Gå til innhold

Fortvilet og deprimert, gir snart opp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften er ikke om meg, men om en i familien som er høyt utdannet og arbeidsledig. Vedkommende får ikke jobb (Søker mye) og har nå ingen inntekt, den siste tiden har h*n levd på lån. Det siste h*n ville, var å gå på NAV..For noen mnd siden toppet den økonomiske situasjonen seg grunnet tannproblemer og da bestemte h*n seg for å kontakte NAV, siden h*n har utdannet seg de siste årene, har ikke h*n krav på dagpenger. Så da måtte h*n søke på sosialhjelp. Som h*n også fikk avslag på. NAV/sosialkontoret mente at h*n kan ta opp lån for å overleve, slik h*n har gjort tidligere. H*n er i minus på alle kontoer og fullstendig fortvilet. H*n er pga situasjonen blitt deprimert og ser veldig mørkt på livet og egen framtid. Alle jobber h*n søker på ender i avslag og h*n har ingen familie som kan hjelpe med penger.

Hvorfor får man ikke nødhjelp når man VIRKELIG trenger det og når man ikke har noe av verdi man kan selge? Kan NAV kreve at h*n tar opp lån (igjen) for å overleve?

Anonymkode: 6015a...241

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på sosialstønad. Er det fordi du har bil eller bsu at du ikke får penger? 

Anonymkode: 7e644...526

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har rett på sosialstønad. Er det fordi du har bil eller bsu at du ikke får penger? 

Anonymkode: 7e644...526

Vedkommende jeg forteller om har verken bil eller BSU. (Det stod i vedtaket at h*n må ta opp studielån for å overleve, selv om h*n ikke lenger er student.) TS

Skrevet

Overskriften er ikke om meg, men om en i familien som er høyt utdannet og arbeidsledig. Vedkommende får ikke jobb (Søker mye) og har nå ingen inntekt, den siste tiden har han levd på lån. Det siste han ville, var å gå på NAV..For noen mnd siden toppet den økonomiske situasjonen seg grunnet tannproblemer og da bestemte han seg for å kontakte NAV, siden han har utdannet seg de siste årene, har ikke han krav på dagpenger. Så da måtte han søke på sosialhjelp. Som han også fikk avslag på. NAV/sosialkontoret mente at han kan ta opp lån for å overleve, slik han har gjort tidligere. Han er i minus på alle kontoer og fullstendig fortvilet. Han er pga situasjonen blitt deprimert og ser veldig mørkt på livet og egen framtid. Alle jobber han søker på ender i avslag og han har ingen familie som kan hjelpe med penger.

Hvorfor får man ikke nødhjelp når man VIRKELIG trenger det og når man ikke har noe av verdi man kan selge? Kan NAV kreve at h*n tar opp lån (igjen) for å overleve?

For de som ikke orker lese h*n

Utdanner han seg akkurat nå? For da mener de gjerne han skal ta opp studielån

Om han er ferdig med utdanning, tar ingen fag og ikke har jobb, så har han krav på sosialpenger. Om han har fått avslag så høres det ut som en kommunikasjonssvikt. I verste fall får han avbryte studiene slik at han kan ta imot sosialstøtte, om det er det som skal til. Norge driter i de svakeste, dessverre. 

Anonymkode: 9e265...fe5

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For de som ikke orker lese h*n

Utdanner han seg akkurat nå? For da mener de gjerne han skal ta opp studielån

Om han er ferdig med utdanning, tar ingen fag og ikke har jobb, så har han krav på sosialpenger. Om han har fått avslag så høres det ut som en kommunikasjonssvikt. I verste fall får han avbryte studiene slik at han kan ta imot sosialstøtte, om det er det som skal til. Norge driter i de svakeste, dessverre. 

Hen tok noen fag forrige semester, kun for å ha lånet å leve av. Fortalte da saksbehandleren at hen tar fagene for å ha penger å leve av og sa selv at hen kunne avslutte studielånet om hen fikk sosialhjelp innfridd. Det kunne hun ikke garantere og det tok 2,5 mnd før hen fikk svar, dvs avslaget. TS 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hen tok noen fag forrige semester, kun for å ha lånet å leve av. Fortalte da saksbehandleren at hen tar fagene for å ha penger å leve av og sa selv at hen kunne avslutte studielånet om hen fikk sosialhjelp innfridd. Det kunne hun ikke garantere og det tok 2,5 mnd før hen fikk svar, dvs avslaget. TS 

Hvis han mottar studielån så har h`** mottar studielån så har man ikke krav på sosialhjelp. 

Søknaden er behandlet ut i fra den økonomiske situasjon han var i på det tidspunktet h¨** søkte om sosialhjelp. H'** var/er  student mottar studielån. NAV tar ikke hensyn til om man har tatt opp lån for å overleve uansett om det er fra , forbrukslån eller fra en privatperson. 

Anonymkode: 9b766...f0d

• Liker 2
Skrevet

Be ham sjekke småjobber på finn.no. Er han litt nevenyttig kan han tjene noen penger slik. Kan han bruke de kunnskapene utdanningen har gitt ham på noen måte i privat regi? Jeg hadde prøvd å være mer kreativ når det gjelder å tjene penger. Å ta opp lån på lån går ikke i lengden. Jeg hadde meldt meg som vaskehjelp eller barnepasser om så. Snakk med alle kjente som kan ha bruk for hjelp, eller som kan ha en liten jobb å tilby. 

Har han meldt seg arbeidsledig?

Anonymkode: 1e5bb...a68

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Om han tar fag bare for å få studielån, så tabber han seg ut. Han har da selvsagt ikke krav på sosialstøtte. Det er lurere å enten studere fulltid med fult lån og stipend, eller la være søke seg inn på fag til neste semester og søke sosialstøtte mens han søker på jobb. Hvorfor trodde han at det ville funke å ta fag bare for å få studielån å leve på?

• Liker 5
Skrevet

Sosialen kan ikke kreve at han tar opp lån nei, og han har rett på nødhjelp. Men har han allerede studielån stiller det seg annerledes, han kan ikke være student og samtidig få sosialhjelp.

Anonymkode: 76820...9ab

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Om han tar fag bare for å få studielån, så tabber han seg ut. Han har da selvsagt ikke krav på sosialstøtte. Det er lurere å enten studere fulltid med fult lån og stipend, eller la være søke seg inn på fag til neste semester og søke sosialstøtte mens han søker på jobb. Hvorfor trodde han at det ville funke å ta fag bare for å få studielån å leve på?

Det er noen som ikke skal på NAV uansett hva, de skjønner ikke at det er lurere å be om hjelp når man trenger det enn å rote seg inn i all slags trøbbel. Noen vil bare ikke ha hjelp.

Skrevet

Det må vel gå an å få jobb på en matbutikk eller noe?! Syntes stadig vekk jeg ser nye ansiktet bak kassa, jeg...? Håpløsheten situasjon... Håper virkelig det order seg og at hen har gode støttespillere rundt seg 

Skrevet

Selv har jeg gått på en hard økonomisk smell, og det tar lang tid å hente seg inn. Det som holder meg gående er gleden i alt som er gratis, i å fortelle noen at jeg setter pris på dem, bare det å være fri, ha god helse osv. NAV er ikke pålitelig som inntektskilde, men hvis man først er der må man finne en slags sjarm i situasjonen, se det komiske i den og holde hodet over vannet. Det kan du som venn/familiemedlem hjelpe til med.

Anonymkode: b298b...9c6

• Liker 1
Skrevet

NAV ser ikke på gjelden, fordi det offentlige skal ikke støtte innunder personlig gjeld. Dersom man utdanner seg, har man heller ikke rett på sosialstønad, det står jo overalt på NAV sine sier.

Har full medfølelse for han du kjenner, men kan anbefale at han leser litt mer nøye på nav.no.

Dersom han ikke studerer, har han rett på sosialstønad.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er noen som ikke skal på NAV uansett hva, de skjønner ikke at det er lurere å be om hjelp når man trenger det enn å rote seg inn i all slags trøbbel. Noen vil bare ikke ha hjelp.

I såfall misforstår de. Om man tar opp lån og stipend, så er jo stipend-delen sponset av staten uansett...

Skrevet
12 timer siden, Jolene skrev:

NAV ser ikke på gjelden, fordi det offentlige skal ikke støtte innunder personlig gjeld. Dersom man utdanner seg, har man heller ikke rett på sosialstønad, det står jo overalt på NAV sine sier.

Har full medfølelse for han du kjenner, men kan anbefale at han leser litt mer nøye på nav.no.

Dersom han ikke studerer, har han rett på sosialstønad.

Jo om man er under utdanning; men om personen har avsluttet utdanning så har han rett på sosialhjelp. Dette er det sykeste jeg har hørt. Han må jo søke igjen om sosialhjelp. Forstår ikke hva som kan ha gått galt? De såkalte sosialarbeidere har ikke rett til å dømme folk til døden; de skal bare gi ut sosialhjelp om noen er uten inntekt en periode. Hvorfor kan han ikke på aap forresten? Personen er jo arbeidssøker?

Skrevet
9 timer siden, LISJ skrev:

Jo om man er under utdanning; men om personen har avsluttet utdanning så har han rett på sosialhjelp. Dette er det sykeste jeg har hørt. Han må jo søke igjen om sosialhjelp. Forstår ikke hva som kan ha gått galt? De såkalte sosialarbeidere har ikke rett til å dømme folk til døden; de skal bare gi ut sosialhjelp om noen er uten inntekt en periode. Hvorfor kan han ikke på aap forresten? Personen er jo arbeidssøker?

Hvor har jeg skrevet at man ikke har rett på sosialhjelp når man IKKE er under utdanning?

Jeg har mer tiltro til en saksbehandler som faktisk undersøker saken, enn en som bare deler ut penger ukritisk.

• Liker 1
Skrevet

Så vedkommende du prater om har ikke krav på penger fra nav så lenge han mottar lån. Det som vedkommende må gjøre er å slutte ta fag (med mindre dette hjelper han). Som jeg forsto det så er han ferdig utdannet egentlig men bare tar noen ekstra fag for å få støtte?

Som noen har pekt ut her så må han slutte å ta fag kun for å få lån, gå direkte til nav og be om sosial støtte. Det skal IKKE ta to måneder å få svar. Det skal gå maks 4 uker og man skal selvfølgelig kreve å få utbetalt nødpenger mens han venter på svar. 

Det er ikke stas å gå på nav, men dette systemet er nettopp på plass for de som ikke får seg en inntekt. 

Har han en vanskelig utdanning? Har han søkt alle type jobber som er tilgjengelig? Han har også krav på å få hjelp til å komme seg i arbeid! Selv om han ikke vil få dagpenger så har han krav på at nav stiller opp med jobbkurs og praksisplasser (da får man faktisk betalt...).

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Hva er galt med han siden han ikke får ringevikarjobber en gang? I div omsorgsboliger f.eks over hele landet er det et skrikende behov for vikarer.

Anonymkode: ea098...efb

Skrevet

Skulle ønske alle kunne på full trygd og kun de som ble nødt måtte jobbe bittelitt. Feks 20%. Eller 50% i gode perioder. Ser ingen annen løsning mener det. Samfunnet er allerede altfor fælt synes jeg. 

Skrevet

Og ønsker man seg penger så flytter man bare inn et komma og en sum. Uansett hvilken. Ser ingen annen løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...