Gå til innhold

Andelsleilighet - skrive av gjeldsrenter på fellesgjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ikke helt riktig å skrive fellesgjeld, da vi har IN-ordning og enkelte har betalt ut sin del, alså lånet på spesifikk andelsleilighet, så da tenker jeg fellesgjelda er forskjellig på hver leilighet, alt etter hvor nedbetalt den er/ev utbetalt i sin fullhet. 

Jeg har kun bodd her i 2 år, skrev ingen fradrag på selvangivelsen i fjor, da ingen papirer fra skatteetaten eller fra OBOS viste hverken gjeld eller gjeldsrenter på min andelsbolig. Men hørte på et Skatteetaten nettmøte i dag, og der ble det nevnt om å kunne skrive av gjeldsrenter, men ikke lånet på boligen. 

Noen som har peiling på dette? Ringer OBOS i morgen, men ville høre om noen hadde erfaring her

Anonymkode: 18153...e9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på, håper du kan oppdatere oss :)

Anonymkode: 21160...c4a

Skrevet

Forretningsfører er ansvarlig for å sende inn tredjepartsopplysninger (ligningsoppgaver) til skatteetaten og andelseier, for alle andeler, så det synes jeg er rart om ikke OBOS gjorde. 

Er du sikker på at dette ikke stod på den ferdigutfylte selvangivelsen din?

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har kun bodd her i 2 år, skrev ingen fradrag på selvangivelsen i fjor, da ingen papirer fra skatteetaten eller fra OBOS viste hverken gjeld eller gjeldsrenter på min andelsbolig.

Dette høres ekstremt mystisk ut.

Skrevet

Jo med nærmere ettersyn ser jeg nå at det står oppført som "Andel av kostnad i boligselskap eller sameie" som da må være gjeldsrentene, og felleskostnadene på min leilighet ligger under " Andel av gjeld i boligselskap eller sameie"

Så da er jo alt iorden da :) 

TS

Skrevet

IN ordning? så dumt. Er jo ikke sånn at det blir selveier etter at gjelden er betalt. Borettslaget kan jo bare ta opp nye lån.

Skrevet
14 minutter siden, O.G. skrev:

IN ordning? så dumt. Er jo ikke sånn at det blir selveier etter at gjelden er betalt. Borettslaget kan jo bare ta opp nye lån.

Tull. En andelsleilighet bytter ikke styrings og eieforhold til selveierbolig om en betaler inn hele eller deler av fellesgjelden. Så enkel er ikke verden. 

Anonymkode: 234d0...ab9

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. En andelsleilighet bytter ikke styrings og eieforhold til selveierbolig om en betaler inn hele eller deler av fellesgjelden. Så enkel er ikke verden. 

Anonymkode: 234d0...ab9

Var akkurat det jeg skrev.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...