Gå til innhold

Advokatsekretær eller bachelor i økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i en situasjon så jeg må omskolere meg og få en jobb som ikke krever så veldig mye tungt fysisk (jobber nå i helsevesenet). Så det jeg da tenkte var å ta en bachelor i økonomi og administrasjon, ser det er snakk om at det er mange muligheter og forskjellige arbeidsområder.

MEN så ser jeg også (dette er da på ulike forum) at de med denne bacheloren ikke tjener så veldig mye mer enn feks advokatsekretær. Så det jeg lurer på nå er det verdt å gå tre år på skole, hvis jeg da kan få en jobb som passer min situasjon på ett år? (Feks advokatsekretær/regnskapsmedarbeider osv.)

Er det noen her som er utdannet innenfor dette og kan si noe om lønn, evt hva man kan jobbe med og om det er lett å få jobb innenfor dette? 

Anonymkode: 1f54f...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokatsekretærers jobb er høyst krevende, for de som får jobb. Advokatforerningen har sin egen utdannelse for sekretærer. Og for å komme inn på den utdannelsen må du først ha jobb hos en advokat. Advokatsekretærers arbeidsmarked er svært trangt da mer og mer arbeid overtaes av datamaskiner. 

Skal du omskolere deg så ser først på mulighetene for å få jobb, dernest på lønnen. 

Anonymkode: bc3c2...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advokatsekretærers jobb er høyst krevende, for de som får jobb. Advokatforerningen har sin egen utdannelse for sekretærer. Og for å komme inn på den utdannelsen må du først ha jobb hos en advokat. Advokatsekretærers arbeidsmarked er svært trangt da mer og mer arbeid overtaes av datamaskiner. 

Skal du omskolere deg så ser først på mulighetene for å få jobb, dernest på lønnen. 

Anonymkode: bc3c2...1f4

Ja, jeg er absolutt klar over at man må se an mulighetene for å få jobb før lønn. Derfor jeg spør her, for jeg kjenner ingen innenfor noen av feltene, men ser at noen mener de ligger på samme lønn. Og jeg tenkte da at det er bedre å ta ett år, enn tre år. For hovedgrunnen til at jeg skal ha omskolering er pga jeg ikke kan ha et fysisk yrke (stå/gå/løfte for mye, må ha mulighet til å skifte stilling når jeg trenger det, om det så er å gå en runde , eller stå litt istedenfor å sitte)

Anonymkode: 1f54f...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok Advokatsekretær på Treider fagskoler. Søkte jobber i minst 3 år uten napp. Jeg ble innkalt til noen intervjuer, men det at jeg ikke hadde erfaring gjorde at jeg alltid trakk det korteste strået. Ga opp til slutt. De sekretærene med 5 + år med erfaring blir alltid foretrukket. 

Anonymkode: 21740...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli advokatsekretær er min mening. Er det selv, gadd ikke søke jobber engang, begynte rett på bachelor etterpå. Tror ingen i klassen min fikk jobb på advokatkontor.

Anonymkode: d27ae...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå på Treider i hvert fall. Jeg har jobbet i et stort advokatfirma i flere år og søknader fra Treider gikk som regel rett i søpla. 9 av 10 søknader derfra hadde likevel så mange skrivefeil og merkeligheter at de ville blitt kastet uansett. Skolen har et dårlig rykte blandt de større firmaene hvor arbeidsmulighetene er best, hos de små tas advokatsekretærenes arbeidsoppgaver i større og større grad over av datamaskiner og advokatfullmektiger. 

Anonymkode: 68e7d...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...