Gå til innhold

Hva skal det bli av meg..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om meg: er 28 år, har et barn på 3 år, samboer og hus. Har et fagbrev fra før, har ikke jobbet som det eller med det etter jeg ble ferdig på skolen, vanskelig å få seg jobb innen det her jeg bor. (-ikke noe jeg vil forsette som, bare for å fortelle hvilken utdanning jeg har)

Har jobbet som vikar på sykehjem i 10 år nå, har gått litt skole imellomtiden, men har ikke funnet noe jeg trives med... Uansett, problemet mitt er at jeg har sosial angst, så drømmejobben hadde vært og sitte for med selv og jobbe med noe dumme jeg kan gjøre og forstå! :klo:

Har lyst til å ta utdanning, men vet ikke hva eller om jeg klarer det... Eksamen og fagprøver skremmer meg, spesielt at jeg må gjøre det alene. 

Har virkelig angst med å snakke/ringe folk, blir bare rot når jeg skal snakke, går liksom i en transe og alt går så fort, tragisk... 

Letteste for meg ville vært å ta utdanning på nett, ta eksamen i ro og fred hjemme, men sånn er det jo ikke.  

Ikke så lenge siden jeg avbrøt utdanningen min fordi jeg ikke fikk det til, tok nettstudie og fikk bare 2ere på innsendingene mine og fikk meg en knekk, så da valgte jeg å gi opp som en feiging.. 

Jeg vil så gjerne få meg en fast jobb og litt stabil økonomi, veldig stressende og ikke vite om du får nok vakter denne mnd så du får betalt alle regningene dine og mat på bordet:unsure: Noen gode råd/tips?

(beklager for rotete innlegg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

huff kjenner meg igjen i det du skriver... vil anbefale deg å gå på skole, og ikke bare prøve rene nettstudier. er vanskelig å motivere seg selv,syns jeg ihvertfall.

det går også bra å få tilrettelegging ang muntlig presentasjon, eksamen mm. hvor bor du?

skriv gjerne pm om du vil☺️

Anonymkode: db4e7...462

Skrevet

Har du studiekompetanse?

Om ikke så er jo det blitt veldig økonomisk forenkler med rettigheter for dem med fagbrev som kom for noen år siden. Da får du klasseromsundervisning på offentlig skole sammen med andre med fagbrev og får standpunktkarakter. 

Om du liker realfag er det trolig flere muligheter for å jobbe «alene» enn om du studerer humaniora. Fagbrev som mekaniker/elektriker/rørlegger/maskinføre osv. kan jo gi både god lønn og trygg jobb men det krever jo sitt fysisk og om en ikke kjenner noen eller har et behjelpelig lokalt opplæringskontor kan det bli vanskelig å få en læreplass i voksen alder. 

Men hva har du prøvd og hva interesserer deg? 

Skrevet

Jeg tror du bør begynne med å kurere den sosiale angsten din. Etter det løser alt det andre seg. Ikke velg utdanning som "passer" med angsten din. Velg etter interesse og kompetanse. 

Anonymkode: 74d4b...056

• Liker 3
Skrevet

Har du sosial angst, burde du gå til en psykolog som kan hjelpe deg. Jeg skjønner det kan være utrolig vanskelig å fremføre en muntlig eksamen osv, men når du er i jobblivet så er jo kommunikasjon veldig viktig. Jeg selv ble veldig nervøs men fikk en B, og det som fungerte mest for meg var at ''jeg kan dette stoffet veldig godt, og nå skal jeg vise dem''. Ikke prøv å tenke at du allerede har sosial angst til å begynne med, det forverrer situasjonen og du blir mer nervøs (vel, enklere enn sakt men det finnes definitivt teknikker for å løsne nervøsiteten). Dessverre er man ''alene'' når man skal utdanne seg, jeg tror kanskje du må få kvitte/kontrollere angsten din før du kan starte på en utdanning igjen. 

Anonymkode: 0ee36...e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...