Gå til innhold

Hvor ofte gjør du rent?  

2 stemmer

1. 1. Hvor ofte gjør du rent?

• Når jeg ser det begynner å bli ille
      15
    • Panikkvasker hver gang noen skal komme på besøk
      5
    • Flere ganger i uken
      5
    • Hver dag
      0
    • Jeg har hushjelp
      1
    • En gang i uken
      8

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som synes det er ufattelig kjedelig å gjøre rent, støvsuge, vaske, tørke støv.. Blæh.. To dager så er det like ille, er det noen vits da? hehe..

Vi har forsøkt å innføre en fast vaskedag i uken men etter jobb, trening etc. er det ikke sjelden vi dropper det. (Og vi har ikke barn engang.. Har hund da!) Alt flyter, vi har liten plass og for mange ting. Hvis noen skal komme innom er det full innsats og alt er strålende når de kommer. Folk sier vi har det så pent, de skulle bare visst! Er ikke så glad i uanmeldt besøk! :D

Har noen tips til å få mer rutine på det?

P.s. Hjemme hos meg var det pappa som sto for rengjøringen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei...

Jeg har det akkurat de samme følelsene for husarbeid som deg, men her går det ikke to dager før det er like galt, men to timer. Vi har to barn, full jobb, og skal prøve å ha det noenlunde rundt oss.

Vi har lært oss at viss vi iallefall prøver å holde det ryddig rundt oss, så sparer vi endel tid på det. Da slipper vi iallefall å bruke mange timer på å rydde, før vi begynner på reingjøringa.

Har og innfunnet meg med at vi blir vist nødt å ta et rom om gangen. Før vasket vi alltid på fredagene, da var hele huset nyvasket, og det føltes godt. Dette makter vi ikke lenger, og har funnet ut at hvis vi prøver å ta et rom til dagen, så er det enklere å holde rent.

Vi tar ikke et rom til dagen, men tar heller ikke alt på en gang, da blir det litt enklere, men jeg må si at av og til savner jeg følelsen av at hele huset er nyvasket på en gang.

Grrrrrrr...... hater husarbeid.

Skrevet

Jeg gjør rent i leiligheten flere ganger i uka, og har begynt å like det faktisk! Det er veldig avstressende å rydde, støvsuge og vaske.

På søndager gjør sambo alt, men ellers i uka er rydding og vasking stort sett mitt ansvar. (Vi skal lage ny fordeling når jeg begynner å jobbe igjen)

Jeg støvsuger hver dag, alle rom. Leiligheten er på ca 50 kvm, så det er ikke store arealet egentlig.

Mopper gulvene 1-2 ganger i uka, alt ettersom hvor mye skitt som dras inn av bikkja.

Kjøkkenet er strøkent til enhver tid. Og det er ikke kødd engang.

Badet er det litt verre med, det kan der gå noen dager før jeg husker å tømme søppelbøtta... :ler:

Det er aldri tomt for dopapir eller tannkrem, for det sørger jeg for å kjøpe. Såpe derimot, glemmer jeg ofte å handle inn :ler:

Kommer akkurat på at skapet under vasken der søppelbøtta står på kjøkkenet, har jeg ikke vasket siden vi flyttet inn her... OOooooopps... Da vet jeg hva jeg skal gjøre imorgen :P

Jeg vasker klær hver eneste dag, henger opp klær og legger sammen klær og putter de i skapene våre.

Oppvaskmaskinen går hver dag.

Sambo lager alltid middagen, hver eneste dag.

Duker skiftes på alle bord en gang i uka, og sengetøyet hver søndag.

Vil gjerne anbefale 2 fine bøker der man bl.a får lese om effektiv rengjøring, rydding osv. Og det er "Ditt ryddige jeg" og "Hvordan gjøre alt og få tid til deg selv" :hoho:

Lykke til med husarbeidet mine damer og herrer :wink:

Skrevet

uff ja, jeg er vist på normen. Phu :oops:

Skrevet

Vi vasker og rydder når vi får besøk. Om sommeren er det ofte ILLE ettersom vi som regel holder til ute.

Jeg haaaater husarbeid!

Skrevet

Gjøre rent? Hva er det? :o

Vi er to voksne og to barn på 2,8 år og 8 mnd. Kjøkkengulvet er jo hvitt, marmormønster. Jeg vakset kjøkkengulvet i går. Og det holdt seg rent til i dag. Jøss :o

Leker ligger på de merkeligste steder og klær kan ligge litt her og litt der, det er litt rot på kjøkkenbordet og barnas rom er ikke så stort, så det ser jo uryddig ut hele tiden :oops:

Støvsuging gjøres hver dag, tørker støv av tv, speil og dataskjermer 1-2 ganger i uken. Sengetøy skiftes hver Fredag, bosset tas ut med en gang

( særlig bæsjebleier ) eller det kan stå til jeg er ferdig med ryddingen ( så lenge det ikke er noe som lukter ).

Toalettsetet vaskes ved behov, som faktis er ganske ofte. Og da vasker jeg toalettet samtidig. Bad tas en gang i uken.

Klær vaskes 2-3 ganger i uken, men det kan stå en dag eller to før jeg bretter det sammen :oops:

Henger dynene ut til lufting nesten hver dag, vasker komfyren etter at den er brukt hver gang.

Vasker panner, flasker og andre ting som ikke tåler oppvaskemaskin med engang etter bruk.

Tømmer oppvaskemaskinen når den er ferdig ( det kan av og til stå til neste dag, men da har jeg satt den på litt sent ).

Men om 13 dager så skal vasking av gulv bli enklere. For da skal jeg invistere i en Swiffer eller Jif-mopp, og da kommer jeg til og med til på steder jeg ikke har kommet til før.

Som f eks under sofaen. Der ser det grisete ut og det er ikke bare bare å flytte sofaen.

Men å rydde når man har barn, er som å måke snø når det snør hele tiden :ler:

Skrevet

Jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg - så derfor - husrengjøring 2 ganger i uken, samt støvsuging hver dag (har fått hund).

Har overhodet ingenting imot å gjøre rent - tvert imot, finner det ganske så avstressende.

10na :D

Skrevet

Vi har funnet på en plan som funker ganske godt for oss: rydder fem minutter før vi legger oss hver dag. Det er faktisk ganske mye man får gjort, to personer på fem minutter. Prøv selv. Støvsuging og støvtørking og bad har vi en fast dag i uken på, sengetøy og gulvvask bytter på annen hver uke. Er bare oss to, så mer trengs ikke foreløbig.

Vi har ikke hatt det slik så lenge, så det sklir ut av og til, men da er det bare å begynne på'n igjen. Eneste måte å endre vaner på. (Og jeg har klart å slutte å røyke, nå to år siden, så jeg vet hva jeg snakker om. Hadde jeg gitt opp første gang det skar seg hadde jeg gått glipp av å få det til til slutt :) )

Skrevet

Jeg rydder og vasker omtrent hver dag.. Ganske greit siden det alltid er rent og ryddig. Trenger aldri å bekymre seg over uanmeldt besøk...

Skrevet

tidligere så hadde jeg en sånn deal med meg selv om at annenhver søndadag var helrengjøring, siden jeg bor alene synes jeg ærlig talt det holder!

Men nå blir det mer sånn når jeg ser jeg må... er jo nesten aldri hjemme, og når jeg er hjemme så er det stort sett bare for å sove, dusje og kle på meg.... blir ikke all verdens av skit av det.

Hadde jeg vært mer hjemme, hadde jeg hatt hund eller barn så hadde det helt klart blitt oftere! Men jeg nyter så lenge jeg slipper. Hater vasking av gulv og tørking av støv! (noe det jo blir når man ikke er der så mye)

Skrevet

Gjør rent til jul! :ler:

Neida, det blir da litt oftere. Men ikke fordi det er morsomt eller avstressende, men fordi det må gjøres og det blir så mye bedre etterpå.

Når jeg ser meg rundt nå ser jeg at det er en stund siden jeg tørka støv...

Vasker klær, vasker opp og rydder stort sett hver dag. Støvsuger 2-3 ganger i uka og vasker når det begynner å se ille ut.. Badet pleier samboeren å vaske, det er stort sett det eneste han gjør. Men det er greit for meg, synes det er pyton å vaske bad uansett. :)

Skrevet

Rengjøring ja... Jeg må jo men jeg liker det ikke. Hovedsaklig fordi jeg har 3 barn (2,4 og 6) og en sambo som er veldig flinke til å ikke rydde. Jeg vasker hele tiden, støvsuger hver eneste dag ofte to ganger om dagen. Badet vaskes nesten hver dag og klær vaskes minst 2 ganger om dagen. Oppvasken vokser seg stor og sterk før jeg orker å ta den. Mattene ristes nesten hver eneste dag. Rommene til ungene tar jeg når det begynner å bli ille (les: fotballstore hybelkaniner under senga...). Støvtørking: ikke veldig ofte, er som regel utslitt etter alt det andre i løpet av dagen og da er det ikke særlig gøy med støvtørking kl 11 på kvelden.

Det er godt å ha det rent, men det er et sånt j.... tiltak....!!

Skrevet

Jeg liker ikke å gjøre rent eller vaske. Denslags kvinnesyssel overlater jeg til andre.

Har alltid lurt på hvorfor kvinner er så maniske når det kommer til vasking og rengjøring... er det et slags virkelighetsflukt? En rus? For mye salmiakk og plumbo er morgendagens rusforbud, akkurat som menn blir løsmiddelskada blir kvinner merket av denne "tvangsvaskingen".

Det ingen tenker på, er at det selvsagt kommer pga kjemiske oppløsninger som ofte befinner seg i diverse grønnsåper.

Det er en sykdom, ingen tvil om det, denne trangen til å holde fasaden plettfritt for å skyve oppmerksomheten vekk fra sin egen atferd er et kvinnefenomen vi bør granske litt nærmere.

Kvinner føler ofte at de ikke strekker til, at dem er mislykket som kvinne dersom de ikke holder hjemmet sterilt.

Leste akkurat at norske menn er blant verdens flinkeste vaskere, og det er en bekymringsfull utvikling vi nå ser vi beveger oss imot....

Waco

Og damer, hold godt for nesa når dere skrubber do... et godt og velment tips....

Skrevet

Jeg ser at 50 % har svart "Når jeg ser at det er ille" så da var jeg kanskje ikke alene om å være litt sløv på rengjøringsfronten. (Det er jo selvfølgelig relativt hva man mener med ille da..)

Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg føler meg mislykket som kvinne selv om jeg ikke lider av "støv på hjernen" hehehe :D men jeg synes noen ganger det er litt kjipt å ikke kunne slippe folk inn i huset uten å vaske i 3-4 timer først. Samboeren synes forøvrig det er mye verre enn meg, i den gamle leiligheten hans var det alltid strøkent men etter vi flyttet sammen.. Jeg er visst dårlig innflytelse! :o

Akkurat nå skal vi en tur på stranda og så må jeg på trening og ta noen telefoner og gå tur med hunden men etter det.. DA skal jeg støvsuge her! :wink:

Skrevet

Jeg vil ikke akkurat si vi er maniske, waco :ler:

Jeg liker å ha det rent og pent rundt meg, men det er ikke så lett å få til i en liten leilighet som er overfylt med ting.

Ok, noen er vel kanskje maniske, men det er vel ikke så mange vel?

Jeg er vel heller mer manisk med pynteting jeg da og flekker på hvite klær :-? :hoho:

Kvinner føler ofte at de ikke strekker til, at dem er mislykket som kvinne dersom de ikke holder hjemmet sterilt.  

Leste akkurat at norske menn er blant verdens flinkeste vaskere, og det er en bekymringsfull utvikling vi nå ser vi beveger oss imot....

Mislykket? Vil ikke si det. Jeg synes det går mot randen av galskap når man må ha det klinisk rent i hjemmet sitt hver dag. Jeg rydder sånn at det ser ålreit ut, men får vi besøk, får jeg litt lettere panikk hvis stedet ser bombet ut.

Da vasker og rydder jeg hver eneste cm av leiligheten nesten :-?

Er norske menn blant verdens flinkeste vaskere? Nei, så fint, da kan jo sambo ta over gulvvaskingen for meg :wink:

Eller kanskje jeg kan lære min sønn at han skal hjelpe til i hjemmet? Noe jeg også skal gjøre faktisk. Samme med datteren min.

Jeg skal lære sønnen min at det er ikke kvinnens plikt å ta husarbeid o.l. alene med mindre hun er hjemmeværende med barn. Men man kan jo selvsagt tilby hjelp selv om hun er hjemmeværende. Det hjelper godt :wink:

Gjest mettemo
Skrevet

Her i huset må jeg gjøre litt rent hver dag. Vi har to barn på 4,5 og 3 år, uten om dette har jeg to dagbarn på 21 mnd og 13 mnd. :D

Så det blir litt smuler og mye rot med lekene ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...