Gå til innhold

Jeg hadde valgt hunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les denne historien om du tenker på å gi bort hunden din. Les den også om du har tenkt å gi en hund til noen uten at du er sikker på om de vil ha den. Les den også om du tenker på å skaffe deg en hund. Eller et hvilket som helst dyr. Dyr knytter seg til deg, de gjør det.
Les den også om du er den som presser den du bor med til å gi bort hunden sin.
https://www.quora.com/How-traumatic-is-it-for-a-dog-to-change-owners/answer/Katherine-Banks-5?share=99ba7e4b&srid=h07kY

Anonymkode: 5bc1f...7d9

• Liker 2
Skrevet

:hjerte:

Anonymkode: ed9f7...e5d

Skrevet

Hadde og valgt hunden. Ikke bare pga hunden, selv om det veier tyngst, men fordi jeg ikke aksepterer slike ultimatum som "meg eller hunden". Da respekterer ikke det mennesket meg, og jeg orker ikke folk som er sjalu på en hund. 

Anonymkode: 43ed6...65c

• Liker 5
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Gadd ikke lese, men hadde ikke giddet være sammen med noen med den innstillingen til dyr, så det hadde vært et lett valg.

Skrevet

Kommer aldri til å ditche min Mini. Vi har vært the dream team siden 2007 elns.

• Liker 1
Skrevet

Kommer aldri til å kvitte meg med et dyr fordi en annen person sier det.  

Anonymkode: a6d7e...722

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok heller ikke kunnet gitt fra meg hunden min hvis jeg hadde en. Hadde heldigvis ikke hund da jeg møtte min hyperallergiske mann, så da ble det ikke noe dilemma. Hadde jeg hatt det kunne vi jo ikke blitt sammen. Nå blir det ingen ny hund på meg - dumt, men mannen min er selvsagt viktigere.

Dessverre er det jo ting som kan skje som man ikke kan planlegge for eller styre. For eksempel hvis man får barn som er allergiske. Absolutt ikke ideelt å omplassere, men noen ganger er det ingen veg utenom dessverre. 

Anonymkode: 11993...881

Skrevet
20 hours ago, Faerunpedia said:

Gadd ikke lese, men hadde ikke giddet være sammen med noen med den innstillingen til dyr, så det hadde vært et lett valg.

Les det så kanskje du får et annet perspektiv.

Skrevet

Fra linken:

"Mollie realized her Daddy was not coming back to get her.

It. Was. Devastating.

Mollie began to cry. This six year old yellow labrador dog began to cry. It sounded like a woman sobbing.

It was the most devastating sound I remember, even now.

We were horrified. She could not be comforted. She would not move.

She wasn’t howling. She wasn’t keening or any of the other noises you’ve heard of a dog making. This was crying. This dog cried.

I cannot describe the horror of this sobbing noise coming from a dog.

She didn't snap, she didn't bark, she didn't growl, anything that indicated she wanted left alone.

She was simply heartbroken. Her person, her pack leader, her world center had left her. Mollie had figured out that he was not coming back for her. Ever.

In the end, all we could do for her was to have Dad pull up a chair beside her and stroke her long into the night whilst she stood vigil."

Gjest Faerunpedia
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les det så kanskje du får et annet perspektiv.

Jeg tror du misforstod.. Eller jeg forklarte meg dårlig. Hadde aldri vært sammen med en som krevde at jeg skulle kvittet meg med et dyr. Liker ikke mennesker som ser på dyr som bruksgjenstander eller ikke har empati for dyr.

Skrevet
7 minutter siden, Faerunpedia said:

Jeg tror du misforstod.. Eller jeg forklarte meg dårlig. Hadde aldri vært sammen med en som krevde at jeg skulle kvittet meg med et dyr. Liker ikke mennesker som ser på dyr som bruksgjenstander eller ikke har empati for dyr.

Ja selvfølgelig, beklager, skjønner ikke hvordan jeg fikk til det der :P 

Skrevet
På 21.12.2017 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Les denne historien om du tenker på å gi bort hunden din. Les den også om du har tenkt å gi en hund til noen uten at du er sikker på om de vil ha den. Les den også om du tenker på å skaffe deg en hund. Eller et hvilket som helst dyr. Dyr knytter seg til deg, de gjør det.
Les den også om du er den som presser den du bor med til å gi bort hunden sin.
https://www.quora.com/How-traumatic-is-it-for-a-dog-to-change-owners/answer/Katherine-Banks-5?share=99ba7e4b&srid=h07kY

Jeg ville ikke valgt en mann som ga meg ultimatum om han eller hunden. Da hadde jeg valgt hunden.

Jeg har to hunder selv, og de blir hos meg til de dør av sykdom eller alderdom. De er familiemedlemmer. Om jeg hadde kommet i en situasjon der jeg måtte velge mellom avlivning og det å omplassere hunden, så hadde det vært vanskelig.

Skulle jeg omplassert, (og det ville vært i en situasjon der jeg var dødssyk) så måtte det bli til en eier jeg VISSTE med sikkerhet kunne gi dem et like godt liv som jeg har gjort. Om ikke, så vet jeg ikke om jeg ville utsatt hundene for den belastningen det faktisk er for dem å skifte hjem og eier. Særlig når det gjelder hun som er 9 år. Hun er også av en spesiell rase, som krever mer av ansvar enn de fleste andre raser. Pluss at hun er 9 år. Det er ikke så lett for en hund som begynner å bli gammel, å venne seg til et nytt hjem.

Ser jo hvor mye de knytter seg til oss. Hunder har også følelser, og det er ikke så lett for dem å bytte hjem når de først har fått et forhold til noen. Det tar gjerne 2 mnd før de er komfortable i det nye hjemmet, og hvem vet hva slags følelser og sorg de har vært gjennom i mellomtida.

Jeg vil råde alle som tenker på å skaffe seg hund til å tenke 10-15 år fram i tid. Vil man ha mulighet til å ha hunden gjennom de årene, selv om livet endres mye?

Det gjelder særlig unge folk, som vil ha hund nå når de endelig er voksne. Har man mulighet til å ha hund gjennom utdanning, dårlig råd, og liv på hybel? Hvordan blir det når man finner partner, hva prioriterer man da? Hva skjer med hunden om/når man får barn? Takler man å ha hund, og fylle dens behov mens man selv har småbarn og full jobb?

• Liker 1
Skrevet

Ville dere sagt bra om noen hadde valgt hunden foran barnet sitt ?

Anonymkode: ecc2a...d4b

Skrevet

Så nydelig skrevet. Jeg begynte selvfølgelig å grine.

Jeg er ofte inne på finn.no for å se på dyr som blir lagt ut der. Det er så fryktelig mange omplasseringshunder der, og det gjør meg så trist! Ofte blir det ikke oppgitt noen grunn, andre ganger er det "endret livssituasjon" eller "ny jobb" etc. Og noen ganger er det åpenbart at de har valgt helt feil rase og ikke klarer å gi hunden nok aktivisering eller god håndtering. Mange av hundene er ikke engang voksne når de IGJEN må bytte hjem. 

Jeg ønsker ikke å sitte på min høye hest og moralisere, men når det er snakk om et hundeliv så må man faktisk gjøre ordentlig research og tenke seg grundig om. Dersom man ikke har hatt så mye med hunder å gjøre fra tidligere, sjekk om dere er allergiske (det er selvfølgelig noe annet om man får et barn senere som er det). Vær sikker på at du kan tilby det rasen du velger krever. Mange virker å kun tenke på utseendet. Gå på valpekurs og grunnkurs i det minste, og bygg et godt grunnlag for et harmonisk hundehold. Vær villig til å ofre for hunden din. Jeg ville aldri tatt en jobb som gjorde at jeg måtte gi fra meg min hund, uansett hvor bra den var. Og aldri hadde jeg valgt en mann som ville jeg skulle velge mellom hunden og ham! 

Hunden skal ikke bare være til glede for deg når det passer deg, du skal være der for den og tilby den et godt liv og et varig hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...