AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #1 Skrevet 22. desember 2017 her i gata hvor vi bor, har det vært en løs hund ei lita stund i dag. da den ikke vil komme når eier roper. min sønn skulle til en venn i stad, jeg var med han å gikk ett lite stykke. så kommer hunden i mot oss, stopper forran meg... å plutselig(uten at jeg rakk å reagerere/ta han), springer han mot sønnen min, legger på ørene, bjeffer som bare det, og biter mot føttene hans (ble heldigvis ikke bitt, bare VELDIG,VELDIG redd) . etter mye rop og spark fra meg, fikk jeg tak i gutten min, og dratt han bak ryggen min. hunden løper da unna. hva har dere ville gjort i denne situasjonen? hva om hunden er løs igjen, en annen dag? å ett barn går alene/er ute alene? hva skjer da? Anonymkode: c6acd...d5c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Skrevet 22. desember 2017 Høres egentlig ut som hunden kom for å hilse, og du sparket mange ganger etter den. Kjeft gjerne på eieren. Ikke spark hunden. Anonymkode: 44059...19e 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Skrevet 22. desember 2017 Hadde ringt politiet. En hund som biter etter føttene høres IKKE bra ut! Anonymkode: 0ff14...aed 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #4 Skrevet 22. desember 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres egentlig ut som hunden kom for å hilse, og du sparket mange ganger etter den. Kjeft gjerne på eieren. Ikke spark hunden. Anonymkode: 44059...19e Jaaaara en hund som legger på ørene og glefser mot beina til folk vil bare hilse. Herregud Anonymkode: 21dc0...81d 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #5 Skrevet 22. desember 2017 Ring politiet og anmeld eieren. En sånn hund skal ikke gå løs!! Man skal ha 100% kontroll på hunden sin hele tiden, noe denne eieren ikke har. Som du sier, hva om et barn møter denne hunden alene? Anonymkode: 21dc0...81d 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #6 Skrevet 23. desember 2017 Jeg ville sagt fra til eieren. Anonymkode: 1b7ef...a3f
Majott Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 (endret) På 22.12.2017 den 13.17, AnonymBruker skrev: her i gata hvor vi bor, har det vært en løs hund ei lita stund i dag. da den ikke vil komme når eier roper. min sønn skulle til en venn i stad, jeg var med han å gikk ett lite stykke. så kommer hunden i mot oss, stopper forran meg... å plutselig(uten at jeg rakk å reagerere/ta han), springer han mot sønnen min, legger på ørene, bjeffer som bare det, og biter mot føttene hans (ble heldigvis ikke bitt, bare VELDIG,VELDIG redd) . etter mye rop og spark fra meg, fikk jeg tak i gutten min, og dratt han bak ryggen min. hunden løper da unna. hva har dere ville gjort i denne situasjonen? hva om hunden er løs igjen, en annen dag? å ett barn går alene/er ute alene? hva skjer da? Anonymkode: c6acd...d5c Jeg håper det var et sjeldent uhell at hunden var løs! Jeg ville snakket med eier, og bedt han sørge for at hunden ikke løp løs alene flere ganger. Det høres ut som en hund som er usikker på barn, og det er det mange hunder som er. Jeg har en slik selv, og hun er 9 år. Vi har såpass kontroll at hun aldri har vært løs i nabolaget. Det er ikke vanskelig å ha kontroll, men en må være bevisst på det. Endret 23. desember 2017 av Majott 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #8 Skrevet 23. desember 2017 Sikker på at hunden glefset eller er det mulig at du bare er dårlig til å lese hundespråk? Basert på hva du skriver høres det ut som om den oppfordret til lek. Anonymkode: e49d6...0e2 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 Hvor var du under norsktimene på skolen? Vi har noen grammatiske regler her i landet som du kunne hatt god nytte av å lære. Anonymkode: 31e5b...0c6 2
_popcorn_ Skrevet 23. desember 2017 #10 Skrevet 23. desember 2017 20 minutter siden, AnonymBruker said: Sikker på at hunden glefset eller er det mulig at du bare er dårlig til å lese hundespråk? Basert på hva du skriver høres det ut som om den oppfordret til lek. Anonymkode: e49d6...0e2 Det har egentlig ikke noe å si om hunden vil leke eller ikke, TS oppfattet den som truende, og eier er ansvarlig for å ha kontroll på hunden sin, uansett hvor snill den er. Personer som er redde for hunder, vil bli skremt av en løs hund, uansett størrelse/gemytt. Vi som ikke har hund skal ikke måtte lære oss tolke hundespråk, folk som har hund må lære seg ha kontroll. Jeg ville snakket med eier, og varslet at dersom det gjentar seg at hunden er løs så vil politiet bli kontaktet. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #11 Skrevet 23. desember 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor var du under norsktimene på skolen? Vi har noen grammatiske regler her i landet som du kunne hatt god nytte av å lære. Anonymkode: 31e5b...0c6 Saumfarer du kg forbi kunne hakke på skrivefeil? For et jævlig trist liv Anonymkode: 21dc0...81d 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #12 Skrevet 23. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Saumfarer du kg forbi kunne hakke på skrivefeil? For et jævlig trist liv Anonymkode: 21dc0...81d «For å» Anonymkode: 21dc0...81d 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #13 Skrevet 23. desember 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at hunden glefset eller er det mulig at du bare er dårlig til å lese hundespråk? Basert på hva du skriver høres det ut som om den oppfordret til lek. Anonymkode: e49d6...0e2 Har ingenting å si. Om en hund er løs kan den skremme mange med oppførsel folk kanskje ikke er kjent med. Anonymkode: 21dc0...81d 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #14 Skrevet 23. desember 2017 Si ifra til eieren. Det er ikke sikker de er klar over hvor alvorlig problemet er. Syns det høres mer ut som hunden ville leke, men en hund som skremmer barn og voksne kan ikke gå løs. Hvis eieren ikke tar det på alvor kan du ringe politiet etter en stund, men du må da virkelig si ifra til eier først Anonymkode: 9d01a...bec 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #15 Skrevet 23. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Si ifra til eieren. Det er ikke sikker de er klar over hvor alvorlig problemet er. Syns det høres mer ut som hunden ville leke, men en hund som skremmer barn og voksne kan ikke gå løs. Hvis eieren ikke tar det på alvor kan du ringe politiet etter en stund, men du må da virkelig si ifra til eier først Anonymkode: 9d01a...bec En hund som vil leke legger ikke på ørene! Har dere peiling på hund eller? Anonymkode: 21dc0...81d 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #16 Skrevet 23. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En hund som vil leke legger ikke på ørene! Har dere peiling på hund eller? Anonymkode: 21dc0...81d Jeg har hatt to hunder som legger ørene bakover når de smiler. Ikke slik som når de er sinte, da ligger ørene flatt, men litt vendt bakover liksom. Det er lett å misforstå hvis du ikke kan så mye om hund, eller ikke kjenner rasen. Er ellers enig med de som sier at du skal prate med eier. Eieren skal ha kontroll på hunden, det skal ikke være opp til de som møter den å tolke humøret. Anonymkode: 69cee...041 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #17 Skrevet 23. desember 2017 7 hours ago, _popcorn_ said: Det har egentlig ikke noe å si om hunden vil leke eller ikke, TS oppfattet den som truende, og eier er ansvarlig for å ha kontroll på hunden sin, uansett hvor snill den er. Personer som er redde for hunder, vil bli skremt av en løs hund, uansett størrelse/gemytt. Vi som ikke har hund skal ikke måtte lære oss tolke hundespråk, folk som har hund må lære seg ha kontroll. Jeg ville snakket med eier, og varslet at dersom det gjentar seg at hunden er løs så vil politiet bli kontaktet. Jeg kan på samme måte si at jeg opplever alle frittgående katter som truende og føler det er skremmende! Ser du hvor teit dette er? At noen opplever en hund som hissig betyr ikke at den er det. Alle kan gjøre feil, både hunder og mennesker, slik at hunden smetter ut av porten. Da er det fint at andre mennesker har vett nok til å ikke sparke etter den, selv om de ikke vet bedre. Anonymkode: 44059...19e 1
_popcorn_ Skrevet 24. desember 2017 #18 Skrevet 24. desember 2017 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kan på samme måte si at jeg opplever alle frittgående katter som truende og føler det er skremmende! Ser du hvor teit dette er? At noen opplever en hund som hissig betyr ikke at den er det. Alle kan gjøre feil, både hunder og mennesker, slik at hunden smetter ut av porten. Da er det fint at andre mennesker har vett nok til å ikke sparke etter den, selv om de ikke vet bedre. Anonymkode: 44059...19e Nå er hundehold lovregulert, og loven spesifiserer at hundeholder skal påse at hunden ikke farer mot, eller stiller seg i veien for folk som ikke ønsker det. Så at du synes det er teit, kan du ta opp med politikere. Hundeeier har ett lovpålagt ansvar for å holde dyret sitt under kontroll. Katteeier har ikke det. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #19 Skrevet 25. desember 2017 På 23.12.2017 den 22.27, AnonymBruker skrev: Jeg kan på samme måte si at jeg opplever alle frittgående katter som truende og føler det er skremmende! Ser du hvor teit dette er? At noen opplever en hund som hissig betyr ikke at den er det. Alle kan gjøre feil, både hunder og mennesker, slik at hunden smetter ut av porten. Da er det fint at andre mennesker har vett nok til å ikke sparke etter den, selv om de ikke vet bedre. Anonymkode: 44059...19e Fra Hundeloven: Sitat § 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74/KAPITTEL_3 Anonymkode: b63a2...437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå