straamann Skrevet 22. desember 2017 #1 Skrevet 22. desember 2017 Hvilken kontorstol bruker dere; Med eller uten nakkestøtte? Jeg har lett meg frem til noen yrker som kan passe for meg, felles er at alle krever mye lesing og PC-arbeid i jobben og/eller utdanning. De som har lest trådene mine tidligere vet at jeg har en skade + praktiske begrensninger som begrenser mine valgmuligheter mye. Det er blant annet derfor jeg har valgt bort yrker som krever fysisk belastning. Problemet er altså at også statisk belastning i form av å sitte foran PC er krevende. Jeg leter derfor iherdig etter en løsning/oppsett på kontorplass som er slik at jeg kan sitte i timesvis uten å få smerter. Skaden sitter et sted i ryggsøylen, og jeg har oppdaget at nakkestøtte gjør smertene verre (det blir et press i stedet for avlastning). Så Derfor lurer jeg på om det er vanlig å klare å holde en hel dag foran PC uten nakkestøtte? Dersom jeg ikke klarer verken fysisk krevende jobber, turnus eller kontorjobber, så vet jeg ikke hva jeg kan jobbe med. Det måtte kanskje være noe i retning spesialpedagog, vernepleier eller ungdomsarbeider der man følger noen få barn i variert aktivitet gjennom dagen? Men det passer virkelig ikke min personlighet. Jeg har hatt slike jobber i vikariat før, og stakkars unger/klienter. (Det finnes nok verre folk i disse yrkene, men jeg har desverre samvittighet og selvinnsikt) Til pokker med skade - det gjør livet så utrolig komplisert
Anglofil Skrevet 22. desember 2017 #2 Skrevet 22. desember 2017 (endret) Det er ikke mulighet for f.eks å kunne bytte stol i løpet av dagen? Hos oss har vi vår egen kontorstol, det er en egen person som blir bestilt inn og som sjekker alles arbeidsstillinger og behov (og som i tillegg kalles inn når det trengs ytterligere tilpasninger). På vår jobb får vi de hjelpemidler og tilpasninger vi trenger, og har kolleger som f.eks har tredemølle de kan bruke med hev- og senkpult når stillesittingen blir for belastende, vi har mulighet for å bytte stoler i løpet av dagen (altså, våre egne stoler, f.eks med og uten nakkestøtte, balansestol, sadelstol osv). Det er ikke mulighet for noe slikt kanskje? Jeg har kun stol med nakkestøtte, men har heldigvis hev og senk-pult slik at jeg også kan stå når jeg føler kroppen har behov for det. Føler med deg, håper du får tilpasset det slik at arbeidshverdagen blir enklere. Mvh Yvonne Endret 22. desember 2017 av Yvonne 2
straamann Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #3 Skrevet 22. desember 2017 Takk @Yvonne Nå har ikke jeg jobb da, men prøver å komme meg inn i arbeidslivet på en eller annen måte. Vet ikke hvilken jobb du har, men det høres jo bra ut slik dere har det. Kan se for meg at det er enklest å få slik tilpasninger når man allerede er ansatt? Altså at behovene for tilpasning oppstår mens man har et engasjement, ikke før man søker stillingen. Personer med lyter har en tendens til å bli luket ut av søknadsbunken. En del arbeidsgivere vil nok gå med på tilrettelegging. Da er det mer utfordrende om jeg må omskoleres. I forelesningssaler og på lesesaler er det lite mulighet for ergonomiske tilpasninger i praksis. Og det er en fare for at jeg må omskoleres selv om jeg finner et yrke som har en variert arbeidsdag. Hjemme sitter jeg i en sofa uten nakkestøtte, dette er bra fordi jeg da har god støtte i hele ryggen, samtidig som jeg kan bevege meg litt og nakken er helt fri. Fikk kontorstol fra hjelpemiddelsentralen hjem i går, og bare etter en time i den stolen hadde jeg intense smerter. Så akkurat nå er jeg litt deppa for å være helt ærlig. Hev-senk pult kan være en mulighet, men jeg må fremdeles tåle å sitte noen timer i en stol om jeg skal klare en jobb som krever PC. Kan ikke kreve å komme drassende med min sofa hjemmefra liksom
Anglofil Skrevet 22. desember 2017 #4 Skrevet 22. desember 2017 (endret) Beklager @straamann, jeg må innrømme at jeg ikke fikk med meg at du ikke var i jobb (vi får skylde på julestresset). Jeg skjønner det da blir litt vanskeligere når det gjelder hjemmebane, men vil kanskje tro at du kanskje kunne skaffet deg en annen stol som muligens ikke tar så mye plass? Jeg kan for lite til å anbefale noe (det bør man nok gå til profesjonelle for å få gode råd), men forstår at situasjonen da blir litt kjedelig. Høres fælt ut at du skal ha så vondt, men kanskje å bytte på stol kan hjelpe deg noe? F.eks å bytte mellom en slik balansestol (uten støtte, og de vi har på jobb er ihvertfall ikke så veldig plasskrevende), og annen stol. Jeg vet ihvertfall med meg selv at å endre sittestilling/stol kan være effektfullt, men det gjelder jo meg, og vi er alle forskjellige. Brakk halebenet for en del år siden, og den dag i dag er jeg avhengig av å kunne endre sittestilling, ellers får jeg fryktlig vondt. Mvh Yvonne Endret 22. desember 2017 av Yvonne 1
Linaa Skrevet 22. desember 2017 #5 Skrevet 22. desember 2017 På mitt kontor har vi våre kontorstoler (med nakkestøtte, men denne blir ikke brukt). Vi har også hev- og senkpult. + yoga-ball som man kan sitte på om man ikke vil sitte på kontorstolen lengre. Elsker det
straamann Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #6 Skrevet 22. desember 2017 11 minutter siden, Linaa skrev: På mitt kontor har vi våre kontorstoler (med nakkestøtte, men denne blir ikke brukt). Vi har også hev- og senkpult. + yoga-ball som man kan sitte på om man ikke vil sitte på kontorstolen lengre. Elsker det Hvordan fungerer yoga-ball foran PC? Tenker også på belastning i forhold til armer (musearm) og bruk av tastatur. Hev-senk pult har jeg jo så det gjør mange ting enklere. Men ikke stå-bord.
Gjest Sisti Skrevet 22. desember 2017 #7 Skrevet 22. desember 2017 Å sitte uten nakkestøtte er ikke noe problem for meg hvertfall, men jeg er jo helt frisk og uten skader. Har aldri greid å bruke nakkestøtten. Hvis den "eneste" tilpasningen du trenger er ulike stoler og eventuelt hev/senk-pult tror jeg ikke det skal bli et problem for arbeidsgiver, altså. Kostnaden er ikke stor i forhold til hva du som ansatt allerede vil koste. Tenk på gravide, de får masse tilpasning de også, selv om det er for korte perioder. Mange bedrifter vektlegger slikt veldig. Hos oss får vi besøk årlig (via bedriftshelsetjenesten) av en som sjekker om vi sitter godt i stolene vi har, og diskuterer hva vi trenger. Det samme gjør de på mannens jobb. Kanskje skulle du hatt litt sitte-trening, få noen innspill på hvordan du kan variere sittingen så det passer deg? Du har vel gått i behandling for skaden din, hos fysio? Kan du ta en samtale med denne om det er noen stoler som er å anbefale? Kan du få besøkt noen som selger slike stoler og prøve litt forskjellig? På hjemmebane kan du jo som noen nevner prøve noe så enkelt som en yogaball.
Linaa Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 31 minutter siden, straamann skrev: Hvordan fungerer yoga-ball foran PC? Tenker også på belastning i forhold til armer (musearm) og bruk av tastatur. Hev-senk pult har jeg jo så det gjør mange ting enklere. Men ikke stå-bord. ettersom at jeg kan senke pulten langt nok ned iforhold til yogaballen så fungerer det kjempe bra. og da heller ingen problem i forhold til armene. Vi har da også sånn "ekstra" arm støtte vi kan feste på bordkanten som fungerer også. Hev og senkpultene vi har kan man heve så høyt at man kan stå ved
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #9 Skrevet 22. desember 2017 Jeg har aldri vært hos en eneste arbeidsgiver som ikke har hatt avtale med minst en leverandør av mange ulike stoler og løsninger for arm- , hode- eller skulder støtte/avlastning. Bord er i dag elektriske og heves og senkes etter behov. Du kan stå og jobbe ved bordet ditt, og du kan kjøre bordet ned og sitte. Nå er jeg kommuneansatt og etter å ha knekt armen i høst så var det nix problem å få bestilt en fungerende armstøtte. Dette ordner seg. Ikke maksimer alle mulig problemer på forhånd. Anonymkode: 62ff2...ae8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #10 Skrevet 22. desember 2017 Selv har jeg kontorstol uten nakkestøtte, og det er helt fint. Trenger ikke med for min del. Men så har jeg heller ingen spesielle skader, og kommer det statiske slitasjeskader med alderen så får vi krysse den broa hvis det skjer (håper selvfølgelig ikke det). Har man et kontoryrke, så er det viktig å prioritere trening. Kjører styrketrening ca annenhver dag, og det har gjort underverker for min del hvertfall. I tillegg til betraktelig bedre styrke har det også ført til mye mindre nakkevondt etter lange arbeidsdager. Har hatt en del arbeidsdager på 18 timer tidligere, så det har kommet godt med styrketrening innimellom disse dagene. I tillegg benytter jeg hev/senk bord, som kan justeres fra lav sittehøyde til ståhøyde. Veldig nyttig. Men det er klart, hvis man først har en kontorjobb der nesten alle oppgavene utføres på eget kontor eller egen kontorplass, så blir det jo mye sitting uansett hva man bruker av ergonomiske hjelpemidler (evt. ståring hvis man bruker hev/senk pult). Når nesten alt utføres på det samme stedet på den samme kontorplassen så blir det jo gjerne mye statisk arbeide uansett, og man bør vurdere det opp mot egne forutsetninger. Ergonomiske hjelpemidler hjelper et stykke på vei, men det er jo begrenset hvor godt det beskytter mot slitasjeskader hvis man virkelig ikke er egnet til en statisk jobb i utgangspunktet. Høres ut som om du bør satse på et yrke der du farter litt mer rundt. Det kan godt være et typisk kontoryrke det også, men da gjerne et der man foretar kundebesøk, leverandøroppfølging, holder kurs/seminarer o.l. slik at man flytter seg litt mer rundt. Anonymkode: 3d292...5d8
LISJ Skrevet 22. desember 2017 #11 Skrevet 22. desember 2017 Du må trene ved siden av uansett. For du kan faktisk ikke unngå belastningsskader- jeg har fått det selv. Tren styrke ballet holdning pilates løping og yoga. Og svømming.
