AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #61 Skrevet 23. desember 2017 For dere som mener spillet er bra, så bør dere jo være fornøyd med dette. Motreaksjonene kommer, folk som ellers aldri hadde kjøpt det, hamstrer det og gir det bort til jul. Jeg hadde ikke en gang hørt om spillet før debatten kom opp. Ikke at jeg kommer til å kjøpe det nå heller, etter det jeg har hørt om det, men det er igjen tydelig at all PR er god PR. Anonymkode: 7ab9c...9e2 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #62 Skrevet 23. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: ARK er nok en seriøs aktør og driver bra bokhandel, men å dermed konkludere med at de ikke selger dritt er å dra det vel langt. De selger underholdning og det som er gull for én person er dritt for en annen. Hva som er kvalitet er også høyst subjektivt. Det er garantert mye du liker som andres synes er dritt, og sånn er det bare. Greia er at verken du eller jeg kan oppføre oss som bortskjemte, egoistiske unger og kreve at bokhandlere skal slutte å selge varer fordi vi selv synes det er dritt eller krenkende. Det er ikke noe enormt problem at ARK og Tanum slutter å selge spillet da det går an å få tak i andre steder, men det å etterkomme en dame og hennes tilhengerskares ønske om å fjerne et spill, er som å gi unger godteri på butikken fordi de griner høyt nok. Det er kanskje ikke skadelig akkurat der og da, men du starter noe som kan utarte seg til å bli et problem. Når én dame kan få fjernet et spill fordi hun ikke liker det, er veien kort til at en annen person kan føle seg støtt av et annet produkt, og hva gjør ARK og Tanum da? Hva om neste steg blir bøker med stygge vitser? Eller bøker som gjør underholdning ut av drap, voldtekt og andre kriminelle handlinger? Hvor skal ARK og Tanum sette grensen for hva som er ille nok? Jeg lurer veldig på hvilke vitser du ler av. Enten ler du kun av snille vitser om tomaten som gikk over veien, eller så er du en av dem som ler i smug av både groteske og perverse vitser, og da er du i såfall av samme ulla selv. Eller klarer du kanskje å ane at det er en forskjell på hva man ler av fantasien, og hva man ler av når det kommer til virkelige hendelser? Dere som blir så forferdet av andres humor, ta en prat med ambulansepersonell om hvordan de takler å komme til ulykkessteder der mennesker er hardt skadet. Mange takler det ved å "spøke" med hverandre om avrevne kroppsdeler og blod og gørr. Ikke fordi de synes det er så forferdelig morsomt at folk er skadet og holder på å dø, men for å få utløp for følelser og unngå at de fæle bildene fester seg for mye. På samme måte kan man teste ut egne grenser og tøye strikken litt ved å le av feil ting i godt lag, over et spill som Politisk Ukorrekt, men likevel ha evig nok empati og moral til å ta avstand fra voldshandlinger, drap og misbruk i hverdagen. Humor og moral er to vidt forskjellige ting. Underholdning og virkelighet er også to vidt forskjellige ting. Jeg synes det er skremmende at voksne folk ikke skjønner såpass. Anonymkode: 9d0d2...2ba Jeg har jo aldri sagt noe om moral, eller min humor ellers. Bare at jeg ikke forstår den spesifikke humoren som går ut på å vitse om å begå overgrep og voldta noen, spesifikt et barn. Og jeg har sagt jeg ikke forstår hvorfor de synes det er morsomt, ikke at jeg mener at de ER overgripere eller forferdelige mennesker. Det er sikkert mye jeg synes er morsomt, som andre ikke ser humoren i. Sånn er det bare. Når det kommer til ambulansepersonell blir det litt annerledes, så vidt jeg vet vitser de ikke om å selv påføre andre skade, men likevel. Jeg ville nok ikke likt at de vitset slik foran meg, på privaten eller ihvertfall ikke om jeg var pårørende i en situasjon. Altså alle har en grense. Det er helt lov å si ifra om man mener at en butikk selger noe man er imot. Og det er helt lov for butikken å slutte å selge det, sensur, forbud og ytringsfrihet har ingentig med dette å gjøre overhode. Og underholdning og kunst i forskjellige former har alltid vært med på å forme kulturen ellers, den eksisterer ikke i et vakuum. Anonymkode: c97be...7ff
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #63 Skrevet 23. desember 2017 Jeg kan ikke begripe at noen her prøver å prosedere at det ikke er sensur når en bokkjede nekter å selge et produkt på grunn av ytringer som forekommer i det. Hva om de hadde gått til det mindre drastiske steget å stryke over disse ytringene med svart tusj? Ikke sensur dette heller da, siden produktet fortsatt er tilgjengelig i andre butikker? Anonymkode: 883e4...32b 1
Gjest HarryDotter Skrevet 24. desember 2017 #64 Skrevet 24. desember 2017 På 23.12.2017 den 0.01, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er de av betydning, til og med i ditt tomme hode. Hva tror du siviliisasjon er laget av? Det er derfor vi har folkeskikk, moral etc, i tillegg til regler og normer. Det betyr ikke at man gjør lov ut av alle følelser. Men det betyr heller ikke at mennesker ikke er sårbare. Det er av betydning. Og det kan man godt mene selv om man synes det er flaut og idiotisk at et spill som politisk ukorrekt blir trukket fra markedet. Anonymkode: 374b9...624 Men du forstår ikke at følser varierer enormt fra person til person? Skal man ta hensyn til alles følser hele tiden, vil man ikke rekke noenting. Det er derfor vi har demokrati i dette landet. Man tar hensyn til det flertallet ønsker. Ikke hva den lille promillen vil. Og i dette tilfelle er det snakk om en bitteliten andel sure støtte personer som reagerer på en pappeske med kort, hvor det er skrevet noen ord de ikke liker. Så krever de spillet fjernet?! Det er totalt absurd!
Gjest HarryDotter Skrevet 24. desember 2017 #65 Skrevet 24. desember 2017 På 23.12.2017 den 4.47, AnonymBruker skrev: Tror du burde lese om igjen dette, siden du ikke har fått med deg hva som diskuteres: https://www.nrk.no/rogaland/trekker-kontroversielt-spill-fra-butikkene-1.13834075 Å vitse om det helvete mange barn går gjennom er ikke det fnugg morsomt. Anonymkode: 19c35...d05 Jeg syntes heller ikke vitsing om det temaet er det fnugg morsomt, men jeg krever ikke at alle bokhandlere i landet trekker spillet heller. At jeg ikke liker det eller syntes noe om den humoren, betyr ikke at ikke alle andre også må misslike det. Og nei det spillet vil aldri påvirket den norske moralen negativt, så at en privat kjede trekker et produkt pga klager fra noen få snøflak, forteller meg bare hvor jeg ikke skal handle bøker i fremtiden. Man viser handling med lommeboken.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #66 Skrevet 24. desember 2017 31 minutter siden, HarryDotter skrev: Men du forstår ikke at følser varierer enormt fra person til person? Skal man ta hensyn til alles følser hele tiden, vil man ikke rekke noenting. Det er derfor vi har demokrati i dette landet. Man tar hensyn til det flertallet ønsker. Ikke hva den lille promillen vil. Og i dette tilfelle er det snakk om en bitteliten andel sure støtte personer som reagerer på en pappeske med kort, hvor det er skrevet noen ord de ikke liker. Så krever de spillet fjernet?! Det er totalt absurd! Det er ikke absurd, det er logisk og i tråd med den økende følsomheten til befolkningen der man blir krenket ofte på andres vegne. Som oftest er det ikke menneskene disse kortene kunne ha støtt, som støtes. Jeg er helt enig med deg, men jeg er heller ikke enig i motreaksjon til følsomheten, nemlig å late som om følelser i et samfunn ikke er av betydning og at vi kan skrelle av oss alt for å være rene fornuftspersoner. Det er ønsketenkning og en illusjon. Anonymkode: 374b9...624
Gjest HarryDotter Skrevet 24. desember 2017 #67 Skrevet 24. desember 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke absurd, det er logisk og i tråd med den økende følsomheten til befolkningen der man blir krenket ofte på andres vegne. Som oftest er det ikke menneskene disse kortene kunne ha støtt, som støtes. Jeg er helt enig med deg, men jeg er heller ikke enig i motreaksjon til følsomheten, nemlig å late som om følelser i et samfunn ikke er av betydning og at vi kan skrelle av oss alt for å være rene fornuftspersoner. Det er ønsketenkning og en illusjon. Anonymkode: 374b9...624 Følsestyranni er det noe som heter. Og det er dit vi er på vei. For det å normalt ta hensyn til andres følser er noe vi naturlig gjør hver eneste dag. Vi ser folk rundt oss som går usmakelig kledd. Folk som oppfører seg veldig ulikt og kanskje litt støtende. Man ser folk gjør ting man selv ikke ville gjort. Men vi skriker da ikke ut eder og galde i slike situasjoner? Man styrer seg for å ta hensyn til de rundt oss. Argumentene mine handler ikke om at vi skal avskrive følser genrellt som uviktig. Men det store og fulle samfunnet kan ikke lage om lover og spilleregler basert på ønsker fra en promille av befolkningen. For i denne saken blir jo brorparten av kundene "skadelidende" fordi noen få sarte sjeler ikke liker at det finnes et litt på grensen umoralsk spill i butikken. Se for deg at samtlige bokhandlere og butikker i landet gjorde det samme. Da måtte altså 80% av kundene som ønsker seg spillet, måtte finne andre mer kompliserte måter å få tak i varen på kun for å ta hensyn til de få sarte. Helt grunnleggende feil etter min mening.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #68 Skrevet 24. desember 2017 Folk som blir "krenket" på grunn av dette brettspillet, er vel noen snøflak som aldri har opplevd noen motgang tidligere i livet... Og så blir de krenket for hver minste lille ting... Anonymkode: b0bb3...dd3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #69 Skrevet 24. desember 2017 Hvordan kan 15 millioner ha blity solgt når innbyggertallet i Norge bare er 5 millioner? Anonymkode: b29d4...d0f
HalldirV2 Skrevet 24. desember 2017 #70 Skrevet 24. desember 2017 Jeg er så lei av snowflakes og social justice warriors, hvorfor må de være så himla ekstreme? De skaper jo problemer hvor de i utgangspunktet ikke finnes, de har en egen krenkelsesfetish. 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #71 Skrevet 24. desember 2017 30 minutter siden, HarryDotter skrev: Følsestyranni er det noe som heter. Og det er dit vi er på vei. For det å normalt ta hensyn til andres følser er noe vi naturlig gjør hver eneste dag. Vi ser folk rundt oss som går usmakelig kledd. Folk som oppfører seg veldig ulikt og kanskje litt støtende. Man ser folk gjør ting man selv ikke ville gjort. Men vi skriker da ikke ut eder og galde i slike situasjoner? Man styrer seg for å ta hensyn til de rundt oss. Argumentene mine handler ikke om at vi skal avskrive følser genrellt som uviktig. Men det store og fulle samfunnet kan ikke lage om lover og spilleregler basert på ønsker fra en promille av befolkningen. For i denne saken blir jo brorparten av kundene "skadelidende" fordi noen få sarte sjeler ikke liker at det finnes et litt på grensen umoralsk spill i butikken. Se for deg at samtlige bokhandlere og butikker i landet gjorde det samme. Da måtte altså 80% av kundene som ønsker seg spillet, måtte finne andre mer kompliserte måter å få tak i varen på kun for å ta hensyn til de få sarte. Helt grunnleggende feil etter min mening. Ja, og som sagt så er jeg ikke uenig i noe av det du skriver. Det ser du også av innleggene mine. Det var først og fremst innlegget til Druid jeg hadde noe å si på. En slik anti-holdning er også en følelsesmessig reaksjon som er veldig i vinden når det kommer til et tema som handler som handler om hva man skal tåle og ikke tåle. At PU blir trukket er idiotisk, det ser de fleste. Hva skjedde? Jo, sosiale medier. Folk hauser hverandre opp, på internett. Anonymkode: 374b9...624
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #72 Skrevet 25. desember 2017 På 23.12.2017 den 8.13, AnonymBruker skrev: For dere som mener spillet er bra, så bør dere jo være fornøyd med dette. Anonymkode: 7ab9c...9e2 Hva tenkte du egentlig når du skrev dette? At poenget mitt er at forlaget skal tjene penger? Det er jo ikke det det handler om. Poenget er at å fjerne et spill fordi noen få personer misliker det er å gi etter for krenkelsesgalskapen i samfunnet. Det starter med fjerning av PU og fuglene veit hva det neste blir. Nå har ballen startet å rulle så nå er det fritt frem for hvem som helst å grine seg til fjerning av andre varer i butikkene. På 23.12.2017 den 4.21, AnonymBruker skrev: De som jobber med seksuelt misbrukte småunger finner ikke en eneste vits om pedofile morsom. At du lar deg underholde av slikt, det er det som er skremmende. Voksne mennesker som trekker på skuldrene og flirer til vitser om overgrep sender et signal til barn og ungdom om at det store samfunnsproblemet dette er ikke tas alvorlig. Det er store mørketall hva gjelder misbruk av barn. Anonymkode: 19c35...d05 Det er altså helt utrolig hvor inn i granskauen tungforståtte du og dine medkrenkende er. Hvor mange teskjeer trenger du/dere? La oss ta det på nytt igjen, sakte og greit: * Å le av kombinasjoner av kort i et spill har null sammenheng med hva man synes er greit ellers i livet. (Tror du virkelig alle som spiller GTA synes det er helt innafor å kjøre som et svin og drepe folk? Tror du alle som ler av gladvoldfilmer synes det er helt greit å slå folk halvt ihjel og skyte de man ikke liker?) * Politisk Ukorrekt består av uendelig mange flere setninger som handler om helt andre tema enn barnemisbruk, og man kan også når som helst velge å kaste kort man ikke liker eller synes er for drøye. * Drøye og direkte stygge vitser har florert i alle år uten at samfunnet har gått ad undas. På 90-tallet gikk folk i alle aldre rundt og spøkte med barn som ble drept, voldtatt og mobbet ("Alle Barna Vitser"). Ble samfunnet ødelagt av dette? Tror du seriøst at halve befolkningen og vel så det har blitt til voldtektsmenn, mobbere og drapsmenn av vitsene de lo av på 90-tallet? Drøy humor sender ikke noe annet signal enn at folk ler av drøye ting. Mørketallene for misbruk av barn har ingenting med et kortspill å gjøre. Barn og unge som ikke tør å fortelle om misbruk lar ikke være fordi de er redd for å bli møtt av voksne som spiller spill med drøy humor og dermed ikke tar dem på alvor. Ferdig snakka. Anonymkode: 9d0d2...2ba 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #73 Skrevet 25. desember 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan 15 millioner ha blity solgt når innbyggertallet i Norge bare er 5 millioner? Anonymkode: b29d4...d0f Det er ikke solgt 15 millioner eksemplarer av spillet, forlaget har tjent 15 millioner kroner på spillet. Anonymkode: b9863...3db 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #74 Skrevet 26. desember 2017 Elsker mørk humør selv, men humorløse "vitser" som handler om voldtekt av barn er vel den ene tingen jeg reagerer på. Ikke dermed sagt at det skal være ulovlig, men at et selskap velger å ikke selge spill med slikt innhold handler absolutt ikke om ytringsfrihet. Anonymkode: 84cf4...8ba
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #75 Skrevet 27. desember 2017 På 24.12.2017 den 13.45, AnonymBruker skrev: Folk som blir "krenket" på grunn av dette brettspillet, er vel noen snøflak som aldri har opplevd noen motgang tidligere i livet... Og så blir de krenket for hver minste lille ting... Anonymkode: b0bb3...dd3 Uff ja, vi snøflak av noen mennesker som aldri har opplevd noen motgang i livet i det hele tatt, bortsett fra at barnesikkelet vårt ble brukt som glidemiddel og at vi med god grunn har fortrengt onkels kjeller. Stakkars deg som må dele jordens overflate med oss. Anonymkode: e0f1b...92c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #76 Skrevet 27. desember 2017 Grov humor er grei så lenge den er på rett side av loven. Omtales forbudte ting som humør (voldtekt, overgrep etc) bør man gå i seg selv om man finner det humoristisk på noen som helst måte! Anonymkode: 3db91...42d
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #77 Skrevet 27. desember 2017 På 25.12.2017 den 8.19, AnonymBruker skrev: Det er ikke solgt 15 millioner eksemplarer av spillet, forlaget har tjent 15 millioner kroner på spillet. Anonymkode: b9863...3db Hver eneste krone forlaget har tjent på dette motbydelige spillet burde gått til støtteordninger for de sårbare gruppene i samfunnet som har blitt uthengt og vitset med i spillet!! Anonymkode: 41a12...cc4
Ardwinna Skrevet 7. november 2018 #78 Skrevet 7. november 2018 ...Og til jul 2018 kan atter folket kjøpe PU på Ark! Fremdeles like drøyt men nå med klistrelapp på eska om at spillet har 18-årsgrense og ikke er egnet for sarte sjeler. Nå tenker jeg at Gunnhild Folgerø & co har fått fred i hjertet og føler at fjorårets mediahysteri virkelig betalte seg! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå