Gå til innhold

Din vurdering av på kanten vits.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En arbeidskollega fortalte følgende vits til meg på tomannshånd. 

Det er ikke langt til Afrika, i går så jeg en neger som syklet til jobb på REMA.

Har kjent han i 20år og han er ingen rasist men ekspert på tørre vitser. 

Jeg følte meg ikke krenket, men burde jeg føle meg krenket på vegne av de som kanskje ikke ser humoren. Er neger værst her eller at ikke alle med afrikansk opphav bor i Afrika. Jeg vil gjøre det riktige her.

Hjelp!

Hva burde jeg gjøre??

Anonymkode: 83bce...0a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingenting

Anonymkode: 09ebe...038

• Liker 2
Skrevet

Du sier at slike vitser hører ikke hjemme i 2017 med mindre han vil at noen skal tro han nettopp er krøpet frem fra en steingrotte i Sahara... 

Anonymkode: 1c9d0...6b6

Skrevet

Liker godt på kanten vitser jeg, men det må være i rett selskap. 🤗

Dette var for meg ikke en vits mer en kommentar som var på kanten.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Så hvor er denne vitsen som er på kanten ?

Skrevet

Internt blant hvite er jo en ting. En annen er å f.eks. rope det etter en afrikaner på busstoppet eller på kjøpesenteret.  

Anonymkode: a9e0b...16d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hørt at det er in å bli krenket, så jeg ville gått til avisen, ringt tv2 og skrevet fire kronikker om hvor grusomme menn er.

Eller du kan ta vitsen for det den er: en tørr, på kanten vits og gå videre med livet ditt

Er vi kommet så langt nå at vi ikke bare blir krenket for alt mellom himmel og jord, men også må spørre om hvorvidt man bør bli krenket eller ei?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Internt blant hvite er jo en ting. En annen er å f.eks. rope det etter en afrikaner på busstoppet eller på kjøpesenteret.  

Anonymkode: a9e0b...16d

Enig i dette. Er for så vidt "ok" å lage vitser om "negere", "pakkiser", "mongoloide" og andre  folkegrupper, så lenge det ikke blir sakt til dem. I hvert fall om det er tilfeldige folk. 

Anonymkode: 7becb...37f

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville sagt "uh hæ? fint å sykle til jobb da. Sunt. Skulle ønske jeg var så sporty. Mener du at ungene i gata som sykler også er negere eller hva mener du?" :klo:

Anonymkode: 7e74f...8bb

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i dette. Er for så vidt "ok" å lage vitser om "negere", "pakkiser", "mongoloide" og andre  folkegrupper, så lenge det ikke blir sakt til dem. I hvert fall om det er tilfeldige folk. 

Anonymkode: 7becb...37f

Jeg er uenig. Hvis poenget er bare å "spøke" og ikke å være fiendtig. Så hvorfor bruke begreper som neger/pakkis/mongoloid om disse gruppene av mennesker? Hvorfor ikke bruke begreper som de finner nøytrale som asiatere, afrikanere og pakistanere?

Anonymkode: 0d05f...3ac

• Liker 10
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er uenig. Hvis poenget er bare å "spøke" og ikke å være fiendtig. Så hvorfor bruke begreper som neger/pakkis/mongoloid om disse gruppene av mennesker? Hvorfor ikke bruke begreper som de finner nøytrale som asiatere, afrikanere og pakistanere?

Dette!

Anonymkode: cfcf9...0ac

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du sier at slike vitser hører ikke hjemme i 2017 med mindre han vil at noen skal tro han nettopp er krøpet frem fra en steingrotte i Sahara... 

Anonymkode: 1c9d0...6b6

For i Sahara der er dom domme der!

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det er morsomt å spøke med rasisme, homofili, nynorsk osv. Det er som å si "jeg må gå og føde en neger" når man skal på dass. Det er morsomt fordi det er så utrolig usmakelig. At folk får vondt i korrektheten sin gjør det bare festligere.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Det var en tørr og kjedelig vits i mine øyne, men at ordet "neger" ble brukt syns jeg ikke noe om. 

Har flere venner som bruker ordet Neger og Pakkis, men jeg selv liker det ikke. Jeg har ingen rett til å bruke et slikt ord som har vært skjellsord så mye før. Ikke har jeg behov for det heller. 

På en annen side så er ordene vi bruker bare så mektige som vi lar de være. Det er mennesker som leger "krefter" i ord.

• Liker 6
Skrevet

For min del spiller det mindre rolle hva vitsen er, det som er viktig er hvordan jeg oppfatter personen. Om personen er generelt et rasshøl, så faller det ikke i god jord. Om personen er kjent for å være grei med litt tørre vitser, så legger jeg ikke nødvendigvis så mye i det. Mulig jeg tenker han er litt enkel om han ikke virker smart, men han kan jo også vite at det er litt teit spøk. 

Anonymkode: 83555...bb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...