Gå til innhold

Ville dere adoptert et 24 år gammelt embryo?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest The ceiling lamp
Skrevet

Jo, det ville føltes veldig naturstridig. Helt utrolig sært. Jeg ville ikke adoptert et så gammelt embryo. Men det gjøres så mye rart i dag som vi etter hvert blir vant til ... Tenk bare før prøverør ble vanlig, da var det naturstridig å tenke på at barnet ble "unnfanget" i et laboratorium.

Skrevet

Jeg synes det er utrolig at det går an at embryoet er like fint etter 24 år i fryseren. I Norge så er 5 år maks, ihvertfall i det offentlige. Men det handler sikkert mest om plassmangel.

Om jeg skulle ha adoptert et embryo så hadde jeg ikke brydd meg om hvor gammelt det var. Det har jo ingen betydning at det befruktede egget er 24 år gammelt. 

Anonymkode: d414d...22a

Skrevet

Så kult! Da kan man «reise i tid»😁

Anonymkode: 222c8...1b0

Skrevet

Hvis jeg ikke kunne fått et biologisk barn så hadde jeg nok ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det. Så lenge legene mente at alt ville gå bra så hadde jeg nok bare vært glad for å få et embryo, om det har vært fryst 1 uke eller 25 år hadde nok ikke vært det jeg tenkte på i en slik setting.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er utrolig at det går an at embryoet er like fint etter 24 år i fryseren. I Norge så er 5 år maks, ihvertfall i det offentlige. Men det handler sikkert mest om plassmangel.

Om jeg skulle ha adoptert et embryo så hadde jeg ikke brydd meg om hvor gammelt det var. Det har jo ingen betydning at det befruktede egget er 24 år gammelt. 

Vi vet jo ingenting om hvordan embetet utvikler seg fremover. Vet ikke om det har noen helsemessig betydning at det har vært nedfryst så lenge. 

Hvordan oppbevarer de eggene på dette stedet?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Vi vet jo ingenting om hvordan embetet utvikler seg fremover. Vet ikke om det har noen helsemessig betydning at det har vært nedfryst så lenge. 

Hvordan oppbevarer de eggene på dette stedet?

Hæ? Embryoet har blitt til en baby, så det vet vi jo.

Skrevet

Hvor lenge beholdes forresten sperm nedfryst? Noen som vet det? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Embryoet har blitt til en baby, så det vet vi jo.

Det har jeg fått med meg. Jeg stiller spørsmål ved om det har noen helsemessig betydning at det har vært nedfryst så lenge

Skrevet

Hadde nok slitt litt. Kunne jo vært storesøster til mitt barn.

• Liker 1
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 793ff...127

• Liker 1
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Skrevet

Ser for meg litt rare situasjoner. "Mamma, hvordan eller når ble jeg til?"  "Du ble til for 24 år siden lille venn, men du sov i 23 år før jeg fikk deg i magen og fødte deg."

Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Det har jeg fått med meg. Jeg stiller spørsmål ved om det har noen helsemessig betydning at det har vært nedfryst så lenge

Vet ikke om noen har vært nedfryst så lenge før. Men det vi fikk beskjed om når vi holdt på med IVF og fryseforsøk var at hvis embryoet klarer opptiningen og starter utviklingen så er den kritiske fasen over og vil mest sannsynlig utvikle seg normalt. Men nå er det langt fra alle egg som fortsetter å utvikle seg etter de er satt inn, som har vært ferske. Tror ikke man har sett noen problemer med fryseegg, da hadde man nok sluttet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...