Polly Ester Skrevet 2. februar 2005 #1 Skrevet 2. februar 2005 Jeg har brukt av mine sparepenger - og kjøpt PC... den jeg har trengte virkelig utskiftning... men jeg var kanskje litt rask og kjøpte den uten å konferere med sambo først... Om jeg hadde vært samboeren din, hadde du blitt sur på at jeg kjøpte den pc'n? Hvor sur? Og hva hadde fått deg blid igjen?
Gjest Sukkerert Skrevet 2. februar 2005 #2 Skrevet 2. februar 2005 Hadde ikke blitt sur. Han kjøpte mus og pc-skjerm nettopp, og det var bare kjekt.
Gjest Melk Skrevet 2. februar 2005 #3 Skrevet 2. februar 2005 Ikke blitt sur, med mindre det gikk ut over ferie eller noe sånt vi hadde planlagt.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #5 Skrevet 2. februar 2005 Hadde kommet litt ann på hvor god råd vi hadde og sånn. Men jeg ville jo uansett sett på det som noe voldsomt rart om han ikke hadde sagt noe til meg først, uten å spørre, men bare sagt det liksom. Hos oss snakker vi alltid om sånt først.
Nabodama Skrevet 2. februar 2005 #6 Skrevet 2. februar 2005 Mannen min og jeg har hver våre sparekontoer, og vi gjør hva vi vil med disse pengene. Han har to hobbier som krever endel penger, og han bruker sine på dette. Skulle jeg ha blitt sur for at han kjøpte ting uten at han snakket med meg om det, ville jeg nok ha vært MYE sur. Synes ikke det er grunn til å reagere for at du kjøpte pc for DINE sparepenger. Har man derimot en felles sparekonto blir det noe annet. Da er det ikke riktig å kjøpe ting uten å være enig på forhånd.
Gjest Litjmæ Skrevet 2. februar 2005 #7 Skrevet 2. februar 2005 Ikke så lenge det ikke betyr at du nå ikke får råd til ting som dere har snakket om å kjøpe, eller regninger osv. (Sorry for mange ikke i den setningen, håper dere skjønte poenget likevel, hvis ikke...ja... ikke spør ) Jeg mener hvertfall at så lenge det ikke går ut over motpartens økonomi så kan egne penger brukes etter eget ønske. Så er det kanskje greit å snakke om det hvis det er veldig store summer da
Polly Ester Skrevet 2. februar 2005 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2005 Jeg har litt vondt i magen og han kommer hjem fra jobben om ca en time... Nei, det har ikke gått utover noen planer ellers. Annet enn at han kanskje syns jeg sitter nok foran data'n om jeg ikke skal få ny data så jeg blir enda mer sittende foran data'n... Jeg torde ikke si det direkte til han, jeg sendte mail. Og første reaksjon var bare: hmmmmm..... Og så forklarte jeg litt nærmere - at jeg hadde "funnet" sparepengene mine (i første mail til han skrev jeg at jeg skulle låne sparepengene til sønnen min - som hadde samtykket i det) - og da fikk jeg til svar; greit nok...du har jo allerede bestilt ny, så da spiller det ingen rolle... Det hørtes ikke ut som mail fra en som hopper i taket av glede...
Gjest porselen Skrevet 2. februar 2005 #10 Skrevet 2. februar 2005 Hvis han hadde kjøpt av egne penger, og ikke brukt av fellespenger som skulle gå til regninger og ferie o.l. så hadde jeg ikke reagert. Sur blir jeg bare hvis han da hadde blitt så blakk at han ikke kunne bidra til felleskapet og jeg måtte ta av mine sparepenger til husholdningens fellesutgifter. Da hadde jeg til gjengjeld blitt utrolig sur, og da hadde det ikke hjulpet med roser, frokost på sengen eller noen ting.
Polly Ester Skrevet 2. februar 2005 Forfatter #11 Skrevet 2. februar 2005 Jeg syns egentlig ikke at han har grunn til å bli sur heller, og det kan hende jeg krisemaksimerer her... men jeg husker hvordan han reagerte da jeg kjøpte ny mobil. Han blir ikke sinna, men jeg misliker at han liksom blir sånn irritert-oppgitt over meg fordi han mener jeg bruker penger på noe jeg egentlig ikke har bruk for...
Gjest Litjmæ Skrevet 2. februar 2005 #12 Skrevet 2. februar 2005 (i første mail til han skrev jeg at jeg skulle låne sparepengene til sønnen min - som hadde samtykket i det) Det hadde jeg blitt skikkelig forbanna for må jeg innrømme, hvertfall hvis det var snakk om en sønn under 18. Men det var kanskje ikke tilfelle her?
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #13 Skrevet 2. februar 2005 Nei, hadde ikke blitt sur, men glad på dine vegne. (leste kun første innlegg og svarer utfra det...)
Polly Ester Skrevet 2. februar 2005 Forfatter #14 Skrevet 2. februar 2005 Det hadde jeg blitt skikkelig forbanna for må jeg innrømme, hvertfall hvis det var snakk om en sønn under 18. Men det var kanskje ikke tilfelle her? Dette er sønnen min - ikke hans... men han er under 18 år ja.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #15 Skrevet 2. februar 2005 Jo, jeg hadde blitt sur, hvis han hadde en gammel maskin fra før som var brukbar (selv om den var veldig utdatert). Vi ønsker å kjøpe leilighet om ikke så altfor lenge, og til det trenger man penger. Jeg finner meg ikke i at jeg skal sitte å spinke og spare, mens han kan bruke penger på unødvendige materielle ting,.. (Hadde vi derimot ikke sparte til noe spesielt hadde jeg ikke brydd meg,..)
Arkana Skrevet 2. februar 2005 #16 Skrevet 2. februar 2005 Nei, jeg hadde ikke blitt sur. Vi har heldigvis ikke felles økonomi, hva han gjør med sine penger er ikke min sak og jeg hadde sett det som en selvfølge at han ikke hadde kjøpt noe dyrt uten å forsikre seg om at penger til mat og felles utgifter var i orden.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #17 Skrevet 2. februar 2005 tja, vi hadde nettopp samme problemstilling her i huset da samboern min kjøpte seg stereoanlegg. Han brukte av spare/gavepenger og litt ekstra... ideelt ville jeg nok sett at han hadde spart over feks en ekstra måned slik at vi ikke bare har "akkurat" nok til mat og slikt, samtidig ønsket han seg det veldig og det er alltids en fare for at våre små sparepenger blir klattet ut til kjedelige og nyttige ting hvis man ikke "forter" seg å kjøpe noe av det man ønsker seg. så jeg synes det var helt geit, jeg. Selvsagt gleder han seg mer over kjøpet enn meg, men jeg unner han det absolutt. og så er det en selvfølge at han generelt er flink og forsiktig med pengene sine:)
Polly Ester Skrevet 2. februar 2005 Forfatter #19 Skrevet 2. februar 2005 Han ble ikke fornøyd med meg, nei... han var sånn irritert-oppgitt.. Han sa selv at han blir oppgitt og kom med en lang tirade om økonomi... det hjalp visst ikke at jeg hadde brukt av sparepengene mine som jeg egentlig skulle bruke til sparing til jeg ble gammel - sånn pensjonssparing. Han visste ikke at jeg hadde en sånn sparing engang, og jeg hadde glemt det selv... Men, men... håper det går seg til. Han kan vel ikke være sur på meg bestandig... og nå er han ute en tur, og nå skal jeg ut en tur også...
Gjest happyending Skrevet 2. februar 2005 #20 Skrevet 2. februar 2005 Hvis jeg var sammen med en fyr som var et rotehaue når det gjaldt økonomi, som til syvende og sist går utover meg, da hadde jeg blitt rasende.. Men utover det, så hadde det vært helt greit.. Hans penger kan han bruke på hva han vil, så lenge det ikke går utover meg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå