AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Skrevet 21. desember 2017 Jeg har jobbet som lærer i noen år nå, på ungdomsskolen, og kjenner at jeg rett og slett ikke orker denne jobben lenger. Holder ut til sommerferien, maks. Det er vondt å gå til en jobb hver dag, du føler du ikke mestrer. Jeg er god faglig sett, men dårlig på det sosiale. Har alltid vært en upopulær lærer, men har tenkt at jeg kunne veie opp for dette ved å ha gode opplegg og gi konstruktive tilbakemeldinger, varierte vurderingssituasjoner m.m. Men nei, dette hjelper ikke. Merker uviljen mot meg hver dag, og jeg er rett og slett dypt deprimert pga. dette. Jeg lurer på hvilken jobbe jeg kan ha, når jeg er utdannet lærer med mastergrad i historie, har bachelor med humanistiske fag(dvs. historie og religion) og engelsk. Har søkt i mange tråder, nettsider og innlegg om lærere som forlater skolen og får andre jobber, men det er alltid så vagt. Det blir nevnt "offentlig forvaltning," rådgiver, media etc., men når jeg søker etter slike jobber, er det ikke min type utdanning de vil ha. Føler meg veldig desperat, siden jeg merker at jeg kommer til å gå i bakken om jeg fortsetter i denne jobben etter sommerferien. Jeg er så deprimert at jeg vurderer å sjekke om jeg kan sykemelde meg. Er det realistisk for meg å kunne få en jobb som ikke er en lærerjobb, før sommerferien? Jeg er i begynnelsen av 30-årene, og er nok ikke "utadvendt" som så mange jobbannonser søker etter. Anonymkode: 04225...0e6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #2 Skrevet 21. desember 2017 punkt 1, dropp internett for å finne informasjon, punkt 2 bruk dine kollegaer som kontaktpunkter til å komme i en jobb som du passer bedre i. Jeg vil tro lærer yrket ditt er riktig, men jeg tror neppe en ungdomsskole du skal satse på. Det finnes mange andre jobber der lærer skal være tittelen. Anonymkode: f8100...5a6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #3 Skrevet 21. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: punkt 1, dropp internett for å finne informasjon, punkt 2 bruk dine kollegaer som kontaktpunkter til å komme i en jobb som du passer bedre i. Jeg vil tro lærer yrket ditt er riktig, men jeg tror neppe en ungdomsskole du skal satse på. Det finnes mange andre jobber der lærer skal være tittelen. Anonymkode: f8100...5a6 Jeg er ikke så sikker på at du har rett; jeg tror nok ikke læreryrket er noe for meg. Det sosiale sliter meg ut, jeg er naturlig innadvendt, men tenkte i min naivitet at fag ville være i fokus og det er jeg god på, så da ville det ikke spille så stor rolle at jeg ikke er utadvendt. Der tok jeg veldig feil. Jeg har alltid vært upopulær, og dette er kanskje en slags "aura" som omgir meg, og som elevene merker. Anonymkode: 04225...0e6
Neutral90 Skrevet 21. desember 2017 #4 Skrevet 21. desember 2017 Fag er mye mer i fokus på vgs enn u.skolen. Kan det være at elevene merker at du har dårlig selvtillit? 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #5 Skrevet 21. desember 2017 6 minutter siden, Neutral90 skrev: Fag er mye mer i fokus på vgs enn u.skolen. Kan det være at elevene merker at du har dårlig selvtillit? Det kan godt være de merker det. Jeg ble mobbet en del på barne- og ungdomsskolen, og jeg føler meg ironisk nok iblant mobbet av elevene også. De respekterer meg ikke, og det føles helt jævlig, særlig siden jeg gjør mitt ytterste for å være rettferdig og respektfull overfor dem. Anonymkode: 04225...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #6 Skrevet 21. desember 2017 Kan du søke deg over til vgs? Anonymkode: ad51a...20e 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #7 Skrevet 21. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du søke deg over til vgs? Anonymkode: ad51a...20e Jeg har søkt på stillinger på videregående skoler de siste tre årene, men har ikke engang blitt innkalt til intervju. Det er jo ikke lærermangel i Norge, absolutt ikke. Anonymkode: 04225...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #8 Skrevet 21. desember 2017 bibliotekar? Anonymkode: fb449...101
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #9 Skrevet 21. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: bibliotekar? Anonymkode: fb449...101 Har sett på noen annonser, men de krever at man har spesifikk utdannelse som bibliotekar og/eller erfaring fra å jobbe i bibliotek. Anonymkode: 04225...0e6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #10 Skrevet 21. desember 2017 Du har altså tatt ppu? Hva med å søke etter jobb i de feltene du har bachelor og master i? Eventuelt, tror du at du kan ha utbytte av psykolog og prøve å jobbe deg opp til en mer sikker og autoritær person over tid? Selv om det er mer styr kanskje, men kan laveste trinn på barneskolen være noe for deg? Der er det ingen som merker at lærer er litt usikker og begynner å mobbe i alle fall. Siste utvei, ny utdanning? Anonymkode: 22280...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #11 Skrevet 21. desember 2017 Kunne du tenke deg barneskole eller barnehage? selv om du er overkvalifisert. Anonymkode: d5f00...6e5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #12 Skrevet 21. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har altså tatt ppu? Hva med å søke etter jobb i de feltene du har bachelor og master i? Eventuelt, tror du at du kan ha utbytte av psykolog og prøve å jobbe deg opp til en mer sikker og autoritær person over tid? Selv om det er mer styr kanskje, men kan laveste trinn på barneskolen være noe for deg? Der er det ingen som merker at lærer er litt usikker og begynner å mobbe i alle fall. Siste utvei, ny utdanning? Anonymkode: 22280...eaf Jeg går allerede til psykolog, og ja, selvtillit er også tema der, men mest at jeg er dypt deprimert hovedsaklig pga. at jeg jobber som lærer. Jeg har ofte selvmordstanker, og ønsker meg desperat vekk fra jobben. Tror ikke jeg takler å jobbe på barneskole, ønsker meg en jobb med ro og fred, orker ikke mer bråk fra elever som ikke respekterer meg og snakker samtidig som jeg gir beskjeder etc. Det er jævlig, hater hver eneste dag på jobb. Anonymkode: 04225...0e6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #13 Skrevet 21. desember 2017 Jeg ser du ikke ønsker svar om «offentlig forvaltning». Men du kan prøve å søke deg mot stillinger i offentlig forvaltning innen utdanningssektoren. Da tenker jeg Utdanningsdirektoratet, Kunnskapsdepartementet eller utdannings-/skoleadministrasjonen i din kommune. Jeg jobber selv i utdanningsadministrasjonen i en av landets største kommuner, og vi har veldig mange lærere ansatt i administrative stillinger. Noen i kortvarige engasjementer som senere blir fast, mens andre begynner rett i faste stillinger. Det kan i hvert fall være et litt mer konkret sted for deg å starte og se etter alternative jobber. Anonymkode: 4333b...e4e 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #14 Skrevet 21. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser du ikke ønsker svar om «offentlig forvaltning». Men du kan prøve å søke deg mot stillinger i offentlig forvaltning innen utdanningssektoren. Da tenker jeg Utdanningsdirektoratet, Kunnskapsdepartementet eller utdannings-/skoleadministrasjonen i din kommune. Jeg jobber selv i utdanningsadministrasjonen i en av landets største kommuner, og vi har veldig mange lærere ansatt i administrative stillinger. Noen i kortvarige engasjementer som senere blir fast, mens andre begynner rett i faste stillinger. Det kan i hvert fall være et litt mer konkret sted for deg å starte og se etter alternative jobber. Anonymkode: 4333b...e4e Ok, men hva er innholdet i disse jobbene? Hvilke arbeidsoppgaver består en vanlig arbeidsdag av? Føler det som om det kun er "superlærere" som får slike jobber; de skikkelig utadvendte som har vært øvingslærere, trinnledere etc. Anonymkode: 04225...0e6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #15 Skrevet 21. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg går allerede til psykolog, og ja, selvtillit er også tema der, men mest at jeg er dypt deprimert hovedsaklig pga. at jeg jobber som lærer. Jeg har ofte selvmordstanker, og ønsker meg desperat vekk fra jobben. Tror ikke jeg takler å jobbe på barneskole, ønsker meg en jobb med ro og fred, orker ikke mer bråk fra elever som ikke respekterer meg og snakker samtidig som jeg gir beskjeder etc. Det er jævlig, hater hver eneste dag på jobb. Anonymkode: 04225...0e6 Ny utdanning eller jobb i de feltene du har utdanning i? Jeg vet at dette kanskje ikke hjelper på men jeg stiller meg undrende til hvorfor du tok ppu og søkte lærerstilling når du sliter såpass som du gjør. Du gikk jo også i gjennom praksis? Ikke kjekt for deg eller elevene. Anonymkode: 22280...eaf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #16 Skrevet 21. desember 2017 Hei - Kateket! Kateket er en kirkelig underviser og en jobb innen kirken er virkelig å anbefale. Jeg selv skal ta den utdanningen og jobber den dag i dag i kirken - bare til å elske! Anonymkode: 70c65...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #17 Skrevet 21. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ny utdanning eller jobb i de feltene du har utdanning i? Jeg vet at dette kanskje ikke hjelper på men jeg stiller meg undrende til hvorfor du tok ppu og søkte lærerstilling når du sliter såpass som du gjør. Du gikk jo også i gjennom praksis? Ikke kjekt for deg eller elevene. Anonymkode: 22280...eaf PPU var ingenting sammenlignet med å virkelig jobbe som lærer. Jeg var i praksis på en videregående skole med motiverte, hyggelige elever. Anonymkode: 04225...0e6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #18 Skrevet 21. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei - Kateket! Kateket er en kirkelig underviser og en jobb innen kirken er virkelig å anbefale. Jeg selv skal ta den utdanningen og jobber den dag i dag i kirken - bare til å elske! Anonymkode: 70c65...d7b Takk for tips, men jeg er ikke religiøs på noe vis, så det er ikke noe for meg. Anonymkode: 04225...0e6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #19 Skrevet 21. desember 2017 Hva med å skrive læreverk? Se om du kan få kontakt med noen som jobber med det? Anonymkode: 77a2c...74f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #20 Skrevet 21. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: PPU var ingenting sammenlignet med å virkelig jobbe som lærer. Jeg var i praksis på en videregående skole med motiverte, hyggelige elever. Anonymkode: 04225...0e6 Du visste jo om dine egne utfordringer da. Altså ganske innadvendt, lav selvtillit, ikke autoritær og muligens også introvert. Anonymkode: 22280...eaf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå