AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Del Skrevet 21. desember 2017 Jeg trenger tips til hvilke klær jeg kan bruke når jeg reiser dit. Skal innom India, Thailand, Laos, Vietnam og Kambodsja. Vet flere av de landene har kleskoder, helst klær som dekker enkelte kroppsdeler. Det er veldig vanskelig å vite hva man burde ta med seg og ikke, spesielt siden jeg aldri har vært i Asia før. Reiser med en svær ryggsekk. Hva skal jeg ha på meg når jeg skal fly? Drar i Januar så vil være veldig kaldt når jeg reiser. Kan ikke ta med for mye klær, eller verken for lite. Del gjerne erfaringer og pakketips. :D Anonymkode: 67561...901 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #2 Del Skrevet 22. desember 2017 Du kan ofte gå i singlet og shorts om du vil. Ta også med klær som dekker skuldre og knær for besøk i templer og steder hvor singlet/shorts ikke ser så bra ut. Dra i vanlige klær som tar liten plass. Tynneste jakke du kan klare. Anonymkode: ba6ac...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #3 Del Skrevet 22. desember 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger tips til hvilke klær jeg kan bruke når jeg reiser dit. Skal innom India, Thailand, Laos, Vietnam og Kambodsja. Vet flere av de landene har kleskoder, helst klær som dekker enkelte kroppsdeler. Det er veldig vanskelig å vite hva man burde ta med seg og ikke, spesielt siden jeg aldri har vært i Asia før. Reiser med en svær ryggsekk. Hva skal jeg ha på meg når jeg skal fly? Drar i Januar så vil være veldig kaldt når jeg reiser. Kan ikke ta med for mye klær, eller verken for lite. Del gjerne erfaringer og pakketips. :D Anonymkode: 67561...901 Alt dette finner du under ud sine reiseråd. Der bør du lese før du pakker og reiser. Vær og obs på reisevaksiner. Anonymkode: 2bb36...05b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #4 Del Skrevet 22. desember 2017 I sørøstasia kan du gå med hva du vil, med mindre du skal inn i en religiøs bygning eller et offentlig kontor. Da bør du droppe shortsen og singleten. I India er det lurt å dekke skuldre (tskjorte istedet for singlet). Anonymkode: e06ca...7f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 22. desember 2017 #5 Del Skrevet 22. desember 2017 Jeg reiser i så lite klær som overhode mulig, Jeans og genser, Jeansen kan jeg bruke vis jeg har behov for og pynte meg sammen med skoene jeg reiser i, ellers er det shorts, t-shirts og slipers som gjelder og ikke bruke Singha singlet vis en skal besøke et litt mer formelt sted, så pakker jeg godt med undertøy jeg dusjer typisk 3 ganger om dagen i Thailand ellers er alt og få kjøpt for en billig penge, men jeg som 2 meter mann har problemer finne gode underbukser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroprins Skrevet 22. desember 2017 #6 Del Skrevet 22. desember 2017 (endret) Jeg reiser ofte på vinterstid til varmen og kler meg konsekvent i tights pluss en lett kortermet sommerkjole over. Den går under knær. Så har jeg en enkel litt lang cardigan over kjolen og et par lette vintersko på bena. Skoene er I skinn og er ulleforet og er behagelige å bevege seg langt på slik som flyplasser kan være. Langt å gå ut til langdistanse flyene på Gardermoen hvertfall. Pluss ytterjakke tilpasset norsk vinter. Den må jo være med. Den er litt ekstra å drasse på men nødvendig da. Jeg har alltid et ekstra klesskift og et par lette joggesko I ryggsekken som jeg har med som håndbagasje. Pluss en tom bærepose og en taustump . I sekken har jeg også en caps og et sjal. Når jeg er kommet frem og har hentet bagasjen så er det inn på toalettet. Av med tights og jakke og sko. På med joggesko , caps om det er mye sol og et lett sjal over skuldrene hvis jeg føler at det er nødvendig. Kan ofte være greit mot aircondition om man skal videre med buss f.eks. vinterskoene putter jeg I den tomme bærepose som jeg hadde med og fester de bak på sekken. Da har man kledd seg om til en lett sommerkjole pluss et par lette joggesko. Gjør det motsatte hjemover. Begynner med sommerkjole og joggesko og kler på meg tights og jakke og sko etterhvert. Når det gjelder Asia så bruker jeg korte tights pluss en enkel lett topp over eller en sommerkjole . I Thailand bruker jeg stort sett bikini under, (alltid klar for en svømmetur , det er varmt der ). Og en lett sommerkjole over pluss et par enkle sandaler . Det er alt man trenger ved siden av caps og solbriller og solkrem. Som de andre sier. Skal du inn på spesielle religiøse steder så bruk klær som dekker knær, skuldre og hår for det meste. Pleier å bruke et fotsidt sommerskjørt med en sommertopp som dekker skuldre pluss et lett sjal som jeg legger over håret. Ofte så må man ta av seg skoene på utsiden så når jeg skal på slike steder så har jeg veldig enkel type tøysko og et par tynne ankelnylonstrømper på bena . Tenker litt på at der er tusenvis som går barbent og eventuell smittefare pluss at har du for fine sko som du må sette fra deg så kan det jo hende noen andre fikk lyst på de. Så.derfor bare noe veldig billig og enkelt for anledningen . Så må du ha god tur og kose deg rundt i Asia. Skal selv en tur til thailand i løpet av vinteren og ser frem til det. Endret 22. desember 2017 av caroprins 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #7 Del Skrevet 22. desember 2017 Du kan bruke de klærene du vil Anonymkode: 63ed2...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #8 Del Skrevet 22. desember 2017 10 hours ago, AnonymBruker said: Du kan ofte gå i singlet og shorts om du vil. Ta også med klær som dekker skuldre og knær for besøk i templer og steder hvor singlet/shorts ikke ser så bra ut. Dra i vanlige klær som tar liten plass. Tynneste jakke du kan klare. Anonymkode: ba6ac...e35 anbefales virkleig ikke india Anonymkode: 0f6b0...654 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #9 Del Skrevet 22. desember 2017 8 minutter siden, caroprins said: Jeg reiser ofte på vinterstid til varmen og kler meg konsekvent i tights pluss en lett kortermet sommerkjole over. Den går under knær. Så har jeg en enkel litt lang cardigan over kjolen og et par lette vintersko på bena. Skoene er I skinn og er ulleforet og er behagelige å bevege seg langt på slik som flyplasser kan være. Langt å gå ut til langdistanse flyene på Gardermoen hvertfall. Pluss ytterjakke tilpasset norsk vinter. Den må jo være med. Den er litt ekstra å drasse på men nødvendig da. Jeg har alltid et ekstra klesskift og et par lette joggesko I ryggsekken som jeg har med som håndbagasje. Pluss en tom bærepose og en taustump . I sekken har jeg også en caps og et sjal. Når jeg er kommet frem og har hentet bagasjen så er det inn på toalettet. Av med tights og jakke og sko. På med joggesko , caps om det er mye sol og et lett sjal over skuldrene hvis jeg føler at det er nødvendig. Kan ofte være greit mot aircondition om man skal videre med buss f.eks. vinterskoene putter jeg I den tomme bærepose som jeg hadde med og fester de bak på sekken. Da har man kledd seg om til en lett sommerkjole pluss et par lette joggesko. Gjør det motsatte hjemover. Begynner med sommerkjole og joggesko og kler på meg tights og jakke og sko etterhvert. Når det gjelder Asia så bruker jeg korte tights pluss en enkel lett topp over eller en sommerkjole . I Thailand bruker jeg stort sett bikini under, (alltid klar for en svømmetur , det er varmt der ). Og en lett sommerkjole over pluss et par enkle sandaler . Det er alt man trenger ved siden av caps og solbriller og solkrem. Som de andre sier. Skal du inn på spesielle religiøse steder så bruk klær som dekker knær, skuldre og hår for det meste. Pleier å bruke et fotsidt sommerskjørt med en sommertopp som dekker skuldre pluss et lett sjal som jeg legger over håret. Ofte så må man ta av seg skoene på utsiden så når jeg skal på slike steder så har jeg veldig enkel type tøysko og et par tynne ankelnylonstrømper på bena . Tenker litt på at der er tusenvis som går barbent og eventuell smittefare pluss at har du for fine sko som du må sette fra deg så kan det jo hende noen andre fikk lyst på de. Så.derfor bare noe veldig billig og enkelt for anledningen . Så må du ha god tur og kose deg rundt i Asia. Skal selv en tur til thailand i løpet av vinteren og ser frem til det. Thailand er helt forskjellige land med kleskode forhold til India (nå velger jeg de største motpolene) Kler du seg som du skriver India, er respektløs og du blir plaget seksuelt. Man kan virkelig ikke sammenligne kleskodene til ett land med de landene som blir nevnt her. Anonymkode: 0f6b0...654 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #10 Del Skrevet 22. desember 2017 Vietnam er veldig turistvennlige, så du kan ta på deg hva som helst nesten, bare ikke ta på deg noe som ser veldig ''løst'' ut (hvis du er en kvinne). Da mener jeg super korte shorts og skjørt som nesten viser baken din, men crop tops er som regel greit hvis den har strenger eller om du dekker til med jakke. Helst ikke gå rundt i bikini i gaten heller, mange eldre folk setter ikke pris på det. Hvis du går til religiøse steder så tar du på deg mer formelle klær, altså 3/4 bukse eller vanlig bukse og genser. Anonymkode: e89b2...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Del Skrevet 27. desember 2017 Shorts og singlet holder i de fleste steder i Sørøst Asia (jeg ville gjerne unngått de shortsene som omtrent viser rumpeskalken, da mange lokale kan synes at det er respektløst. Men jeg er klar over at veldig mange backpackere bruker dem likevel..), men det kan være greit å ha med et skjørt/kjole e.l. som gjerne dekker knærne, samt en skjorte eller cardigan eller noe som man kan slenge over en topp, slik at man er litt mer tildekket for de stedene som krever dette (templer, landsbyer eller lignende der man gjerne er mer konservativ enn på strendene i Thailand og Vietnam). I India kan det kanskje være greit å ha en løsere bukse eller noe slikt som man kan dekke seg til med, for å unngå for mye oppmerksomhet. Men dette får du nok også kjøpt der uansett. Jeg foretrekker å gjerne reise med en litt tykkere genser eller lignende, da jeg alltid synes det er veldig kaldt på flyene. Den kan også komme veldig godt med på lange bussturer med aircon på full guffe. Tykk dynejakke for norsk vinter ville jeg bare lagt igjen hjemme, da det blir utrolig plagsomt å drasse rundt på.. Et tynt skjerf kan komme godt med. Gjerne til å dekke seg til med, eller dersom du er oppe grytidlig om morgenen for å se på soloppgangen et sted (kan ofte være kjølig på morgenen en del steder). Anonymkode: 8c8e5...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #12 Del Skrevet 30. desember 2017 Om du kler deg i shorts og singlet i India vil du få mye uønsket oppmerksomhet. Jeg har selv bodd i Asia, og feriert der mye, og synes det er trist hvor lite respekt mange turister viser når det gjelder lokale kleskoder. Jeg liker best å kle meg i løse bukser som dekker knærne og en t-skjorte som dekker skuldrene. Eventuelt en kjole som går nedenfor knærne. Spesielt når jeg er på steder hvor det ferdes lite turister. Bukser får du kjøpt der nede, de er både kjølige og behagelige. I Thailand er det annerledes, der kan du kle deg mer som vi gjør i vesten. Det samme gjelder på hoteller. Om du skal være lenge vil jeg anbefale deg å ikke ta med så dyre klær, de blir fort ødelagte pga mye støv. Det er både enkelt og billig å vaske klær, så du trenger ikke ta med mye. Anonymkode: 9fd2b...4c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #13 Del Skrevet 30. desember 2017 I Thailand og Vietnam kan du kle deg som en hore. Null problem. I Laos og Kambodsja er de litt mer konservative, men ingen problem å gå lettkledd her. I India derimot..bør du prøve å dekke til mest mulig om du reiser utenfor typiske turiststeder. Går du feks kledd i hotpants og singlet på landsbygda vil du ha en hel gjeng med menn som voldtar deg med blikket sitt. Anonymkode: 6cdde...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #14 Del Skrevet 2. januar 2018 På 22.12.2017 den 0.28, AnonymBruker skrev: Jeg trenger tips til hvilke klær jeg kan bruke når jeg reiser dit. Skal innom India, Thailand, Laos, Vietnam og Kambodsja. Vet flere av de landene har kleskoder, helst klær som dekker enkelte kroppsdeler. Det er veldig vanskelig å vite hva man burde ta med seg og ikke, spesielt siden jeg aldri har vært i Asia før. Reiser med en svær ryggsekk. Hva skal jeg ha på meg når jeg skal fly? Drar i Januar så vil være veldig kaldt når jeg reiser. Kan ikke ta med for mye klær, eller verken for lite. Del gjerne erfaringer og pakketips. :D Anonymkode: 67561...901 Hadde vært sykt forsiktig i Laos. Styres av mafiaen og mange backpackere har på mystisk vis enten forsvunnet eller blott funnet døde uten forklaring de siste årene... Anonymkode: 0778f...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #15 Del Skrevet 3. januar 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Hadde vært sykt forsiktig i Laos. Styres av mafiaen og mange backpackere har på mystisk vis enten forsvunnet eller blott funnet døde uten forklaring de siste årene... Anonymkode: 0778f...411 Tull. seff skal man være forsktig med det der er bare tull. Anonymkode: 0f6b0...654 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest earlgrey Skrevet 3. januar 2018 #16 Del Skrevet 3. januar 2018 Kom nettopp hjem fra Thailand. Som flere skriver er det ikke noen spesielle kleskoder der, med unntak av om du skal besøke templer og religiøse steder. De har sjal som turister kan låne dersom de ikke har nok klær på til å gå inn i tempelet, så er ikke noe stort problem om du glemmer det! Jeg var i Hua Hin og Bangkok, og der er de blitt så vant til turister at ingen bryr seg om du går i kort shorts/t-skjorte. Det var over 30 grader der da jeg var der så de fleste var lettkledde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå