AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #1 Skrevet 21. desember 2017 Hei! Ammepolitiet kan vennligst unnlate å kommentere i denne tråden. Har gode grunner for ikke å amme, og etter det jeg har hørt vil jeg da kunne få en pille eller to etter fødsel (dostinex?). Så alle innlegg om at jeg bør prøve å amme mv kommer til å bli rapportert. Sånn: Noen her som ønsker å dele erfaringer? Måtte dere mase på sykehuset om pillen selv om dere hadde gitt beskjed på forhånd? Bivirkninger? Fikk dere litt melk likevel, brystspreng, etc.? Hva gjorde dere evt? Setter pris på alle svar! føler det er så lite info tilgjengelig om det praktiske rundt ikke å amme fra starten og hvordan man opplever det fysisk <3 Anonymkode: f2f1d...1c0 2
Basi Skrevet 21. desember 2017 #2 Skrevet 21. desember 2017 Lurer på det samme selv. Etter hva jeg har hørt er det to piller man skal ta det første døgnet etter fødsel
Minlillelykke Skrevet 21. desember 2017 #3 Skrevet 21. desember 2017 Jeg turte ikke ta de pga bivirkningene, men fikk tilbud om de flere ganger på barsel.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #4 Skrevet 21. desember 2017 Hva slags bivirkninger ble du mest advart mot? Kvalme? Anonymkode: f2f1d...1c0
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #5 Skrevet 21. desember 2017 Jeg fikk de ved fødsel nr 2, og merket ikke noen spesielle bivirkninger. Fikk ikke melk, slapp melkespreng. Helt fantastisk. Tok de på kvelden etter fødsel.. Ved fødsel nr3 fikk jeg de ikke. Vet ikke helt hvorfor, men de sa at de ikke gav de lengre, måtte bruke stramme sportsbher og håndmelke ut det verste trykket. Endte med betennelse. Jeg hadde ikke sagt noepå forhånd, og det sto heller ikke noe i journalen min. Ville nok ha sjekket opp om de fortsatt gir, og skaffet resept kanskje. Jeg tenkte at det ordnet seg selv, men burde nok snakket med jm\sykehuset om det på innskrivningsamtalen. Anonymkode: dfd58...787
Minlillelykke Skrevet 21. desember 2017 #6 Skrevet 21. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags bivirkninger ble du mest advart mot? Kvalme? Anonymkode: f2f1d...1c0 Jeg slet med svangerskapsdepresjon og hadde fødselsdepresjon sist. Disse kan øke sjansen for det fikk jeg beskjed om av lege og jordmor
Gjest Cocosa Skrevet 21. desember 2017 #7 Skrevet 21. desember 2017 Jeg har gått på dostinex for å stoppe melkeproduksjon, men reagerte på dem med migrene. Har også gått på parlodel og norprolac, der sistnevnte er den med klart minst bivirkninger for meg. Har dessverre ikke mer svar på spørsmålet ditt, annet enn at jeg antakelig vil være i samme situasjon om noen måneder. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #8 Skrevet 21. desember 2017 Jeg har ikke gjort dette selv da - men da jeg var i praksis på føden var det ingen problem å få disse Du må nok regne med å få spørsmål om du er sikker på om du ikke vil amme, at du ikke vil prøve - men har du en god grunn er de forståelsesfulle, er min erfaring. Anonymkode: aa3ce...600
Monstrum Skrevet 21. desember 2017 #9 Skrevet 21. desember 2017 Jeg venter første barn om bare noen uker, og skal ikke amme. Jordmor har skrevet det på helsekortet mitt at jeg skal ha dostinex, og jeg har også skrevet i fødebrevet at jeg ikke skal amme, at dette er avklart med både lege og jordmor og at jeg derfor ikke ønsker noe "mas" rundt det Når jeg har vært på samtaler på fødestedet har de vært veldig forståelsesfulle, ikke hørt noe om at de ikke gir ut lenger.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #10 Skrevet 21. desember 2017 Fikk farlig høyt blodtrykk. Måtte kutte dem ut og fikk blodtrykksmedisiner, samt at de målte blodtrykket hver time(?) hele natta. Slitsomt.. Anonymkode: 3dbae...c71
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #11 Skrevet 21. desember 2017 Jeg tok bort melken etter to uker. Var helt helvete med brystbetennelse osv. Tabletten evirket men jeg fikk pustestopp på natten og sånn som bivirkning. Så jeg sluttet. Melken kom tilbake da jeg sluttet så da begynte jeg å amme igjen. Parlodel het de. Anonymkode: 66ea7...a09
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #12 Skrevet 21. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Ammepolitiet kan vennligst unnlate å kommentere i denne tråden. Har gode grunner for ikke å amme, og etter det jeg har hørt vil jeg da kunne få en pille eller to etter fødsel (dostinex?). Så alle innlegg om at jeg bør prøve å amme mv kommer til å bli rapportert. Sånn: Noen her som ønsker å dele erfaringer? Måtte dere mase på sykehuset om pillen selv om dere hadde gitt beskjed på forhånd? Bivirkninger? Fikk dere litt melk likevel, brystspreng, etc.? Hva gjorde dere evt? Setter pris på alle svar! føler det er så lite info tilgjengelig om det praktiske rundt ikke å amme fra starten og hvordan man opplever det fysisk <3 Anonymkode: f2f1d...1c0 Med gode grunne rfor ikke å amme så ber du fastlegen om å påføre dette på svangerskapsjournalen din eller du får et eget skriv på at du ikke skal amme. Så blir det ingen diskusjoner. Anonymkode: 601c0...1bf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #13 Skrevet 21. desember 2017 Vi fikk beskjed at de har sluttet å gi de pillene på grunn av bivirkninger. Økt sjans for selvmord mm Anonymkode: d36c2...2ef
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #14 Skrevet 21. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk beskjed at de har sluttet å gi de pillene på grunn av bivirkninger. Økt sjans for selvmord mm Anonymkode: d36c2...2ef Regner med de bare sier sånt fordi de vil at alle skal amme.. Anonymkode: e882f...ab8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #15 Skrevet 22. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med de bare sier sånt fordi de vil at alle skal amme.. Anonymkode: e882f...ab8 Det er vel å være litt vel paranoid. Pillene har bivirkninger for mange. Bra de ikke deles ut i hytt og pine til kvinner i en sårbar fase. Det finnes andre måter å stoppe melkeproduksjonen på og som også benyttes. Anonymkode: 01bc9...ef1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #16 Skrevet 22. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel å være litt vel paranoid. Pillene har bivirkninger for mange. Bra de ikke deles ut i hytt og pine til kvinner i en sårbar fase. Det finnes andre måter å stoppe melkeproduksjonen på og som også benyttes. Anonymkode: 01bc9...ef1 Alle legemidler har bivirkninger,absolutt alle. Men dersom SELVMORD var en vanlig bivirkning hadde dette preparatet aldri kommet ut på markedet. Anonymkode: e882f...ab8
Gjest Sisti Skrevet 22. desember 2017 #17 Skrevet 22. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Alle legemidler har bivirkninger,absolutt alle. Men dersom SELVMORD var en vanlig bivirkning hadde dette preparatet aldri kommet ut på markedet. Anonymkode: e882f...ab8 Så enkelt er det ikke, nei. Nå kjenner jeg ikke til ammestopp-piller, og selvmordstanker (som er bivirkningen, ikke selvmord i seg selv) er nok ikke en VANLIG bivirkning (som i at de fleste får den), men kan likefullt være en mulig og reell bivirkning. Det finnes for eksempel malariatabletter med tilsvarende bivirkninger, Lariam. De er frarådet, men er likevel på markedet og brukes av enkelte (med varsomhet). https://www.aftenposten.no/norge/i/O3Olk/Vanlige-legemidler-gir-selvmordstanker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå