Jeg lager knekkebrød selv, de metter mer og koster mindre enn fra butikken, så det kan være et tips. Ellers må du se deg om etter en jobb som er bedre betalt, evt selge ting du ikke har bruk for hjemme på finn eller app. 

Anonymkode: 1d0d7...f14

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to barn ts og er periodevis alenemor, og har de fleste utgifter!  Pleier å kjøpå billige first price grønnsaker , samt jeg tråler tilbudsdisken for gode ting og lager god middager med , pasta ,grønnsaker og kylling!  Det er ikke vanskelig å lage billig og enkel mat;)  baker brødet selv og , det sparer du mye på, bak gjerne 3 brød om gangen og frys dem

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporinger og personangrep.

Raven Emerald, mod.

Skrevet

Jeg kjøpte klær hos fretex og fant ting på finn som var gratis. Kjøpte billigprodukter i butikkene .

Anonymkode: f3983...475

• Liker 1
Skrevet

Få deg full jobb og ha barnet i barnehage? 

Anonymkode: f4c46...4dd

Skrevet
På 23.12.2017 den 4.00, AnonymBruker skrev:

Eh kjøpe mer mat? :klo: jeg leser bare masse unnskyldninger. Du har garantert råd til å bruke 200kr mer i mnd på mat. 

Havregrøt metter og er ikke dyrt, knekkebrød. Egg, med litt gulerot/kolorabi ved siden. Igjen billig! Handle pålegg på tilbud, ofte store bokser med leverpostei til 10kr osv 

Anonymkode: 05d8e...d9b

Enig med deg! Jeg lever veldig stramt økonomisk dette året og da er mat som havregrøt, 1 banan veldig Greit.  Summen jeg bruker på mat hver dag er sånn ca 25 kr og havregrøt er mettende, billig og enkel å lage. 

Skrevet
På 23.12.2017 den 8.26, AnonymBruker skrev:

Du sier at du velger å kjøpe kvalitetsklær til barnet og det koster litt, det er ikke sånn at dyrt er bedre enn billig for små barn. Ullundertøy og hverdagsklær kan være like bra fra en billig butikk som en dyr, og klær som blir slitt eller får hull går fint an å sette på en lapp eller sy sammen og bruke litt til, det er ingen grunn til å kjøpe nytt. Etterhvert som alle i en søskenflokk får barn er det også helt normalt å kutte ut gaver til de voksne og bare gi til barna, det burde du ta opp med dine søsken. Når det gjelder mat så er det ingen grunn til å gå sulten til sengs så lenge du kjøper de billige og gode matvarene. Havregrøt, knekkebrød og leverpostei er nevnt av flere, men smøreost og syltetøy kan også være rimelig, og det samme med hvitost fra butikkens merkevare i storpakning. Jeg lager knekkebrød selv, de metter mer og koster mindre enn fra butikken, så det kan være et tips. Ellers må du se deg om etter en jobb som er bedre betalt, evt selge ting du ikke har bruk for hjemme på finn eller app. 

Anonymkode: 1d0d7...f14

Det er jo liksom det, og et barn vokser fort og hvis man da kjøper klær som man finner like bra men billigere andre steder så er det jo klart det vil gå utover økonomi. 

Skrevet

Har du mulighet for å jobbe mer? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...