AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Skrevet 21. desember 2017 Hei. Tenkte å opprette en tråd for oss studenter for å høre hvilke forventninger dere har når det gjelder karakterene dere får, eller har fått på eksamen (høyere utdanning). Dere som har fullført et årsstudium eller en grad tidligere har også selvsagt lov å svare. 1. Er det viktigst for deg å bestå eller er det en spesifikk karakter du kan se deg fornøyd med? 2. Hva fikk du på din første eksamen som ny student? Hva forventet du å få? 3. Hva var din første tanke når du så karakteren(e) din(e)? Ble du glad? Skuffet? Del gjerne dine erfaringer og frustrasjoner. Tusen takk hvis dere tar dere tid å svarer! Ønsker dere alle sammen en riktig god jul og et godt nyttår 😃 Dette er IKKE en undersøkelse av noe slag, men jeg ønsker å få høre noen erfaringer, så jeg slipper å gå helt i kjelleren. _______________________________________ Min frustrasjon: Jeg begynte og studere på universitet nå i høst, og jeg fikk tilbake min første eksamen i dag - karakter E. Jeg er helt knust, fordi jeg har jobbet så sinnsykt hardt det semesteret her. Har lest jevnt og trutt siden august, og mye mer enn mine medstudenter. Jeg måtte konte på min andre eksamen, fordi jeg slet meg psykisk ut. Er på kanten av å droppe ut til neste semester, fordi jeg ikke føler jeg mestrer noe som helst. Har mistet fullstendig motivasjon til å prøve. Hadde jeg fått C, hadde jeg blitt veldig fornøyd. Faget jeg studerer er ikke noe spesielt vanskelig - et samfunnsvitenskapelig fag som kan brukes til mye. Jeg brenner virkelig for faget og synes det er super interessant! På videregående skole var jeg flinkest i de samfunnslige fagene, og lå på 4-5 i nesten alle fag.. så er en skikkelig nedtur dette, spesielt nå i juletida. Anonymkode: 88e08...7d9
Nuttery Skrevet 21. desember 2017 #2 Skrevet 21. desember 2017 1. I begynnelsen var det å få bra karakterer, nå er jeg fornøyd med en C, altså "helt ok, ikke dødsbra, men heller ikke skitdårlig". 2. Mitt første semester fikk jeg en A (gruppeeksamen) og en D (skoleeksamen). Jeg ble svært skuffet angående den D'en, ettersom jeg følte jeg virkelig hadde oversikt over pensum. 3. Jeg ble fornøyd med A'en, men veldig misfornøyd med D'en. Følte livet mitt skulle gå i grus. Å begynne å studere kom som et stort sjokk for meg. Likt som deg hadde jeg vært veldig faglig sterk ut VGS, så jeg ble veldig overrasket over den dårlige karakteren. Den erfaringen jeg har med eksamen fra mitt studie er at det er helt tilfeldig hva som kommer på eksamen, og kan du ikke akkurat det så gjør du det dårlig, uansett om du har god kontroll på faget generelt. Det at det bare er en vurdering i faget per semester gjør jo også at man ikke har mulighet til å vise kunnskap under veis. Jeg hadde eksamen i dag og vurderte å konte - men skrev og leverte likevel. Så lenge jeg vet jeg består så konter jeg ikke, for da MÅ jeg ta den opp - og det er ikke alltid det er lett heller. Stå på, dette fikser du En karakter er bare en karakter. Jeg føler man er så godt opplært i barndommen til å "skulle" få 5-6 på alle prøver.. Men de prøvene var jo også over mye mindre pensum, og kravene var lavere. Ikke gå helt i grøfta over dette. 1
Veslemøy22 Skrevet 21. desember 2017 #3 Skrevet 21. desember 2017 Ble nettopp ferdig med mastergrad i vår. Så ikke student lengre! 1. Jeg siktet alltid etter B, som jeg siktet 5 på videregående. 2. Jeg studerte utenlands første året og hadde derfor 4 fag på et semester. Universitetet jeg gikk på hadde et veldig godt system der det kontinuerlig var oppfølging i form av innleveringer som telte 7-8 %. Når slutteksamenen kom hadde vi derfor hatt så mange vurderinger at faget var bestått (dersom man gjorde det godt nok på innleveringene selvfølgelig), og slutteksamenen telte derfor kun 40-50 %. jeg fikk 3 B'er og en C første semester, og lærte utrolig mye ved å ha kontinuerlig oppfølging med gode omfattende tilbakemeldinger på rapporter/innleveringer underveis. Man kunne i langt høyere grad "kontrollere" sluttkarakteren enn når man går et helt semester uten tilbakemeldinger, og har en slutteksamen som teller 100%. Mulig enkelte linjer på de store norske universitetetene har lignende opplegg, men høgskolen jeg gikk på har et stort forbedringspotensiale der. 3. Jeg ble selvfølgelig glad for 3 B'er og C'en var grei nok når den drukna i alle B'ene. Det skal sies at jeg opplevde få et par E'er da jeg fortsatte studiene i Norge, hvilket var en smell i fjeset. 😩 Men vi er så heldige at vi kan ta fag om igjen GRATIS her hjemme (i tillegg til at gammel karakter ikke føres på vitnemålet), så jeg rettet opp alle E'ene til B'er året etter. Det var et skikkelig nakketak, men når man lærer å lese kynisk til eksamener går det fint. I forhold til ekte læring derimot, skammer jeg meg over måten jeg oppnådde gode karakterer i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #4 Skrevet 21. desember 2017 Jeg har sånn 10 C-karakterer, en B, en D og en E. B-karakteren hadde så mye studiepoeng at den veiet opp for D og E. Får ikke tatt opp noen eksamener siden fagkodene er blitt helt endret og hater egentlig å ha D og E på vitnemålet. Jeg jobber drithardt bare for å få en C og jeg så i alle fall ingen verdens forskjell på besvarelsen der jeg fikk B og de jeg fikk C på. Da jeg begynte hadde jeg tenkt at jeg ville få A og B i alt, men nå synes jeg C er helt ok. Anonymkode: f86c2...4f2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #5 Skrevet 21. desember 2017 Det å bomme på eksamen det første semesteret av studietiden er veldig vanlig. For mange tar det litt tid å finne ut av hvordan man bør arbeide med emnene og hvordan man bør legge opp eksamensforberedelsene. Dette kommer seg som regel, men det er jo viktig at du setter deg inn i hvorfor det ikke gikk så bra nå slik at du jobber målrettet med det du kan forbedre. Jeg kan ikke bidra så mye mer da jeg ikke har graderte karakterer på studiet. Samtidig kan jeg jo dele noen erfaringer. Vi må ha 65% for å bestå på eksamen. Studieårene blir mer omfattende jo lenger i løpet du kommer, men strykprosenten synker. Strykprosenten er absolutt høyest de to første studieårene. Studentene blir altså flinkere til å jobbe med emnene og å forberede seg til eksamen. Selv om dette innlegget kommer litt på siden håper jeg det i hvert fall kan hjelpe litt slik at du ikke har det så ille med resultatene dine. Dette ordner seg! Anonymkode: 41369...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #6 Skrevet 21. desember 2017 1. Jeg er så lite motivert for tiden at jeg har faktisk meldt meg av eksamener fordi jeg ikke har lest. Jeg hadde kanskje klart å stå, men vil ikke bruke opp eksamensforsøk. Vanligvis er jeg fornøyd med en C og det er for såvidt der jeg ender opp også, med minimalt av innsats. Har fått noen B'er. Nå ønsker jeg bare å karre meg gjennom studiet med et anstendig resultat. 2. Min første eksamen fikk jeg E på. Det er så lenge siden jeg sist tok eksamen at jeg hadde glemt hvor fort tiden går. Så jeg brukt tid på å skrive kladd... Håpløst. Jeg hadde heller ikke sett hvordan man skal besvare en eksamen på dette nivået, så jeg ser jo at uansett hvor mye riktig jeg har gjort så følger det ikke malen, noe sensor la stor vekt på. Hadde ingen anelse om hvilken karakter jeg skulle få, da jeg ikke ante hva de var ute etter og hvordan nivået var. Følte meg sånn noenlunde fornøyd da jeg gikk ut av eksamenslokalet. 3. Et lite sjokk å se E'en. Følte meg helt håpløs og at jeg ikke hadde forstått noen ting. I ettertid er jeg bare glad det ble en ståkarakter, for det var den kjipeste eksamen hittil (kjedelig stoff). Jeg kommer ikke til å ta den opp igjen, for nå har det kommet nye krav til obligatorisk aktivitet, som jeg kjenner jeg ikke orker å bruke tid på. Anonymkode: 8afb2...174
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #7 Skrevet 21. desember 2017 1. Jeg jobber mye med emnene, så for meg er det viktig å ligge rundt B på karakter. Ønsker også å søke master så da må jeg ha C-snitt eller bedre. Dersom et emne er veldig vanskelig og jeg sliter kan jeg nok bli fornøyd med C/D også. 2. Jeg er ny student i år og har aldri studert før, følte meg litt som en idiot siden de fleste andre på studiet mitt har studert noe annet tidligere. Fikk B på min første eksamen og var veldig fornøyd. Jeg føler jeg kan stoffet veldig godt, men har ingen trening i å skrive akademisk. Tok noen skrivekurs på biblioteket og prøvde så godt jeg kunne. 3. Jeg ble lettet da jeg fikk B, ba om begrunnelse også slik at jeg vet hva jeg kan gjøre bedre neste gang og hva jeg prøve å utelate. Venter på resultatet på de to siste eksamenene, men de er todelt med en del realfag, som jeg vet er nær 100% riktig, men skrivedelene er jeg litt usikker på. Håper de også holder til B. TS har du bedt om begrunnelse? Ikke gi opp enda, på mitt studie fikk noen D fordi de hadde gått litt på siden av oppgaven, så selv om de skrev bra og kunne mye ble de også trukket mye. Dette fikk de vite da de fikk begrunnelsen, så nå vet de hva de skal gjøre annerledes neste gang for å få en bedre karakter. Kanskje du fikk E fordi du misforstod oppgaven eller at teksten ikke var riktig bygd opp? Dette kan man lære seg, anbefaler deg å ta et skrivekurs eller to på skolen din om de har det, det synes jeg var veldig nyttig iallefall. Du kan jo også klage om du ikke synes du burde ha fått den karakteren. Anonymkode: d8d4f...6be
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke gi opp enda, på mitt studie fikk noen D fordi de hadde gått litt på siden av oppgaven, så selv om de skrev bra og kunne mye ble de også trukket mye. Dette fikk de vite da de fikk begrunnelsen, så nå vet de hva de skal gjøre annerledes neste gang for å få en bedre karakter. Kanskje du fikk E fordi du misforstod oppgaven eller at teksten ikke var riktig bygd opp? Vurdering av eksamensbesvarelse ser ut til å variere fra fag til fag etter hva som vektlegges; det forventes ofte at en viser kjennskap til nærliggende tema i besvarelsen selv om oppgaven ikke spesifikt spør etter det. Selve teksten bør være logisk oppbygd, men å trekke karakter for å ikke oppfylle alle sjangerkrav med mindre det er del av læremål er helt bak mål. Essay er vel noe de fleste er kjennet med fra VGS, vitenskapelig artikkel er vel ikke noe som brukes på skoleeksamen. Anonymkode: 11a78...9c0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #9 Skrevet 22. desember 2017 1. Har mål om C eller bedre 2. Første året tok jeg noen fag som var godt ute i periferien av mitt interessefelt, og når jeg kom i gang med faget viste det seg enda mer fjernt. Dårlig opplegg og dårlig pensumlitteratur hjalp jo ikke akkurat det heller. Endte med E og D. 3. Var skuffende, hele semesteret var skuffende. Faget, forelesningene, pensum, arbeidskrav og eksamen... Studerer nå noe nytt ved en annen institusjon. Trives og presterer mye bedre. Anonymkode: 11a78...9c0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #10 Skrevet 22. desember 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Tenkte å opprette en tråd for oss studenter for å høre hvilke forventninger dere har når det gjelder karakterene dere får, eller har fått på eksamen (høyere utdanning). Dere som har fullført et årsstudium eller en grad tidligere har også selvsagt lov å svare. 1. Er det viktigst for deg å bestå eller er det en spesifikk karakter du kan se deg fornøyd med? 2. Hva fikk du på din første eksamen som ny student? Hva forventet du å få? 3. Hva var din første tanke når du så karakteren(e) din(e)? Ble du glad? Skuffet? Del gjerne dine erfaringer og frustrasjoner. Tusen takk hvis dere tar dere tid å svarer! Ønsker dere alle sammen en riktig god jul og et godt nyttår 😃 Dette er IKKE en undersøkelse av noe slag, men jeg ønsker å få høre noen erfaringer, så jeg slipper å gå helt i kjelleren. _______________________________________ Min frustrasjon: Jeg begynte og studere på universitet nå i høst, og jeg fikk tilbake min første eksamen i dag - karakter E. Jeg er helt knust, fordi jeg har jobbet så sinnsykt hardt det semesteret her. Har lest jevnt og trutt siden august, og mye mer enn mine medstudenter. Jeg måtte konte på min andre eksamen, fordi jeg slet meg psykisk ut. Er på kanten av å droppe ut til neste semester, fordi jeg ikke føler jeg mestrer noe som helst. Har mistet fullstendig motivasjon til å prøve. Hadde jeg fått C, hadde jeg blitt veldig fornøyd. Faget jeg studerer er ikke noe spesielt vanskelig - et samfunnsvitenskapelig fag som kan brukes til mye. Jeg brenner virkelig for faget og synes det er super interessant! På videregående skole var jeg flinkest i de samfunnslige fagene, og lå på 4-5 i nesten alle fag.. så er en skikkelig nedtur dette, spesielt nå i juletida. Anonymkode: 88e08...7d9 Min nærmeste kollega har A-D. Han har gjennomsnitt på B og fikk pga sykdom D på masteroppgaven. Det går helt fint, sier han 🙂 Anonymkode: bc5da...f44
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #11 Skrevet 22. desember 2017 Tusen takk for så mange fine svar folkens! Det hjelper meg masse og var gøy å lese deres erfaringer og tanker! 😃 Anonymkode: d8d4f...6be: Jeg har ikke spurt om begrunnelse enda, men burde kanskje gjøre det Vil også legge til i tråden at på eksamen valgte de å bruke en annen eksamensform enn de tidligere år. Før har det bare vært en oppgave, men i år var det en kortsvarsoppgave og langsvarsoppgave. Følte kortsvar gikk bedre enn langsvarsoppgaven. Håper neste semester går bedre! Anonymkode: 88e08...7d9
kimchi wasabi Skrevet 22. desember 2017 #12 Skrevet 22. desember 2017 (endret) 1. Kommer an på hvilket fag, men helst ikke havne under C Er det et fag som jeg tror vil være veldig relevant, så ville jeg ha større forventninger for meg selv.. For muntlig er målet mitt å havne på A-B, men en C er helt greit. Tar konte hvis det blir en D-E, men skal mye til for meg å få så ''lavt'' karakter. For skriftlig er målet mitt å havne på A-C, men kan leve med en D. Skriftlig er mye vanskeligere for meg i forhold til muntlig eksamen.2. C. Forventet en D.3. Karakter fra første året = tenkte jeg gjorde helt greit, er ikke vitsen å ta konte + fagene har ikke så mye relevans med lærerutdanningen. Jobber jeg hardere kan jeg bli bedre. Karakter fra første 2. halvåret = Veldig glad, fikk en B (det var valgfag). Mine frustrasjoner er mer når det gjelder praksisperioden, ettersom jeg har hatt kjipe lærere. 9/10 av professorene mine er veldig dårlig til å undervise i faget, eller er slurvete. Er mye ''selvstudium'', fordi noen av professorene selv roter til med pensum og timeplanene. _ Å få E er ikke verdens undergang. Har du prøvd å klage? Jeg kjenner en venn som fikk E, men da han klaget fikk han en B. Mange sier som regel at konte eksamen er enklere å forbedre karakterene, fordi man er mer kjent med oppsettet og pensumet man gjennomgår. Mannen min sier ca. 33% får alltid en F i det han studerer (ingeniør), så konte er veldig vanlig. Du må ikke føle deg håpløs Jeg har selv en E, men brydde meg ikke om det (det ble sammenslått til en D uansett), fordi faget hadde lite relevans til det jeg studerer Endret 22. desember 2017 av kimchi wasabi
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #13 Skrevet 22. desember 2017 1 time siden, kimchi wasabi skrev: 1. Kommer an på hvilket fag, men helst ikke havne under C Er det et fag som jeg tror vil være veldig relevant, så ville jeg ha større forventninger for meg selv.. For muntlig er målet mitt å havne på A-B, men en C er helt greit. Tar konte hvis det blir en D-E, men skal mye til for meg å få så ''lavt'' karakter. For skriftlig er målet mitt å havne på A-C, men kan leve med en D. Skriftlig er mye vanskeligere for meg i forhold til muntlig eksamen.2. C. Forventet en D.3. Karakter fra første året = tenkte jeg gjorde helt greit, er ikke vitsen å ta konte + fagene har ikke så mye relevans med lærerutdanningen. Jobber jeg hardere kan jeg bli bedre. Karakter fra første 2. halvåret = Veldig glad, fikk en B (det var valgfag). Mine frustrasjoner er mer når det gjelder praksisperioden, ettersom jeg har hatt kjipe lærere. 9/10 av professorene mine er veldig dårlig til å undervise i faget, eller er slurvete. Er mye ''selvstudium'', fordi noen av professorene selv roter til med pensum og timeplanene. _ Å få E er ikke verdens undergang. Har du prøvd å klage? Jeg kjenner en venn som fikk E, men da han klaget fikk han en B. Mange sier som regel at konte eksamen er enklere å forbedre karakterene, fordi man er mer kjent med oppsettet og pensumet man gjennomgår. Mannen min sier ca. 33% får alltid en F i det han studerer (ingeniør), så konte er veldig vanlig. Du må ikke føle deg håpløs Jeg har selv en E, men brydde meg ikke om det (det ble sammenslått til en D uansett), fordi faget hadde lite relevans til det jeg studerer Hei takk for langt svar og at du beroliger meg! 😊 Nei jeg har ikke klaget på karakteren, men jeg sendte inn et krav om begrunnelse i dag, så venter spent på svar! Det jeg er redd for med å klage er å stryke, så jeg har ikke turt å ta sjansen med å klage. Har veeeldig lite lyst til å ta opp denne eksamen om jeg klager og får F. Årsaken er at jeg har fire andre eksamener til våren, så føler det blir mye med to konte eksamener + tre nye eksamener på 1-2 måneder (5 til sammen). På studiestedet jeg går kan man ikke konte i f.eks januar/februar, så man må vente helt til mai/juni. Det hadde såklart vært annerledes om jeg hadde kunne tatt den opp i Jan/Feb, for da hadde jeg lett gjort det😃 Anonymkode: 88e08...7d9
kimchi wasabi Skrevet 22. desember 2017 #14 Skrevet 22. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hei takk for langt svar og at du beroliger meg! 😊 Nei jeg har ikke klaget på karakteren, men jeg sendte inn et krav om begrunnelse i dag, så venter spent på svar! Det jeg er redd for med å klage er å stryke, så jeg har ikke turt å ta sjansen med å klage. Har veeeldig lite lyst til å ta opp denne eksamen om jeg klager og får F. Årsaken er at jeg har fire andre eksamener til våren, så føler det blir mye med to konte eksamener + tre nye eksamener på 1-2 måneder (5 til sammen). På studiestedet jeg går kan man ikke konte i f.eks januar/februar, så man må vente helt til mai/juni. Det hadde såklart vært annerledes om jeg hadde kunne tatt den opp i Jan/Feb, for da hadde jeg lett gjort det😃 Anonymkode: 88e08...7d9 Det skjønner jeg veldig godt, jeg valgte selv å ikke klage på karakteren E ettersom jeg ikke hadde orket å ta konte eksamen hvis den ble til F (den ble rundet til D uansett, så jeg så lite mening i det). Jeg ville ha kun klagd hvis du er sikker på at du vil ta konte eksamen, og om du i det hele tatt orker siden du også har 5 andre. Er det mulig på ditt studiested å kunne ta konte eksamen evt. neste år? Feks. på studentweb så kan jeg ta konte eksamen fra noen fag i fjor høst (siden jeg fikk C-D på de fagene).
heipådegsann Skrevet 22. desember 2017 #15 Skrevet 22. desember 2017 Jeg har i utgangspunktet som mål å stå. Men samtidig vil jeg holde muligheten åpen for en master, så planen er å ta opp alt jeg får dårligere enn C på. Mitt første semester fikk jeg to B, en E og en stryk. Ble jo kjempefornøyd med Bene, men veldig skuffet over E og stryk. Tok opp den jeg hadde stryk på nå før jul, tror det gikk ganske bra, så føler ikke det gjør noe nå lenger Min største anger i studiet så langt er kanskje at jeg ikke har trekt meg fra eksamener når jeg har sett det går dårlig. Dumt å bruke opp sjangser når jeg vet at det vil gå gale vei på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #16 Skrevet 22. desember 2017 Quote Det jeg er redd for med å klage er å stryke, så jeg har ikke turt å ta sjansen med å klage. Det skjønner jeg godt, men med en begrunnelse får du helt sikkert en ide om hva som må gjøres annerledes til neste gang, om begrunnelsen overhodet ikke stemmer med karakteren kan du alltids klage om du føler for det. Det er ikke verdens undergang å ha en dårlig karakter, og du kan også ta eksamen om igjen senere i studiet om du har lyst til å prøve deg igjen. Noen emner er slik at jo mer tid man bruker på det, jo enklere blir det grunnleggende som man ofte startet med førsteår. Quote Selve teksten bør være logisk oppbygd, men å trekke karakter for å ikke oppfylle alle sjangerkrav med mindre det er del av læremål er helt bak mål. Essay er vel noe de fleste er kjennet med fra VGS, vitenskapelig artikkel er vel ikke noe som brukes på skoleeksamen. Jeg er som sagt helt fersk på dette, men noe av det første vi fikk beskjed om var å ta kurs på biblioteket og lese oss skikkelig opp på akademisk skriving og kildeføring før vi leverte oppgaver og tok eksamen. De hadde en liste over ting vi måtte ha med i alle tekster, som innledning, konklusjon, drøfting, redegjøring osv, alle disse delene skulle være med uansett om det var hjemmeeksamen, en kort oppgave eller semesteroppgave. Kan godt hende det varierer mye fra sted til sted og på forskjellige studier da, uansett tror jeg det kan være verdt å bruke en dag eller to på å sette seg skikkelig inn i dette Anonymkode: d8d4f...6be
Spiteful Skrevet 22. desember 2017 #17 Skrevet 22. desember 2017 1. Er det viktigst for deg å bestå eller er det en spesifikk karakter du kan se deg fornøyd med? I bunn og grunn er det viktigst å bestå, men selvsagt stikker set litt i hjertet å ikke få en bra karakter. Sikter jo selvsagt på C og høyere. 2. Hva fikk du på din første eksamen som ny student? Hva forventet du å få? Startet å studere for første gang i høst. I fjor var strykprosenten såpass høy at jeg var skråsikker på at jeg kom til å stryke selv i år, men har fått tilbake to av karakterene mine, som begge er C. Venter spent på siste karakter. 3. Hva var din første tanke når du så karakteren(e) din(e)? Ble du glad? Skuffet? Del gjerne dine erfaringer og frustrasjoner. Min første tanke var "Yess jeg bestod!!", den andre var at C ikke er en dårlig karakter. Så sånn sagt ble jeg glad, ettersom at jeg jobba så utrolig hardt hele semesteret. Jeg har aldri vært toppelev på vgs. så syns det var kjempe skummelt å starte å studere. Har lest jevnt gjennom hele høsten og gjort mitt beste så langt motovasjonen og konsentrasjonen har tillat meg. Litt skuffende å få C når flere venner har fått A, men slik er det bare. Har alltid vært en middels elev, og regner med at det blir på akkurat samme måte som student.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #18 Skrevet 22. desember 2017 4 timer siden, kimchi wasabi skrev: Det skjønner jeg veldig godt, jeg valgte selv å ikke klage på karakteren E ettersom jeg ikke hadde orket å ta konte eksamen hvis den ble til F (den ble rundet til D uansett, så jeg så lite mening i det). Jeg ville ha kun klagd hvis du er sikker på at du vil ta konte eksamen, og om du i det hele tatt orker siden du også har 5 andre. Er det mulig på ditt studiested å kunne ta konte eksamen evt. neste år? Feks. på studentweb så kan jeg ta konte eksamen fra noen fag i fjor høst (siden jeg fikk C-D på de fagene). Jeg tror desverre ikke det... Jeg kan si at jeg går på NTNU i Trondheim, studiested Dragvoll. Det virker som at man ikke kan konte der, det er bare en eksamen på høsten og en til våren. Så da må jeg evt vente helt til neste vår eller høst for å ta ny. Men jeg vet f.eks på studiestedet Gløshaugen kan man konte. Men jeg tror jeg skal bare svelge denne E’en og se på begrunnelse, og heller gjøre det bedre til neste semester! 😃 Takk for svar! Anonymkode: 88e08...7d9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #19 Skrevet 22. desember 2017 3 timer siden, Spiteful skrev: 1. Er det viktigst for deg å bestå eller er det en spesifikk karakter du kan se deg fornøyd med? I bunn og grunn er det viktigst å bestå, men selvsagt stikker set litt i hjertet å ikke få en bra karakter. Sikter jo selvsagt på C og høyere. 2. Hva fikk du på din første eksamen som ny student? Hva forventet du å få? Startet å studere for første gang i høst. I fjor var strykprosenten såpass høy at jeg var skråsikker på at jeg kom til å stryke selv i år, men har fått tilbake to av karakterene mine, som begge er C. Venter spent på siste karakter. 3. Hva var din første tanke når du så karakteren(e) din(e)? Ble du glad? Skuffet? Del gjerne dine erfaringer og frustrasjoner. Min første tanke var "Yess jeg bestod!!", den andre var at C ikke er en dårlig karakter. Så sånn sagt ble jeg glad, ettersom at jeg jobba så utrolig hardt hele semesteret. Jeg har aldri vært toppelev på vgs. så syns det var kjempe skummelt å starte å studere. Har lest jevnt gjennom hele høsten og gjort mitt beste så langt motovasjonen og konsentrasjonen har tillat meg. Litt skuffende å få C når flere venner har fått A, men slik er det bare. Har alltid vært en middels elev, og regner med at det blir på akkurat samme måte som student. Hva studerer du der de fleste får A? Anonymkode: cfd54...29a
Spiteful Skrevet 22. desember 2017 #20 Skrevet 22. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva studerer du der de fleste får A? Anonymkode: cfd54...29a Sosialt Arbeid på Nord universitet. Har hatt dannelsessemesteret nå, med Ex.Phil og Ex.Fac i tillegg til hjemmeeksamen. De fleste får ikke A, men har noen få venner som har klart å få det. I fjor var strykprosenten over 50%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå