AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Skrevet 21. desember 2017 Jeg studerer ved UiO, og fikk til min forbløffelse B på en eksamen jeg trodde gikk skikkelig dårlig. Dersom jeg ber om begrunnelse kan man ikke endre karakteren, ikke sant? For at karakteren skal endres må en klage på karakter ligge til grunn? Jeg er redd for at de skal begrunne karakteren min, og så innse at det er gjort en feil eller lignende, og at jeg egentlig fortjener en C eller D. Anonymkode: 8acb4...234 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #3 Skrevet 21. desember 2017 Hvis du ikke gir lyd fra deg, risikerer du ingenting. Vær fornøyd med karakteren din, og gå videre. Anonymkode: 2ae77...8d8 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #4 Skrevet 21. desember 2017 Nei, de endrer ikke karakeren din når du ber om begrunnelse. For at det skal skje, må du klage. Jeg syns det er trist at det ikke er flere som ber om begrunnelse, jeg har lært masse av det. Jeg tok 60 stp statsvitenskap i graden min, og det er det eneste instituttet jeg har vært innom som aktivt oppfordrer alle til å be om begrunnelse uavhengig av karakter. Nettopp fordi man lærer av det. Egentlig burde begrunnelse bli gitt til alle, men jeg skjønner at det vil koste penger. Gratulerer med B, TS. Og be om begrunnelse, så finner du ut hva du skal ta med deg videre til neste gang Anonymkode: 16832...be9 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #5 Skrevet 21. desember 2017 I teorien finnes hjemmel til dette i forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav c og femte ledd. Omgjøring i ditt tilfelle forutsetter enten at sensurvedtaket må anses ugyldig eller at en klar og vesentlig interesseovervekt tilsier omgjøring. Den aktuelle ugyldighetsgrunnen vil ut fra det du beskriver være feil ved skjønnsutøvelsen til sensor. Etter universitets- og høyskoleloven § 3-9 første ledd andre punktum skal sensors vurderinger sikre det faglige nivået ved det aktuelle studium. Derfor kan det feks tenkes at hvis sensor blir klar over at h*n har gjort en helt klar feil som, hvis h*n var klar over den på vedtaktstidspunktet, hadde medført at du skulle hatt D, vil det måtte føre til at vedtaket må anses ugyldig. En helt annen sak er at det svært lite sannsynlig vil bli aktuelt fra sensor side å lage bråk, selv om h*n kanskje blir enig med deg om at sensuren har vært for mild. Be om begrunnelse uten å si noe om at du mener du fikk altfor god karakter. Bare spør helt nøytralt etter begrunnelsen for karakteren. Anonymkode: ff560...ff9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #6 Skrevet 21. desember 2017 Hvor sannsynlig er det egentlig at man har fått feil karakter? Sannsynligheten er veldig liten. Dersom du mener at du vil få noe ut av å be om begrunnelse synes jeg du bør gjøre det. Viktig å vite hva du har gjort bra for å opprettholde de gode resultatene. Anonymkode: 2b208...d84
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 Jeg fikk en A som jeg følte jeg skulle hatt C/D på. Turte ikke å be om begrunnelse, selv om jeg hadde veldig lyst! Anonymkode: b5c8c...51c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #8 Skrevet 23. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk en A som jeg følte jeg skulle hatt C/D på. Turte ikke å be om begrunnelse, selv om jeg hadde veldig lyst! Anonymkode: b5c8c...51c Hvorfor turte du ikke å be om begrunnelse? Det kommer jo ikke til å trekke ned på karakteren din, for du klager jo ikke. Forskjell på å be om begrunnelse og klage på karakteren. Anonymkode: 79cfa...be1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 Jeg vet, men turte ikke å ta noen sjanser 🤣 I tilfelle sensoren så at det åpenbart hadde blitt gjort en feil. Byttet om på to kandidater eller noe. Anonymkode: b5c8c...51c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå