Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så utrolig teit! 

Det sier mer om denne Folgerø, som kjøper spill med 18-års grense til barna sine. Det blir jeg krenket av. Hvorfor er ikke barnevernet koblet inn?? 

:ironi:

Hva blir egentlig neste? 

Anonymkode: b2d90...134

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har spilt både PU og CAH. De er morsomme. Det kan bli ganske drøyt til tider, men jeg klarer å skille mellom spillet og egne meninger. De ekleste kombinasjonene dropper jeg da :P. Men føler meg ikke krenket av noen ting. Jeg skjønner at det er et spill.

Syns det er rart at folk skal sitte og klage på et spill de helt sikkert aldri har spilt selv en gang. Det er bare sånne sure, bitre mennesker som sender inn klage til butikkene om sånt. Litt kjipt at det er de som skal få bestemme sånt liksom. 

Men jeg har ikke tenkt å boikotte Ark eller noen andre bokhandlere av den grunn. En får jo kjøpt spillet på nett eller på fks outland. 

Anonymkode: 437a3...0e4

Du føler deg ikke krenket, derfor skal ikke andre føle seg krenket. Fin enkel logikk der asså!

Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.j

Anonymkode: 10866...392

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spill med slik "svart humor" bør ikke selgest noen steder. Tenk hvis et barn skulle høre dette, eller lese noe av dette. Det hører på ingen måte med i hjemmene til folk. Det er nok drit der ute i samfunnet om man ikke skal fylle hjemmet vårt mer slikt oppgulp.

Her er jeg faktisk enig. Er så mye elendighet 😞

Jeg oppfordrer alle til å fjerne bekjente på face som eier dette spillet! 

Anonymkode: 41a12...cc4

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Du føler deg ikke krenket, derfor skal ikke andre føle seg krenket. Fin enkel logikk der asså!

Men siden du føler deg krenket så skal alle andre også gjøre det og spillet burde fjernes?

Anonymkode: bf812...107

• Liker 5
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ei dame borti bibelbeltet på vestlandet som fant spillet usmakelig og posta et indignert innlegg om det på facebook som visstnok ble delt førti (!) ganger. Alt greit så langt.

Folgerø vinner, siden hun har fått vilja si. Spillprodusentene vinner, siden spillet har fått en masse god gratisreklame. Norli vinner, siden de viser integritet. Ark og Tanum taper, siden de fremstår som besteborgernes nikkedukker. Og sist men ikke minst taper vi alle sammen, siden krenkelsessamfunnet vinner.

Anonymkode: 883e4...32b

Folgerø er blant annet vigsler for humanistforbundet, så bibelbeltet har nok særdeles lite med grunnen til at hun syntes spillet var for drøyt.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Siri_H said:

Folgerø er blant annet vigsler for humanistforbundet, så bibelbeltet har nok særdeles lite med grunnen til at hun syntes spillet var for drøyt.

Hva er en vigsler?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er en vigsler?

En som har rett til i vie folk. Altså vier hun folk humanistisk, for de som ikke ønsker kirkelig vigsel.

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har friheten til å være så krenket som du bare vil. Du skal få sutre om det og protestere.  Du skal til og med få gå ut i samfunnet og agitere for lover. Din krenkelse, på samme måte som min krenkelse, er totalt og grenseløst uvesentlig og har absolutt ingen verdi for noen, annet enn for mine ubetydelige følelser i eget tomme hode.

Og derfor, og dette er ekstremt viktig; hvis du ikke klarer skape nok samfunnsmessig aksept for at det er ett samfunnsproblem som angår oss alle på ett så viktig nivå at vi er tvunget til å regulere det, på lik linje som drap og tyveri, skal du ikke på noen måte klare å påvirke en selvstendig kommersiell aktør til å underlegge seg din vilje. Den utviklingen vi ser nå i form av krenkelsessamfunnet , er ekstremt og dypt samfunnsmessig problematisk. 

• Liker 4
Skrevet

Det er jo hverken brudd på ytringsfriheten eller sensur at noen forhandlere velger å ikke selge et bestemt produkt! Om butikker hadde blitt nektet å selge det så hadde det vært noe annet.

Jeg synes det er helt greit at noen butikker velger å selge det, og noen velger å la være. Det er helt uproblematisk.

Når det kommer til spillet i seg selv høres det ikke spesielt morsomt ut. Bare drøyt for å være drøyt,

kke noe samfunnskommentar eller lignende. De som sitter og godter seg og morer seg med tanken på å voldta barn, ser jeg overhode ikke «humoren» til. 

Anonymkode: c97be...7ff

• Liker 4
Gjest HarryDotter
Skrevet
På 21.12.2017 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Hahaha, ja, dette var dramatisk! Ark slutter å selge et elendig spill, og du sammenligner det med å "fjerne det mørke i mennesket fra offentligheten". Herre min...

Bare fordi man fjerner et spill som selger sprøyt som f.eks. det med sikkel som glidemiddel, fra en kjede i Norge, så er det neppe å skyve samfunnets kollektive motstand mot pedofili tilbake under tabu-teppet. 

Her sitter det nok mange og svarer i ergrelse, fordi de vil fortsette å få le av den "mørke" humoren sin, uten all denne irriterende samvittigheten samfunnet vil presse frem. Finn noe annet å kose dere med enn "barnesikkel som glidemiddel". 

Anonymkode: 627b5...ebf

Neste gang fjerner de et spill eller en bok du svært gjerne skulle hatt. Da får vel pipa en annen lyd tenker jeg? For nå gjaldt det et produkt DU syntes er usmaklig. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at det man selv ønsker bort, kan være av stor verdi for andre? Og sjekk avstemmingen på dette og du ser en fattig liten prosent som ønsker produktet bort. Hvorfor skal hele samfunnet bøye seg for en liten del av de menneskene som handler spill og bøker?

Forøvrig helt enig med absolutt allt @Druid skrev om dette.

Skrevet
På 21.12.2017 den 13.08, AnonymBruker skrev:

ARK står for kvalitet, derfor selger de ikke sånn dritt

Anonymkode: c1968...75e

ARK er nok en seriøs aktør og driver bra bokhandel, men å dermed konkludere med at de ikke selger dritt er å dra det vel langt. De selger underholdning og det som er gull for én person er dritt for en annen. Hva som er kvalitet er også høyst subjektivt. Det er garantert mye du liker som andres synes er dritt, og sånn er det bare. Greia er at verken du eller jeg kan oppføre oss som bortskjemte, egoistiske unger og kreve at bokhandlere skal slutte å selge varer fordi vi selv synes det er dritt eller krenkende.

Det er ikke noe enormt problem at ARK og Tanum slutter å selge spillet da det går an å få tak i andre steder, men det å etterkomme en dame og hennes tilhengerskares ønske om å fjerne et spill, er som å gi unger godteri på butikken fordi de griner høyt nok. Det er kanskje ikke skadelig akkurat der og da, men du starter noe som kan utarte seg til å bli et problem.
Når én dame kan få fjernet et spill fordi hun ikke liker det, er veien kort til at en annen person kan føle seg støtt av et annet produkt, og hva gjør ARK og Tanum da? Hva om neste steg blir bøker med stygge vitser? Eller bøker som gjør underholdning ut av drap, voldtekt og andre kriminelle handlinger? Hvor skal ARK og Tanum sette grensen for hva som er ille nok?

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

kke noe samfunnskommentar eller lignende. De som sitter og godter seg og morer seg med tanken på å voldta barn, ser jeg overhode ikke «humoren» til. 

Anonymkode: c97be...7ff

Jeg lurer veldig på hvilke vitser du ler av. Enten ler du kun av snille vitser om tomaten som gikk over veien, eller så er du en av dem som ler i smug av både groteske og perverse vitser, og da er du i såfall av samme ulla selv. Eller klarer du kanskje å ane at det er en forskjell på hva man ler av fantasien, og hva man ler av når det kommer til virkelige hendelser?

Dere som blir så forferdet av andres humor, ta en prat med ambulansepersonell om hvordan de takler å komme til ulykkessteder der mennesker er hardt skadet. Mange takler det ved å "spøke" med hverandre om avrevne kroppsdeler og blod og gørr. Ikke fordi de synes det er så forferdelig morsomt at folk er skadet og holder på å dø, men for å få utløp for følelser og unngå at de fæle bildene fester seg for mye. På samme måte kan man teste ut egne grenser og tøye strikken litt ved å le av feil ting i godt lag, over et spill som Politisk Ukorrekt, men likevel ha evig nok empati og moral til å ta avstand fra voldshandlinger, drap og misbruk i hverdagen.

Humor og moral er to vidt forskjellige ting. Underholdning og virkelighet er også to vidt forskjellige ting. Jeg synes det er skremmende at voksne folk ikke skjønner såpass.

Anonymkode: 9d0d2...2ba

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, Druid skrev:

Du har friheten til å være så krenket som du bare vil. Du skal få sutre om det og protestere.  Du skal til og med få gå ut i samfunnet og agitere for lover. Din krenkelse, på samme måte som min krenkelse, er totalt og grenseløst uvesentlig og har absolutt ingen verdi for noen, annet enn for mine ubetydelige følelser i eget tomme hode.

Og derfor, og dette er ekstremt viktig; hvis du ikke klarer skape nok samfunnsmessig aksept for at det er ett samfunnsproblem som angår oss alle på ett så viktig nivå at vi er tvunget til å regulere det, på lik linje som drap og tyveri, skal du ikke på noen måte klare å påvirke en selvstendig kommersiell aktør til å underlegge seg din vilje. Den utviklingen vi ser nå i form av krenkelsessamfunnet , er ekstremt og dypt samfunnsmessig problematisk. 

Selvfølgelig er de av betydning, til og med i ditt tomme hode. Hva tror du siviliisasjon er laget av? Det er derfor vi har folkeskikk, moral etc, i tillegg til regler og normer. Det betyr ikke at man gjør lov ut av alle følelser. Men det betyr heller ikke at mennesker ikke er sårbare. Det er av betydning. Og det kan man godt mene selv om man synes det er flaut og idiotisk at et spill som politisk ukorrekt blir trukket fra markedet.

Anonymkode: 374b9...624

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ARK er nok en seriøs aktør og driver bra bokhandel, men å dermed konkludere med at de ikke selger dritt er å dra det vel langt. De selger underholdning og det som er gull for én person er dritt for en annen. Hva som er kvalitet er også høyst subjektivt. Det er garantert mye du liker som andres synes er dritt, og sånn er det bare. Greia er at verken du eller jeg kan oppføre oss som bortskjemte, egoistiske unger og kreve at bokhandlere skal slutte å selge varer fordi vi selv synes det er dritt eller krenkende.

Det er ikke noe enormt problem at ARK og Tanum slutter å selge spillet da det går an å få tak i andre steder, men det å etterkomme en dame og hennes tilhengerskares ønske om å fjerne et spill, er som å gi unger godteri på butikken fordi de griner høyt nok. Det er kanskje ikke skadelig akkurat der og da, men du starter noe som kan utarte seg til å bli et problem.
Når én dame kan få fjernet et spill fordi hun ikke liker det, er veien kort til at en annen person kan føle seg støtt av et annet produkt, og hva gjør ARK og Tanum da? Hva om neste steg blir bøker med stygge vitser? Eller bøker som gjør underholdning ut av drap, voldtekt og andre kriminelle handlinger? Hvor skal ARK og Tanum sette grensen for hva som er ille nok?

Jeg lurer veldig på hvilke vitser du ler av. Enten ler du kun av snille vitser om tomaten som gikk over veien, eller så er du en av dem som ler i smug av både groteske og perverse vitser, og da er du i såfall av samme ulla selv. Eller klarer du kanskje å ane at det er en forskjell på hva man ler av fantasien, og hva man ler av når det kommer til virkelige hendelser?

Dere som blir så forferdet av andres humor, ta en prat med ambulansepersonell om hvordan de takler å komme til ulykkessteder der mennesker er hardt skadet. Mange takler det ved å "spøke" med hverandre om avrevne kroppsdeler og blod og gørr. Ikke fordi de synes det er så forferdelig morsomt at folk er skadet og holder på å dø, men for å få utløp for følelser og unngå at de fæle bildene fester seg for mye. På samme måte kan man teste ut egne grenser og tøye strikken litt ved å le av feil ting i godt lag, over et spill som Politisk Ukorrekt, men likevel ha evig nok empati og moral til å ta avstand fra voldshandlinger, drap og misbruk i hverdagen.

Humor og moral er to vidt forskjellige ting. Underholdning og virkelighet er også to vidt forskjellige ting. Jeg synes det er skremmende at voksne folk ikke skjønner såpass.

Anonymkode: 9d0d2...2ba

De som jobber med seksuelt misbrukte småunger finner ikke en eneste vits om pedofile morsom.

At du lar deg underholde av slikt, det er det som er skremmende. Voksne mennesker som trekker på skuldrene og flirer til vitser om overgrep sender et signal til barn og ungdom om at det store samfunnsproblemet dette er ikke tas alvorlig. Det er store mørketall hva gjelder misbruk av barn.

Anonymkode: 19c35...d05

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

De som jobber med seksuelt misbrukte småunger finner ikke en eneste vits om pedofile morsom.

At du lar deg underholde av slikt, det er det som er skremmende. Voksne mennesker som trekker på skuldrene og flirer til vitser om overgrep sender et signal til barn og ungdom om at det store samfunnsproblemet dette er ikke tas alvorlig. Det er store mørketall hva gjelder misbruk av barn.

Hva da, er det feil å synes at vitser ala " "I like my women the way i like my whiskey.. Twelve years old and mixed up with coke" er morsomme?

Anonymkode: deb35...1bb

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke forstå at det finnes et spill så langt over grensen. 

Anonymkode: a8adb...12a

• Liker 1
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke forstå at det finnes et spill så langt over grensen. 

Anonymkode: a8adb...12a

Men betyr det at det burde være forbudt? Hva om jeg ikke liker monopol fordi det latterliggjør de svare i samfunnet ved å påpeke at man uten penger ikke stiller like bra som de med penger. Skal de da kunne kreve at det fjernes?

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva da, er det feil å synes at vitser ala " "I like my women the way i like my whiskey.. Twelve years old and mixed up with coke" er morsomme?

Tror du burde lese om igjen dette, siden du ikke har fått med deg hva som diskuteres:

https://www.nrk.no/rogaland/trekker-kontroversielt-spill-fra-butikkene-1.13834075

Å vitse om det helvete mange barn går gjennom er ikke det fnugg morsomt.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du burde lese om igjen dette, siden du ikke har fått med deg hva som diskuteres:

https://www.nrk.no/rogaland/trekker-kontroversielt-spill-fra-butikkene-1.13834075

Å vitse om det helvete mange barn går gjennom er ikke det fnugg morsomt.

Jeg har spillet og har spilt det, takk. I motsetning til deg som bare hiver seg på hylevognen.

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men betyr det at det burde være forbudt? Hva om jeg ikke liker monopol fordi det latterliggjør de svare i samfunnet ved å påpeke at man uten penger ikke stiller like bra som de med penger. Skal de da kunne kreve at det fjernes?

Saken er vel ikke at det er bestemt at spillet skal være forbudt, for det er det jo ikke, men at en privat butikkjede skal ha lov til å fjerne et spill fra butikkene sine basert på et hvilket som helst grunnlag, uten at dette kan kategoriseres som sensur og brudd på ytringsfriheten.

Der er nok av aktører som fortsatt selger spillet, men det at en kjede velger å ikke gjøre det, er en like legitim bruk av ytringsfriheten og friheten til å gjøre sine egne valg i dette landet, som det å velge å kjøpe spillet. Bare fordi jeg skriver en bok, har jeg ikke rett på en plattform for å få solgt boken. Så lenge den ikke bryter med norske lover, så får jeg selge den så mye jeg vil, men ingen lover kan tvinge en kjede til å måtte ta inn boken.

Og ja, hvis noen i Norge finner monopol støtende, så har de absolutt lov til å be om at det fjernes, men butikkjeden har lov til å ikke etterkomme forespørselen. 

Jeg ser ikke problemet. Ark har valgt å etterkomme en tilbakemelding fra et stort antall kunder. De har ikke brutt noen lover ved å ta det valget, og de er ikke obligert til å måtte ta inn en vare bare fordi noen ønsker det. Spillet er mulig å kjøpe hos andre butikker, kjøp det der - problem solved.

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror for det første ikke det er sant at ingen som jobber med misbrukte barn kan le av vitser som handler om det. For det andre kan den lille gruppen la vær å oppsøke slike vitser. Jeg tror heller ikke noe på at det å vitse om noe gir større aksept. Folk vitser om kirkebranner, nazisme og alle andre fæle ting uten å bli tatt til inntekt for det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...