Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har altså PK kulturen i Norge kommet så langt at fordi noen få individer ikke syntes at brettspillet "Politisk Ukorrekt" er politisk korrekt nok så har altså Tanum og Ark sluttet å selge dette spillet (der mer enn 15 millioner eksemplarer er solgt til nå over flere år).

Hvor skal det ende? Er det slik at alt som noen få personer ikke liker skal trekkes fra salg?

Det jeg egentlig vil frem til med dette er at jeg håper folk boikotter både Tanum og Ark i lang tid fremover når de holder på slik som dette her. Gi heller pengene deres til lokale bokhandlere som er bryr seg om kundene sine fremfor disse latterlige kjedebutikkene.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/bokhandlene-ark-og-tanum-trekker-spillet-politisk-ukorrekt/3423399984.html

Endret av LoneWolf
  • Liker 11
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Noe så idiotisk og tåpelig.

Skrevet

Jeg har boikottet Ark for lenge siden av andre årsaker, men nå blir også Tanum boikotter for å drive med sensur.

Anonymkode: 15d24...dd5

• Liker 12
Skrevet

Den originale versjonen, Cards Against Humanity, er jo råmorsom, da (dersom man har litt alkohol innabords og er med gode venner) 

Siden sist jeg spilte det har jeg blitt mor selv, og kjenner at jeg faktisk ble litt støtt av noen av kortene på bildet i artikkelen :P Men det er bare fordi jeg er ekstra hårsår ang. alt som har med barn å gjøre, det er jo bare tull at spillet skal fjernes fra butikkene. 

Anonymkode: 1ed32...2ad

• Liker 2
Skrevet

Så latterlig. Skal aldri kjøpe noe på Tanum igjen.

Skrevet

De gir en del av profitten til diverse vedelige organisasjoner. Noen ganger kan man være et godt menneske, selv om man har en veldig mørk og dyster humor

Cards Against Humanity is known for our charitable fundraising – since 2012 we’ve raised nearly $4 million for organizations we love like Worldbuilders, the Sunlight Foundation, the EFF, DonorsChoose.org, the Wikimedia Foundation, and the Chicago Design Museum. We even started a $500,000 full-ride scholarship for women getting degrees in science.

https://techcrunch.com/2015/11/28/heres-what-cards-against-humanity-is-doing-with-the-71145-they-made-on-black-friday/

Anonymkode: 8121d...392

• Liker 6
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor Ark og Tanum legger seg flat og fjerner spillet fra butikken. Skal de begynne å granske alle bøkene sine også? De har garantert en god del bøker som noen føler seg dypt krenket av.
Jeg synes spillet er kjempefestlig og det som gjør det så festlig er jo nettopp at det er så drøyt at man ikke vet om man skal le rått eller skamme seg når man spiller. Selvsagt er ikke dette et spill man drar frem i familieselskap, og det har tross alt 18-års grense, noe jeg tror har gått denne dama hus forbi. Hva blir det neste og hvor skal grensene gå for å fjerne spill og bøker som folk synes er for drøye?

Jeg er forresten godt over 30 år og kjenner mange på min alder som synes dette er gøy. Det betyr overhodet ikke at noen av oss synes incest og voldtekt er greit eller har ordet "neger" som fast del av vokabularet. Folk har fortalt drøye vitser i alle år og dette spillet er i samme gata. Det er fullstendig lov å ikke like det, men å sensurere det bort i fra butikkene er å gå alt for langt. Det er mye drøyere og skumlere enn folk som sitter og ler av drøy humor i godt lag.

• Liker 16
Skrevet

Dette er så ubegripelig håpløst at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Noen bare trekker begreper ut av egen endetarm, som at det "normaliserer" og "ufarliggjør" det ene og det andre, og så faller faktisk to av landets største bokhandler for det.

Jeg synes ikke disse spillene er særlig morsomme, hverken Cards Against Humanity eller dette norske spillet, men de brettspillene gjør det da for helvete ikke mindre uakseptabelt å forgripe seg på slektninger eller dyr enn det allerede var. Det er ingen empiri i verden som underbygger at slikt "ufarliggjør" incest eller zoofili, det er bare en følelse en dame fikk. Så gadd hun ikke sette seg inn i saken og hylte til avisen. Og vips, så er spillene trukket.

Helt sprøtt. Det er ikke opp til hverken meg eller Gunnhild Folgerø,å vurdere hva samfunnet skal kunne høre eller ikke høre. Dette med å trekke opp grenser for det uakseptable er jo litt av poenget med spillet også. En ørliten trøst får være at disse sensurkåte knølene skyter seg selv i foten.

Anonymkode: 0f2c9...a8c

• Liker 13
Skrevet

Er vel ikke lenge før de begynner å brenne bøker på Tanum og Ark.

Jeg handler fra Haugen bok, men noterer meg bak øret at Norli er verdt å støtte.

Anonymkode: 883e4...32b

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den originale versjonen, Cards Against Humanity, er jo råmorsom, da (dersom man har litt alkohol innabords og er med gode venner) 

Siden sist jeg spilte det har jeg blitt mor selv, og kjenner at jeg faktisk ble litt støtt av noen av kortene på bildet i artikkelen :P Men det er bare fordi jeg er ekstra hårsår ang. alt som har med barn å gjøre, det er jo bare tull at spillet skal fjernes fra butikkene. 

Anonymkode: 1ed32...2ad

Beste spillet noensinne. Vet du hvor man får kjøpt det i Norge?

Anonymkode: c0678...681

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er noe trøst, så synes de fleste av oss "på gulvet" i Ark at dette er ganske latterlig - det er i hvertfall det inntrykket jeg har fått blant mine kollegaer på FB i dag.. Dette er jo f*** meg et av våre desidert mest populære spill!  

Anonymkode: 46ed2...a58

• Liker 18
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beste spillet noensinne. Vet du hvor man får kjøpt det i Norge?

Anonymkode: c0678...681

På Outland

Anonymkode: 5d54c...813

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Idiotisk

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Det er helt idiotisk. Det eneste jeg har imot Politisk Ukorrekt er at det er kjedelig etter circa tre runder for da er alle de gode kombinasjonene oppbrukt. Å være drøy når liksom sitt topp-punkt etter hvert.

Anonymkode: 374b9...624

• Liker 1
Skrevet

Og nå har en mannlig venn av denne kvinnen startet et arrangement på Facebook som heter "Boikott Norli Bokhandel - for julesalg av forkastelig spill". Ja jøss. La oss straffe en av de få bokhandlene som er nøytrale og støtter opp om ytringsfriheten! :roll:

Når folk begynner å dra inn pedofili, ABB og #metoo for å argumentere mot spillet, da kjenner jeg at jeg får lyst til å legge meg i fosterstilling og gråte stille.

• Liker 16
Annonse
Skrevet

Oppfordrer alle til å ta seg en tur på ARK sine sider og gi de 1 stjerne. Det fortjener de for å drive sensur. Burde gjort det samme med Tanum, men de bruker ikke scoring systemet, så der anbefaler jeg å bare sende en kritisk melding :)

Anonymkode: deb35...1bb

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns det er helt greit at det forsvinner. Spilte PU en gang, og satt bare med en kvalm følelse etterpå. Kombinasjonene skapte hverken et kritisk eller skrått blikk på samfunnet, tynte ikke pop-kulturen til sitt ytterste, eller balanserte på den fine linjen mellom politisk ukorrekt og direkte ufint. Det var tiss, bæsj, incest, sex og voldtekt brukt kun for å provosere - og hele greia ga inntrykk av en gjeng skaperne som konstant føler seg som de morsomste i rommet, men som kun Mannegruppa Ottar hadde ledd av. Det var bare trist å spille, ingen lo, og spillet ble levert tilbake dagen etterpå. Fikk ikke igjen penger fordi det var åpnet, så vi bare forlot det i butikken.

CAH har forfalt det også. Når du hele tiden skal pushe konvolutten, vil folk på et tidspunkt ikke la seg sjokkere, og det er da du bikker over linja for hva som faktisk er et underholdende konsept, til patetiske forsøk som har tatt det for langt.

Men grunnen til at CAH fungerte så bra i begynnelsen, var at de skapte et spill som baserte seg på pop-kulturreferanser, hvor et samfunnkritisk poeng alltid lå dypt begravd i en politisk ukorrekt masse. I begynnelsen var det f.eks. alltid den pedofile som var målet for vitsen(se f.eks. det berømte Jimmy Savile-kortet), men i den norske versjonen sitter man nesten med følelsen av å ytre pedofile holdninger("å bruke barns sikkel som glidemiddel), og det er rett og slett offeret som er den som latterliggjøres. 
De norske skaperne har også direkte oversatt en del av kortene fra CAH, noe som helt klart ikke fungerer, når flesteparten av sitatene ikke er gjenkjennelige for størsteparten av samfunnet. Når man ikke har et referansepunkt, ingen bakhistorie å feste humoren på, så er det klart at sitat som "barn med kreft i rumpa" (direkte oversatt fra CAH-kortet "Kids with ass cancer") vil virke utrolig støtende. Når saken om stand up-komikeren som debatterte Guds eksistens med argumentet "kids with bum cancer and AIDS", ikke har vært et tema i det norske samfunnet - hvordan forventes det da at dette skal være et relevant kort i et spill som baserer underholdningsverdien på å lage politisk ukorrekte ytringer om miljø og samfunn?

Anonymkode: 0bf27...941

• Liker 21
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er helt greit at det forsvinner. Spilte PU en gang, og satt bare med en kvalm følelse etterpå. Kombinasjonene skapte hverken et kritisk eller skrått blikk på samfunnet, tynte ikke pop-kulturen til sitt ytterste, eller balanserte på den fine linjen mellom politisk ukorrekt og direkte ufint. Det var tiss, bæsj, incest, sex og voldtekt brukt kun for å provosere - og hele greia ga inntrykk av en gjeng skaperne som konstant føler seg som de morsomste i rommet, men som kun Mannegruppa Ottar hadde ledd av. Det var bare trist å spille, ingen lo, og spillet ble levert tilbake dagen etterpå. Fikk ikke igjen penger fordi det var åpnet, så vi bare forlot det i butikken.

CAH har forfalt det også. Når du hele tiden skal pushe konvolutten, vil folk på et tidspunkt ikke la seg sjokkere, og det er da du bikker over linja for hva som faktisk er et underholdende konsept, til patetiske forsøk som har tatt det for langt.

Men grunnen til at CAH fungerte så bra i begynnelsen, var at de skapte et spill som baserte seg på pop-kulturreferanser, hvor et samfunnkritisk poeng alltid lå dypt begravd i en politisk ukorrekt masse. I begynnelsen var det f.eks. alltid den pedofile som var målet for vitsen(se f.eks. det berømte Jimmy Savile-kortet), men i den norske versjonen sitter man nesten med følelsen av å ytre pedofile holdninger("å bruke barns sikkel som glidemiddel), og det er rett og slett offeret som er den som latterliggjøres. 
De norske skaperne har også direkte oversatt en del av kortene fra CAH, noe som helt klart ikke fungerer, når flesteparten av sitatene ikke er gjenkjennelige for størsteparten av samfunnet. Når man ikke har et referansepunkt, ingen bakhistorie å feste humoren på, så er det klart at sitat som "barn med kreft i rumpa" (direkte oversatt fra CAH-kortet "Kids with ass cancer") vil virke utrolig støtende. Når saken om stand up-komikeren som debatterte Guds eksistens med argumentet "kids with bum cancer and AIDS", ikke har vært et tema i det norske samfunnet - hvordan forventes det da at dette skal være et relevant kort i et spill som baserer underholdningsverdien på å lage politisk ukorrekte ytringer om miljø og samfunn?

Anonymkode: 0bf27...941

Men skal man fjerne alt som er usmakelig, lite underholdende eller unødvendig? Er det virkelig greit å fjerne noe fordi folk blir krenket og skriker om det på sosiale medier?
Jeg tenker at veien er kort til sensur og innskrenkelse av ytringsfriheten.

Anonymkode: 9d0d2...2ba

• Liker 6
Skrevet

"Politisk ukorrekt" var et elendig spill. Det var rett og slett ikke morsomt, og kan ikke måle seg med "cards against humanity".

Skjønner godt at det blir trukket. 

• Liker 10
Skrevet

Helt greit å ikke like grov humor, men det jeg synes er mest påfallende er hvordan en del virker å ønske å forby andre å leke seg med grov humor fordi en selv blir støtt. Her velger man altså å oppsøke et spill man blir støtt av, for så å kreve det fjernet fra butikkene, heller enn å bare la være å spille det. 

Dette hadde blitt mye smidigere om en ikke selv oppsøkte innhold man blir krenket av, men heller aksepterte at folk har forskjellig humor. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...