tussi84 Skrevet 20. desember 2017 #1 Skrevet 20. desember 2017 Idag kom jeg i samtale med en norsk afrikansk mann som hadde bodd i Norge ca 5 år. Han var muslim og jeg ble positivt overrasket over holdningene hans. Han sa at selv om de ikke feiret jul i hjemlandet så valgte han å feire den i Norge. Han sa at selv om han ikke spiser ribbe, så steller de heller i stand jula med feks kylling middag. Han sa at det er viktig som innvandrer til Norge og følge tradisjonen og kulruren til det landet man kommer til, for på den måten blir man lettere intrgrert. Som han sa.. de var heldig å få komme hit, og han syntes det var en skam at en del vil prøve å forandre norsk kultur og tradisjoner. Jeg mener at han har forstått det, og det er sånne mennesker som fortjener å være her snart religion, etnisk rase eller legning. 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #2 Skrevet 20. desember 2017 Hvorfor skal muslimer, eller noen det hele tatt, jule tradisjoner? Anonymkode: 964fe...724 2
bortebra Skrevet 20. desember 2017 #3 Skrevet 20. desember 2017 Det er jo heller ikke muslimer som protesterer på juleinnholdet i skoleverket, men heller norske humanister som er så redd for at Jesus skal bli nevnt at de går helt over styr. 7
ulven298 Skrevet 20. desember 2017 #4 Skrevet 20. desember 2017 Går på ungdomsskolen, hvor vi nå til jul skal via skolen i kirken. Han ene muslimen i klassen er med i kirken:)
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #5 Skrevet 20. desember 2017 En afrikansk venn av meg la for noen dager ut en video der en ung gutt spurte en imam (?) om hvorfor de ikke kunne feire jul (siden det nå er mer en kommersiell enn kristen feiring). Da fikk han klar beskjed om at det var haram. Så tydelig at min afrikanske venn ikke liker julen, og han har bodd her siden han var et barn. Anonymkode: 0d7f5...4f3
Gjest Elseby13 Skrevet 21. desember 2017 #6 Skrevet 21. desember 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal muslimer, eller noen det hele tatt, jule tradisjoner? Anonymkode: 964fe...724 Har du sett hvor stressa folk er for tida? De ødelegger jo hele jula med styret sitt. De juler da virkelig opp tradisjonene!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #7 Skrevet 21. desember 2017 35 minutter siden, Elseby13 said: Har du sett hvor stressa folk er for tida? De ødelegger jo hele jula med styret sitt. De juler da virkelig opp tradisjonene! Eller de blir jult opp av tradisjonene? Anonymkode: 11256...684
Tillion Skrevet 21. desember 2017 #8 Skrevet 21. desember 2017 Personlig bryr jeg meg ikke om jul, men tror amerikanerne har gjort rett i å bruke nasjonale særtradisjoner som et virkemiddel i integreringen, framfor som et våpen eller noe som kan skyves til side fordi det er litt flåsete og utgått på dato.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #9 Skrevet 21. desember 2017 Har sjeldent møtt en muslim med familie som ikke feirer jul på en eller annen måte. De feirer ikke jesus med ribbe og kirke, men de deltar på nissefester, henger lys i vinduene og pynter og spiser god mat. De fleste av oss feirer jo ikke jesus uansett når vi feirer jul. Anonymkode: ea739...182 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #10 Skrevet 21. desember 2017 Kjenner da flere muslimer som feirer jul på en eller annen måte. I tillegg til sine egne viktige dager i islam. Anonymkode: 95bc1...c6e
Tibbie Skrevet 21. desember 2017 #11 Skrevet 21. desember 2017 Man må jo ikke feire jul bare fordi man bor i Norge Folk må vel få lov til å ha egne tradisjoner uansett hvor de er. Jeg kommer til å feire jul selv om jeg hadde flyttet til India, liksom. Forøvrig feirer de fleste av mine muslimvenner jul. Min urnorske svigerfamilie gjør ikke det, og har aldri gjort det. Selv feirer jeg jul, til tross for at jeg ikke er kristen, bare fordi jeg synes at det er koselig og bringer familien sammen.
Tøytigern Skrevet 21. desember 2017 #12 Skrevet 21. desember 2017 20 timer siden, tussi84 skrev: Idag kom jeg i samtale med en norsk afrikansk mann som hadde bodd i Norge ca 5 år. Han var muslim og jeg ble positivt overrasket over holdningene hans. Han sa at selv om de ikke feiret jul i hjemlandet så valgte han å feire den i Norge. Han sa at selv om han ikke spiser ribbe, så steller de heller i stand jula med feks kylling middag. Han sa at det er viktig som innvandrer til Norge og følge tradisjonen og kulruren til det landet man kommer til, for på den måten blir man lettere intrgrert. Som han sa.. de var heldig å få komme hit, og han syntes det var en skam at en del vil prøve å forandre norsk kultur og tradisjoner. Jeg mener at han har forstått det, og det er sånne mennesker som fortjener å være her snart religion, etnisk rase eller legning. Wow. Du må ha falt av stolen. Tenke seg til at en sånn virkelighet finnes.
Tøytigern Skrevet 21. desember 2017 #13 Skrevet 21. desember 2017 20 timer siden, ulven298 skrev: Går på ungdomsskolen, hvor vi nå til jul skal via skolen i kirken. Han ene muslimen i klassen er med i kirken:) Sjokkerende! Men, er dere sikre på at dere tar sjansen på at han får komme inn i kriken, da?
ulven298 Skrevet 21. desember 2017 #14 Skrevet 21. desember 2017 1 time siden, Tøytigern skrev: Sjokkerende! Men, er dere sikre på at dere tar sjansen på at han får komme inn i kriken, da? Jaja han er alltid med i kirken han når det er med skolen:) Mange andre muslimer som har prøvd å være i kirken med skolen før også.
Tøytigern Skrevet 21. desember 2017 #15 Skrevet 21. desember 2017 4 minutter siden, ulven298 skrev: Jaja han er alltid med i kirken han når det er med skolen:) Mange andre muslimer som har prøvd å være i kirken med skolen før også. Godt han blir inkludert. Jeg er sikker på at han syns det er fint å få være med. (Ikke noe flagg.) 1
Gjest Elseby13 Skrevet 21. desember 2017 #16 Skrevet 21. desember 2017 27 minutter siden, Tøytigern skrev: Godt han blir inkludert. Jeg er sikker på at han syns det er fint å få være med. (Ikke noe flagg.) Han føler akkurat det samme som resten av klassen, fordi han er en helt vanlig gutt i en helt vanlig klasse. På tide å dumpe mentaliteten "oss-og-dem".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå