Gå til innhold

Han prioriterer å drikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden juni i år datet en fyr som bor 4 timer unna hjemstedet mitt. Han ga tidlig beskjed om at han ønsket noe seriøst, det gjør jeg og, men jeg har dårlige erfaringer med avstandsforhold, og har derfor lagt "i et forhold" på is, til vi faktisk ser at det kan fungere. 
Han er i hjembyen min omtrent hver helg, da han også har familie og venner her. Dette burde gi oss tid til å møtes å bli bedre kjent med forholdet og hverandre, men istedenfor prioriterer han å drikke, gjerne hver fredag og lørdag. 

Jeg er ingen heks, og jeg ønsker for all del ikke at et forhold skal sette en stopper for det sosiale. Men jeg føler meg lite prioritert, og skjønner ikke hvorfor alkoholen alltid er viktigere enn meg. Slik har det egentlig vært siden vi først møtte hverandre, men idet siste har vi blitt enige om at vi er litt mer ekslusive, og jeg hadde vel et lite håp om at det skulle føre til at han ønsket å tilbringe mer tid med meg. 

Jeg holder på med fagprøven nå før jul, og har hatt mye lesing og travle dager på timeplanen, mens forrige helg hadde vi blitt enige om at jeg skulle legge lesingen bort så skulle vi kose oss med en fin kveld sammen, da vi ikke kom til å se hverandre noe mer i år siden jeg reiser på bort. Etter et par timer får jeg en melding om at vennegjengen skal ut, så det skal han og. Jeg blir utrolig skuffet, og velger å ikke svare på meldingen. Etter en liten stund kommer han på døren og spør om jeg ikke har fått meldingen, jeg sier at jeg har sett den og at han må kose seg. Da topper han det hele med å si at han har dårlig samvittighet for at han valgte å dra ut, men at det var den rette prioriteringen siden det blir så lenge til han får dra på fest neste gang. Jeg sier igjen at han får kose seg, at det var dumt at han hadde så dårlig tid for det var faktisk siste kvelden vår sammen i år. Han smiler og sier at det ordner seg, jeg sier at vi får se på det. 

I løpet av kvelden får jeg flere meldinger fra ham, full såklart, om hvor flink og snill jeg er. Og i fem tiden kommer han på døren min igjen. Jeg er som sagt kjempeskuffet og sur, og slenger først døra i ansiktet hans (ups), før jeg åpner igjen og slipper han inn. Da nesten hiver han seg i armene mine, og sier at han føler seg som en kjempe dust, og at han ikke skjønner hvorfor oppførselen hans er som den er. Jeg sier at han velger selv hvordan han vil prioritere tiden sin. Han sier at han ikke vet hvordan han skal oppføre seg i et forhold, og at han selvfølgelig ikke kommer til å feste så mye fremover. Personlig tror jeg ikke at det kommer til å fungere, og at vi ikke kommer til å få nok tid sammen, men han lover flere ganger og overbeviser meg om å gi forholdet en ny sjanse. 

Etter dette valgte han å bli igjen i hjembyen min noen ekstra dager for å være sammen med meg, og det var egentlig noen veldig fine dager. Likevel kommer hverdagen atter en gang, og jeg er redd for at ting ikke kommer til å forandre seg, og at jeg holder derfor litt ekstra igjen på følelsene mine. Han har sagt at han ønsket å komme å besøke meg i ferien, men da jeg la fram tanken for ham på tirsdag var han igjen veldig usikker på om han ville rekke det, fordi det var så mange fester han ville på hjemme. 

Vet egentlig ikke hva jeg ville få ut med dette innlegget, han er jo egentlig en utrolig fyr som jeg har blitt veldig glad i. Men jeg er redd for å brenne meg på noe, bare for at det ikke skal fungere tre måneder senere. Jeg synes at jeg fortjener bedre enn å være en prioritet under fylla, spesielt når jeg klarer å legge lesingen bort for å sette pris på ham. Jeg vet ikke om jeg skal fortsette, se hvor forholdet fører, elelr om dette er noe som kommer til å være slik som det er for alltid? 

Anonymkode: c9432...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Etter din beskrivelse å dømme, høres han ut som en ganske "vinglete" person, som lett lar seg rive med, og fint kan nedprioritere konkrete avtaler i det øyeblikket kompisgjengen inviterer på fest. Min erfaring er at slike relasjoner blir veldig frustrerende i lengden, når den andre parten ofte blir sittende skuffet tilbake og føler seg nedprioritert. Kanskje det er rom får å kommunisere enda tydeligere hva du opplever som problematisk, og hva du forventer av ham. Noen mennesker er etterrettelige, og viser evne til å endre egen adferd etter et "oppvaskmøte" - men noe sier meg at han sannsynligvis ikke er i den kategorien...

Jeg får ikke helt tak på hvorfor han fester uten deg - er det fordi han ekskluderer deg, eller er dere begge inneforstått med at du ikke ønsker å delta på de samme festene?

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 4
Skrevet

Han kommer ikke til å vokse opp, han er ikke ferdig med singellivet og setter egne behov over dere. Det hadde jeg ikke ofret meg for å fortsette å holde på. Tviler på det blir noe bedre, han kommer til å dra å drikke når han har lyst og kalle deg kontrollerende om du setter grenser og sier at han får prioritere forholdet og deg mer. Og i lengden , tenk når du sitter hjemme å må amme barn og han drar på fylla hver helg og ligger fyllesjuk hele dagen etter og kjefter på deg for at babyen gråter når han har hodepine.....

Anonymkode: 8a904...a53

• Liker 6
Skrevet

På hvilken måte er han en utrolig fyr?

Anonymkode: e6786...742

• Liker 3
Skrevet

Det der hadde vært fullstendig dealbreaker for meg. Når dere har datet siden juni synes jeg han minimum burde prioritert deg annenhver helg, og han skal ha en meget god grunn til å droppe avtaler med deg for å drikke isteden (man skal generelt ha en ordentlig grunn for å droppe avtaler!).
Det virker som han ikke investerer noenting i forholdet.

Til sammenligning: Faren min, som er enkemann, begynte å date en dame  i september, som han raskt begynte å møte 2 ganger hver eneste uke. Dere to har vel ikke mulighet til å møtes så ofte, men at daten din ikke engang møter deg annenhver helg sier mye om prioriteringen hans.
Sagt på en annen måte: Han sier han er seriøs, men han ter seg som om alt han vil er å ha en backup når han er desperat.

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Han er alkoholiker, best du finner en annen.

Skrevet
5 minutter siden, Calandria skrev:

Han er alkoholiker, best du finner en annen.

Jeg synes jo det var litt hardt å ta i, å kalle han en alkoholiker da.. 

Men han er tydelig ikke ferdig med festing, det er sikkert og visst. 

Hvorfor får ikke du være med, ts? Meg og kjæresten fester en del vi også, men som oftest reiser vi jo sammen, og en gang i blant er jeg med jentene alene, og han med gutta alene. Vi har vært sammen siden juli. 

Anonymkode: fe3cb...c1d

• Liker 4
Skrevet

Har ikke du skrevet om dette før`?

Anonymkode: d11c2...cef

Gjest making.a.mess
Skrevet

Hadde ikke giddet. Du er " nødplanen" om det ikke er noe mer moro et annet sted. 

Skrevet

Han manipulerer ts, men ts har selv beskrevet seg som et offer. Antageligvis blir dette nok et forhold som er dømt til å havarere før eller siden.

Anonymkode: 1c63a...380

Skrevet

Da jeg var barn lærte jeg at avtaler man lager med en venn skal holdes, selv om det senere byr seg andre muligheter med andre venner. Selv om andre venner skal gjøre noe man har lyst til å være med på.

Høres ut som han aldri har lært seg dette grunnleggende.

Forøvrig så kan du snakke ærlig med ham, ikke late som alt er greit når du faktisk ikke synes det. Hvis han har laget avtale med deg fredag kveld, sender melding om at han drar på fest, så svarer du at det synes du ikke er greit. Enten holder han avtaler med deg, ellers så går han la være å lage avtaler med deg. Å droppe avtaler med deg når det kommer andre tilbud er absolutt ikke greit.

Hvordan skal han forstå hva du mener om du ikke sier det?

• Liker 4
Skrevet

Når alkoholen er så viktig for ham at han nedprioriterer deg omtrent hver gang så glem ham. Du vil uansett ikke leve et liv der flaska er viktigere enn deg. 

• Liker 2
Skrevet
13 hours ago, Lord Friendzone said:

Etter din beskrivelse å dømme, høres han ut som en ganske "vinglete" person, som lett lar seg rive med, og fint kan nedprioritere konkrete avtaler i det øyeblikket kompisgjengen inviterer på fest. Min erfaring er at slike relasjoner blir veldig frustrerende i lengden, når den andre parten ofte blir sittende skuffet tilbake og føler seg nedprioritert. Kanskje det er rom får å kommunisere enda tydeligere hva du opplever som problematisk, og hva du forventer av ham. Noen mennesker er etterrettelige, og viser evne til å endre egen adferd etter et "oppvaskmøte" - men noe sier meg at han sannsynligvis ikke er i den kategorien...

Jeg får ikke helt tak på hvorfor han fester uten deg - er det fordi han ekskluderer deg, eller er dere begge inneforstått med at du ikke ønsker å delta på de samme festene?

Vi fester sammen også, og det hender seg at jeg får invitasjon om å være med, og det er aldri snakk om at han prøver seg på andre jenter eller snakker noe annet enn fint om meg til sine kompiser, så vidt jeg vet. Men jeg er rett og slett ikke en person som ønsker å drikke hver helg, mye fordi jeg blir veldig fyllesyk, men også fordi jeg er opptatt av å holde meg i form, og da holder det med en fest eller to i måneden. 

Jeg synes det er vanskelig å si ifra om at jeg ikke liker at han drar ut så ofte, da jeg ikke ønsker å kontrollere han. Men da vi snakket sammen sist helg sa jeg tydelig ifra at jeg skjønte at han ønsket å drikke hver helg, men at vi kanskje ikke kom til å få nok tid sammen da. Han ble veldig lei seg og sa at han mye heller ville ha et forhold, enn å feste hele tiden. Men handlinger sier mer enn ord, så vi får vel bare vente å se.. :question:
TS 

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Han kommer ikke til å vokse opp, han er ikke ferdig med singellivet og setter egne behov over dere. Det hadde jeg ikke ofret meg for å fortsette å holde på. Tviler på det blir noe bedre, han kommer til å dra å drikke når han har lyst og kalle deg kontrollerende om du setter grenser og sier at han får prioritere forholdet og deg mer. Og i lengden , tenk når du sitter hjemme å må amme barn og han drar på fylla hver helg og ligger fyllesjuk hele dagen etter og kjefter på deg for at babyen gråter når han har hodepine.....

Anonymkode: 8a904...a53

Hardt å lese, men så sant. Lett å tenke at man kanskje kan leve med noe sånn i nuet, men fremtiden kommer jo den og! 
TS

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes jo det var litt hardt å ta i, å kalle han en alkoholiker da.. 

Men han er tydelig ikke ferdig med festing, det er sikkert og visst. 

Hvorfor får ikke du være med, ts? Meg og kjæresten fester en del vi også, men som oftest reiser vi jo sammen, og en gang i blant er jeg med jentene alene, og han med gutta alene. Vi har vært sammen siden juli. 

Anonymkode: fe3cb...c1d

Altså, det handler ikke om at jeg ikke får være med, hadde nok fått være med dersom jeg spurte - men jeg er rett og slett ikke en person som ønsker å bruke hver eneste helg på fest og fyll, spesielt ikke hver eneste fredag og lørdag. Jeg er glad i å feste, men her holder det med 1-2 ganger i måneden ja:) 

Skrevet

Har ikke du skrevet om dette før`?

Anonymkode: d11c2...cef

Har aldri skrevet her før, nei:) 

Skrevet

Han manipulerer ts, men ts har selv beskrevet seg som et offer. Antageligvis blir dette nok et forhold som er dømt til å havarere før eller siden.

Anonymkode: 1c63a...380

Beskriver meg da for all del ikke som et offer? Jeg er fullt klar over situasjonen, og jeg vet at jeg ikke ønsker å dra det lenger enn jeg må, om forholdet ikke vil vare. 

Skrevet
6 hours ago, ViljaH said:

Da jeg var barn lærte jeg at avtaler man lager med en venn skal holdes, selv om det senere byr seg andre muligheter med andre venner. Selv om andre venner skal gjøre noe man har lyst til å være med på.

Høres ut som han aldri har lært seg dette grunnleggende.

Forøvrig så kan du snakke ærlig med ham, ikke late som alt er greit når du faktisk ikke synes det. Hvis han har laget avtale med deg fredag kveld, sender melding om at han drar på fest, så svarer du at det synes du ikke er greit. Enten holder han avtaler med deg, ellers så går han la være å lage avtaler med deg. Å droppe avtaler med deg når det kommer andre tilbud er absolutt ikke greit.

Hvordan skal han forstå hva du mener om du ikke sier det?

Helt sant, og da vi møttes samme natt, gjorde jeg det tydelig for han at jeg ikke ville fortsette å date, dersom hver helg skulle gå bort, og vi ikke fikk noe tid sammen. Han forsto det godt der og da, og sverget på at han ønsket å forandre seg. Jeg ønsker å tro på det han sier, men han blir nesten nødt til å vise meg det først :)

Skrevet

Slik jeg ser det så er ikke hovedproblemet nødvendigvis at han bruker helgene på akkurat festing, men at han ikke bruker flere av helgene på deg. Det høres ut som han ter seg om om han ikke bryr seg særlig om å bruke tid med deg, at du er en backup når han ikke har bedre ting å gjøre.
Jeg ville sagt noe sånt som at "det er for store forskjeller på hvordan vi liker å bruke tiden, jeg tror ikke dette vil fungere". Hvis han bryr seg og skjønner at du revurderer forholdet, så skjerper han seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...