Minlillesky Skrevet 22. desember 2017 #12 Skrevet 22. desember 2017 5 timer siden, straamann skrev: Hvilken kontorstol bruker dere; Med eller uten nakkestøtte? Jeg har lett meg frem til noen yrker som kan passe for meg, felles er at alle krever mye lesing og PC-arbeid i jobben og/eller utdanning. De som har lest trådene mine tidligere vet at jeg har en skade + praktiske begrensninger som begrenser mine valgmuligheter mye. Det er blant annet derfor jeg har valgt bort yrker som krever fysisk belastning. Problemet er altså at også statisk belastning i form av å sitte foran PC er krevende. Jeg leter derfor iherdig etter en løsning/oppsett på kontorplass som er slik at jeg kan sitte i timesvis uten å få smerter. Skaden sitter et sted i ryggsøylen, og jeg har oppdaget at nakkestøtte gjør smertene verre (det blir et press i stedet for avlastning). Så Derfor lurer jeg på om det er vanlig å klare å holde en hel dag foran PC uten nakkestøtte? Dersom jeg ikke klarer verken fysisk krevende jobber, turnus eller kontorjobber, så vet jeg ikke hva jeg kan jobbe med. Det måtte kanskje være noe i retning spesialpedagog, vernepleier eller ungdomsarbeider der man følger noen få barn i variert aktivitet gjennom dagen? Men det passer virkelig ikke min personlighet. Jeg har hatt slike jobber i vikariat før, og stakkars unger/klienter. (Det finnes nok verre folk i disse yrkene, men jeg har desverre samvittighet og selvinnsikt) Til pokker med skade - det gjør livet så utrolig komplisert De fleste kontorlandskap tilrettelegger for de ansatte. Men det er også veldig viktig å trene på fritiden. Spesielt styrke trening. Det finnes en treningsmetode for alle sykdommer/hindringer. Så ingen unnskyldning for å la være. Hva med å arbeide som respesjonist? På hoteller? Andre steder?
straamann Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #13 Skrevet 22. desember 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har man et kontoryrke, så er det viktig å prioritere trening. Kjører styrketrening ca annenhver dag, og det har gjort underverker for min del hvertfall. I tillegg til betraktelig bedre styrke har det også ført til mye mindre nakkevondt etter lange arbeidsdager. Har hatt en del arbeidsdager på 18 timer tidligere, så det har kommet godt med styrketrening innimellom disse dagene. I tillegg benytter jeg hev/senk bord, som kan justeres fra lav sittehøyde til ståhøyde. Veldig nyttig. Men det er klart, hvis man først har en kontorjobb der nesten alle oppgavene utføres på eget kontor eller egen kontorplass, så blir det jo mye sitting uansett hva man bruker av ergonomiske hjelpemidler (evt. ståring hvis man bruker hev/senk pult). Når nesten alt utføres på det samme stedet på den samme kontorplassen så blir det jo gjerne mye statisk arbeide uansett, og man bør vurdere det opp mot egne forutsetninger. Ergonomiske hjelpemidler hjelper et stykke på vei, men det er jo begrenset hvor godt det beskytter mot slitasjeskader hvis man virkelig ikke er egnet til en statisk jobb i utgangspunktet. Høres ut som om du bør satse på et yrke der du farter litt mer rundt. Det kan godt være et typisk kontoryrke det også, men da gjerne et der man foretar kundebesøk, leverandøroppfølging, holder kurs/seminarer o.l. slik at man flytter seg litt mer rundt. Anonymkode: 3d292...5d8 Ja, jeg trener flere ganger i uken. Har ikke en slitasjeskade, men en skade som gjør at jeg har kronisk feilbelastning på deler av kroppen. Trening holder det i sjakk, men jeg er veldig sårbar for tilleggsbelastninger. Skal ingenting til før det slår seg vrang. Så ja, det kan være at jeg bør sikte meg inn på et yrke der man ikke er låst til kontoret hele dagen. På den annen side, så kan jeg heller ikke kjøre bil pga medisinske grunner. Så det må være uavhegnig av bil i tilfelle. Har jo tenkt på regnskapsyrket, har man autorisasjon får man jo dra litt rundt. Det blir mer av det fremover, ettersom yrket blir mindre punching og mer rådgivning. Men er usikker på om jeg hadde tålt overtid i "sesongen". På den annen side er jo de fleste yrker der man har en viss frihet, forbundet med ansvar og lengre arbeidstider + utdanningskrav. 1 time siden, Minlillesky skrev: De fleste kontorlandskap tilrettelegger for de ansatte. Men det er også veldig viktig å trene på fritiden. Spesielt styrke trening. Det finnes en treningsmetode for alle sykdommer/hindringer. Så ingen unnskyldning for å la være. Hva med å arbeide som respesjonist? På hoteller? Andre steder? Kanskje. Det er jo et yrke som i stadig større grad vil bli automatisert bort. Har også tenkt på guide på museum og lignende, men det er jo ikke i utgangspunktet en sikker karrierevei. Endret 22. desember 2017 av straamann
straamann Skrevet 22. desember 2017 Forfatter #14 Skrevet 22. desember 2017 1 time siden, LISJ skrev: Du må trene ved siden av uansett. For du kan faktisk ikke unngå belastningsskader- jeg har fått det selv. Tren styrke ballet holdning pilates løping og yoga. Og svømming. Det var litt av et program Nøyer meg med styrkeprogram, mobilitetstrening og gå tur i skogen.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #15 Skrevet 23. desember 2017 15 timer siden, straamann skrev: Hvilken kontorstol bruker dere; Med eller uten nakkestøtte? Jeg har lett meg frem til noen yrker som kan passe for meg, felles er at alle krever mye lesing og PC-arbeid i jobben og/eller utdanning. De som har lest trådene mine tidligere vet at jeg har en skade + praktiske begrensninger som begrenser mine valgmuligheter mye. Det er blant annet derfor jeg har valgt bort yrker som krever fysisk belastning. Problemet er altså at også statisk belastning i form av å sitte foran PC er krevende. Jeg leter derfor iherdig etter en løsning/oppsett på kontorplass som er slik at jeg kan sitte i timesvis uten å få smerter. Skaden sitter et sted i ryggsøylen, og jeg har oppdaget at nakkestøtte gjør smertene verre (det blir et press i stedet for avlastning). Så Derfor lurer jeg på om det er vanlig å klare å holde en hel dag foran PC uten nakkestøtte? Dersom jeg ikke klarer verken fysisk krevende jobber, turnus eller kontorjobber, så vet jeg ikke hva jeg kan jobbe med. Det måtte kanskje være noe i retning spesialpedagog, vernepleier eller ungdomsarbeider der man følger noen få barn i variert aktivitet gjennom dagen? Men det passer virkelig ikke min personlighet. Jeg har hatt slike jobber i vikariat før, og stakkars unger/klienter. (Det finnes nok verre folk i disse yrkene, men jeg har desverre samvittighet og selvinnsikt) Til pokker med skade - det gjør livet så utrolig komplisert I stedenfor å lete alene anbefales du å kontakte fysio og ergotrapien i kommunen din. De kommer hjem til deg ser på behovet ditt og søker Nav Hjelpemiddelsentral om hjelpemidler til deg. Dersom du har en skade med kjent skadevolder og er eller har fått erstatning så skal denne typen hjelpemidler dekkes inn via erstatningssaken om ikke hjelpemiddelsentralen hjelper deg med det du trenger. Jeg har en alvorlig skade og har Håg Caprisko stol, med nakkestøtte. Jeg har og ulike Tempur trykkavlastende sitteputer, hodeputer og madrass. Nå avventer jeg søknad til Nav på småhjelpemiddelstønad på kr. 2 000. Alt dette får du hjelp av kommunen din med. Anonymkode: 03827...ed3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #16 Skrevet 23. desember 2017 11 timer siden, LISJ skrev: Du må trene ved siden av uansett. For du kan faktisk ikke unngå belastningsskader- jeg har fått det selv. Tren styrke ballet holdning pilates løping og yoga. Og svømming. Ja, en skal være veldig frisk for å være syk. Anonymkode: 03827...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #17 Skrevet 23. desember 2017 Nakkestøtte fungerer ikke for meg. Jeg jobber selv på kontor foran PCen, og etter problemer med både nakke, skuldre og armer, så har jeg funnet ut at det eneste som hjelper er regelmessig uttøying og trening. Det finnes ingen måte som gjør at du kan sitte timevis foran PCen uten å få skader hvis du vet at du har tendenser til vondt i nakke/skuldre/armer/rygg. Selv tøyer jeg mye ut på jobben, mest på toalettet egentlig. Strekke ut armene med håndflaten opp, og deretter bruke den andre ånden til å trekke hånden ned mot gulvet. Da strekker det i hele underarmen. I tilegg gjør jeg random utstrekking av armer mot taket og litt nakke frem og tilbake. Annenhver dag tar jeg 10 min hvor jeg følger en kjempebra youtube video for generell holdning. Etter jeg begynte med dette har jeg ikke vondt noen steder lenger. Har fungert i godt over 1 år. Anonymkode: 15999...200
straamann Skrevet 23. desember 2017 Forfatter #18 Skrevet 23. desember 2017 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I stedenfor å lete alene anbefales du å kontakte fysio og ergotrapien i kommunen din. De kommer hjem til deg ser på behovet ditt og søker Nav Hjelpemiddelsentral om hjelpemidler til deg. Dersom du har en skade med kjent skadevolder og er eller har fått erstatning så skal denne typen hjelpemidler dekkes inn via erstatningssaken om ikke hjelpemiddelsentralen hjelper deg med det du trenger. Jeg har en alvorlig skade og har Håg Caprisko stol, med nakkestøtte. Jeg har og ulike Tempur trykkavlastende sitteputer, hodeputer og madrass. Nå avventer jeg søknad til Nav på småhjelpemiddelstønad på kr. 2 000. Alt dette får du hjelp av kommunen din med. Anonymkode: 03827...ed3 Jeg har allerede vært i kontakt med kommunens fysio- og ergoterapitjeneste. De har absolutt ingen kompetanse på min problemstilling, ifølge deres eget utsagn. Jeg har fått innvilget en kontorstol. Denne søkte jeg om i august, offisielt var det ergoterapeut som søkte men jeg måtte skrive søknaden for henne fordi hun ikke hadde tid. Etter uttallige purringer på hjelpemiddelsentralen, fikk jeg stolen i forrige uke. (Det tok altså 5 måneder for NAV å levere en standard lagervare) Jeg kan ikke bevise at jeg har en skade, siden skaden jeg har ikke diagnostiseres i offentlig helsevesen. (True story) Derfor får jeg heller ikke erstatning. Endret 23. desember 2017 av straamann
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #19 Skrevet 23. desember 2017 Jeg bruker ikke nakkestøtten, men har hev/senk arbeidsbord. Har også roller-mouse med armstøtte, så jeg bruker ikke vanlig mus. Har også lært meg å hovedsakelig bruke tastatur. Nå er jeg mye rundt i lokalene i løpet av arbeidsdagen, så er ikke mye stillesittende. Vi tilpasser oss etter våre ansatte når det gjelder fysiske begrensninger. Det er viktig for oss å ha den rette kompetansen, og strekker oss langt for å sørge for at de ansatte har det de trenger. Anonymkode: 92595...21b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #20 Skrevet 23. desember 2017 11 minutter siden, straamann skrev: Jeg har allerede vært i kontakt med kommunens fysio- og ergoterapitjeneste. De har absolutt ingen kompetanse på min problemstilling, ifølge deres eget utsagn. Jeg har fått innvilget en kontorstol. Denne søkte jeg om i august, offisielt var det ergoterapeut som søkte men jeg måtte skrive søknaden for henne fordi hun ikke hadde tid. Etter uttallige purringer på hjelpemiddelsentralen, fikk jeg stolen i forrige uke. (Det tok altså 5 måneder for NAV å levere en standard lagervare) Jeg kan ikke bevise at jeg har en skade, siden skaden jeg har ikke diagnostiseres i offentlig helsevesen. (True story) Derfor får jeg heller ikke erstatning. Dette er helt mot normalt at ergo fysioterapi tjenesten ikke har kompetanse og bruker så lang tid på et enkelt hjelpemiddel. Har du ingen diagnose så har ikke det noe å si fordi de bruker ikke diagnoser men funskjon og manglende vurdering som kriterie for hjelpemiddelvurdering. Anonymkode: 03827...ed3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå