AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #1 Skrevet 22. desember 2017 Hva gjør man når man har fått en regning man ikke vil betale fordi man ikke er enig i regningen? Anonymkode: 8a31d...0a3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Skrevet 22. desember 2017 Da kontakter man de som har fakturert deg og forsøker å finne ut om regningen er reell eller ikke. Evt forbrukerrådet/tv2. Anonymkode: d8bec...8fe
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Skrevet 22. desember 2017 Ringer de som har sendt regningen og spør om de kan forklare beløpet Anonymkode: 09210...ca9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #4 Skrevet 22. desember 2017 Jeg har ring. De har ikke svart meg. Og denne regningen skulle jeg ikke fått i det hele tatt. Anonymkode: 8a31d...0a3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #5 Skrevet 22. desember 2017 Og jeg har aldri hatt betalingsanmerkninger av noe slag og er redd for å havne opp hos innkasso hvis jeg ikke betaler. På den annen side har jeg ikke lyst til å betale en regning jeg ikke skal betale. Anonymkode: 8a31d...0a3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #6 Skrevet 22. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man når man har fått en regning man ikke vil betale fordi man ikke er enig i regningen? Anonymkode: 8a31d...0a3 Du bestrider fakturaen skriftlig. Der er ktav til hvordan du bestrider en faktura, alle opplysningene i fakturaen må taes med og du må skrive hvorfor og hva du bestrider/er uenig i. Fastholder den som skriver fakturaen at du skal betale, og du nekter så kan saken sendes til Forliksrådet for å få en dom. Men fakturaen kan ikke inndrives/sendes til inkasso så lenge kravet er bestridt. Alt dette står i lben. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-26 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ring. De har ikke svart meg. Og denne regningen skulle jeg ikke fått i det hele tatt. Anonymkode: 8a31d...0a3 Du bør aldri ringe om en regning du er uenig i. Da har du ingen dokumentasjon på hva som blir sagt eller hva dere blir enige om. En frekk person på denandre siden av telefonen kan da påsta ting du aldri har hørt noe om. Anonymkode: 59edd...b10 6
altflyter Skrevet 22. desember 2017 #7 Skrevet 22. desember 2017 Bestrid kravet. Da kan den ikke gå til inkasso før saken er avklart. Send en mail til selskapet som har sendt meldingen og skriv at du bestrider regningen 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 Tusen takk alle sammen Anonymkode: 8a31d...0a3
Million Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 (endret) 23 timer siden, altflyter skrev: Bestrid kravet. Da kan den ikke gå til inkasso før saken er avklart. Send en mail til selskapet som har sendt meldingen og skriv at du bestrider regningen Det er ikke bare å skrive "jeg bestrider regningen". Det ser jeg at mange her på KG påstår. Man må bestride regningen og BEGRUNNE det skikkelig. Man kan ikke bare bestride den for å bestride den, det må være en god og reell grunn også. Og den må man selvsagt oppgi når man klager. Endret 23. desember 2017 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #10 Skrevet 23. desember 2017 Hei ! Dette har skjedd meg ett par ganger. Jeg sender alltid mail, å bruker fakturanr som tittel på eposten. Så varierer det litt hva jeg skriver, noen eksempler: - Hei, jeg har ikke bestillt noe, kan noen hjelpe meg med å finne ut hvorfor jeg har fått denne regningen? - Hei! Summen på faktura er større en hva jeg så for meg, jeg antok så å så mye for dette. Hva er årsaken til denne store regningen ? Osv osv. Er du saklig men hyggelig så løser det seg alltid. Det er mennesker som sitter på andre siden, og om man kommer inn med brennende fakler og er kjempesint så kan de også slå seg vrange. Min erfaring er at om man ber om hjelp til å finne ut, å deretter fortsetter å være hyggelig men bestemt så ordner det meste seg. Lykke til, å ikke betal noe du ikke skal:) Anonymkode: 2cb05...927 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #11 Skrevet 23. desember 2017 En annen ting er jo å finne ut hvorfor du har fått en faktura i ditt navn på noe du mener å ikke ha kjøpt. Er bankkortet ditt misbrukt ? Bakgrunnen for fakturaen ville ha uroet meg. Anonymkode: b4484...fe8 1
ajarRun Skrevet 23. desember 2017 #12 Skrevet 23. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: En annen ting er jo å finne ut hvorfor du har fått en faktura i ditt navn på noe du mener å ikke ha kjøpt. Er bankkortet ditt misbrukt ? Bakgrunnen for fakturaen ville ha uroet meg. Anonymkode: b4484...fe8 Når trenger man bankkort for å få tilsendt faktura? Mange krever kun navn og adresse. Noen krever fødselsdato og fødselsnummer, men det er langt fra alle. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #13 Skrevet 23. januar 2018 På 22.12.2017 den 16.16, AnonymBruker skrev: Du bestrider fakturaen skriftlig. Der er ktav til hvordan du bestrider en faktura, alle opplysningene i fakturaen må taes med og du må skrive hvorfor og hva du bestrider/er uenig i. Fastholder den som skriver fakturaen at du skal betale, og du nekter så kan saken sendes til Forliksrådet for å få en dom. Men fakturaen kan ikke inndrives/sendes til inkasso så lenge kravet er bestridt. Alt dette står i lben. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-26 Du bør aldri ringe om en regning du er uenig i. Da har du ingen dokumentasjon på hva som blir sagt eller hva dere blir enige om. En frekk person på denandre siden av telefonen kan da påsta ting du aldri har hørt noe om. Anonymkode: 59edd...b10 Hei Lurte på om du kunne vise meg hvor i linken ( paragraf ) det står at fakturaen ikke kan inndrives/sendes til inkasso så lenge kravet er bestridt. Takker. Anonymkode: 8a31d...0a3
Million Skrevet 23. januar 2018 #14 Skrevet 23. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Lurte på om du kunne vise meg hvor i linken ( paragraf ) det står at fakturaen ikke kan inndrives/sendes til inkasso så lenge kravet er bestridt. Takker. Anonymkode: 8a31d...0a3 Det holder ikke å bare bestride kravet. Det må være en GOD GRUNN bak det, og denne må man fremlegge samtidig. Så er det opp til kreditor om denne er grunnløs eller ei, det må de evt undersøke og komme frem til. https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/ " Hvis innsigelsene dine ikke er åpenbart grunnløse, blir kravet sett på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso. Saken skal da bli oversendt forliksrådet for rettslig avgjørelse. " http://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/102-kan-et-omtvistet-krav-sendes-til-inkasso
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #15 Skrevet 23. januar 2018 12 minutter siden, Million skrev: Det holder ikke å bare bestride kravet. Det må være en GOD GRUNN bak det, og denne må man fremlegge samtidig. Så er det opp til kreditor om denne er grunnløs eller ei, det må de evt undersøke og komme frem til. https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/ " Hvis innsigelsene dine ikke er åpenbart grunnløse, blir kravet sett på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso. Saken skal da bli oversendt forliksrådet for rettslig avgjørelse. " http://www.inkassoguiden.no/inkassosporsmal/102-kan-et-omtvistet-krav-sendes-til-inkasso ok. Dette er en ny sak. Jeg kjøpte noen varer på nettet. Det kom ikke noen faktura med varene. 3 uker senere tok jeg kontakt og ba om faktura. Nå 8 måneder senere har jeg plutselig fått faktura for varene. De sier dere glemte å sende meg faktura. Jeg har jo ikke disse pengene nå. Jeg bestilte varene 8 mnd siden og hadde pengene å betale for de DA. Jeg har bestridt kravet men de sier de kan sende til inkasso. Kan de det? Anonymkode: 8a31d...0a3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #16 Skrevet 23. januar 2018 De sier de* glemte å sende meg faktura Anonymkode: 8a31d...0a3
Million Skrevet 23. januar 2018 #17 Skrevet 23. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ok. Dette er en ny sak. Jeg kjøpte noen varer på nettet. Det kom ikke noen faktura med varene. 3 uker senere tok jeg kontakt og ba om faktura. Nå 8 måneder senere har jeg plutselig fått faktura for varene. De sier dere glemte å sende meg faktura. Jeg har jo ikke disse pengene nå. Jeg bestilte varene 8 mnd siden og hadde pengene å betale for de DA. Jeg har bestridt kravet men de sier de kan sende til inkasso. Kan de det? Anonymkode: 8a31d...0a3 Selvfølgelig kan de sende dette kravet til inkasso. Du har hatt varene i 8 måneder og aldri betalt for de. Det er ikke butikkens problem at du brukte opp pengene på annet. Du skulle holdt av pengene du skyldte. Beklager, men dette er en form for "bestridelse" du ikke kommer noen vei med, for du er rett og slett skyldig pengene og har ingen annen unnskyldning enn at du brukte dem opp. Du har fått varer uten å betale for dem, og nå er oppgjørets time kommet. 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #18 Skrevet 23. januar 2018 1 minutt siden, Million skrev: Selvfølgelig kan de sende dette kravet til inkasso. Du har hatt varene i 8 måneder og aldri betalt for de. Det er ikke butikkens problem at du brukte opp pengene på annet. Du skulle holdt av pengene du skyldte. Beklager, men dette er en form for "bestridelse" du ikke kommer noen vei med, for du er rett og slett skyldig pengene og har ingen annen unnskyldning enn at du brukte dem opp. Du har fått varer uten å betale for dem, og nå er oppgjørets time kommet. Jeg tok kontakt og ba om faktura. Jeg glemte det når det ikke kom noen faktura. Anonymkode: 8a31d...0a3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #19 Skrevet 23. januar 2018 Du må betale for det du har fått. Du kan kanskje be om en utsettelse. Men du kan ikke velge å la være å betale fordi det har gått lang tid før du mottok faktura. Anonymkode: 38f00...466 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #20 Skrevet 23. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må betale for det du har fått. Du kan kanskje be om en utsettelse. Men du kan ikke velge å la være å betale fordi det har gått lang tid før du mottok faktura. Anonymkode: 38f00...466 Kan en nettbutikk sende faktura 8 mnd senere? Anonymkode: 8a31d...0a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå