AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #1 Skrevet 20. desember 2017 Jeg har vært kontaktlærer i en 7. klasse i ca. 4 måneder. De første ukene følte jeg at det gikk kjempebra, jeg fikk respekt og dannet gode relasjoner til elevene. Den siste tiden har respekten gått ned drastisk. Når jeg f.eks. snakker i plenum, sitter elevene og prater seg i mellom og lytter ikke til det jeg sier. Jeg ber de om å være stille og følge med, men får lite respons, det ender ofte opp med at jeg må heve stemmen og kjefte. Jeg ønkser ikke å være en sur lærer, men føler jeg har blitt det. Jeg ønsker at vi skal få en fin harmoni i klassen igjen, hvor jeg og elevene kan respektere hverandre. Jeg er helt nyutdannet og har ikke så mye erfaring, så kan hende at det kan være grunnen. Jeg merker det for hver dag som går at elevene ikke trives med meg, og jeg er redd for at jeg kommer til å gå på en knekk. Har noen gode råd til hvordan fange motivasjonen og få respekten tilbake fra elevene? Ønsker seriøse råd. Anonymkode: 9668f...66e
Gjest making.a.mess Skrevet 20. desember 2017 #2 Skrevet 20. desember 2017 Du mangler desverre autoritet. Det bør du skaffe deg umiddelbart før du blir fullstendig overkjørt. De så på deg som leder til å begynne med men så fant de ut at du ikke er psykisk høy i rang, du har kun lederrolle i form av din stilling, ikke i form av respekt for deg som person. Desverre.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #3 Skrevet 20. desember 2017 Hei! Vær sta og konsekvent. Vær veldig hyggelig og positivt når elevene oppfører seg, men vær streng uten å vike en tomme fra beskjeden du har gitt. Ikke bare tru med konsekvenser, du må også gjennomføre. Gi f.eks gjensitting i friminuttet for elever som forstyrrer undervisning. Anonymkode: 13e13...1cc 6
Gjøksuppe Skrevet 20. desember 2017 #4 Skrevet 20. desember 2017 Noe jeg merket var meget effektivt, på høyere trinn vel å merke, var igangsetting uten «praternes» deltagelse. Bruk moderat til lav stemme og gi ut den viktigste informasjonen tidlig i undervisningen, følg det hele opp med kontrollspørsmål i plenum og mindre prøver. Intensjonen er at hele elevgruppen vil ønske stillhet fra timen begynner, og gjerne også korrigerer hverandre. Hvor «pedagogisk» dette er kan jeg ikke uttale meg om, men effektivt var det. 6
ulven298 Skrevet 20. desember 2017 #5 Skrevet 20. desember 2017 Går i 10 klasse. Det er veldig lett for lærere og bli hatet, Sorry for å måtte si det... Det er så sykt mange lærere som er dårlige, og vi elever kan lett se på noen om de hater jobben sin eller ikke. Du må vise klassen at du ELSKER jobben din, og kanskje være litt morsom og komme med noen vitser iblant. Unngå å snakke alt for høyt, men heller ikke snakk for lavt. den ene læreren min snakker så høyt at jeg sikkert snart blir døv!! Ikke tving noen til og lese høyt! Og jeg hater når lærerne bare plukker ut elever som ikke rekker opp hånden, det gjør meg så ukonfertsbel... hvis noen gjør noe dumt, ikke ta det opp forran hele klassen! Da må du ta eleven til siden for å snakke med eleven. bare spør hvis du lurer på noe mer, er jo ikke så lenge siden jeg gikk på barneskolen 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #6 Skrevet 20. desember 2017 5 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Noe jeg merket var meget effektivt, på høyere trinn vel å merke, var igangsetting uten «praternes» deltagelse. Bruk moderat til lav stemme og gi ut den viktigste informasjonen tidlig i undervisningen, følg det hele opp med kontrollspørsmål i plenum og mindre prøver. Intensjonen er at hele elevgruppen vil ønske stillhet fra timen begynner, og gjerne også korrigerer hverandre. Hvor «pedagogisk» dette er kan jeg ikke uttale meg om, men effektivt var det. Takk det var et godt råd. Det er ofte slik at elevene bruker ulik tid på å komme inn til timen, og da blir det naturligvis noe prat før alle kommer inn. Jeg synes det er vanskelig å starte en time når mange elever ikke har kommet inn, for da må jeg si alt på nytt. Jeg vet det høres dumt ut når jeg skriver det. Det er jo JEG som skal starte timen, elevene er ofte ikke så treige med å komme inn, men det går ofte 2-3 minutter, og på den tiden har det rukket å komme en del prat og uro. Jeg skal prøve ditt råd ved oppstart i morgen, og fortsette fra nyttår. God jul og godt nytt år til deg. Anonymkode: 9668f...66e 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #7 Skrevet 20. desember 2017 Kahoot i slutten av timen/uka med repetisjon over ting du gikk gjennom. Den som vinner får en premie. Hadde en lærer som brukte kahoot her og da har til og med de som bare satt med YouTube prøvd å følge med. Nå var dette høyskoleklasse med 16-20 møtende elever, men du kan prøve Anonymkode: b4b32...d08 6
Gjest Mass Skrevet 20. desember 2017 #8 Skrevet 20. desember 2017 Sirkulær kommunikasjon - den voksne kjefter fordi at barna bråker, barna bråker fordi at den voksne kjefter. Hvordan har du hatt det på jobb den siste tiden? Har du kjeftet mye mer enn normalt? Er du sliten og lei? Når det blir overlast av kjeft og negativitet så tror jeg det påvirker gruppedynamikken på en negativ måte. Kanskje du må ha litt balanse mellom det positive og negative?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #9 Skrevet 20. desember 2017 2 minutter siden, ulven298 skrev: Går i 10 klasse. Det er veldig lett for lærere og bli hatet, Sorry for å måtte si det... Det er så sykt mange lærere som er dårlige, og vi elever kan lett se på noen om de hater jobben sin eller ikke. Du må vise klassen at du ELSKER jobben din, og kanskje være litt morsom og komme med noen vitser iblant. Unngå å snakke alt for høyt, men heller ikke snakk for lavt. den ene læreren min snakker så høyt at jeg sikkert snart blir døv!! Ikke tving noen til og lese høyt! Og jeg hater når lærerne bare plukker ut elever som ikke rekker opp hånden, det gjør meg så ukonfertsbel... hvis noen gjør noe dumt, ikke ta det opp forran hele klassen! Da må du ta eleven til siden for å snakke med eleven. bare spør hvis du lurer på noe mer, er jo ikke så lenge siden jeg gikk på barneskolen Tusen takk for svar, det er veldig godt å få råd fra elever. Elever trenger ikke å like læreren sin, det er jeg klar over at mange ikke gjør heller, så du trenger ikke å unskylde deg for det. Å vise at jeg liker jobben min er et godt råd, det kan nok hende at det er det som har skjedd. Jeg må nok øve meg på å bli litt mer positiv foran klassen, kjenner at jeg har blitt en sur lærer og det ønsker jeg ikke å være. Å lese høyt er nok ikke så veldig morsomt, det er noe jeg prøver å unngå, jeg bruker som oftest å skrive det på ukeplanen så elevene får forberede seg om de skal lese høyt. Men å plukke ut tilfeldige gjør jeg ofte, det er nok fordi jeg tror de vet svaret men orker ikke å rekke opp hånden. Jeg får revurdere mine metoder. God jul og godt nyttår til deg Anonymkode: 9668f...66e 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #10 Skrevet 20. desember 2017 Dessverre er det ofte sånn det blir når elevene begynner å bli trygg på deg. Vil tippe det er viktig å ikke miste fatningen ved roping og skriking da det gjerne forverrer situasjonen og gjør det morsomt for elevene å bråke, men heller f.eks. belønne elever med kahoot, gå 5 min før ved god oppførsel og lignende. Jeg hadde en lærer som var helt fantastisk på det. Han noterte "stjerner" for hver time dersom vi oppførte oss greit, og så var det en "konkurranse" med parallellklassen (som han også hadde i samme fag) om å få flest, for vinnerklassen fikk påspandert is og hjemmelaget pizza av han Den typen motivasjon fungerte utmerket for oss! Skal love deg det ikke er gøy å være den eleven som ødelegger gullstjerna for hele klassen! Anonymkode: a23c4...39f 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #11 Skrevet 20. desember 2017 4 minutter siden, Mass skrev: Sirkulær kommunikasjon - den voksne kjefter fordi at barna bråker, barna bråker fordi at den voksne kjefter. Hvordan har du hatt det på jobb den siste tiden? Har du kjeftet mye mer enn normalt? Er du sliten og lei? Når det blir overlast av kjeft og negativitet så tror jeg det påvirker gruppedynamikken på en negativ måte. Kanskje du må ha litt balanse mellom det positive og negative? Ja, jeg har kjeftet mer en normalt, fra start til slutt, og jeg er sliten og lei. Jeg må ha mer positivitet, det starter ofte med at jeg kommer inn på starten av dagen og begynner å gi en beskjed, så ser jeg at elevene ikke følger med, og må deretter heve stemmen for å få fram det jeg skulle si. Har også prøvd å si at jeg har vondt i halsen og kan ikke snakke så høyt, for å muligens få litt empati, men det fungerte heller ikke så bra. Jeg håper at det er kun fordi elevene er i feriemodus, og at de får lada batteriene i ferien. Håper at jeg og elevene kan få en ny start etter nyttår. Anonymkode: 9668f...66e
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #12 Skrevet 20. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre er det ofte sånn det blir når elevene begynner å bli trygg på deg. Vil tippe det er viktig å ikke miste fatningen ved roping og skriking da det gjerne forverrer situasjonen og gjør det morsomt for elevene å bråke, men heller f.eks. belønne elever med kahoot, gå 5 min før ved god oppførsel og lignende. Jeg hadde en lærer som var helt fantastisk på det. Han noterte "stjerner" for hver time dersom vi oppførte oss greit, og så var det en "konkurranse" med parallellklassen (som han også hadde i samme fag) om å få flest, for vinnerklassen fikk påspandert is og hjemmelaget pizza av han Den typen motivasjon fungerte utmerket for oss! Skal love deg det ikke er gøy å være den eleven som ødelegger gullstjerna for hele klassen! Anonymkode: a23c4...39f Åh det var en veldig god idé, det skal jeg prøve etter nyttår. Anonymkode: 9668f...66e 1
ulven298 Skrevet 20. desember 2017 #13 Skrevet 20. desember 2017 Kommer fra meg i 10 klasse igjen. Hvis du har litt humor, så BRUK den! Veldig viktig. favorittlæreren min er kjempe morsom og alle tar han Serriøst! Han forteller vitser, og samtidig lærer oss mye. det kan også være at du kanskje er dårlig på å forklare ting? Noen lærere er det også. husk å ikke gi for MYE lekser!
Gjøksuppe Skrevet 20. desember 2017 #14 Skrevet 20. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk det var et godt råd. Det er ofte slik at elevene bruker ulik tid på å komme inn til timen, og da blir det naturligvis noe prat før alle kommer inn. Jeg synes det er vanskelig å starte en time når mange elever ikke har kommet inn, for da må jeg si alt på nytt. Jeg vet det høres dumt ut når jeg skriver det. Det er jo JEG som skal starte timen, elevene er ofte ikke så treige med å komme inn, men det går ofte 2-3 minutter, og på den tiden har det rukket å komme en del prat og uro. Jeg skal prøve ditt råd ved oppstart i morgen, og fortsette fra nyttår. God jul og godt nytt år til deg. Anonymkode: 9668f...66e Håper det ordner seg! God jul og godt nyttår til deg og 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #15 Skrevet 20. desember 2017 1 minutt siden, ulven298 skrev: Kommer fra meg i 10 klasse igjen. Hvis du har litt humor, så BRUK den! Veldig viktig. favorittlæreren min er kjempe morsom og alle tar han Serriøst! Han forteller vitser, og samtidig lærer oss mye. det kan også være at du kanskje er dårlig på å forklare ting? Noen lærere er det også. husk å ikke gi for MYE lekser! Noe av det jeg sliter med er at jeg ikke får forklart eller gitt beskjeder pga. uro i klassen, jeg sliter rett og slett med å snakke til elevene på en vanlig måte, uten å måtte heve stemmen. Har du noen tips til hvordan få elevene rolig, uten å måtte heve stemmen og kjefte? Anonymkode: 9668f...66e
Gjest Mass Skrevet 20. desember 2017 #16 Skrevet 20. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har kjeftet mer en normalt, fra start til slutt, og jeg er sliten og lei. Jeg må ha mer positivitet, det starter ofte med at jeg kommer inn på starten av dagen og begynner å gi en beskjed, så ser jeg at elevene ikke følger med, og må deretter heve stemmen for å få fram det jeg skulle si. Har også prøvd å si at jeg har vondt i halsen og kan ikke snakke så høyt, for å muligens få litt empati, men det fungerte heller ikke så bra. Jeg håper at det er kun fordi elevene er i feriemodus, og at de får lada batteriene i ferien. Håper at jeg og elevene kan få en ny start etter nyttår. Anonymkode: 9668f...66e Forstår deg godt. Jeg jobbet som vikar på skole for noen år siden og da kom jeg av og til inn i samme mønsteret. Lærerne til min sønn (7.klasse) sier at det er helt nødvendig å bruke mye humor for å få dem med i undervisningen og lytte til dem. Det er jo mange som går inn i puberteten med mange forandringer også? Bare i år synes jeg min sønn har blitt så mye større i personligheten enn de tidligere årene. Det er nok en krevende alder vil jeg tro. Ja, de er nok klare for ferie. Kanskje dere alle har godt av ferie nå for å lade batteriene.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #17 Skrevet 20. desember 2017 Vær kreativ og by på deg selv. Ikke vær redd for å dele av deg selv. Du kan fint være personlig uten å være privat. Elever synes generelt at det er spennende å høre om dette, særlig når læreren forteller historier og erfaringer med et glimt i øyet. Det er viktig at du skaper en relasjon med elevene. Selv om alt ikke er faglig relevant er dette et kjempeviktig ledd i å få elevene til å respektere deg og skape en tillit til hverandre. Ikke vær redd for å bruke kreative løsninger. Kahoot er det allerede noen som har foreslått. Ha en liten premie i etterkant og varsle elevene i starten av timen at det vil bli en kahoot. Da følger de gjerne litt ekstra med. Kan noen av oppgavene i timen løses praktisk? Hvis de er rastløse og bråkete en time er det jo fint med en fysisk aktivitet slik at de får ut all energien de sitter med. Det er bedre med en litt alternativ time som de får et faglig utbytte av enn en time der du bare står og kjefter. Det er lite hensiktsmessig for bråkemakerne, og det er jo ganske grusomt for de som faktisk følger med. Og for guds skyld. Det er ikke krise at timen ikke starter eksakt på klokkeslettet. Gi dem fem minutter til å komme seg på plass, finne frem bøkene og prate litt med sidemannen før du retter oppmerksomheten mot deg. Elevene skal like å være i klasserommet ditt. Venner er kjempeviktig i denne alderen, så å gi dem noen minutter til å snakke sammen før du starter timen gjør at du viser en raushet og ikke er altfor streng. De få minuttene betyr lite, og det oppfattes ikke som viktig av elevene i hvert fall. Hvilke fag underviser du i? Men generelt mener jeg altså at å skape en god relasjon med elevene og være på giversiden når de oppfører seg bra, men samtidig vise at du gir konsekvenser når de ikke oppfører seg bra, er nøkkelen. Anonymkode: 2c965...31a 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #18 Skrevet 20. desember 2017 Hei Det må være vanskelig å være nyutdannet lærer. Jeg har vanskelig med å tro at elevene hater deg, men tror det kan være lett å føle det sånn. Det virker som du er engasjert i jobben din. Tror du bare må endre sinnstilstand og være positiv når du kommer inn til klassen og prøve å finne igjen gnisten du hadde tidligere i år. Bruk ferien på å slappe av. Kanskje det kan være en ide og lage felles nyttårsforsett med klasse om at alle skal gjøre sitt beste osv. Anonymkode: 0a3bd...cb6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #19 Skrevet 21. desember 2017 Jeg er 23 år, og minnes enda med skrekk og gru hvor fæle enkelte elever var mot lærerne på ungdomsskolen og VGS. På barneskolen var det ikke like ille, men på VGS ble enkelte lærere nærmest mobbet. Ser en over her har skrevet at elevene har mistet respekten for deg, fordi de fant ut at du var psykisk "svak. Og det tror jeg er helt feil. På starten av skoleåret er alle motiverte, har hatt ferie, det er spennende med en ny lærer - men alt blir jo normalisert med tiden. Etter hvert er ikke den nye læreren så skummel lengre, og folk begynner å ta seg mer til rette. Nettopp hva du skriver om bråkete elever er grunnen til at jeg _ikke_ ønsker å bli lærer. For hvordan skal man egentlig kontrollere en stor gruppe barn som egentlig ikke er interessert i å lære, de er der fordi de MÅ - og fokuset vil dermed ligge på det å være sosial med andre. Det du beskriver er generelt ganske vanlig, jeg har gått på grunnskole i 13 år, og perioden jeg tror lærerne må ha hatt det som verst må vel ha vært fra rundt 7. klasse til 1. året på videregående. Men jeg kan gi deg noen tips basert på mine erfaringer som elev; Personlighet; - Vær smilende og omgjengelig - Snakk gjerne med et litt høyere volum enn vanlig, og for all del - slå ned på bråk og uro! Husker vi hadde en vikar på VGs som snakket lavt, ikke brydde seg om det var uro i klasserommet, usikkerheten hennes lyste rett gjennom henne, dette gjorde muligens ting verre, og det ble til og med vanskelig å følge med for oss som ønsket det pga uro. - Hvis det er enkelte som bråker konstant, nekter å høre på deg, en typisk drittunge som vil tøffe seg for alle; Hvorfor ikke gi det konsekvenser? Ta den/de personene som bråker ut av klasserommet, la dem sitte der helt alene, og si at de får komme igjen når de er klare til å følge med i timen. Alle ønsker å være en del av fellesskapet, og dette tror jeg er en bra metode. Jekk dem ned et par hakk. - Syntes det er fint om man klarer å finne en fin balanse mellom det å være omgjengelig og streng. Men i den alderen der trenger barna at man er streng. - Ikke glem at dette er barn. Barn som er der fordi de må. Det er klart det blir mye prat og uro, det er jo på skolen de møter vennene sine - så ikke ta det så hardt innover deg. Det er ikke personlig! Motivatorer; - Barneskoleelever har som sagt ingenting som motiverer dem. Det var først på ungdomsskolen jeg virkelig begynte å ta skolen seriøst, for der fikk vi karakterer. Hva med å innføre litt prøver her og der? Det kan være motivasjon i seg selv. Jeg tror rett og slett du trenger å gi dem noe som virkelig motiverer dem! En kahoot på slutten av hver time, der vinneren annonseres er premie i seg selv. - Som noen andre over her skrev, tror jeg det å ha en konkurranse med f.eks. en parallellklasse eller dele klassen i grupper hadde vært noe. De fleste av oss har jo stort konkurranseinstinkt. - Sist men ikke minst; vær kreativ med timene dine! Arranger timene på ulike måter, variasjon er prima for umotiverte 7. klassinger som ikke har noe å strekke seg etter - gjør timene MORSOMME! - Personlig mener jeg at det å motivere 7. klassinger til å ta skolen seriøst er en nesten umulig oppgave, særlig de som er typisk "drittunger". Hvis du skal trives i jobben som lærer må du rett og slett lære deg og ikke ta det personlig. Da jeg gikk på ungdomsskolen var det bråk i hver eneste time, særlig med kontaktlærerne våre, for de kjente vi godt. Anonymkode: b162b...727 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #20 Skrevet 21. desember 2017 44 minutter siden, AnonymBruker said: Noe av det jeg sliter med er at jeg ikke får forklart eller gitt beskjeder pga. uro i klassen, jeg sliter rett og slett med å snakke til elevene på en vanlig måte, uten å måtte heve stemmen. Har du noen tips til hvordan få elevene rolig, uten å måtte heve stemmen og kjefte? Anonymkode: 9668f...66e Det finnes enormt mange triks, så må man bare finne det som fungerer for en selv. Jeg er nesten alltid i klasserommet før elevene, og har alt klart og forberedt. Når elevene kommer inn, begynner jeg aldri å snakke før jeg har alles oppmerksomhet. Det jeg gjør er rett og slett å stå stille foran i klasserommet helt til det roer seg. Noen ganger tar det 5 minutter av timen, men jeg har lært å bare la det ta den tiden jeg tar. Blir det mye småprat i timen, stopper jeg undervisningen helt til jeg har fullstendig ro igjen. For meg fungerer dette nærmest uten unntak. En lærer jeg har møtt pleide å telle ned fra tre. På én var det stille og hun hadde elevenes fulle oppmerksomhet. Noen rekker ei hånd i været, og når elevene ser det rekker de også hånda i været og blir stille. Kjefting, er min erfaring, er den absolutt minst effektive måten å oppnå ro. Jeg er litt streng, og veldig konsekvent. Det er alltid jeg som starter timen, og det er jeg (ikke skoleklokka) som bestemmer når timen er slutt. Jeg bestemmer hvor elevene sitter, og de flytter seg ikke uten min tillatelse. Jeg forsøker å finne på trivelige og motiverende aktiviteter, men dette forutsetter at elevene klarer å følge mine regler. Blir det mye støy, dropper jeg de spennende aktivitetene og de må jobbe med oppgaver eller jeg kjører tavleundervisning. Elevene må alltid vite hva som er forventet av dem. Tydelige beskjeder er en viktig del av god klasseledelse. Og sist men ikke minst, skap gode relasjoner til elevene, særlig når du har dem på tomannshånd eller i mindre grupper. Vær interessert i dem, utover bare det faglige, det får man svært mye igjen for. Anonymkode: cf409...dac 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå