Gå til innhold

Hvordan få skattefordel når gjeld er nedbetalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ila året betalt ned studielån og boliglån og har ca 500 000 på konto. Betyr det at jeg får formueskatt? Er det noen grep jeg kan ta for å redusere skatten? F,eks opprette aksjekonto? Jeg har tenkt på IPS /pensjonskonto, men syns det er dumt å låse pengene til jeg blir 62, jeg har jo barn og vet ikke hva framtiden bringer.

Anonymkode: 22217...ef9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du er ferdig å betale ned lån slik at du slipper hele renteutgiften og ikke bare en liten del, slik det var da du hadde lån og fikk skattefradrag.

Anonymkode: d3119...19c

Skrevet

Er det ikke en fordel å være gjeldsfri i seg selv da?

Skrevet

Kommer an på ligningsverdien på boligen og evt. annet, hvis totalen inkl. sparepenger bikker over 1 480 000 kr skal du betale formueskatt.

Aksjekonto regnes som formue, men du tjener nok fortsatt mer på det enn å ha penger i banken hvis du skal spare i 10-15 år.

Skrevet

Min opplevelse av å bli gjeldfri sånn utenom gleden av det, var at jeg fikk nytt tabellkort; 7100, som visstnok er en av de strengeste tabellene. Jeg skatter iallefall mye synes jeg, og og har 35% på tilleggsinntekt da. 

Har ikke annet tips til deg TS, enn IPS, da det ikke beregnes i formueskatt, og dessuten betaler man formueskatt når man kommer over 1,480 000. Men om likningsverdien på boligen + de oppsparte 500 000 bikker grensen for formueskatt, så burde du kanskje foreta deg noe, om det er ny investering i utleieleilighet eller noe, eller iallfall IPS. Du trenger ikke å fylle opp 40 000 pr år, men inntill alså. 

Anonymkode: 3f544...cf9

Skrevet
48 minutter siden, Mass said:

Er det ikke en fordel å være gjeldsfri i seg selv da?

Det er alltid en fordel å være gjeldsfri 

Skrevet

Formueskatten slår inn ved 1,48 mill. Dersom du har mye på konten, invester i IPS og aksjesparekonto.

Anonymkode: 9ac25...1c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...