AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #1 Skrevet 22. desember 2017 Hey!Har kommet i en liten økonomisk knipe og vurderer nå å stenge BSU kontoen for å få tilgang til pengene jeg har oppspart der, men jeg lurer litt på hvor mye man egentlig taper av å gjøre noe slik?Jeg sparer egentlig ikke noe på BSU lenger, kanskje en tusenlapp eller to iløpet av året, har bare pengene stående der. Men hvor dumt er det å ta ut disse pengene nå når jeg trenger dem, og så ha resterende liggende på en vanlig sparekonto? Noen som har peiling? Takk! Anonymkode: fda5b...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Skrevet 22. desember 2017 Du må jo betale tilbake det du har fått i skattefradrag, pluss at du taper det du evt. ville fått i fradrag på framtidig sparing. Du har ikke mulighet til å låne fra foreldre eller noe? Hvor stor og forbigående er denne krisen? Hvis du nærmer deg aldersgrensa og fortsatt ikke har benyttet deg noe særlig av BSU'en blir det noe annet enn om du er 18-20 da.. Anonymkode: acf3e...90a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Skrevet 22. desember 2017 Den gangen jeg sparte i BSU fikk man kun opprette konto en gang, og om man tok ut pengene fikk man ikke benytte seg av BSU videre. Dette var beskjeden jeg fikk fra sosialkontoret (nav) da jeg søkte om nødpenger til mat. Jeg hadde 1200 kr på BSU som jeg måtte bruke før de ga meg noe som helst. Så jeg sparte aldri noe mer i BSU. I ettertid fikk jeg vite at om du tar ut penger fra BSU går det bra å beholde kontoen så lenge du setter inn tilsvarende beløp før året er omme. Jeg støtter forrige taler. Har du andre måter å skaffe/låne penger på, så sjekk det. Det spørs selvfølgelig hvor mye det er snakk om og hvor lang tid det tar før du kan betale tilbake. Anonymkode: aafa0...2f3 1
Tvist Skrevet 22. desember 2017 #4 Skrevet 22. desember 2017 Husk at om du tar ut penger fra tidligere år, avsluttes kontoen. Da må du betale tilbake alle skattefradrag, og du får aldri åpnet en ny BSU konto.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #5 Skrevet 22. desember 2017 Dere som sier at når man tar ut pengene må man betale tilbake fradrag man tidligere har fått; dette gjelder vel bare dersom man tar ut pengene for noe annet enn ved boligkjøp, ikke sant? Superteit spørsmål sikkert, men nå ble jeg usikker da jeg så svarene deres. Anonymkode: 9a933...f31
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #6 Skrevet 22. desember 2017 15 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som sier at når man tar ut pengene må man betale tilbake fradrag man tidligere har fått; dette gjelder vel bare dersom man tar ut pengene for noe annet enn ved boligkjøp, ikke sant? Superteit spørsmål sikkert, men nå ble jeg usikker da jeg så svarene deres. Anonymkode: 9a933...f31 Det stemmer. Og det gjelder heller ikke penger du har satt inn inneværende år. Penger satt inn i 2017, kan altså tas ut igjen i 2017. Så fort det går over nyttår, er pengene låst. Anonymkode: 3ced4...778 2
MorTil2 Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 På 22.12.2017 den 13.41, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Og det gjelder heller ikke penger du har satt inn inneværende år. Penger satt inn i 2017, kan altså tas ut igjen i 2017. Så fort det går over nyttår, er pengene låst. Anonymkode: 3ced4...778 TS kan i tillegg ta ut rentene som er opptjent på kontoen. Så det er penger å hente TS, uten å bryte BSU avtalen. Jeg vile så langt det er mulig prøvd beholde BSU kontoen. I dag er det ingen annen sparekonto som gir så god rente, i tillegg til skattefradrag, pluss at det å ha en BSU i seg selv ofte gir gunstig boligrente ved førstegangskjøp. 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #8 Skrevet 24. desember 2017 Sparer du 20 000 i året får du fradrag på 4000kr. La oss forenkle og kalle det 4000kr renter i året. Så om du får normal inntekt igjen, så vil du tape 4000 i året fordi du ikke kan spare på BSU lenger. Vanlig sparekonto har som regel elendige vilkår og er ikke verdt dritten. Da er det bedre å spare i fond Anonymkode: 9b7a5...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #9 Skrevet 24. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sparer du 20 000 i året får du fradrag på 4000kr. La oss forenkle og kalle det 4000kr renter i året. Så om du får normal inntekt igjen, så vil du tape 4000 i året fordi du ikke kan spare på BSU lenger. Vanlig sparekonto har som regel elendige vilkår og er ikke verdt dritten. Da er det bedre å spare i fond Anonymkode: 9b7a5...e4e Så lenge fondene går oppover, så er det bedre, ja. Anonymkode: 5dcd1...691 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #10 Skrevet 24. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sparer du 20 000 i året får du fradrag på 4000kr. La oss forenkle og kalle det 4000kr renter i året. Så om du får normal inntekt igjen, så vil du tape 4000 i året fordi du ikke kan spare på BSU lenger. Vanlig sparekonto har som regel elendige vilkår og er ikke verdt dritten. Da er det bedre å spare i fond Anonymkode: 9b7a5...e4e Veldig lurt å sette masse penger inn i fond nå, etter at fondene har steget til himmels i 9 år i strekk.. Anonymkode: 68d04...d52 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #11 Skrevet 25. desember 2017 På 23.12.2017 den 21.20, MorTil2 skrev: TS kan i tillegg ta ut rentene som er opptjent på kontoen. Så det er penger å hente TS, uten å bryte BSU avtalen. Jeg vile så langt det er mulig prøvd beholde BSU kontoen. I dag er det ingen annen sparekonto som gir så god rente, i tillegg til skattefradrag, pluss at det å ha en BSU i seg selv ofte gir gunstig boligrente ved førstegangskjøp. Det har jeg spurt min bank om og de sa at det ikke var mulig Anonymkode: 49461...98c
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #12 Skrevet 25. desember 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig lurt å sette masse penger inn i fond nå, etter at fondene har steget til himmels i 9 år i strekk.. Anonymkode: 68d04...d52 Det er å forvente at aksjemarkedene stadig skal sette nye rekorder. Det er godt mulig at bunnen av neste krasj er på et mye høyere nivå enn dagens nivåer. Det er på ingen måte sikkert eller sannsynlig at det kommer en bedre kjøpsmulighet enn nå. Anonymkode: 5dcd1...691 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #13 Skrevet 25. desember 2017 På 22.12.2017 den 2.09, AnonymBruker skrev: Hey!Har kommet i en liten økonomisk knipe og vurderer nå å stenge BSU kontoen for å få tilgang til pengene jeg har oppspart der, men jeg lurer litt på hvor mye man egentlig taper av å gjøre noe slik?Jeg sparer egentlig ikke noe på BSU lenger, kanskje en tusenlapp eller to iløpet av året, har bare pengene stående der. Men hvor dumt er det å ta ut disse pengene nå når jeg trenger dem, og så ha resterende liggende på en vanlig sparekonto? Noen som har peiling? Takk! Anonymkode: fda5b...5d4 Fryktelig dumt og dårlig planlegging. Alt du har vunnet på å ha ordningen forsvinner når du tar pengene ut av kontoen. I tillegg kan du aldri gjenåpne en BSU konto. Det er og betydelig bedre rente på en BSU ennmpå en ordinær sparekonto. Har du kjøpt bolig, er nære 34 år og dermed snart ferdig med BSU sparing så er der ikke mye å vinne på å fortsette sparingen, men mye å tape i forhold til skattefordelene du har hatt og nå må tilbakebetale til staten. Er du derimot ung, ikke har kjøpt bolig og har en grei BSU konto så har du desto mer å tape i fremtiden på å avslutte spareordningen. Anonymkode: 5d654...baa 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #14 Skrevet 25. desember 2017 På 22.12.2017 den 10.40, AnonymBruker skrev: Den gangen jeg sparte i BSU fikk man kun opprette konto en gang, og om man tok ut pengene fikk man ikke benytte seg av BSU videre. Dette var beskjeden jeg fikk fra sosialkontoret (nav) da jeg søkte om nødpenger til mat. Jeg hadde 1200 kr på BSU som jeg måtte bruke før de ga meg noe som helst. Så jeg sparte aldri noe mer i BSU. I ettertid fikk jeg vite at om du tar ut penger fra BSU går det bra å beholde kontoen så lenge du setter inn tilsvarende beløp før året er omme. Jeg støtter forrige taler. Har du andre måter å skaffe/låne penger på, så sjekk det. Det spørs selvfølgelig hvor mye det er snakk om og hvor lang tid det tar før du kan betale tilbake. Anonymkode: aafa0...2f3 Nav kan ikke kreve at du tar ut bsu.om det er krevd, så kan ikke saksbehandler reglene. (Niexsom er vanlig hos nav) Anonymkode: b0f87...bc4
MorTil2 Skrevet 25. desember 2017 #15 Skrevet 25. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg spurt min bank om og de sa at det ikke var mulig Anonymkode: 49461...98c Ja, det stemmer. Min feil... Leste mer nå, og ser at du fritt kan ta ut renter fra og med det året du fyller 34 år. Sa da hjelper nok ikke det deg dessverre. Det har kanskje noe med at man dermed med "påtvunget" fordelen av renters rente, hvilket isolert sett er en god ting. Håper det uansett ordner seg for deg, uten brudd på BSU avtalen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå