Gå til innhold

Promille

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei jeg er en jente, ble nylig 18 år. På nyttårsaften skal jeg på fest og skal drikke, men sliter litt med fylleangst her. 

Jeg har drukket meg full tre ganger før, to av de gikk bra, men en av de endte opp med å bli helt dårlig dagen etterpå med oppkast. Jeg har veldig lyst til å drikke meg full på nyttårsaften, men ikke sånn at jeg blir helt dårlig om dere skjønner. Jeg har lest at man nyter alkoholen best når man er på 0,5/6 i promille. Jeg har lyst til det, men aner ikke hvor mye jeg må drikke. Jeg er 164 cm høy, og veier ca akkurat det samme tror jeg. Jeg kommer nok til å drikke cider og sprit den kvelden fordi det er det jeg har. Noen som har peiling på hvor mange shots glass med sprit som tilsvarer 0,6 promille sånn ca? Hvor mye promille får man av en cider på 4.7 vol?

Anonymkode: 0d557...f57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk reagerer forskjellig på alkohol, og dagsformen kan i tillegg ha en del å si. Sprit og unge jenter (og gutter) pleier som regel å ende på samme måte som din siste fyllekule. Det er mye alkohol i sprit, og som regel drikkes den altfor fort på en ungdomsfest. Da går det ikke lang tid før du mister kontroll over både vett og mageinnhold. Du bør holde deg til cider, og ikke noe «bånnski» drikking. Når du begynner å føle deg glad og småør har du sannsynligvis fått i deg nok. Håper det blir en fin fest, og også en frisk og fin første nyttårsdag😉

Skrevet

Hvis du skal kose deg, drit i spriten og hold deg til cideren. Hvis du ikke har drukket mye før så vil du uansett bli godt brisen på bare cider alene, og spriten blir bare unødvendig. Dessuten er ikke cider sterkere enn at du får et "forvarsel" når du føler at du blir for full eller hvis du kjenner at du kan bli kvalm av å drikke mer. Da har du sjansen til å ta det roligere og vente.

Sprit krever litt "erfaring" samt tilvenning å ikke bli dårlig på. En nybegynnerfeil er at man kan drikke mye sprit fort uten å bli dårlig der og da mens den bare ligger i magen, men så begynner den plutselig å virke etterhvert som den blir tatt opp i blodet. Da er det for sent når du ikke er kjent med hvor mye du tåler, og promillen bare stiger og stiger. Til slutt blir du sittende å gape over en doskål av hvitt porselen og kvelden er ødelagt. Vent med spriten eller i det minste bland den godt ut hvis du må.

Du kan legge inn data på http://www.promillekalkulator.no/ om hvor mye du har drukket og vekten din, samt se hvordan den avtar med tiden og dermed hva som er estimert promille, men den er ikke helt nøyaktig pga. folk forbrenner forskjellig, vekt alene ikke alltid gir et riktig bilde pga. forskjell i fettmengde vs muskelmasse fra person til person osv.

Men... man sitter ikke og finregner på promille når man drikker for å finne optimal virkning, man bare drikker og koser seg. Det viktigste er å heller nyte alkoholen og holde et godt humør. Drikker man for mye blir man bare trett, sliten, lei og tilslutt dårlig.

Jeg vil si at 3-4, maks 5 cider sikkert holder i massevis.

Anonymkode: 52850...fd2

Skrevet

Hva drakk du sist du ble dårlig da? Tror det er ganske individuelt selv om mange advarer mot  sprit. For meg er cider garantert spy fordi det er så søtt og kvalmende :fnise: øl blir jeg også kvalm av pga kullsyren pluss at jeg synes det er så godt så drikker masse. Mens sprit (i blandede drinker da, shotter ikke masse!) Går som oftest helt fint. 

Det beste er egentlig å passe på drikke tempoet, du kan bli dårlig av lite drikke hvis du hiver det i deg for fort. Drikk sakte og ikke prøv å følg tempoet til andre :) som en annen sier her så er dagsformen av betydning. Hvis du er litt trøtt og sliten f.eks så tåler du mindre og blir lettere dårlig, så ta hensyn til hvordan du føler deg 

Anonymkode: c40fd...f9c

Skrevet

Det er som regel den sterke drikken som gjør at man blir fullere enn man hadde tenkt og/eller blir dårlig. Det er spesielt vanskelig å vite hvor mye man tåler når man ikke har drukket noe særlig før, så hvis jeg var deg hadde jeg holdt meg unna spriten.

Skrevet

Dropp spriten hvis du er nybegynner. Enkelt og greit.

Jovisst kan det være individuelt hva man blir kvalm, av men sprit er farlig spill hvis du ikke er vant til å tolke kroppens signaler og har en del erfaring. Selv folk med erfaring kan bomme, så for å sikre deg selv en hyggeligst mulig kveld er det enklest å holde seg til cider eller øl, eventuelt vin (men her er alkoholinnholdet høyere, så ta det med ro der også). Så slipper du å starte 2018 over doskåla ;)

Anonymkode: 0bac9...37b

Skrevet

Som flere har sagt her inne, dropp spriten, det er blackout på flaske. Man blir god og fin i farten av øl, vin etc. som det er. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...