Gå til innhold

Låse soveromsdøra om natten så barna ikke kommer inn!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Barna våre på 4 og 5 har sovet bra om natten fra de var små. Det siste året har de våknet opp til flere ganger hver natt. 4 åringen er verst. Hun kommer inn til oss hver gang hun våkner og hver gang må hun følges tilbake til sin seng og det går stort sett helt fint. Da sovner hun igjen og alt er bra. Men så skjer det igjen og igjen. Storebror våkner også men han bare roper fra soverommet, får svar på det han vil også sover han videre.

Det er jeg som tar nattevåken her i huset da far i huset er ekstremt utålmodig og lager mer oppstandelse enn barna. Han bare kjefter og roper når ungene kommer inn til oss.

Han har sagt flere ganger at han vil at vi skal låse døra til soverommet slik at ungene ikke kan komme inn til oss. Dette er såklart helt uaktuelt for min del så hvis han mener å innføre det så legger jeg meg et annet sted. Orker ikke tanken på at barna skal måtte stå utenfor å gråte og bli redde fordi de er utestengt. 

Hva tenker dere rundt dette?

Er det noen her som har tips til søvn? Jeg fatter ikke hvorfor ungene våkner og våkner. Det er utrolig slitsomt. Er det vanlig? De er friske og fine, spiser bra, elsker barnehagen og vi har ofte en rolig avslutning på dagen med lesing før de legger seg.

Anonymkode: 740d6...cca

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tenker det bare er en fase... Høres veldig slitsomt ut, men tror du bare må fortsette som nå. Følge jenta tilbake til egen seng, minst mulig service og snakking. Blir eller er du utslitt, så legg seg på madrass hos henne for en periode. 

Han som driver og roper vet jeg ikke helt hva du skal gjøre med ... :) Men iallefall, ikke lås døra! Hvis mannen din gjennomfører det, så får du heller legge deg et annet sted en periode. Hold ut, dette går seg til. 

Endret av Oslokvinne
  • Liker 18
Skrevet

Syntes mannen kan legge seg et annet sted og låse døra, jeg! 

Man låser da ikke døra for små barn om natten! Hva om det skjer noe (brann eller lignende) og de må vekke dere? 

Anonymkode: af4c4...f38

• Liker 32
Skrevet

Det er helt vanlig og jeg tenker at mannen din burde vært inneforstått med å finne seg i dette når han valgte å lage barn.  Irriterende, ja, men ikke noe man kan kjempe mot akuratt. Helt vanlig fase alle unger er igjennom, han selv også som barn garantert.

Anonymkode: c6b16...6b9

• Liker 12
Skrevet

Det er uhørt å låse døra ja, barna trenger jo foreldrene sine,de kan ha mareritt. Og hvis noe skulle skjedd og barna ikke kommer seg inn til foreldrene så er det ikke bra. Men bra at du ikke godtar det. Hvis barna har sovet godt tidligere så er dere kanskje litt godt vant og da blir man lettere frustrert av våkennetter. Men min erfaring er at dette er i perioder og vil gå over. Vi har to barn som kan holde det gående hele natta hvis først de begynner. Det er fordi den ene våkner først og vekker den andre med gråt også våkner de om hverandre. . Men så har vi plutselig netter hvor de begge sover hele natta. Så jeg tenker dere bare må stå i det ogvære kjærlige,men konsekvente.

Anonymkode: 62e48...29c

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som det har blitt en dårlig vane. Hvis storebror ligger og roper fra soverommet og dere roper tilbake må det da blir mye bråk om natta, ikke rart barna blir urolig da? Her hadde jeg tatt en alvorsprat og vært streng, enkelt og greit. Om natta er det ikke lov å lage bråk og man ligger i sin egen seng.

Mine barn hadde en del nattskrekk da de var små, altså at de gikk i søvne osv. da ble det litt styr om natta som de ikke kunne rå over selv. Men så store barn som legger seg til en vane med å stå opp og gå inn til foreldrene hadde jeg ikke orket, ville nok blitt streng-mamma da ja.

• Liker 3
Skrevet

De våkner fordi de er barn... ;)  Og ikke utenkelig at pappans klare mening om den saken gjør at de har ekstra behov for bekreftelse fra deg på at de fortsatt er ønsket selv om natta. Nettene føles kanskje ikke like trygge som de burde gjort om man ligger og egentlig er redd for å våkne av en eller annen grunn fordi pappa ikke liker det. Så godt mulig han gjør vondt verre. Men ellers tror jeg det er veldig vanlig, og helt enig med deg at låst dør er helt fullstendig uhørt!! Hvorfor har han fått barn i et hele tatt om han ikke tåler unger om natta?? Hadde klikket om mannen min var av den typen. Vi samsover med vesla på snart to og fortsetter nok med det i sikkert flere år til. Sikreste vei til en hel natts søvn hos oss er å ha henne like ved så hun vet vi er er og føler seg trygg når hun våkner litt om natta. Ofte finner hun da ut at hun trygt kan sove videre fordi hun hører og merker at vi er er. Trygghet er alfa og omega for god nattesøvn.

• Liker 13
Skrevet

Hvis han vil gi barna traumer for resten av livet er det bare å låse døra...

Anonymkode: 41b7b...684

• Liker 15
Gjest GoldenLioness
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Barna våre på 4 og 5 har sovet bra om natten fra de var små. Det siste året har de våknet opp til flere ganger hver natt. 4 åringen er verst. Hun kommer inn til oss hver gang hun våkner og hver gang må hun følges tilbake til sin seng og det går stort sett helt fint. Da sovner hun igjen og alt er bra. Men så skjer det igjen og igjen. Storebror våkner også men han bare roper fra soverommet, får svar på det han vil også sover han videre.

Det er jeg som tar nattevåken her i huset da far i huset er ekstremt utålmodig og lager mer oppstandelse enn barna. Han bare kjefter og roper når ungene kommer inn til oss.

Han har sagt flere ganger at han vil at vi skal låse døra til soverommet slik at ungene ikke kan komme inn til oss. Dette er såklart helt uaktuelt for min del så hvis han mener å innføre det så legger jeg meg et annet sted. Orker ikke tanken på at barna skal måtte stå utenfor å gråte og bli redde fordi de er utestengt. 

Er det noen her som har tips til søvn? Jeg fatter ikke hvorfor ungene våkner og våkner. Det er utrolig slitsomt. Er det vanlig? De er friske og fine, spiser bra, elsker barnehagen og vi har ofte en rolig avslutning på dagen med lesing før de legger seg.

Man låser selvfølgelig ikke døren om natten. Hva om det begynner å brenne?

Skrevet
18 minutter siden, palamina skrev:

Høres ut som det har blitt en dårlig vane. Hvis storebror ligger og roper fra soverommet og dere roper tilbake må det da blir mye bråk om natta, ikke rart barna blir urolig da? Her hadde jeg tatt en alvorsprat og vært streng, enkelt og greit. Om natta er det ikke lov å lage bråk og man ligger i sin egen seng.

Mine barn hadde en del nattskrekk da de var små, altså at de gikk i søvne osv. da ble det litt styr om natta som de ikke kunne rå over selv. Men så store barn som legger seg til en vane med å stå opp og gå inn til foreldrene hadde jeg ikke orket, ville nok blitt streng-mamma da ja.

Vi har soverom vegg i vegg så er ikke roping. Kan snakke med normal stemme :) Prøver å snakke med de på kvelden da, før de legger seg, om at det er fint hvis de kan øve på å prøve å sove igjen uten å gå inn eller rope på mamma og pappa. Vi har heldigvis netter som er helt knirkefrie også da, sånn innimellom ;)

Skrevet
3 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Man låser selvfølgelig ikke døren om natten. Hva om det begynner å brenne?

Jeg er helt enig. Det er uhørt pga både brann og barnas ve og vel.

TS

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, våren14 skrev:

De våkner fordi de er barn... ;)  Og ikke utenkelig at pappans klare mening om den saken gjør at de har ekstra behov for bekreftelse fra deg på at de fortsatt er ønsket selv om natta. Nettene føles kanskje ikke like trygge som de burde gjort om man ligger og egentlig er redd for å våkne av en eller annen grunn fordi pappa ikke liker det. Så godt mulig han gjør vondt verre. Men ellers tror jeg det er veldig vanlig, og helt enig med deg at låst dør er helt fullstendig uhørt!! Hvorfor har han fått barn i et hele tatt om han ikke tåler unger om natta?? Hadde klikket om mannen min var av den typen. Vi samsover med vesla på snart to og fortsetter nok med det i sikkert flere år til. Sikreste vei til en hel natts søvn hos oss er å ha henne like ved så hun vet vi er er og føler seg trygg når hun våkner litt om natta. Ofte finner hun da ut at hun trygt kan sove videre fordi hun hører og merker at vi er er. Trygghet er alfa og omega for god nattesøvn.

Jeg er så glad for å lese sånne ting. Så trygt og godt det er for barnet :D

Mannen og jeg er så uenige angående det der, for jeg synes det er helt uproblematisk å ha et barn eller to i senga en gang i blant, imens han blir bare sur og gretten og kjefter hvis de ligger hos oss. Noen netter er jeg så i koma at jeg ikke merker at de sniker seg oppi senga men da blir det krise når han våkner eller synes det blir litt trangt. Jeg synes det er så innmari trist for ungene føler seg jo ikke ønsket av han. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes mannen kan legge seg et annet sted og låse døra, jeg! 

Man låser da ikke døra for små barn om natten! Hva om det skjer noe (brann eller lignende) og de må vekke dere? 

Anonymkode: af4c4...f38

Syns mannen kan oppføre seg som en voksen forelder og ikke som en tre eller fire åring - merkelig at ikke han står opp og fører barna tilbake til sengs og sier kort at "nå er det er natt og nå skal alle sove..... " Det er en god investering i et lykkelig familieliv.

Gjest making.a.mess
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Å låse døra vil bare føre til bare føre til redsel. Man sovner hvertfall ikke noe fortere om man er redd. Snarere tvert om. Og selv om det blir litt som å rope ulv ulv, så vet du aldri når det er noe reelt galt. Du må bare være streng på at de skal tilbake i egen seng. Pakke dyna på og sov godt. Muligens må du gjøre det igjen og igjen, men gjør du samme greia hver natt så vil det ta slutt. Det er en fase hvor de drømmer mye

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen og jeg er så uenige angående det der, for jeg synes det er helt uproblematisk å ha et barn eller to i senga en gang i blant, imens han blir bare sur og gretten og kjefter hvis de ligger hos oss. Noen netter er jeg så i koma at jeg ikke merker at de sniker seg oppi senga men da blir det krise når han våkner eller synes det blir litt trangt. Jeg synes det er så innmari trist for ungene føler seg jo ikke ønsket av han. 

Det er jo ikke rart at de fortsetter å gå inn til dere hvis de får lov til å ligge i deres seng og sove. Jeg skjønner godt at mannen din ikke syns det er ok, og ikke minst er det langt fra bra for barna selv at de har fått for seg at det kan være tillat å sove i foreldresenga om natta og dermed står opp og mister den gode søvnkvaliteten.

Dere må først og fremst bli enige om det er lov eller ikke å sove alle fire i senga deres. Er det ikke lov så kan det ikke være greit en gang i blant heller, dere må være konsekvente. 

Endret av palamina
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det plass til en madrass på gulvet inne hos dere? I såfall kan ungene ta med dyne og pute og liste seg stille inn til den, hvis de trenger det? Så kanskje det blir mer søvn på alle totalt? Han som spør om ting midt på natta, får han svar? Min seksåring kan lure på de merkeligste ting, men får som regel 'det kan vi snakke om i morgen, god natt' til svar. Det hun egentlig lurer på, er vel om jeg fortsatt er her. Og da vil nesten hvilken som helst respons være tilstrekkelig. 

Anonymkode: 57a39...dce

• Liker 6
Skrevet

Dette er en fase, som alt annet. Våre barn har også gjort det. Hvis de våknet så ropte han ene, han turte ikke å gå alene i gangen til vårt soverom alene og han andre kom inn til oss. Når de var redde eller hadde hatt en vond drøm så fikk de lov til å ligge i senga vår, det gikk i perioder. Men det gikk over dette også. 

Mannen din bør jo få seg en alvorsprat, er det virkelig mulig!? Å ikke forstå barnas behov er faktisk omsorgssvikt, får helt vondt på tanken om han hadde vært alene med dem eller du hadde bøyd deg for hans "svar" på dette. 

Anonymkode: 6d4b7...cd3

• Liker 4
Skrevet

Her er det vel strengt tatt mannen som bør få seg eget soverom og "time out" for en periode?

• Liker 5
Skrevet

Sånn rent bortsett fra at man ikke skal stenge barna ute, så ser jeg ikke hvordan låst dør skal løse noe som helst. Her i huset ville det vært oppskriften på å vekke absolutt hele huset, i alle fall. 

Hva er det de vil om natta? Her kom da fireåringen til stadighet inn og lurte på om det var morgen, så vi skaffet en nattlampe som vi satte timer på slik at den ikke lyste før det var tid for å stå opp. Det løste veldig mye av nattevandringen for vår del. 

Ellers kan jeg forstå at mannen ikke ønsker barn i senga unødvendig. Jeg sover ikke med barn i senga, så om de skulle sneket seg oppi ofte, ville det torpedert mye av min søvn. Men løsningen på det er jo ikke å klikke i vinkel.

Her gjør jeg det slik at barna får ligge litt med oss og roe seg når de trenger det, og så følger jeg dem inn i egen seng etter en stund. Tror ikke de føler seg uønsket av den grunn. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Uakseptabelt å låse døra. Eneste grunn til å låse døra er hvis man skal ha sex men da låser man opp døra etterpå. Hvis det er spesielt viktig at mannen eller kona skal være utvilt dagen etterpå (eksamen/viktig møte) så får han/hun legge seg et annet sted. Barna skal alltid være velkommen til foreldrenes soverom når de er utrygge

Det tryggeste jeg har opplevd i hele mitt liv var når jeg som barn krøp opp i mine foreldres seng etter et mareritt. Den tryggheten jeg opplevde da har jeg ikke og kommer jeg aldri mer til å oppleve på noen annen måte. Den unner jeg alle barn å oppleve.

Endret av Bag
skrivefeil
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...