AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Skrevet 21. desember 2017 Hei! Jeg er en student og er livredd for å fremføre! Vi har kurs på skolen min og jeg har lenge prøvd å bli mer komfortabel med det, uten noe hell. Saken er at neste semester som kommer nå, så har jeg mange presentasjoner og simuleringer, men jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg over dette. Til og meg når jeg skal bare gjøre en simulering foran 10 personer, så greier jeg å drite meg ut. Jeg prøver å si til meg selv at jeg ikke skal bry meg, men jeg ender opp med å skjelve og det ødelegger meg ukene før presentasjon(e). Jeg er fortvilt og ønsker å bli mer komfortabel med å prate foran folk. Øvelses gjør mester, dette vet jeg! Men hvis noen har noen andre tips o.l. så tar jeg dem gjerne i mot Anonymkode: 4786b...63f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #2 Skrevet 21. desember 2017 Jeg hadde rett og slett prøvd å få til en annen ordning med skolen. En venninne begynte med piller fordi hun var redd for fremføringer, dette presset kan ødelegge folk rett og slett. Det kan ikke sammenlignes med noen jobbsituasjon heller så det er komplett meningsløst. Anonymkode: 2beb4...97c 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #3 Skrevet 21. desember 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde rett og slett prøvd å få til en annen ordning med skolen. En venninne begynte med piller fordi hun var redd for fremføringer, dette presset kan ødelegge folk rett og slett. Det kan ikke sammenlignes med noen jobbsituasjon heller så det er komplett meningsløst. Anonymkode: 2beb4...97c Det går ikke på høyskolen. De sier blankt at hvis man ikke takler det, så takler man ikke å klare seg i arbeidslivet. Lærerne viser null sympati. Anonymkode: 4786b...63f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #4 Skrevet 21. desember 2017 Min teknikk var å være våken hele natten før, da var jeg dautrøtt på skolen, og klarte å gi mer faen under hele presentasjons-faenskapet. Anonymkode: bc102...1a7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #5 Skrevet 21. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min teknikk var å være våken hele natten før, da var jeg dautrøtt på skolen, og klarte å gi mer faen under hele presentasjons-faenskapet. Anonymkode: bc102...1a7 den var ny Anonymkode: 4786b...63f 2
BerntHulken Skrevet 21. desember 2017 #6 Skrevet 21. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en student og er livredd for å fremføre! Vi har kurs på skolen min og jeg har lenge prøvd å bli mer komfortabel med det, uten noe hell. Saken er at neste semester som kommer nå, så har jeg mange presentasjoner og simuleringer, men jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg over dette. Til og meg når jeg skal bare gjøre en simulering foran 10 personer, så greier jeg å drite meg ut. Jeg prøver å si til meg selv at jeg ikke skal bry meg, men jeg ender opp med å skjelve og det ødelegger meg ukene før presentasjon(e). Jeg er fortvilt og ønsker å bli mer komfortabel med å prate foran folk. Øvelses gjør mester, dette vet jeg! Men hvis noen har noen andre tips o.l. så tar jeg dem gjerne i mot Anonymkode: 4786b...63f Jeg har virkelig hatet dette selv, og til og med sluttet på et studie pga det. Jeg ble totalt ødelagt selv ved gruppefremføringer. Følte meg alltid så dum og hatet å være i begivenhetenes sentrum. For meg funket ikke øvelse-gjør-mester greia. Det var like jævlig hver gang. Så begynte jeg å jobbe på skole, og ved å være rundt mange mennesker daglig har ting hjulpet en del. Jeg tør i større grad å snakke med større grupper mennesker. Men tror fremdeles jeg hadde blitt skjelven hvis jeg måtte prestere noe foran mange andre. Jeg har ikke noen råd, annet enn å ta det med ro i julen, og ikke tenke så mye på det nå.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #7 Skrevet 21. desember 2017 De fleste studiesteder har kurs i presentasjonstrening fordi de vet dette er et problem for mange studenter. Hvis studiestedet ikke har det, bør du sjekke andre kursleverandører. Du må få deg verktøy til å håndtere dette fortest mulig, for du kommer sannsynligvis til å måtte holde presentasjoner i arbeidslivet også. Anonymkode: 25b7b...95b
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #8 Skrevet 21. desember 2017 Tørrtrener du på det du skal framføre, akkurat slik du skal gjøre det, men uten publikum? Det er vanskelig å gjøre noe helt riktig første gang uansett hvor mange som ser på. Her er noen tips fra noen som er veldig profesjonelle: https://www.ted.com/playlists/226/before_public_speaking Anonymkode: 19c20...e9f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #9 Skrevet 21. desember 2017 Den beste teknikken for meg helt siden 8. klasse på ungdomskolen frem til nå (28år) har vært å si det rett ut før jeg starter med en framføring el no. Sier alltid "Før jeg starter så vil jeg bare si at jeg har presentasjonsangst, så om jeg begynner å stamme eller skjelver så vet dere det" Tar et dypt pust og starter framføringen min. Føler meg alltid mer avslappet da og klarer som regel å framføre Funker for meg i alle situasjoner med mer enn 4 mennesker Anonymkode: 384c5...502 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #10 Skrevet 21. desember 2017 Jeg vet om flinke, oppegående folk som strever mye med å holde presentasjoner, og for at dette ikke skal sabotere for utdanning og yrkesliv så har de fått tabletter hos legen, såkalte betablokkere, som demper den fysiske stressresponsen, slik at skjelvinger og hjertebank kontrolleres. Dette fjerner ikke den psykiske nervøsiteten, men når den fysiske reaksjonen uteblir så klarer mange å bedre fokusere på selve framføringen. Hør med legen om du kan prøve ut dette. Det er ikke vanedannende eller skadelig, og kan tas en time før fremføring. Anonymkode: 02822...34f
kvinneguide Skrevet 21. desember 2017 #11 Skrevet 21. desember 2017 Det å prate foran en forsamling er helt vanlig å være nervøs for. Du må prøve å ikke tenke at du dummer deg ut. Flere i klassen min har stoppet opp, glemt det de skulle si og så videre, eller sagt feil, men alle har stor forståelse for dette og folk tenker ikke at det er dumt. På mitt studie synes jeg lærerene stiller store krav til fremføring. De vil at det skal være undeholdende og at man skal snakke uten å lese opp osv. Det kan være lurt å ha en god PP. Den tar oppmerksomheten bort fra deg da alle ser på bildene eller stikkord osv du har der. Så tenker jeg også at når man vet med seg selv at man sliter med presentasjon, så må man senke kravene til seg selv og være fornøyd med at man har stått der oppe. Husk å ha gode notater, stikkord med gode mellomrom slik at du lett fanger opp tråden hvis du detter ut av det du snakker om.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #12 Skrevet 22. desember 2017 Jeg er en lærerstudent, og da krever det mye kommunikasjon og undervisning foran barna. I begynnelsen hadde jeg veldig mye skrekk å presentere foran folk og. Det som har hjulpet meg mye er å føle at man er forberedt og kan mye av materialet - jeg pleier å presentere 1-2 ganger for meg selv, så jeg vet cirka hva jeg skal si. Jeg tenker alltid inni meg ''tema A er begynnelsen, nå skal jeg på tema B som er hoveddelen, tema C er konklusjonen/avslutning). Det hjelper også mye for meg å dele nervøsiteten med andre, og da føler man litt lettet og folk vil motivere deg. Jeg må innrømme at i muntlig gruppe eksamen er jeg ofte nervøs, men jeg prøver å vise til meg selv at jeg kan klare dette og jeg gjør det for å bli bedre. Den ene gangen var jeg veldig nervøs (min første muntlig), men fikk en B fordet fordi jeg viste mye kunnskap. Mitt logikk er at hvis man vet mye, så ikke vær nervøs men vær selvsikker på det du kan og det du vil vise andre. Anonymkode: 70949...27c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #13 Skrevet 23. desember 2017 Jeg sier alltid på forhånd «jeg er veldig nervøs bare så du vet det», så slipper jeg å tenke over om de ser at jeg skjelver osv. Men ville antakeligvis ikke sagt det fremfor en hel gruppe, jeg har vanligvis hatt fremføring for èn lærer. Men - hjelper å fortelle medelever om angsten. Bruker å si «jeg er så nervøs at jeg skjelver som et aspeløv», «kommer til å slite med og snakke pga nervøsitet» osv. De fleste slenger seg på bølgen og plutselig er man ikke alene om det (føles ihvertfall ikke sånn). Rett og slett ufarliggjør det å ha prestasjonsangst og få skjelvninger med å ha masse selvironi og fortelle på forhånd at JA - jeg er så nervøs at jeg nesten driter på meg! Har hatt mye gruppefremføringer, noen tar det greit, har også sett de som fremstår mest selvsikre og utadvendte i vanlige sammenhenger skjelve mye når de er på «scenen». Så bare slapp av! Gusker da jeg skulle med søknader rundt i byen på forskjellige butikker. Var veldig nervøs og nesten skjelven på de 2 første butikkene (og lurte på hvordan jeg skulle klare resten - det var jo så utrolig ukomfortabelt), men jeg ble fort varm i trøya og etter jeg hadde levert den siste søknaden hadde jeg fått en slik mestringsfølelse at jeg ville rett og slett bare fortsette å levere søknader, for det var så gøy, og jeg ble mer og mer selvsikker og uredd. Dette merker jeg ofte da man har fremføring også - i starten er det verst, etter en 2 minutters tid har det verste gått over av seg selv. Så det er jo et lite tips; eksponer deg selv for noe skummelt (fremfør foran en gruppe medstudenter) før hovedfremføringa! :-) Anonymkode: 81e80...0fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå