Gå til innhold

Hva skjer med våpen, etter dødsfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en person dør, og etterlater seg for eksempel jakt-våpen. Hva burde de etterlatte gjøre med skytevåpen? Er de pliktige til å levere inn alle slike ting, til for eksempel politiet? 

Hva skjer dersom slike våpen aldri blir levert inn noen steder? Finnes det en oversikt eller noe over alle våpen-eiere, som stadig blir sjekket opp mot nylige dødsfall. Slik at politiet (eller noen andre?) får opplysninger om våpen-eiere som nylig har dødd - slik at noen kan sørge for at alle skytevåpen blir hentet in? 

Anonymkode: 46c21...6c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom noen av de etterlatte har våpenlisens kan de overta våpenet. Ellers fikk jeg beskjed av butikken der våpenet ble kjøpt at de kan være behjelpelige med å selge våpenet for meg. Jeg har våpenlisens, men mannen skyter links, så jeg har ingen nytte av våpenet hans.

Anonymkode: d10f8...e00

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en person dør, og etterlater seg for eksempel jakt-våpen. Hva burde de etterlatte gjøre med skytevåpen? Er de pliktige til å levere inn alle slike ting, til for eksempel politiet? 

Hva skjer dersom slike våpen aldri blir levert inn noen steder? Finnes det en oversikt eller noe over alle våpen-eiere, som stadig blir sjekket opp mot nylige dødsfall. Slik at politiet (eller noen andre?) får opplysninger om våpen-eiere som nylig har dødd - slik at noen kan sørge for at alle skytevåpen blir hentet in? 

Anonymkode: 46c21...6c6

Politiet kontaktes, midlertidig tillatelse kan gis for obbevaring av våpen i en begrenset periode om familiemedlem ønsker å kvalifisere til å overta våpen (var ihvertfall slik før). Politi kan også oppbevare våpen i påvente av salg. Alle våpen er registreringspliktig om de bytter eierskap, selv om de ikke er registrert fra før (i noen tilfeller gamle haglevåpen). Politiet har oversikt og en vil bli straffet for besittelse og oppbevaring av ulovlig våpen og ammunisjon om en anskaffer seg våpen uten tillatelse. 

Skrevet

Da grandonkelen min døde så fikk far min ta bilder/mål og legge ut salgsannonse, og våpenene ble oppbevart hos lensmannen og hentet derfra når de var kjøpt. 

Anonymkode: 09577...8b9

• Liker 1
Skrevet

Jeg overtok dem bare og fikk lisensene overført til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...