AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Skrevet 21. desember 2017 Hei, jeg er student og trenger en jobb. Jeg har hørt at bemanningsbyråer kan finne jobb til deg, stemmer dette? Da hovedsaklig manpower. Anonymkode: c198f...edf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #2 Skrevet 21. desember 2017 Evt gjerne anbefal et bemmaningselskap dere har godt erfaring med, og som kontakter folk raskt for jobb Anonymkode: c198f...edf
Hedda-78 Skrevet 21. desember 2017 #3 Skrevet 21. desember 2017 Bemanningsbyrå som Manpower og andre, jobber ikke for jobbsøkerene. De jobber for arbeidsgiverene. Arbeidsgiverene betaler bemanningsbyrået for en tjeneste, så det er firmaene som er kundene. Så ikke forvent noe service fra bemanningsbyråene. de vil ha deg inn i databasen sin. Da kan de bruke det som salgsargument inn mot kundene sine, at de har tilgang på X antall kandidater i sin database. Jo større database, jo bedre salgsargument. Så ja, du KAN være heldig at Manpower finner jobb til deg. Eller rettere sagt, at de finner en bra kandidat til sin kunde og at du blir den heldige utvalgte. Det er til enhver tid mange som har jobb via Manpower og andre bemanningsbyråer. Hvilket byrå du bør velge, kommer an på hvilken type jobb du ønsker. De ulike byråene spesialiserer seg inn mot et knippe bransjer. F.eks. bør du velge Adecco hvis du vil jobbe innen hotell/restaurant/kantine. Men det holde ikke å bare være registrert, du må kontakte dem selv i tillegg, og søke på stillingene de legger ut på nettsiden sin. Jeg har vært registrert i en håndfull bemanningsbyråer i snart tre år, og ingen har noen sinne kontaktet meg, jeg har alltid måttet kontakte dem. Slik dagens arbeidsmarked er, så vasser bemanningsbyråene i arbeidssøkere, mens de må kjempe seg til kontrakter med arbeidsgivere. 4
Måbarefåsiat... Skrevet 21. desember 2017 #4 Skrevet 21. desember 2017 Jeg har jobbet endel via bemanningsbyråer og vært fornøyd med det. Har testet litt ulike. Manpower la aldri to pinner i kors for meg. Men man må registrere seg og så følge opp selv, uansett hvilket byrå man bruker.
Charlene87 Skrevet 21. desember 2017 #5 Skrevet 21. desember 2017 Det beste er å gå å søke opp selv. ringe å høre selskapene om det er noen ledige stillinger.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #6 Skrevet 21. desember 2017 5 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Jeg har jobbet endel via bemanningsbyråer og vært fornøyd med det. Har testet litt ulike. Manpower la aldri to pinner i kors for meg. Men man må registrere seg og så følge opp selv, uansett hvilket byrå man bruker. La du inn CV online, også ble du kontakta? Hvilket byrå har du vært mest fornøyd med? Anonymkode: c198f...edf
Måbarefåsiat... Skrevet 21. desember 2017 #7 Skrevet 21. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: La du inn CV online, også ble du kontakta? Hvilket byrå har du vært mest fornøyd med? Anonymkode: c198f...edf Adecco passet best for meg. Ja, man registrerer seg online. Så er det bare å ringe etter noen dager og spurt om de har sett cv-en din. Så må du sjekke hjemmesiden der de legger ut oppdrag/annonser, søke på dem, ringe om dem etc.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #8 Skrevet 21. desember 2017 1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev: Adecco passet best for meg. Ja, man registrerer seg online. Så er det bare å ringe etter noen dager og spurt om de har sett cv-en din. Så må du sjekke hjemmesiden der de legger ut oppdrag/annonser, søke på dem, ringe om dem etc. Såpass ja. Men blir ikke det mye mas da, om jeg skal ringe dem hele tiden? Bemanningselskapet kontakter deg vel om de finner noe for deg? Anonymkode: c198f...edf
Tibbie Skrevet 21. desember 2017 #9 Skrevet 21. desember 2017 Registrer deg i alle bemanningsbyrå i din by, så tar de kontakt om det er noe du passer til Merk at noen byråer er innen spesifikke yrker, som f. eks. bygg og anlegg, helse, barnehage...
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #10 Skrevet 21. desember 2017 (OT) Men er det ikke rart at kvinnene ikke har laga kampanje for ordet Manpower ? At de burde skifte navn til Womanpower eller Transepower ? Anonymkode: 0737c...6f1 1
Måbarefåsiat... Skrevet 21. desember 2017 #11 Skrevet 21. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Såpass ja. Men blir ikke det mye mas da, om jeg skal ringe dem hele tiden? Bemanningselskapet kontakter deg vel om de finner noe for deg? Anonymkode: c198f...edf Du skal da ikke ringe hver dag. Du må be om et intervju slik at konsulenten blir kjent med deg og husker deg når et passende oppdrag kommer. De sitter med masse cv-er i databasen, du må gjøre deg bemerket,
makkapakka Skrevet 21. desember 2017 #12 Skrevet 21. desember 2017 De er greie så lenge du sier ja til oppdrag på 1 til 2 dager her og der, det er verre når du har sagt nei til et oppdrag, da ringer de ikke til deg lenger.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #13 Skrevet 21. desember 2017 6 minutter siden, makkapakka skrev: De er greie så lenge du sier ja til oppdrag på 1 til 2 dager her og der, det er verre når du har sagt nei til et oppdrag, da ringer de ikke til deg lenger. Oppdrag? Anonymkode: 5da26...98a
Måbarefåsiat... Skrevet 21. desember 2017 #14 Skrevet 21. desember 2017 37 minutter siden, AnonymBruker said: Oppdrag? Anonymkode: 5da26...98a Jobboppdrag
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #15 Skrevet 21. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: (OT) Men er det ikke rart at kvinnene ikke har laga kampanje for ordet Manpower ? At de burde skifte navn til Womanpower eller Transepower ? Anonymkode: 0737c...6f1 Manpower= menneskekraft Anonymkode: bc8f0...35b 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #16 Skrevet 21. desember 2017 Har jobbet flere år gjennom bemanningsbyrå. Se på hvilke områder de spesialiserer seg innen, legg inn CV'en din og ring så og be om en samtale. Når du kommer til samtale vær ren og pen i tøyet, og ha orden i papirene du har med deg. Vil tro det er forskjell på om du har utdanning eller ikke. Med fullført utdanning har jeg har lange oppdrag gjennom Manpower (to år på det meste). Før jeg tok utdanning hadde jeg kortere oppdrag gjennom andre byråer. For min del var byråene en ypperlig sjanse til å bygge CV slik at jeg til slutt kom igjennom nåløyet på den faste stillingen jeg ønsket meg. Anonymkode: c5157...896
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #17 Skrevet 21. desember 2017 1 time siden, makkapakka skrev: De er greie så lenge du sier ja til oppdrag på 1 til 2 dager her og der, det er verre når du har sagt nei til et oppdrag, da ringer de ikke til deg lenger. Men hvor fort kontakter de meg om slike oppdrag? Jeg regner jo med at de har masse CVer lagra. Anonymkode: c198f...edf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #18 Skrevet 21. desember 2017 Jeg ville ikke registrert meg hos bemanningsbyrå. Som en over meg sier: bemanningsbyråene jobber for arbeidsgivere og ikke arbeidssøkere. Som arbeider i bemanningsbyrå har man ingen av de samme rettighetene som faste ansatte har: man får ikke sykepenger, man sparer ikke pensjon og man har ikke økonomisk forutsigbarhet. Dersom det oppstår en konflikt mellom ansatt og ledelse har man ikke mulighet for å megle el, da er det litt for enkelt for den ansatte å bli kastet ut. Det er et helt håpløst system, som virkelig ikke sikrer arbeidernes rettigheter. Man burde virkelig boikotte denne typer jobber dersom man heller har mulighet for å få en fast deltidsstilling et sted (og selvsagt burde bedrifter slutte å benytte seg av bemanningsbyråenes tjenester). TS - søk deg deltidsjobber andre steder. Det er mange studenter som jobber på kafe eller i butikk, eller i barnehage eller på sykehjem, eller noe helt annet. Anonymkode: 1b84f...2fe 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #19 Skrevet 22. desember 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke registrert meg hos bemanningsbyrå. Som en over meg sier: bemanningsbyråene jobber for arbeidsgivere og ikke arbeidssøkere. Som arbeider i bemanningsbyrå har man ingen av de samme rettighetene som faste ansatte har: man får ikke sykepenger, man sparer ikke pensjon og man har ikke økonomisk forutsigbarhet. Dersom det oppstår en konflikt mellom ansatt og ledelse har man ikke mulighet for å megle el, da er det litt for enkelt for den ansatte å bli kastet ut. Det er et helt håpløst system, som virkelig ikke sikrer arbeidernes rettigheter. Man burde virkelig boikotte denne typer jobber dersom man heller har mulighet for å få en fast deltidsstilling et sted (og selvsagt burde bedrifter slutte å benytte seg av bemanningsbyråenes tjenester). TS - søk deg deltidsjobber andre steder. Det er mange studenter som jobber på kafe eller i butikk, eller i barnehage eller på sykehjem, eller noe helt annet. Anonymkode: 1b84f...2fe Men hvordan skal jeg få søkt da? Sende en random søknad til en randim butikk online eller for hånd? Anonymkode: c198f...edf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #20 Skrevet 23. desember 2017 Hvordan blir det med skatt når man tar slike oppdrag? For da har man jo ingen hovedarbeidsgiver, så da regnes alle jobbene som biarbeid? Anonymkode: 86ca0...340
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå