Gjest Frustrert svigerinne Skrevet 2. februar 2005 #1 Skrevet 2. februar 2005 Har nylig fått vite at svigerinnen min (søsteren til mannen min) er avhengig av smertestillinde piller. Misbruket skal etter det vi har fått vite ha vart i et halvt år. Hun har en datter på 12 år og hun er alenemor. Faren til datteren bor i nærheten, og har god kontakt med begge to. Det var han som fortalte det til oss. Han sier at han har prøvd å få henne til å innse problemet, men da blir hun bare hysterisk og vil ikke snakke om det. Han har til og med skaffet henne piller for at han og datteren skal få fred. Han klarer altså ikke å hjelpe henne på noen måte. Foreldrene hennes er heller ikke villige til å gjøre noe. De bor hver for seg. Faren hennes tror det skal "gå over av seg selv", og moren har hatt samme problemet selv og "sitter i glasshus". Det er forresten til moren hennes at faren til datteren hennes har hentet piller. De gjør henne begge to en bjørenetjeneste ved å gi henne mer piller. Verken mannen min eller jeg har et særlig nært forhold til henne fra før, og det er vanskelig for oss å ta det opp med henne. Jeg føler iallefall at jeg er den som har minst ansvar her, og mannen min er midt i eksamensforberedelser i et tungt studium og har verken tid eller krefter til å hjelpe. Føler likevel at det er noe som må gjøres. Iallefall med hensyn til datteren hennes. Hun lever i et helvete når moren ikke har fått nok piller. Da tar hun det ut på datteren. Skulle ønske at faren til 12 åringen kunne krevd å få foreldreretten. Men han er så svak og svigerinnen min er ikke den enkleste å ha med å gjøre, selv uten piller. Vet ikke om noen her har erfaring med slikt. Hva kan vi og resten av familien gjøre? Jeg er kjempefrustrert!
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #2 Skrevet 2. februar 2005 Det er stor forskjell på å være pillemisbruker, og å være avhengig av smertestillende.
Brunhilde Skrevet 2. februar 2005 #3 Skrevet 2. februar 2005 Det er stor forskjell på å være pillemisbruker' date=' og å være avhengig av smertestillende.[/quote'] Ikke nødvendigvis, Tex. Det er forskjell på å være pillemisbruker og på å være avhengig av tabletter for å stille smerte. Hvis man må ha smertestillende tabletter for å takle hverdagen uavhengig av smerte er man misbruker. Tror det er vanskelig å definere hva som er hva i mange tilfeller...
Gjest Frustrert svigerinne Skrevet 2. februar 2005 #4 Skrevet 2. februar 2005 Her er det ikke snakk om å stille smerte lenger. Det hele startet selvsagt med at hun hadde smerter, men nå er det kun for å "overleve".
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #5 Skrevet 2. februar 2005 Brunhilde, jeg vet at du er klok nok til å skjønne hva jeg mente. Jeg for min del er avhengig av smertestillende midler, men er ingen pillemisbruker, det var derfor jeg reagerte så spontant på hovedinnleggehavers påstand.
Brunhilde Skrevet 2. februar 2005 #6 Skrevet 2. februar 2005 Jeg for min del er avhengig av smertestillende midler' date=' men er ingen pillemisbruker, det var derfor jeg reagerte så spontant på hovedinnleggehavers påstand.[/quote'] Det har jeg full forståelse for, Tex, og jeg tror nok vi i bunn og grunn er enige her! Det jeg derimot ikke har forståelse for er at en far som påstår å være bekymret for barnet sitt kan supplere det mennesket hen hevder er pillemisbruker med flere tabletter. DET er, i mine øyne, en umoral som slår det meste!
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #7 Skrevet 2. februar 2005 Her er det ikke snakk om å stille smerte lenger. Det hele startet selvsagt med at hun hadde smerter' date=' men nå er det kun for å "overleve".[/quote'] Kontakten er så som så...? Er dere sikre på at hun ikke har smerter? tror kansje ingen av dere har medisinsk kunnskap? jeg er avhengi a smertestillende for å "overleve" pga smerter. jeg er i jobb osv...skal jeg jobbe MÅ eg ha det. Får utskrevet av legen...farlig om man tar for mye osv..De er skrevet ut under kontroll. selfølgelig kan jeg bli avhengi av de på annen måte. Hun har tatt de i et halvt år og nå er hun misbruker? Er det ikke lett å stemple noen , delvis pga mor har hatt samme problemet?
Gjest Frustrert svigerinne Skrevet 3. februar 2005 #8 Skrevet 3. februar 2005 Gjest: Du tar sikkert det antall piller som legen din har gitt beskjed om. Her er det snakk om at svigerinnen min også bruker andre sine piller, og tar langt flere piller enn det som er normalt. Faren til datteren hennes påstår at det kan vøre snakk om nærmere 100 piller i uken. Dette må da være et misbruk. Gudene må vite hvordan hun klarer å få tak i så mange.
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #9 Skrevet 3. februar 2005 [quote="Brunhilde Det har jeg full forståelse for, Tex, og jeg tror nok vi i bunn og grunn er enige her! Det jeg derimot ikke har forståelse for er at en far som påstår å være bekymret for barnet sitt kan supplere det mennesket hen hevder er pillemisbruker med flere tabletter. DET er, i mine øyne, en umoral som slår det meste!
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #10 Skrevet 3. februar 2005 Gjest: Du tar sikkert det antall piller som legen din har gitt beskjed om. Her er det snakk om at svigerinnen min også bruker andre sine piller, og tar langt flere piller enn det som er normalt. Faren til datteren hennes påstår at det kan vøre snakk om nærmere 100 piller i uken. Dette må da være et misbruk. Gudene må vite hvordan hun klarer å få tak i så mange. Gudene må vite hvordan eksen hennes kan forsyne henne med piller!! Og HVORFOR han gjør det :o
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #11 Skrevet 3. februar 2005 Er nå det så ille? Det viktigste er vel at omverden ser hvor blid og fornøyd hun virker, at hun aldri stiller kritiske spørsmål, og forguder alle rundt seg?
Furstina Skrevet 4. februar 2005 #12 Skrevet 4. februar 2005 Ett överdrivet bruk av smärtstillande medel är skadligt. Det är inget att förringa. Beroende på vilket eller vilka preparat hon tar riskerar hon olika typer av skador Ett överdrivet bruk av paracetamol riskerar leverskador. Ett överdrivet bruk av tabletter med acitylsalicyl syra ökar risken för magkatarr och magsår. Acitylsalicylsyran tunnar dessutom ut blodet. Det är vanliga receptfria smärtstillande läkemedel men jag antar att svigerinnan går på starkare medel med större verkningar. BLANDAR hon dessutom olika typer av tabletter riskerar hon både att de tar bort effekten av varandra och att de får oväntade (och skadliga) effekter. Att vara beroende av smärtstillande medel lär säkert påverka hennes och familjens liv. Hon fungerar bara "normalt" när tabletterna finns där och är säkert retlig, irriterad, stresad, arg mm när hon är utan dem. Mycket tid, ork och pengar går troligen åt för att få tag i rätt tabletter. Har du till exempel ryggsmärtor kan du vara tvungen att ta tabletter för att kunna jobba är det en annan sak - förhoppningsvis går du regelbundet hos en läkare också.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå