Gjest kenneth Skrevet 2. februar 2005 #1 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvis det står "100% ren juice", vil det da si at den er sukkerfri? Eksempelvis er denne juicen sukkerfri : http://www.tine.no/produktjuice/10711/ Jeg pleier å kjøpe den 2-literen med Eldorado, og har bælmet store mengder den senere tid, men fikk plutselig litt angst for at den inneholder sukker til tross for at det står "100% ren juice". (Nix, det står ikke noe om sukker på kartongen nemlig). Noen som har inngående sukkerkunnskap på området? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. februar 2005 #2 Del Skrevet 2. februar 2005 Juice skal (per definisjon) være uten tilsatt sukker. Nektar derimot har sukker i seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #3 Del Skrevet 2. februar 2005 Selv om juicen ikke er tilsatt sukker betyr ikke det at den ikke inneholder sukker. Vanlig 100% appelsinjuice inneholder omtrent like mye sukker som brus, forskjellen er at når du drikker juice får du i deg næringsstoffer i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #4 Del Skrevet 2. februar 2005 Selv om juicen ikke er tilsatt sukker betyr ikke det at den ikke inneholder sukker. Vanlig 100% appelsinjuice inneholder omtrent like mye sukker som brus, forskjellen er at når du drikker juice får du i deg næringsstoffer i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. februar 2005 #5 Del Skrevet 2. februar 2005 Vanlig 100% appelsinjuice inneholder omtrent like mye sukker som brus, forskjellen er at når du drikker juice får du i deg næringsstoffer i tillegg. Det kan jo ikke sammenlignes. Fruktsukker og rafinert sukker er to vidt forskjellige ting. Det er sukker i frukt også, men ingen ville si at det er like ille å spise et eple som å spise en sjokolade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #6 Del Skrevet 2. februar 2005 Det kan jo ikke sammenlignes. Fruktsukker og rafinert sukker er to vidt forskjellige ting. Det er sukker i frukt også, men ingen ville si at det er like ille å spise et eple som å spise en sjokolade. Det er fordi når hvis du skal få i deg like mye sukker som det er i en sjokolade ved å spise et eple måtte du spise epler til du fikk veldig vondt i magen :-) . Til syvende og sist betyr det ikke noe om sukkeret er raffinert eller ikke. Sukker er sukker. Forskjellen er som sagt at ved å spise frukt får man i seg nyttige stoffer i tillegg, dessuten er jo konsentrasjonen noe lavere. Det er vel også en forskjell i hvor fort sukkeret tas opp i kroppen, men mengden energi er den samme i alt sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 2. februar 2005 #7 Del Skrevet 2. februar 2005 Det er faktisk ikke helt det samme. F.eks. viser forskning at høyt inntak av rafinert sukker kan føre til diabetes, det samme er ikke funnet med fruktsukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #8 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvis man teller kalorier så er sukker sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #9 Del Skrevet 2. februar 2005 Sukker er sukker, men samtidig er ikke alltid sukker sukker. Når det gjelder energimengden, så er det slik at "sukker er sukker" (eller egentlig at karbohydrater=karbohydrater). Men allikevel er sukkeret i frukt (fruktose) sunnere for kroppen enn hvitt sukker, som er mer raffinert. Kroppen bruker lenger tid på å bryte ned fruktosen, enn den bruker på å bryte ned hvitt sukker, og dermed vil hvitt sukker forårsake en raskere stigning av blodsukkeret. Eple=>Lav Glykemisk index=>sakte stigning av blodsukkeret (fiber er også karbohydrater, og sinker nedbrytningen). sjokolade=>(relativt) høy GI=>raskere stigning av blodsukkeret. Juice inneholder også fiber, og vil derfor (marginalt) frigjøres saktere i blodbanen enn brus. Dette ble veldig kort og skjematisk, mer om ulike typer karbohydrater og påvirkningen de har på kroppen, finner du blant annet hos Fedon Lindberg, eller Fredrik Paulun (guruen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 3. februar 2005 #10 Del Skrevet 3. februar 2005 Hmmm, "I'm receiving mixed signals here"... Vinterstid er jeg mindre higen på vann, og erstatter derfor ofte vann med juice. Jeg drikker som en kalv, og 1 liter til middagen er intet uvanlig konsum. Så, hvis vi forutsetter at jeg konsumerer 1 liter juice om dagen; Er dette å anse for en (litt for) høy dose med sukker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #11 Del Skrevet 3. februar 2005 Det er absolutt ikke anbefalt å drikke juice som tørstedrikk. Drikk heller vann og ta et glass juice som tilbehør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 3. februar 2005 #12 Del Skrevet 3. februar 2005 Hmmm, "I'm receiving mixed signals here"... Vinterstid er jeg mindre higen på vann, og erstatter derfor ofte vann med juice. Jeg drikker som en kalv, og 1 liter til middagen er intet uvanlig konsum. Så, hvis vi forutsetter at jeg konsumerer 1 liter juice om dagen; Er dette å anse for en (litt for) høy dose med sukker? Det er en del sukker ja. Og ca 300-400 kalorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest nummer 2 Skrevet 3. februar 2005 #13 Del Skrevet 3. februar 2005 Hmmm, "I'm receiving mixed signals here"... Vinterstid er jeg mindre higen på vann, og erstatter derfor ofte vann med juice. Jeg drikker som en kalv, og 1 liter til middagen er intet uvanlig konsum. Så, hvis vi forutsetter at jeg konsumerer 1 liter juice om dagen; Er dette å anse for en (litt for) høy dose med sukker? Jeg synes det er veldig mye juice. Max et glass om dagen. Personlig drikker jeg ett glass lørdag og ett søndag og spiser heller frukt ellers i uken. Greit om du drikker juice istedenfor brus men om det kommer i tillegg eller noe du drikker "fordi det er sunt" så er det egentlig ikke noe særlig. Da kan du heller få i deg kålrot for C-vitaminenes skyld. Hjemmelaget kålrotstappe er forresten veldig godt Jeg synes det er litt farlig å godta den tanken at det er sunt sukker. Nå vet jeg ikke det gjelder deg, men dersom man må/bør ned i vekt så er en kalori en kalori uansett hvor den kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina Skrevet 3. februar 2005 #14 Del Skrevet 3. februar 2005 Ikke helt det du spør om, men jeg nevner det likevel... Appelsinjulice inneholder mye syre, og for mye er ikke bra for tennene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #15 Del Skrevet 4. februar 2005 G.I. indexen er uansett litt høy på all frukt. Har diabetes, og merker raskt stigning i blodsukkeret hver gang jeg spiser frukt eller drikker juice. Derfor kan jeg bare spise/drikke moderate mengder. Hvis du først skal ha juice, anbefaler jeg den uten tilsatt sukker fra Tine (i kjøleskapet i butikkene). Smaker bedre, og er sunnere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå