Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! 

Jeg har en frisk og sunn baby som snart er 8 uker(2mnd) har vert på 6 ukerskontroll å han var over gjennomsnittet god på å løfte hodet osv sa helsesøster. Han legger godt på seg og virker ut som en veldig fornøyd gutt. 

Han smiler mye når jeg og samboer snakker til han, og har god blikkkontakt. Spesielt når vi skal skifte klær og bleie. 

MEN jeg har merket at det er helt umulig og få blikkkontakt med han når jeg gir han mat(han får kun mme) jeg prøver og snakke til han.. men han er ikke interessert. Han unngår meg rett å slett. 

Er dette noe jeg bør være bekymret for?? Vet han bare er 2mnd. Men stresser litt for det. Kan jo være tegn på autisme/aspergers. 

Mvh. stresset førstegangsmor 

Endret av Lindy18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns jeg ikke du skal tenke på! Når de er så små trenger de mange pauser fra stimulien det er å holde blikkontakt og kommunisere, så det er helt normalt og viktig at de får de pausene de ønsker. At han tar de når han spiser er hans valg, la han spise og kose seg i fred :) Snakk med han når han igjen søker kontakt. Hjernen deres klarer rett og slett ikke for mye av gangen og må koble ut stadig vekk. Autisme ville nok vært mer aktuelt dersom barnet sjeldent/aldri søkte kontakt, men det sier du jo at ikke er noe problem. Så høres ut som helt normale "pauser" de små må ha. 

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig viktig å respektere når babyen ikke vil ha blikkontakt, det er deres måte å skjerme seg på og slappe av. De trenger veldi ofte å slappe av, så bare vent til babyen igjen er klar for blikkontalt. 

Syntes du har en flink baby jeg, som vet å ta gode pauser når den trenger det. 

Anonymkode: 84069...85f

• Liker 8
Skrevet

Ene barnet mitt fikk også mme, og det var sjeldent blikkontakt når hun spiste. Men fikk mye blikkontakt ellers, så tenkte ikke så mye over det. Men husker helsesøster påpekte at det var viktig med blikkontakt da. Jeg følte det ble feil å jobbe mye for blikkontakt under mating. Hun var fornøy med å se ut i rommet, eller lukke øynene for å kose seg 🙂

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde liten til ingen blikkontakt ved mme/amming. Han konsentrerte seg om å spise.

Det tipset jeg fikk av helsesøster etterhvert når jeg gav mm var å sette ham i vippestol foran meg, så han så på meg. Jeg prøvde ikke aktivt å få blikkontakt selv, men han kunne styre det selv. Og da var liksom «vinkelen» mer naturlig for ham.

Dog ville jeg ikke tenkt på dette, det høres helt normalt ut. Barn trenger å slappe av også - og jeg har nesten aldri sett barn som hverken ammes eller får flaske ha masse blikkontakt med foreldrene. De kaver, eller ligger der bare. 

Anonymkode: 72b1d...5ac

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to premature og lærte at når de aktivt unngår blikkontakt er de trøtte/slitne/overstimulert. 

Du sier at babyen gir god blikkontakt ellers og smiler når dere snakker til han. Jeg ville ikke vært bekymret :)

Anonymkode: 50fef...33f

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svarene! Ble roligere nå:) Viss det forsetter tar jeg kontakt me helsesøster, men hørres ikke ut som jeg har noe å være bekymret for.

Skrevet

Begge mine har latt blikket vandre rundt i rommet eller lukket øynene når de spiste. Tror det er ganske normalt.

Så lenge du får blikkontakt ellers så er nok alt i orden. 

Anonymkode: c4b70...ee5

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å respektere det når de snur seg bort, ellers blir de lett overstimulert. De søker blikkontakt igjen når de har fått den pausen de trenger. :) Høres ut som om babyen din er helt normal, ut fra hva du skriver i alle fall. 

Anonymkode: ae1de...99b

• Liker 1
Skrevet

Det er altfor tidlig å tenke på mulig autisme når de er babyer! Det er helt vanlig med lite blikkontakt i perioder når de er så små. Da er de slitne og trenger ro da.

Anonymkode: a7936...d68

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere får blikkontakt med ham generelt, men ikke akkurat når han spiser, må du ikke stresse med det. Nå ammet jeg mine barn og ga veldig sjelden flaske, men jeg tenkte aldri på at jeg skulle ha blikkontakt med dem under spising. Det er jo noe helt annet enn å kunne ha blikkontakt med større babyer og barn som sitter og spiser fast føde.

Hvis dere gjennom det første leveåret, altså over tid føler dere sliter med å få kontakt med ham generelt er jo det noe helt annet.

Skrevet

Når han spiser er jo han tydelig opptatt og jobber med å suge osv, samtidig som han sikkert slapper av og koser seg, så jeg syns ikke det er rart at han ikke møter blikket deres da. Og jeg syns ikke du skal gjøre noe for å få ham til å se på dere. Sånn utenom spising kan jo skjerme seg selv fra inntrykk ved å vende blikket bort. Jeg husker det ene barnet mitt kunne bli sutrete hvis man dullet for mye med ham, han hadde sittet for lenge på fanget vendt med ansiktet bort fra meg på kafé eller ved besøk f.eks. Da ville han bare ligge i armene mine eller tas opp på skulderen, og roet seg med en gang, tydelig sliten av for mange inntrykk.

Skrevet
5 hours ago, Lindy18 said:

Er dette noe jeg bør være bekymret for?? Vet han bare er 2mnd. Men stresser litt for det. Kan jo være tegn på autisme/aspergers. 

Mvh. stresset førstegangsmor 

Så små kan ikke diagnostiseres med autisme eller asperger. Det er heller ikke alle med en slik diagnose som unngår øyekontakt. 
Min sønn med asperger har aldri hatt problemer med dette og er også veldig fysisk og tåler kos og klemming. Så ikke bekymre deg.

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Gammel tråd, men hadde vært interessant å høre om det gikk seg til og om det var noe "unormalt" med babyen din?? 

Anonymkode: b1fa2...90a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...