Gå til innhold

Prinsippet om å ta den som er mest kvalifisert i offentlig sektor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man har to søkere i søkebunken, begge har relevant utdanning. Søker A har arbeidet på arbeidsplassen som vikar og har lang yrkeserfaring som er relevant. Søker B har endel mer utdannelse, men er yngre og har følgelig mindre erfaring. Hvilken søker må man velge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hvordan utlysningen var utformet?

Anonymkode: 4f070...0f3

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på utlysningen og hvordan utdanning og erfaring er vektet opp mot hverandre. Hvis begge har tilstrekkelig utdanning for å fylle stillingens formalkrav, så vil eventuell ekstra utdanning ses som en styrke, som vil vurderes opp mot den styrken erfaringen gir. Det er opp til arbeidsgiver å bestemme hva som er viktigst og hvorvidt erfaring kan oppveie for kortere eller mindre utdanning. 

Anonymkode: 45822...ae6

• Liker 1
Skrevet

Utlysningen sier ingenting om personlige egenskaper. Det eneste den sier er at man bør ha erfaring fra lignende stillinger. Og det har jeg jo. Men vet at jeg konkurrerer med en som jobber der som vikar nå, ikke i den aktuelle stillingen men i en annen stilling. Vi har lik bachelor men jeg har i tillegg mastergrad. Hun har mer erfaring... lurer på om jeg har en sjans?

Skrevet
1 time siden, hobbykokken skrev:

Utlysningen sier ingenting om personlige egenskaper. Det eneste den sier er at man bør ha erfaring fra lignende stillinger. Og det har jeg jo. Men vet at jeg konkurrerer med en som jobber der som vikar nå, ikke i den aktuelle stillingen men i en annen stilling. Vi har lik bachelor men jeg har i tillegg mastergrad. Hun har mer erfaring... lurer på om jeg har en sjans?

Det kommer vel an på om de anser at masteren din gjør deg mer kompetent til å utføre arbeidsoppgavene. Det er jo ikke slik at bare fordi man har en master, så er man bedre egnet. I de fleste stillinger trenger man ikke master for å gjøre oppgavene.

Men joda, jeg tror du har en sjans. Men det har den andre også. Lykke til.

Anonymkode: 0bab8...4d2

Skrevet

Tenker at det kommer litt an på om de er veldig fornøyd med henne. Og om du gjorde et godt intervju og evt har gode referanser. Mener å ha hørt at det vanlige er at den som ansetter kan velge fritt mellom de tre mest egnede. 

Anonymkode: a6df2...fb3

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel an på om de anser at masteren din gjør deg mer kompetent til å utføre arbeidsoppgavene. Det er jo ikke slik at bare fordi man har en master, så er man bedre egnet. I de fleste stillinger trenger man ikke master for å gjøre oppgavene.

Men joda, jeg tror du har en sjans. Men det har den andre også. Lykke til.

Anonymkode: 0bab8...4d2

Nei, men til de fleste stillinger er det noen med master som søker. Ekstra utdanning er alltid et pluss, med mindre stillingen er såpass enkelt at arbeidsgiver frykter at søkeren med master er overkvalifisert.

Skrevet
2 timer siden, hobbykokken skrev:

Om man har to søkere i søkebunken, begge har relevant utdanning. Søker A har arbeidet på arbeidsplassen som vikar og har lang yrkeserfaring som er relevant. Søker B har endel mer utdannelse, men er yngre og har følgelig mindre erfaring. Hvilken søker må man velge?

Da ser man på skikkethet og personlig egnethet både til jobben og hvem man vil ha rent sosialt på arbeidsplassen. I tillegg kommer vurderingen fra de tillitsvalgte. Er vikaren tillitsvalgt og godt likt på arbeidsplassen så er det et stort +. 

Anonymkode: ce43c...c59

Skrevet
2 timer siden, hobbykokken skrev:

I utgangspunktet vil staten velge den med mest utdannelse.

Det er en del detaljer her. Ledere i offentlig sektor har ett relativt stramt regelverk å forholde seg til, men de er ikke lallende idioter. Dermed vil de ofte modelere en søknadstekst til å være tilpasset en evt vikar de ønsker å gi fast stilling. Men disse stillingsannonsene er veldig ofte veldig lette å avsløre.

Det ligger også andre hensyn til grunn, som at de i visse stillinger vil prioritere ansatte med lavere utdannelse og mer stabil erfaring i håp om å beholde folk over lengre tid i lavere stillinger. 

Skrevet
2 minutter siden, Druid skrev:

I utgangspunktet vil staten velge den med mest utdannelse.

Det er en del detaljer her. Ledere i offentlig sektor har ett relativt stramt regelverk å forholde seg til, men de er ikke lallende idioter. Dermed vil de ofte modelere en søknadstekst til å være tilpasset en evt vikar de ønsker å gi fast stilling. Men disse stillingsannonsene er veldig ofte veldig lette å avsløre.

Det ligger også andre hensyn til grunn, som at de i visse stillinger vil prioritere ansatte med lavere utdannelse og mer stabil erfaring i håp om å beholde folk over lengre tid i lavere stillinger. 

Njet, det er ikke min erfaring i slike prosesser. Utdannelsen må være tilstrekkelig, men all utdannelse utover mininmum regnes som et pluss, ikke et krav. I mange typer stillinger kan det godt være at andre, som ikke har like mye utdannelse (evt. annen og ikke relevant tilleggsutdannelse), men til gjengjeld mer erfaring blir innstilt som nr. 1. Det er bortimot umulig å si på generelt grunnlag, det kommer helt an på hvilket fagfelt, hvor høy stilling det er og en rekke andre faktorer. 

Skrevet
14 minutter siden, straamann skrev:

Nei, men til de fleste stillinger er det noen med master som søker. Ekstra utdanning er alltid et pluss, med mindre stillingen er såpass enkelt at arbeidsgiver frykter at søkeren med master er overkvalifisert.

Ja, det er et pluss med mer utdanning, men noen som ikke har den samme tilleggsutdanningen men lengre erfaring kan i en del tilfeller trumfe den med mer utdannelse. Kommer helt an på fagfelt, ansvarsområde etc. 

Skrevet

I noen stillingsannonser står det nevnt "personlig egnethet". Det kan man legge mye rart i. Er f eks denne vikaren dårlig likt kan "personlig egnethet" bli brukt mot henne. 

Anonymkode: 92a4b...793

Skrevet

Da jeg fikk jobb i det offentlige, var det en annen søker som hadde samme utdannelse som meg, og hadde jobbet der som vikar litt lengre enn meg. Jeg fikk jobben (vet de var mer fornøyd med meg enn henne). Hun klagde, men klagen ble avslått siden de hadde personlig egnethet blir vektlagt i stillingsannonsen.

Anonymkode: a6df2...fb3

Skrevet

I den aktuelle annonsen står det ikke noe om personlig egnethet. Det er en veldig kort tekst hvor det kun står at søkere bør ha erfaring fra lignende arbeid og pedagogisk utdanning. Jeg har pedagogisk bachelor og snart en helse og sosialfaglig mastergrad som retter seg mot det feltet jeg ønsker å arbeide i. Dvs at den er relevant for feltet stillingen ligger i men har en litt annen faglig forankring. 

Skrevet

Selv om det ikke står i utlysningsteksten at de vil vektlegge det, er personlig egenethet en del av helhetsvurderingen når man vurderer hvem som er best kvalifisert. Det er ingen tvil om at så lenge man har de formelle kvalifikasjonene i orden, så er det den kandidaten de liker best som blir foretrukket. 

Anonymkode: f18a0...964

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, hobbykokken skrev:

Om det er i "likestillings norge"  så kvoterer de vell inn kvinner uansett hvor mye/lite kvalifisert hun er

Skrevet
1 minutt siden, tittyhunter skrev:

Om det er i "likestillings norge"  så kvoterer de vell inn kvinner uansett hvor mye/lite kvalifisert hun er

Der tar du feil, gitt.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil, gitt.

Kvinner blir kvotert i hytt og pine. Du..because vagina.....Så nei

Skrevet

Dette er nok en stilling med utelukkende kvinnelige søkere.

• Liker 1
Skrevet

Pleier ikke utlysningen ligge rimelig kort tid ute om den er tiltenkt noen spesielle? Mener å ha sett utlysninger som har hatt en ukes frist på å søke tidligere. Denne aktuelle stillingen er det over en mnd frist på 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...