AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #1 Skrevet 22. desember 2017 En arbeidskollega fortalte følgende vits til meg på tomannshånd. Det er ikke langt til Afrika, i går så jeg en neger som syklet til jobb på REMA. Har kjent han i 20år og han er ingen rasist men ekspert på tørre vitser. Jeg følte meg ikke krenket, men burde jeg føle meg krenket på vegne av de som kanskje ikke ser humoren. Er neger værst her eller at ikke alle med afrikansk opphav bor i Afrika. Jeg vil gjøre det riktige her. Hjelp! Hva burde jeg gjøre?? Anonymkode: 83bce...0a3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Skrevet 22. desember 2017 ingenting Anonymkode: 09ebe...038 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Skrevet 22. desember 2017 Du sier at slike vitser hører ikke hjemme i 2017 med mindre han vil at noen skal tro han nettopp er krøpet frem fra en steingrotte i Sahara... Anonymkode: 1c9d0...6b6
GammelKaktus Skrevet 22. desember 2017 #4 Skrevet 22. desember 2017 Liker godt på kanten vitser jeg, men det må være i rett selskap. 🤗 Dette var for meg ikke en vits mer en kommentar som var på kanten.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 22. desember 2017 #5 Skrevet 22. desember 2017 Så hvor er denne vitsen som er på kanten ?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #6 Skrevet 22. desember 2017 Internt blant hvite er jo en ting. En annen er å f.eks. rope det etter en afrikaner på busstoppet eller på kjøpesenteret. Anonymkode: a9e0b...16d 4
altflyter Skrevet 22. desember 2017 #7 Skrevet 22. desember 2017 Jeg har hørt at det er in å bli krenket, så jeg ville gått til avisen, ringt tv2 og skrevet fire kronikker om hvor grusomme menn er. Eller du kan ta vitsen for det den er: en tørr, på kanten vits og gå videre med livet ditt Er vi kommet så langt nå at vi ikke bare blir krenket for alt mellom himmel og jord, men også må spørre om hvorvidt man bør bli krenket eller ei?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Internt blant hvite er jo en ting. En annen er å f.eks. rope det etter en afrikaner på busstoppet eller på kjøpesenteret. Anonymkode: a9e0b...16d Enig i dette. Er for så vidt "ok" å lage vitser om "negere", "pakkiser", "mongoloide" og andre folkegrupper, så lenge det ikke blir sakt til dem. I hvert fall om det er tilfeldige folk. Anonymkode: 7becb...37f 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #9 Skrevet 22. desember 2017 Jeg ville sagt "uh hæ? fint å sykle til jobb da. Sunt. Skulle ønske jeg var så sporty. Mener du at ungene i gata som sykler også er negere eller hva mener du?" Anonymkode: 7e74f...8bb
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #10 Skrevet 22. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i dette. Er for så vidt "ok" å lage vitser om "negere", "pakkiser", "mongoloide" og andre folkegrupper, så lenge det ikke blir sakt til dem. I hvert fall om det er tilfeldige folk. Anonymkode: 7becb...37f Jeg er uenig. Hvis poenget er bare å "spøke" og ikke å være fiendtig. Så hvorfor bruke begreper som neger/pakkis/mongoloid om disse gruppene av mennesker? Hvorfor ikke bruke begreper som de finner nøytrale som asiatere, afrikanere og pakistanere? Anonymkode: 0d05f...3ac 10
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #11 Skrevet 22. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er uenig. Hvis poenget er bare å "spøke" og ikke å være fiendtig. Så hvorfor bruke begreper som neger/pakkis/mongoloid om disse gruppene av mennesker? Hvorfor ikke bruke begreper som de finner nøytrale som asiatere, afrikanere og pakistanere? Anonymkode: 0d05f...3ac Dette! Anonymkode: cfcf9...0ac
linsejesus Skrevet 22. desember 2017 #12 Skrevet 22. desember 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Du sier at slike vitser hører ikke hjemme i 2017 med mindre han vil at noen skal tro han nettopp er krøpet frem fra en steingrotte i Sahara... Anonymkode: 1c9d0...6b6 For i Sahara der er dom domme der!
linsejesus Skrevet 22. desember 2017 #13 Skrevet 22. desember 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er uenig. Hvis poenget er bare å "spøke" og ikke å være fiendtig. Så hvorfor bruke begreper som neger/pakkis/mongoloid om disse gruppene av mennesker? Hvorfor ikke bruke begreper som de finner nøytrale som asiatere, afrikanere og pakistanere? Anonymkode: 0d05f...3ac Fordi det er morsomt å spøke med rasisme, homofili, nynorsk osv. Det er som å si "jeg må gå og føde en neger" når man skal på dass. Det er morsomt fordi det er så utrolig usmakelig. At folk får vondt i korrektheten sin gjør det bare festligere.
Spiteful Skrevet 22. desember 2017 #14 Skrevet 22. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er uenig. Hvis poenget er bare å "spøke" og ikke å være fiendtig. Så hvorfor bruke begreper som neger/pakkis/mongoloid om disse gruppene av mennesker? Hvorfor ikke bruke begreper som de finner nøytrale som asiatere, afrikanere og pakistanere? Anonymkode: 0d05f...3ac Enig med deg. Det var en tørr og kjedelig vits i mine øyne, men at ordet "neger" ble brukt syns jeg ikke noe om. Har flere venner som bruker ordet Neger og Pakkis, men jeg selv liker det ikke. Jeg har ingen rett til å bruke et slikt ord som har vært skjellsord så mye før. Ikke har jeg behov for det heller. På en annen side så er ordene vi bruker bare så mektige som vi lar de være. Det er mennesker som leger "krefter" i ord. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #15 Skrevet 22. desember 2017 For min del spiller det mindre rolle hva vitsen er, det som er viktig er hvordan jeg oppfatter personen. Om personen er generelt et rasshøl, så faller det ikke i god jord. Om personen er kjent for å være grei med litt tørre vitser, så legger jeg ikke nødvendigvis så mye i det. Mulig jeg tenker han er litt enkel om han ikke virker smart, men han kan jo også vite at det er litt teit spøk. Anonymkode: 83555...bb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå