Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen aksjesparekonto og kan forklare litt? Jeg har penger i fond og er litt usikker på om det er smart å overføre gevinst til en slik konto. Jeg er (gammel) student og sparer langsiktig. Hvordan vil dette se ut mtp formue og skatt? Jeg er avhengig av lån fra lånekassen og da har vel formue noe å si?

Anonymkode: 67289...0a7

Skrevet

Hei Jacklost forklarer veldig godt i denne tråden:

Anonymkode: 66006...e0f

Skrevet

Aksjesparekonto er som fondsparing, bare at du kan selge et fond og kjøpe et annet av alt du tjener på salg uten å skatte for det. Så med andre ord, du kan flytte verdiene dine fra et fond til et annet eller deler av det. Det er først når du henter penger inn på vanlig konto at du må skatte av fortjenesten. 

Ellers samme fordeler som fond. 

Anonymkode: d3ee7...920

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aksjesparekonto er som fondsparing, bare at du kan selge et fond og kjøpe et annet av alt du tjener på salg uten å skatte for det. Så med andre ord, du kan flytte verdiene dine fra et fond til et annet eller deler av det. Det er først når du henter penger inn på vanlig konto at du må skatte av fortjenesten. 

Ellers samme fordeler som fond. 

Anonymkode: d3ee7...920

Så det har først og fremst betydning når man vil kjøpe og selge fond? Jeg har fast trekk i tre ulike fond i banken min og følger helt ærlig ikke med noe særlig utover det. Jeg antar at jeg ikke kommer til å drive med så mye flytting frem og tilbake til andre fond.

Men, hvis jeg mot formodning skulle engasjere meg litt mer, vil det da lønne seg for meg å opprette ASK slik at jeg kan spre pengene/risiko/fortjeneste ved å kjøpe enda flere typer fond (kjøpe uten å skatte)?

Er det da gevinsten av de fondene jeg allerede har som settes inn i ASK? 

Jeg har fast trekk på 300kr pr fond nå. Om jeg kjøper flere fond, må jeg da sette inn penger pr fond hver mnd, eller kan jeg la de stå og gå av seg selv? Det er begrenset hva jeg kan spare siden jeg er student og lever av lånekassen, så jeg er usikker på nytten av dette for meg. Men på lang sikt kan det kanskje være lurt å benytte sjansen nå pga tilbudet bankene har nå? 

Jeg har vurdert IPS også, men forstår det slik at pengene der er bundet til man blir pensjonist? Dette ønsker jeg ikke.

Jeg har delt opp innlegget litt for å markere spørsmålene litt mer. Håper noen kan klargjøre dette litt for meg.

Anonymkode: 67289...0a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...