AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Skrevet 21. desember 2017 Hei! Jeg har kommet inn på et studie desentralisert/samlingsbasert ca 4 timers kjøring unna. Drømmestudiet mitt, men pga sykdom har jeg hatt for lave karakterer til å komme inn på vanlig opptak. Problemet er at jeg ikke har mulighet til å flytte pga ulike årsaker. (Jeg har fast jobb her, samboeren har fast jobb, oppfølging av sykdommen min er her osv) Så jeg må evt pendle. Samlingene på 1-2 uker går greit nok, men praksisen blir muligens et problem. Er et 4 årig studie med masse praksis, opptil 12 uker i slengen. Er det noen som har erfaring med det? Tenkte både på å være borte fra samboeren så lenge, men også boligkostnader. 12 uker å betale på to leiligheter/leilighet+hotell blir jo svimlende mye penger? Jeg er så ufattelig usikker på hva jeg skal gjøre, men jeg tør ikke si opp en fast jobb (innen feltet jeg vil studere, og på sikt at samboeren min skal si opp sin) for at vi skal flytte til en annen by med vanskelig jobbmarked og risikere å ikke få jobb på lenge... Noen som har vært i samme situasjon? Vil gjerne høre erfaringer på hva du endte opp med å gjøre :)! Hadde vært uendelig takknemlig PS: Ja, har vært i kontakt med studiestedet og man må ta all praksisen i/rundt den byen, og kan ikke tas der jeg bor (studentby så mye press på praksisplasser, og kunne ikke skaffe praksisplass her selv) Anonymkode: f6624...f54
Carrot Skrevet 21. desember 2017 #2 Skrevet 21. desember 2017 Hvis studiene er innen feltet du jobber, kan du ikke ta praksisen din i din nåværende bedrift? Det burde gå dersom du kan pendle for samlingene ser jeg ikke at både du, arbeidsgiver og studiestedet ikke skal kunne finne en løsning på dette? Ser du skriver du har vært i kontakt med dem men det virker meget spesielt å kreve at man tar praksis i en bestemt by/sted heller enn et sted som fyller evt krav til praksis osv. 2
fregnefjeset Skrevet 21. desember 2017 #3 Skrevet 21. desember 2017 Hør om det er mulig at praksis blir på arbeidssted. Fetteren min fikk til det. Ofte vil de se konkret hvordan stedet du ville hatt praksis legger det opp i forhold til studiet ditt dersom det ikke er godkjent som praksissted. Det offentlige vil ofte ha alt på papir 🙄 Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #4 Skrevet 21. desember 2017 Det høres vanskelig ut nå, men jeg ville bare begynt, og så finner man en løsning på ting. Jeg kom selv inn på drømmestudiet uten studiekompetanse, og var veldig usikker på økonomien, men det gikk veldig bra. Årene går fort og jeg er nå ferdigutdannet til våren. Er så vanvittig glad for at jeg turte!! Du har fått en unik mulighet nå, så grip den! Anonymkode: aa05a...e8f
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #5 Skrevet 21. desember 2017 Ts her. Er snakk om sykepleie hvis det har noe å si. Jeg jobber nå som assistent i kommunehelsetjenesten, så har mulighet til å skaffe plass selv innen flere av praksisområdene. (sykehjem, psykisk helse..) Studieveilederen jeg snakket med sa at det ikke var lov å skaffe sine egne praksisplasser, men at skolen skulle finne disse. Syns også det var litt teit, iom at det ville gjort ting både lettere for meg og for dem, men de er kanskje redd for særbehandling? (Noe som jeg tviler på vil være et problem da det er en stor kommune og mange institusjoner) Anonymkode: f6624...f54
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #6 Skrevet 21. desember 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres vanskelig ut nå, men jeg ville bare begynt, og så finner man en løsning på ting. Jeg kom selv inn på drømmestudiet uten studiekompetanse, og var veldig usikker på økonomien, men det gikk veldig bra. Årene går fort og jeg er nå ferdigutdannet til våren. Er så vanvittig glad for at jeg turte!! Du har fått en unik mulighet nå, så grip den! Anonymkode: aa05a...e8f Ååå tusen takk for en gladhistorie! -ts Anonymkode: f6624...f54 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #7 Skrevet 21. desember 2017 Har flere venninner som bodde i ett fylke og tok en deø studier i nabofylket, mange timers kjøring. De løste det med å leie rom hos folk som visste om slike studenter og da leide rom på ukesbasis og sånn. Så legg ut annonser i facebook grupper og send ord rundt, trenger ikke å bli dyrt. Lykke til! Anonymkode: 43d24...0ec 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. desember 2017 #8 Skrevet 21. desember 2017 Høres veldig merkelig ut om du ikke kan få praksis i din egen kommune. Sykepleie er jo noe som er tilgjengelig over hele landet.
Gjøksuppe Skrevet 21. desember 2017 #9 Skrevet 21. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Er snakk om sykepleie hvis det har noe å si. Jeg jobber nå som assistent i kommunehelsetjenesten, så har mulighet til å skaffe plass selv innen flere av praksisområdene. (sykehjem, psykisk helse..) Studieveilederen jeg snakket med sa at det ikke var lov å skaffe sine egne praksisplasser, men at skolen skulle finne disse. Syns også det var litt teit, iom at det ville gjort ting både lettere for meg og for dem, men de er kanskje redd for særbehandling? (Noe som jeg tviler på vil være et problem da det er en stor kommune og mange institusjoner) Anonymkode: f6624...f54 Ta samme samtale med den som er ansvarlig for praksis på studie, du vil gjerne få et annet svar. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #10 Skrevet 21. desember 2017 Årsaken til at man ikke får ha praksis timesvis unna der skolen holder til, er jo at lærer fra skolen skal besøke deg flere ganger i praksis. Målsettingssamtale, følgedager, gruppesamtaler, refleksjoner, halv- og heltidsevaluering. Det er mye forlangt at en lærer skal kjøre fire timer hver vei for dette, dyrt blir det også. En annen ting er at det er press på praksisplassene, slik at skoler som ligger i nærhet til hverandre har delt opp områdene for å sikre at alle som får studieplass faktisk har et sted å være i praksis. Plan for praksis er heller ikke lik for de ulike skolene, og det er meget mulig skolen ønsker å ha samarbeid med en institusjon som har opplæring/erfaring i deres plan. Og det er heller ikke lurt å ha praksis der man jobber til vanlig, det trenger på ingen måte å slå bra ut for din del. Har du søkt et studie mange timer vekke så må du nesten ha tenkt gjennom dette før du aksepterer plassen. En annen ting er jo at hvis du ikke kan flytte derfra du bor nå pga sykdom, og sier du ikke klarte å gjennomføre vgs pga sykdom, er det da realistisk å gjennomføre sykepleien? Anonymkode: 4cde4...8ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå