Gå til innhold

kyssesyka...?!?!

Fremhevede innlegg

Gjest murstein...
Skrevet

lurer bare på en ting...hvordan merker jeg om jeg har fått kyssesyka?! mange her i byen har d nå om dagen og ettersom jeg trener veldig mye vil jeg såklart ikke ha sykdommen...hehe....

men hvordan kan jeg unngå å få kyssesyka da?! må jeg til legen for å ta blodprøve for å få svar på om jeg har dette?

og kan jeg ta en blodprøve før jeg har fått "symptonenen" ??

håper noen med peiling kan svare meg så fort som mulig=)

-murstein-

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

hei murstein

jeg hadde selv kyssesyken for en tid tilbake, og jeg har aldri i mitt lnge liv vært så syk!!

men det er ulike symtomer på sykdommen, selv fikk jeg utrolige smerter i munnen,klarte ikke få i meg mat-lå hele dagen og klarte ikke svelge.det var først når blemmene kom jeg dro til legen! her tok de ulike blodprøver av meg og konstanterte at jeg hadde fått kyssesyken!

en annen venn av meg ble lagt inn på sykehus da han helelr ikke klarte å få i seg næring,så sykdeommen er ikke til å tulle med! synes du skal ta deg et legebesøk dersom du tviler. det sies at sykdommen smittes dersom du kysser en annen (bytter spytt) drikker av samme flaske osv, men dette stemmer ikke helt direkte vil jeg si! da jeg var syk lå min kjære hjemme med meg hver dag og passet på og det ble mye nær kontakt og kyssing og klemming-han ble aldri syk!

men ta deg et besøk du! er det mer du lurer på så bare spør:) jeg stikker innomfor å sjekke ditt svar :wink:

Skrevet

Tips for å unngå kyssesyken :

Ikke del drikkeflaske e.l. med noen andre.

Ikke kyss mye med fremmede....... :wink:

Det er vel det eneste. Tror den er svært smittsom via spytt o.l.

Hos legen tar de nok blodprøver/spyttprøve (Monotest).

Du BØR heller dra til lege hvis du er i tvil. Det er verdt det!

Lykke til og hold deg frisk

:)

Skrevet

Kan være hovne mandler/hoven hals og at du generelt føler deg uopplagt og det føles som om du ikke kan få nok hvile. Mange tror i første omgang at de holder på å bli forkjølet, men en merker som regel at det er noe mer når det har gått noen dager.

Jeg hadde kyssesyken for noen år siden - merket at noe var galt og gikk til legen. De kunne imidlertid ikke påvise kyssesyken før det enda var gått noen dager, det tar visst litt tid før det slår ut på prøver. Hvis du føler deg uopplagt og syk så kan det være greit med en legesjekk, men er du i god form så er det ingen grunn til det. Følg tipsene om å drikke av andres flasker, så har du i grunnen gjort det du kan gjøre for å unngå sykdommen. Ikke alle er disponert for sykdommen heller, så med litt flaks så blir du ikke smittet:-)

Skrevet

En lege sa til meg at de aller fleste har hatt kyssesyken uten å merke det (tar det for å være en vanlig forkjølelse) innen de blir 20, og er derfor immune. Jeg vet ikke om det går an å sjekke om man er immun, men det gjør det kanskje...?

Gjest murstein...
Skrevet

takk for mange svar=) glad denne siden finnes jeg...=)

føler meg litt sånn opp og ned jeg,til tider gidder jeg ikke gjøre noe, og føler meg veldig slapp for så å være helt på topp neste dag...

har ikke hatt særlig vondt i halsn, litt når jeg svelger noen ganger, men det er sikkert meste bare innbilning...vet lissom ikke...

har vært på fotball turnering for ikke så lenge siden (hadde 2 stk. med som hadde kyssesyka der, men vi visste det ikke)...så vi delte det meste av flasker&mat...

kanskje jeg ikke har kyssesyka da, tror jeg tar meg en tur til legen en dag jeg, bare for sikkerhetsskyld =Þ man vet jo aldri...

takker alle for svar =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...