Gå til innhold

Sushi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann! 

Jeg har akkurat begynt å like sushi. Eller dvs.. Jeg likte det andre gangen jeg prøvde det, da vi var uheldig første gangen. Uansett! Nå craver jeg det konstant! Det er vel egentlig kun laks jeg holder meg til av det som er rått, da det er det jeg liker best. Jeg er veldig glad i nigiri og slike ruller med laks og litt diverse og chilimajones. Er det noe annet godt som anbefales å prøve?  Og hvor mange biter er egentlig "normalt" å spise? Jeg har vel vært på rundt 6-10, men jeg kunne fint ha spist mange fler. Det er jo så godt! 

Anonymkode: 05088...be5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på. Noe sushi er veldig mektig, mens annet er friskt og gått og man kan spise veldig mye. Jeg fikk noe sushi som hadde en slags krem som smakte litt som seterrømme, samt noe annet med tempura i, og den ble veldig mektig å spise mye av. Men er det bare maki og nigiri av litt kokt ris, fisk eller reker og noen friske grønnsaker med noe enkelt som ingefær, wasabi og noen dråper soyasaus så kan man spise mye mer.

Jeg er litt "big eater" så pleier å gå for ca 16-20 biter av lettspist sushi om jeg skal forsikre meg om å bli ordentlig mett, men vil tro 8-12 er mer normalt. Da pleier jeg ikke ha chilimajones til, men spiser med de enkle tingene som er.

Jeg har også blitt litt hekta på sushi den siste tiden, men synes det er veldig dyrt i forhold til hva man får. Mesteparten er jo bare kokt ris, og så har de noen billige grønnsaker og en liten slice med rå fisk på. Man blir veldig fort sulten igjen etterpå.

Anonymkode: 262cf...c70

Skrevet

Jeg liker sushi veldig godt selv, pleier å spandere på meg et brett nå og da, men prisen er ufyselig, og jeg vil ikke akkurat kalle det middag. Perfekt som litt vomfyll mellom lunsj og middag, f.eks. :)

Skrevet

5 timer siden, BiancaH96 skrev:

Jeg liker sushi veldig godt selv, pleier å spandere på meg et brett nå og da, men prisen er ufyselig, og jeg vil ikke akkurat kalle det middag. Perfekt som litt vomfyll mellom lunsj og middag, f.eks. :)

Her koster ikke det så mye, tror jeg? For 6 store biter med maki (futo maki heter det her.)så koster det 109, og for 8 biter med vanlig maki koster det 89. Er det dyrt? Jeg har ikke peiling på hva prisene burde ligge på for å ikke vært dyrt. Men joda.. Det er gjerne ikke så billig med 200 kr for en middag, som ikke metter all verdens. Eller jeg kan fint bli mett på det, og kjenne det en stund etterpå. Jeg synes iallfsll det er verdt det. Jeg vet at det større kjedene som ligger rundt om i landet, så koster det flesk. Det er nok kun fordi de er så store. De små som bare ligger i et område føler jeg at prisen er litt mer gunstig.

Skrevet

Jeg spiser mest maki og sashimi, synes nigiri alltid blir for mye ris. 

Spiser mest kveite, tunfisk, litt tempura maki, kamskjell og krabbe 

Ellers er de fleste vennene mine glad i California maki.

Anonymkode: 2b82e...b66

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her koster ikke det så mye, tror jeg? For 6 store biter med maki (futo maki heter det her.)så koster det 109, og for 8 biter med vanlig maki koster det 89. Er det dyrt? Jeg har ikke peiling på hva prisene burde ligge på for å ikke vært dyrt. Men joda.. Det er gjerne ikke så billig med 200 kr for en middag, som ikke metter all verdens. Eller jeg kan fint bli mett på det, og kjenne det en stund etterpå. Jeg synes iallfsll det er verdt det. Jeg vet at det større kjedene som ligger rundt om i landet, så koster det flesk. Det er nok kun fordi de er så store. De små som bare ligger i et område føler jeg at prisen er litt mer gunstig.

Jeg synes det er en stiv pris ja, men ikke verre enn at jeg kjøper det innimellom ;) Men jeg tror så gjerne at det er billig i forhold til hva det kan koste andre steder. Ta for eksempel disse stedene, jeg vet ikke om det finnes i Norge ennå, men flere steder i utlandet har du disse sushi restaurantene hvor porsjonene kommer på samlebånd som er i nærheten av bordene. Der er det bare å ta det du har lyst på av det som kommer, så tar du med de tomme tallerknene til kassa og betaler etterpå. Det kan nok svi godt. xD Det er nok individuelt, men selv blir jeg kvalm før jeg blir mett om jeg spiser mange nok biter, men synes det er finfin kosemat. :)

Gjest making.a.mess
Skrevet
På 20.12.2017 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Heisann! 

Jeg har akkurat begynt å like sushi. Eller dvs.. Jeg likte det andre gangen jeg prøvde det, da vi var uheldig første gangen. Uansett! Nå craver jeg det konstant! Det er vel egentlig kun laks jeg holder meg til av det som er rått, da det er det jeg liker best. Jeg er veldig glad i nigiri og slike ruller med laks og litt diverse og chilimajones. Er det noe annet godt som anbefales å prøve?  Og hvor mange biter er egentlig "normalt" å spise? Jeg har vel vært på rundt 6-10, men jeg kunne fint ha spist mange fler. Det er jo så godt! 

Sashimi er deilig. Altså laks med avocado, soyasaus og salat. Ikke ris. 

Skrevet (endret)

Kveite med avokado og spinat er favoritten :hjerte: Synes også fruktsushi med jordbær og mango er nydelig. Perfekt sommermat.

Endret av toothfairy
Skrevet
På 12/22/2017 den 6.34, BiancaH96 skrev:

Jeg synes det er en stiv pris ja, men ikke verre enn at jeg kjøper det innimellom ;) Men jeg tror så gjerne at det er billig i forhold til hva det kan koste andre steder. Ta for eksempel disse stedene, jeg vet ikke om det finnes i Norge ennå, men flere steder i utlandet har du disse sushi restaurantene hvor porsjonene kommer på samlebånd som er i nærheten av bordene. Der er det bare å ta det du har lyst på av det som kommer, så tar du med de tomme tallerknene til kassa og betaler etterpå. Det kan nok svi godt. xD Det er nok individuelt, men selv blir jeg kvalm før jeg blir mett om jeg spiser mange nok biter, men synes det er finfin kosemat. :)

Finnes flere av disse restaurantene i hele Norge :) 

Anonymkode: 10b40...943

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes flere av disse restaurantene i hele Norge :) 

Anonymkode: 10b40...943

Ah, var ikke sikker, men nå vet jeg det. Takk. :)

• Liker 1
Skrevet
På 22.12.2017 den 6.34, BiancaH96 skrev:

Ta for eksempel disse stedene, jeg vet ikke om det finnes i Norge ennå, men flere steder i utlandet har du disse sushi restaurantene hvor porsjonene kommer på samlebånd som er i nærheten av bordene. Der er det bare å ta det du har lyst på av det som kommer, så tar du med de tomme tallerknene til kassa og betaler etterpå. Det kan nok svi godt. xD

Ah, så det er sånn det virker. Jeg så en restaurant som hadde sånt samlebånd, men kikket bare gjennom vinduet og ble litt redd for å gå inn fordi jeg ikke visste hvordan "konseptet" med båndet var, og ville ikke virke som en idiot som ikke kan standard etikette :D Så jeg tenkte å lese meg opp på det før jeg eventuelt testet men kom aldri så langt.

Men da vet jeg det. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, så det er sånn det virker. Jeg så en restaurant som hadde sånt samlebånd, men kikket bare gjennom vinduet og ble litt redd for å gå inn fordi jeg ikke visste hvordan "konseptet" med båndet var, og ville ikke virke som en idiot som ikke kan standard etikette :D Så jeg tenkte å lese meg opp på det før jeg eventuelt testet men kom aldri så langt.

Men da vet jeg det. 

Ja, det virker som et veldig greit konsept. :)

Skrevet

Ikke bra å være avhengig av sushi, jeg spiser som regel 30-40 biter. Normalen er vel 8-12 biter. Alle sushi sjapper har standard meny (det med tempura maki, futo maki, california, nigiri osv), men de som er mer seriøse har også vanligvis spesial meny som kun lages i deres egen sjappe, feks. som tiger maki, drage maki i Umai sushi, vulkan futo maki i Mini sushi osv.. De er som regel veldige gode, men litt dyrere i pris. 

Skrevet
On 21.12.2017 at 11:00 PM, AnonymBruker said:

6 biter med futo maki for 109 kr er utrolig dyrt, de fleste har 6, 8 eller 12 biter for 99 kr (noen selger 12 for 109 kr og)!!!

Gjest Melis123
Skrevet

Usj, nå ble jeg skrekkelig fysen på sushi! Får prøve å holde meg til i morgen😊

Skrevet
6 timer siden, Melis123 skrev:

Usj, nå ble jeg skrekkelig fysen på sushi! Får prøve å holde meg til i morgen😊

Haha, jeg også. Jeg prøvde å få tak i butikksushi hele onsdagen pga denne tråden, men ingen hadde fått inn etter jul. Forsøkte igjen torsdagen, og også da måtte jeg innom mange butikker. Det ble til slutt Rema. De har "dagsfersk" og hadde da fått inn. Så da ble det to brett.

Butikksushi er selvsagt ikke det samme som på restaurant, men er helt ok til lunsj og til å mette sushisuget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...