AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #1 Skrevet 20. desember 2017 Jeg ønsker etterhvert å skaffe meg hund, men vil gjerne vite deres erfaringer rundt det økonomiske? Hvor mye sånn cirka bruker du/dere på hunden deres i måneden (fôr, utstyr, veterinær etc.)? Anonymkode: 501f0...47a
Gjest -Willow Skrevet 20. desember 2017 #2 Skrevet 20. desember 2017 300 i mnd på forsikring, 500 på for kanskje, veterinær er vel 1000 maks i året om ikke noe uforutsett skjer. Så kommer godbiter, leker og annet utstyr i tillegg. Noe trenger man bare å kjøpe nytt en sjelden gang, mens andre ting er oftere. Vanskelig å beregne, men det kan jo være veldig billig om du ønsker det. Økonomisk sett er det viktig å ha en buffer dersom du skulle trenge det. I tilfelle det skjer noe med hunden som forsikringen ikke dekker eller lignende.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #3 Skrevet 20. desember 2017 19 minutter siden, -Willow skrev: 300 i mnd på forsikring, 500 på for kanskje, veterinær er vel 1000 maks i året om ikke noe uforutsett skjer. Så kommer godbiter, leker og annet utstyr i tillegg. Noe trenger man bare å kjøpe nytt en sjelden gang, mens andre ting er oftere. Vanskelig å beregne, men det kan jo være veldig billig om du ønsker det. Økonomisk sett er det viktig å ha en buffer dersom du skulle trenge det. I tilfelle det skjer noe med hunden som forsikringen ikke dekker eller lignende. Takk for utfyllende svar! ts Anonymkode: 501f0...47a
Krokanis Skrevet 20. desember 2017 #4 Skrevet 20. desember 2017 2200 i året i forsikring, ca 300-400 i for i mnd (inkl lakseolje, bare denne er vel 100 i mnd), 500 på dyrlege i året hvis ikke noe ekstra, pluss dekken, leker, godbiter, kurs, treninger og konkurranser.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #5 Skrevet 20. desember 2017 Hvis hunden min hadde vært frisk hadde hun kostet rundt 1200,- i mnd. Jeg bruker rundt 40.000,- på henne i året. Anonymkode: 1976a...873 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #6 Skrevet 20. desember 2017 Har du mindre hund, blir det billigere med mat. De spiser jo mindre enn de store Anonymkode: 69c7c...9a2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #7 Skrevet 22. desember 2017 Det kommer veldig an på hvilken rase du har. Jeg har en stor rase med en del sykdommer. Hun koster over 8000 i året bare i forsikring. Hun er fullforsikret. Ellers ikke spesielt dyr i drift, spiser ca en forsekk i mnd, så en tusenlapp der (kunne helt sikkert foret henne billigere, men bruker kvalitetsfor), kanskje 1000,- i vet i året (vaksiner, flåttmiddel, ormekur, zoolac). Anonymkode: e8110...af9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #8 Skrevet 22. desember 2017 Endel engangsinvesteringer, som seler, halsbånd, magebelter, reflekser, redningsvest (har bikkja med på kanoturer osv), jaktpeiler, seng og matter, skåler, flexibånd, bøster. Vanskelig å si prisen her, men totalt iallefall 15000 kr, sikkert mye mer. Forsikring, veterinærsjekk + vaksine, strikkliner slites ut med jevne mellomrom, tannkrem og tannbørste må til. Leker kjøpes inn i ny og ne. Tørrfor av kvalitet blandet med vom og hundemat. Han får kyllingfilèt til ca 200 kr pr uke også. Godbiter. Tørrfisk er ikke billig. Bæsjeposer. Nei, det er ikke direkte billig å ha bikkja. Kunne sikkert hatt et langt rimeligere hundehold. Anonymkode: b43c2...7ae 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 Vi har en liten hund, og hun spiser vel for ca 400 kr i måneden. Siden det har vært mye uforutsett med henne har det blitt en del hos veterinær. Kanskje 500 kr i måneden i snitt. Forsikring er rundt 200 kr i måneden tror jeg. Godbiter kanskje 100 kr i måneden. I tillegg kommer alt utstyret som må kjøpes inn Anonymkode: 0fc47...5f3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #10 Skrevet 23. desember 2017 Kommer helt an på typen fôr, hva slags hund, hva den skal brukes til osv. Den forrige hunden jeg hadde var en dobermann på ca 38 kilo som ble brukt aktivt i lydighetskonkurranser. Hunden kostet 13000 kroner Forsikring pr år: ca 2500 kr Fôr: ca 800 kr pr mnd Bur til bilen: ca 5500 kr (spesialbygget til bilen vi hadde da) Bånd, langline, halsbånd, utstillingsbånd, sele, vann- og matskål, kloring, seng, matte til bilburet, kjølematte til bilburet om sommeren, vifte til å ha ved buret baki bilen, sammenleggbar vannskål til turer, kløv til skogsturer, reflekshalsbånd til mørke kvelder: vil tippe på at jeg nok brukte rundt 3000-4000 kroner Veterinærutgifter pr år: gjennomsnittlig 2000 kr (hun måtte opereres to ganger i løpet av sitt liv så gjennomsnittssummen er årlige vaksiner og egenandel for operasjoner) Så ble det årlig kontigent hos den lokale hundeklubben i tillegg til påmeldingsavgift og reise, opphold og diett når jeg vi deltok på konkurranser....tør ikke tenke på hvor mange tusenlapper som gikk med der årlig Også kommer andre småutgifter som godbiter, tennisballer osv i tillegg. Det er vel det jeg kommer på i farten. Er en stund siden jeg mistet denne hunden og har enda ikke skaffet meg noen ny hund. Det blir litt hva man gjør det til selv også. Har hatt hunder før denne hunden som har vært kun selskapshunder. Som har hatt ei sele og et langt bånd, et gammelt pledd å ligge på, spist og drukket av gamle isbokser. Hvor faste utgifter mer eller mindre kun var forsikring og mat + en og annen vaksine Anonymkode: c7329...f64 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå