Gå til innhold

Jeg gruer meg til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig er jeg veldig glad i jul. Men nå synes jeg stresset blir bare værre og værre år for år. Jeg prøver å legge lista så lavt som mulig , men møter lite forståelse for dette hos familien. Jeg orker ikke juleverksted som jeg pleide å elske, kakebaking julevasken gjøres minimal og masse pynting som også var viktig for meg blir det ikke. Skulle så gjerne gått på en julekonsert, har bestemt meg for at til neste år går jeg uansett om han tar seg tid eller ikke. Når juletreet skal pyntes sitter svigermor og svigerfar her og er «festlige» , antyder at vi ikke klarer å gjøre noen ting riktig. Mann bryr seg ikke. Jeg blir såra. 

Mannen ser ikke problemet, julegaver kan vi da kjøpe lillejulaften liksom. Han vil også helst ha syv slag men løfter ikke en finger selv. Jeg er fly forbanna og gidder ikke mer.  Eller egentlig er jeg bare kjempelei meg. 

Julevask og pynting synes han også godt kan skje natt til 24 slik han har vokst opp med. 

Jeg er MSsyk med  utmattelsesproblemer, jeg må planlegge. Ta alt i små porsjoner.  I dag oppdaget jeg at han hadde vrengt kjellerboden utover kjellerstuer og endte med å klikke fullstendig. Synes det var så dårlig gjort. Sønnen har bursdag på fredag og vi skal ha bursdagsselskap . Han vet at jeg i morgen må kjøre 20 mil hver vei for å lever noen gaver til mine foreldre som heller ikke forstår at jeg ikke klarer dette. « jeg har jo så god tid» . 

Har bare lyst til å hyle

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si høyt og tydelig (gjerne foran svigers) at neste år er det *mannen* som står for julen hos dere. Så ramser du opp for ham hva som forventes. Du løfter selvsagt ikke en finger selv. 

Anonymkode: fe131...210

• Liker 6
Skrevet

Dropp julebakst, be mannen pynte treet, ikke gå rundt og rygg og vask etter alle andre, la mannen kjøpe gaver til alle på hans side av slekten.

Har du vurdert om kanskje skilsmisse er det beste for deg? Om mannen din ikke er villig til å ta i et tak eller ikke forstår situasjonen din, da vil det slite på ditt innerste. Du vil alltid være "alene"

Anonymkode: 7b5d2...027

• Liker 8
Skrevet

rygg - rydd

Anonymkode: 7b5d2...027

Skrevet

Her er det jul, men uten stress og mas. Pyntingen tok jeg første søndag i advent. Bake gjør jeg ikke, bortsett fra pepperkaker med kjøpt deig. Julekaker kjøpes på Meny. 

Vasking tar jeg lett på, støvsuger og holder det sånn nogenlunde. Gavene begynte jeg på i november. Julematen bestiller jeg ferdig. Juletret ble pyntet nå, etter at mannen satte det opp. 

Dette er ikke ment som et ; se hva jeg gjør liksom. Men det går jo ann å starte tidlig og legge lista lavt. Vi har aldri hatt syv slag i mitt hjem, ikke er jeg oppvokst med det heller. 

Desember blir ikke stress men kos. Det er mulig ved å senke krava, planlegge og ikke starte for seint. 

Anonymkode: 4c2f8...7e9

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det jul, men uten stress og mas. Pyntingen tok jeg første søndag i advent. Bake gjør jeg ikke, bortsett fra pepperkaker med kjøpt deig. Julekaker kjøpes på Meny. 

Vasking tar jeg lett på, støvsuger og holder det sånn nogenlunde. Gavene begynte jeg på i november. Julematen bestiller jeg ferdig. Juletret ble pyntet nå, etter at mannen satte det opp. 

Dette er ikke ment som et ; se hva jeg gjør liksom. Men det går jo ann å starte tidlig og legge lista lavt. Vi har aldri hatt syv slag i mitt hjem, ikke er jeg oppvokst med det heller. 

Desember blir ikke stress men kos. Det er mulig ved å senke krava, planlegge og ikke starte for seint. 

Anonymkode: 4c2f8...7e9

Evt overlate jobben til den som på død og liv vil ha syv slag kaker til jul og som ønsker å ta giga julerengjøring natt til julaften.....

• Liker 6
Skrevet

Du vet at for å få til en reell forandring må du vise at du ikke godtar hans oppførsel? Det er ingen som kommer til å premiere deg for selvoppofrelsen. Du må selv sette grenser. Verken mann eller svigers kan lese dine tanker. Du må kommunisere dem ut, ikke bare hinte eller håpe at de forstår at du har det vanskelig med dette. Det høres kanskje tøft ut, men ingenting endrer seg før du setter klare krav og grenser. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk

var godt å kunne frese til noen. 

❤️

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Her er heller ikke mannen særlig julete av seg. Men vi gjør ikke så mye ut av det. Jeg finner frem julepynten som settes her og der og så har vi et sånt lite plastjuletre som settes ved vinduet. Vi feirer julaften hos svigers så noe stort tre trengs ikke.

Ellers så kjører vi på med regelen året rundt at vi rydder etter oss selv så hoper det seg ikke opp med rot og oppvask, og så vasker vi gulver en gang i uken og fordeler husarbeid rettferdig mellom oss og da går det fort. Da blir det ikke mye å gjøre ved høytider. 

Bake gjør jeg ikke. Når sønnen vår blir eldre så kommer vi nok til å bake litt pepperkaker og kakemenn og kanskje prøve oss på et pepperkakhus eller noe om han ønsker det. Julegaver er det egentlig jeg som gjør, men jeg gjør det fordi jeg synes det er koselig. Ofte gjør jeg det lenge før jul da jeg kkke takler å handle i julestria. Finner jeg noe fint som kan passe i april så kjøper jeg det gjerne der og da. Ellers handler jeg en del online.

De gangene jeg vil ha med mannen så avtaler vi en dag sammen slik at han er psykisk forberedt da han hater å gå i butikker og shoppe. Han føler det er mye bedre at vi avtaler på forhånd. Kaster jeg det på han at imorgen skal vi handle julegaver så blir han stresset og negativ fordi han ikke får litt forvarsel og det kan jeg skjønne.

For meg så nekter jeg å la julen handle om stress. Man gjør selv ut av det som man ønsker. Ta litt av gangen og ikke lag så mye press rundt det. Det viktigste er å ta vare på stemning og tradisjon og kose seg oppi det.

Skrevet

Hvorfor sitte her inne å klage på ekteskapsproblemer ? Som jeg har sett altfor mange tråder om. Er ikke interessert i å høre hver minste detalj om sexlivet deres og hvor fæl han er som person. Du er syk i tillegg og det blir bare verre hvis du ikke vurderer å skille deg... du sitter jo bare å klager og graver deg selv ned. Du har selv ansvar for å fortelle han at han har å skjerpe seg eller ta tak og dra og starte eget liv. Er så lei folk som gifter seg og eller bor sammen med noen de ikke liker og klager og er negative. Det er det altfor mye av. 

Anonymkode: e3a5a...5a9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sitte her inne å klage på ekteskapsproblemer ? Som jeg har sett altfor mange tråder om. Er ikke interessert i å høre hver minste detalj om sexlivet deres og hvor fæl han er som person. Du er syk i tillegg og det blir bare verre hvis du ikke vurderer å skille deg... du sitter jo bare å klager og graver deg selv ned. Du har selv ansvar for å fortelle han at han har å skjerpe seg eller ta tak og dra og starte eget liv. Er så lei folk som gifter seg og eller bor sammen med noen de ikke liker og klager og er negative. Det er det altfor mye av. 

Anonymkode: e3a5a...5a9

Helt i orden, men Tvang deg ikke til å lese

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...