Gå til innhold

Avlastningshjem. Erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du det eller bruker dette tilbudet? 

Hvilken ordning har dere? 

Er det gjennom bv eller kommunen? 

Dere som har avlastning, hvilket grunnlag? 

Sto lite på nettet. 

Anonymkode: 45ec3...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og er avlastningshjem og besøkshjem det samme? 

Skrevet

Vet ikke så mye om det, men min tante var avlastningshjem en helg i måneden fra barnet var 1 år og til han ble myndig. Nå har de fortsatt en ordning hvor han er på besøk en helg i måneden og han er 23. Det er en kjempefin ordning. Jeg hadde tatt kontakt med kommunen for å høre. 

Anonymkode: 54c45...0fa

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sto lite på nettet. 

Avlastning er for foreldre når omsorgsbehovet blir for stort. Det er mange grunnlag for å få avlastning og det er veldig individuelt. Ofte har barnet en diagnose som er særlig tyngende for foreldre og eventuelle søsken. 

Det finnes både privatavlastning og avlastning i institusjon. Noen har kanskje avlastning 1 helg pr mnd, mens andre har avlastning i flere uker (mest vanlig i institusjon). 

Du tar kontakt med kommunen for å søke. 

Jeg har selv vært privatavlaster. 

Anonymkode: 61ba4...4cd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sto lite på nettet. 

Avlastningshjem får mye penger og dessverre utnytter mange ordningen. 😓

Anonymkode: 6f0f8...249

Skrevet

Hei. 

Har ingen personlig erfaring med privat avlastning selv, men har søsken som var i avlastningshjem da de var små og det var bare positivt. Det ble som et «hjem nummer 2» og de trivdes veldig godt hos familiene. 

Selv har jeg avlastning for min sønn på grunn av særlig tyngende hjelpebehov (autisme og utviklingshemming). Har avlastning i kommunal bolig og har hatt det siden han var 2,5 år gammel ca. Han trives veldig godt der og vi foreldre er veldig fornøyd med tilbudet. Han er der 10 døgn i mnd. Det er en trygg arena for han og han har et godt team rundt seg der. Årsaken til at vi har kommunalt og ikke privat er fordi han er såpass krevende at vi ville slitt med å finne en privat familie som hadde hatt kapasitet til å stå i denne jobben. Det ville vært for ustabilt om han måtte byttet avlastningshjem hyppig om familien han evt hadde vært hos ikke orka mer etter en periode. Nå har vi også såpass stort omfang at det ville vært nærmest umulig å finne en familie som ville tatt på seg dette fast så bolig er det tryggeste for han :) for oss er det også viktig å ha fagfolk med rett kompetanse rundt han. 

Anonymkode: f54a9...209

Skrevet

Jeg har datteren min i besøkshjem via bv. Bakgrunnen er at jeg er alene med henne, hun har adhd og jeg er utslitt. Områdets beste besøkshjem hadde ledig kapasitet, og det er jeg evig takknemlig for. Familien har minst 20 års erfaring som både foster- og besøkshjem, de har totalt hatt sikkert hundre unger innom for kortere eller lengre tid. Det er et gårdsbruk som pleier å ha åpen gård - pr nå har de ca 20 ulike dyrearter som vesla kan være med å stelle og bli kjent med. De har også et par jevnaldrende på besøk samtidig så ungene får sosial trening og lekekamerater. Det er de mest hjertevarme og storsinnede menneskene jeg kjenner - og man må være ganske dedikert for å ta imot tre fem-seksåringer med adhd og/eller autismespekter samtidig. Vesla stortrives der, og kvaliteten på tilbudet er høy.

Anonymkode: 30c77...3ad

Skrevet

Hei! Jeg har vært avlaster for naboens barn i en periode da familien trengte litt hjelp. De overnattet ikke, men jeg hentet i barnehagen og hadde dem hjemme helt til sengetid. Da laget vi middag sammen, planla litt spesielle aktiviteter, syklet en tur og gjorde ting som mor ikke hadde overskudd til. Dette var gjennom kommunen, moren søkte etter å ha diskutert det med meg og kommunen først (jeg var med på et møte). Jeg var ganske ung, og fikk timepris omtrent som butikkjobb, pluss utgiftsdekning. Bare positivt opplegg for alle parter 👍🏻

Anonymkode: 1bb8c...454

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan utnytter man det? Stenger barna inne i et kott og mottar penger? (Satt litt på spissen 😉) Kjenner mange som er både fosterhjem og avlastningshjem, og kan ikke se at de utnytter det. Derfor jeg lurer på hva som klassifiserer som utnytting.

Anonymkode: 0ba78...b0e

• Liker 5
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke det jeg har hørt. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har datteren min i besøkshjem via bv. Bakgrunnen er at jeg er alene med henne, hun har adhd og jeg er utslitt. Områdets beste besøkshjem hadde ledig kapasitet, og det er jeg evig takknemlig for. Familien har minst 20 års erfaring som både foster- og besøkshjem, de har totalt hatt sikkert hundre unger innom for kortere eller lengre tid. Det er et gårdsbruk som pleier å ha åpen gård - pr nå har de ca 20 ulike dyrearter som vesla kan være med å stelle og bli kjent med. De har også et par jevnaldrende på besøk samtidig så ungene får sosial trening og lekekamerater. Det er de mest hjertevarme og storsinnede menneskene jeg kjenner - og man må være ganske dedikert for å ta imot tre fem-seksåringer med adhd og/eller autismespekter samtidig. Vesla stortrives der, og kvaliteten på tilbudet er høy.

Anonymkode: 30c77...3ad

Så fantastisk ♥️

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avlastning er for foreldre når omsorgsbehovet blir for stort. Det er mange grunnlag for å få avlastning og det er veldig individuelt. Ofte har barnet en diagnose som er særlig tyngende for foreldre og eventuelle søsken. 

Det finnes både privatavlastning og avlastning i institusjon. Noen har kanskje avlastning 1 helg pr mnd, mens andre har avlastning i flere uker (mest vanlig i institusjon). 

Du tar kontakt med kommunen for å søke. 

Jeg har selv vært privatavlaster. 

Anonymkode: 61ba4...4cd

Hva er forskjellen på privat og offentlig? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan utnytter man det? Stenger barna inne i et kott og mottar penger? (Satt litt på spissen 😉) Kjenner mange som er både fosterhjem og avlastningshjem, og kan ikke se at de utnytter det. Derfor jeg lurer på hva som klassifiserer som utnytting.

Anonymkode: 0ba78...b0e

Lurer jeg også på. Man må jo merke om barnet ikke liker seg hos dem. Og man sender vel ikke barnet sitt dit om den ikke trives..? 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har vært avlaster for naboens barn i en periode da familien trengte litt hjelp. De overnattet ikke, men jeg hentet i barnehagen og hadde dem hjemme helt til sengetid. Da laget vi middag sammen, planla litt spesielle aktiviteter, syklet en tur og gjorde ting som mor ikke hadde overskudd til. Dette var gjennom kommunen, moren søkte etter å ha diskutert det med meg og kommunen først (jeg var med på et møte). Jeg var ganske ung, og fikk timepris omtrent som butikkjobb, pluss utgiftsdekning. Bare positivt opplegg for alle parter 👍🏻

Ville vel kanskje kalt dette støttekontakt?

Anonymkode: 091d5...7a3

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville vel kanskje kalt dette støttekontakt?

Anonymkode: 091d5...7a3

Jeg tror (er ikke sikker) at forskjellen ligger i om det foregår i eget hjem? Kommunen kalte det i hvertfall avlastning, og på Oslo kommunes sider står det at avlastning også kan finne sted på timesbasis (selv om det nok er vanligere med helgeavlastning): https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/nedsatt-funksjonsevne/avlastningstilbud-for-personer-med-funksjonsnedsettelser/avlastning/.

Poenget mitt med posten var uansett å vise at man kunne henvende seg til personer i omgangskretsen for å få slik hjelp, dersom de blir godkjent av kommunen. Dette kan godt være en ekstra trygghet for barnet, da personen ikke er ukjent. Jeg tror også det var enklere å få det godkjent hos kommunen, idet de ikke måtte bruke av sine egne avlastningshjem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...