Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men at det bare finnes en vei kan jeg aldri gå med på. Om Gud faktisk eksisterer så er det langt mer logisk at det er flere veier til målet.

Jeg kan heller ikke gå med på at det bare finnes en sannhet. 

Anonymkode: 598e9...49a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg ALDRI vil klare å skjønne er: Hvordan kan man krangle om noe som man ikke vet hva er? Om man skal krangle om noe eksisterer eller ei, så må vel første bud være at man vet hva det ER???

Anonymkode: 112cb...a4a

Skrevet (endret)

Om Gud er den ene evige skapende    kraft som menneskes ånd lenger etter å forenes med, så er det ikke så utenkelig å tro det finnes flere måter å oppnå dette. Men å hengi seg til den vei en velger, det være Kristus, Allah eller Brahman, tror jeg er viktig om en ønsker forening med Gud. Naturkraftguder og andre «lavere» guder vil jeg nok forkaste, men hvis vi snakker om den ene kraft vi alle søker til, er det ikke umulig at vi finner oss hos den samme sanne Gud.

Endret av Gjøksuppe
Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men at det bare finnes en vei kan jeg aldri gå med på. Om Gud faktisk eksisterer så er det langt mer logisk at det er flere veier til målet.

Jeg kan heller ikke gå med på at det bare finnes en sannhet. 

Anonymkode: 598e9...49a

Hvis du kan gå med på at Gud eksisterer og at det er flere veier veier til målet så har du kun en ting å gjøre, og det er å snakke med Gud og be om veiledelse til den veien som Gud aksepterer,  foretrekker og behager av alle veiene som fører til Han. Be om tegn så klare som dagen og be Han åpne hjertet ditt og sinnet ditt for det som er sanhet av alle sanheter.

Endret av omarel
Skrevet
2 minutter siden, omarel skrev:

Hvis du kan gå med på at Gud eksisterer og at det er flere veier veier til målet så har du kun en ting å gjøre, og det er å snakke med Gud og be om veiledelse til den veien som Gud aksepterer,  foretrekker og behager av alle veiene som fører til Han.

Men hvis man får svar.. er man da blitt gal eller er det gud.. :huh: ?

Skrevet (endret)
55 minutter siden, Forundret.. skrev:

Men hvis man får svar.. er man da blitt gal eller er det gud.. :huh: ?

Hvis du ber oppriktig med ditt hjerte og du virkelig søker etter sannheten så vil du få svar. Men husk en ting:  Gud ser på hjertet, rene og tilstedeværende hjerter får svar i en eller annen form. Gud hører, ser og svarer alt på Sin måte.

At man tror at Gud vil snakke direkte til en er feil. Det siste som er igjen av åpenbaringer fra Gud er drømmer. Man kan enten få symbolsk svar via drøm eller at hendelser oppstår som hjertet tyder.

Som sagt så er det styrken i hjertets oppriktighet som er avgjørende og tålmodighet. Tegnene kommer ikke over natten, de kommer med tiden og til rett tid.

Og du er ikke gal!

Endret av omarel
Skrevet (endret)
1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Om Gud er den ene evige skapende    kraft som menneskes ånd lenger etter å forenes med, 

Sjelen på denne jord er som et bortkommen barn som søker trygghet, det er når barnet endelig finner til sin mor at barnet endelig finner fred og harmoni i sjelen. Det samme kan sies om vår sjel og vår ånd. Den lengter etter å forenes med Sin skaper, og det er med Skaperen at den endelig finner fred og harmoni.

Endret av omarel
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, omarel skrev:

Hvis du ber oppriktig med ditt hjerte og du virkelig søker etter sannheten så vil du få svar. Men husk en ting:  Gud ser på hjertet, rene hjerter får rene svar.

At man tror at Gud vil snakke til en er feil. Det siste som er igjen av åpenbaringer fra Gud er drømmer. Man kan enten få symbolsk svar via drøm eller at hendelser oppstår som hjertet tyder.

Som sagt så er det styrken i hjertets oppriktighet som er avgjørende og tålmodighet. Tegnene kommer ikke over natten, de kommer med tiden og til rett tid.

Og du er ikke gal!

Hvem er du som sier at det er slik?

Skrevet
4 minutter siden, omarel skrev:

Sjelen på denne jord er som et bortkommen barn som søker trygghet, det er når barnet endelig finner til sin mor at barnet endelig finner fred og harmoni i sjelen. Det samme kan sies om vår sjel og vår ånd. Den lengter etter å forenes med sin skaper, og det er med Skaperen at den endelig finner fred og harmoni.

Dette tror jeg vi på tvers av våre religioner kan si oss enig i :) 

Trist er det med ateistene som forkaster alt åndelig og søker mot å bli kompost, både i kropp og sjel.  

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 timer siden, Forundret.. skrev:

Hvem er du som sier at det er slik?

Jeg er muslim og fra Koranen og hadith henter jeg det jeg sier. Mohammad sa: Gud ser ikke på deres kropp eller form, men Han ser på deres hjerter!"

Hva gjelder oppriktighet er det flere hadither, for å sette det på spissen så behøver man ikke å være muslim for at Gud skal akseptere bønn og hva er mer oppriktig bønn enn en bønn fra en i nød. En hadith forteller:" frykt bønnen til den som er det er begått urett mot, selv om han er en fornekter.

Hva gjelder drømmer så deles de i tre kategorier i Islam: fra Gud, fra djevelen og det som ligger i underbevisstheten.

I en annen hadith så sier Profeten, at den troendes drøm kommer til å være nær ved å oppfylles ved endetiden.

En drøm fra Gud kan derfor, enten advare, bebude eller vise.

En drøm fra djevelen er for å skremme, villede eller så tvil og derfor skal man ikke fortelle noen om dårlige drømmer.

Endret av omarel
  • Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Dette tror jeg vi på tvers av våre religioner kan si oss enig i :) 

Trist er det med ateistene som forkaster alt åndelig og søker mot å bli kompost, både i kropp og sjel.  

Dere er ikke skriftens folk for inngenting😉😊.

Endret av omarel
  • Liker 1
Skrevet

Ok, hvis alle er så sikker på hva Gud er og har et begrep om det, så må det jo finnes da? Hvordan kan dere ellers diskutere det?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hvis alle er så sikker på hva Gud er og har et begrep om det, så må det jo finnes da? Hvordan kan dere ellers diskutere det?

Noe usikker på spørsmålet men HVA Gud er, er nok ikke mulig å definere fullt og helt med menneskord. Men at Gud finnes er jeg trygg på :) 

Skrevet
1 hour ago, Gjøksuppe said:

Noe usikker på spørsmålet men HVA Gud er, er nok ikke mulig å definere fullt og helt med menneskord. Men at Gud finnes er jeg trygg på :) 

Det er nettopp det som er poenget mitt, her sitter man og krangler om om hvorvidt noe eksisterer som man ikke vet helt hva er engang :laugh:

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det som er poenget mitt, her sitter man og krangler om om hvorvidt noe eksisterer som man ikke vet helt hva er engang :laugh:

En trenger ikke å vite fullt ut hva noe er for å vite det eksisterer. Sola for eksempel, det har vel sjeldent vært tvil om dens eksistens selv om svært få har satt sin fot der.

Skrevet
1 minutt siden, Gjøksuppe said:

En trenger ikke å vite fullt ut hva noe er for å vite det eksisterer. Sola for eksempel, det har vel sjeldent vært tvil om dens eksistens selv om svært få har satt sin fot der.

Men jeg ser den, jeg føler den, og jeg ser effekten av den. Gud derimot har jeg ikke noe begrep om, og da blir det vanskelig å ta stilling for eller mot. Jeg må vite sånn omtrent hva noe består i før jeg kan si om det finnes eller ei.

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg ser den, jeg føler den, og jeg ser effekten av den. Gud derimot har jeg ikke noe begrep om, og da blir det vanskelig å ta stilling for eller mot. Jeg må vite sånn omtrent hva noe består i før jeg kan si om det finnes eller ei.

Eksisterer sola når den går ned over horisonten? 

Gud har vist seg for oss i Jesus, Gud har vist sin kraft til sitt utvalgte folk i Israel, Gud har talt til oss og vi har hellige skrifter hvor disse ord er bevart, åpne ditt hjerte og sitt, søk Gud så vil kanskje også du kjenne Han virke i deg. 

En dag for Gud er som tusen menneskeår, solen er over horisonten og vi venter bare på morgengry :) 

Endret av Gjøksuppe
Skrevet
14 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Forskjellen er bare at sola kan betraktes med det blotte øyet, hvilket levner liten tvil om at sola eksisterer. Selv urmennesket forstod det, selv om de ikke forstod hva den er og hvordan sola fungerer (det er jo bla. derfor mange menneskekulturer laget seg konsepter om diverse solguder)

Anonymkode: 7fc63...0b9

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er bare at sola kan betraktes med det blotte øyet, hvilket levner liten tvil om at sola eksisterer. Selv urmennesket forstod det, selv om de ikke forstod hva den er og hvordan sola fungerer (det er jo bla. derfor mange menneskekulturer laget seg konsepter om diverse solguder)

Se til innlegget mitt over, det er rikelig med vitnesbyrd om Gud; både gjennom Israel, Hans profeter og Gud selv i menneskekropp som Jesus Kristus vår Herre. 

Mennesker har i tusener av år forstått Gud som sann, troverdig og ikke minst ekte. Bare fordi du ikke kan betrakte noe med det blotte øye i det sekund i evigheten ditt liv er, betyr ikke at det ikke er der. 

Skrevet
1 minutt siden, Gjøksuppe skrev:

Se til innlegget mitt over, det er rikelig med vitnesbyrd om Gud; både gjennom Israel, Hans profeter og Gud selv i menneskekropp som Jesus Kristus vår Herre. 

Mennesker har i tusener av år forstått Gud som sann, troverdig og ikke minst ekte. Bare fordi du ikke kan betrakte noe med det blotte øye i det sekund i evigheten ditt liv er, betyr ikke at det ikke er der. 

Det stemmer. Det er ikke alt som finnes som kan betraktes, men da finnes det andre metoder for å utlede eksistensen på objektivt vis. For å fortsette med soleksempelet har man jo utledet at det som med det blotte øyet fremstår som stjerner er andre soler. Og det er mye annet man ikke kan se direkte, men kan påvise gjennom objektive metoder og akkumulert kunnskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...