Gå til innhold

Måtte betale for blåreseptvarer selv om jeg har frikort! Hvorfor?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg var på apoteket og hentet ut mine faste medisiner på blåresept.  Jeg fikk beskjed om å betale for det, da det går på neste års egenandelstak. Bgrunnelsen var at det var så seint på året og at resepten ikke utløper før langt uti neste år. 

Er dette noen nye føringer fra Helfo eller har jeg blitt lurt av Boots Apotek?

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det gjelder ut året ja, så du skulle ikke betale for medisinen. Det skal bli oppført på HELFO og da skal du få pengene tilbake på konto fra dem. 

Anonymkode: 82301...08b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri jeg opplevd når jeg har tatt ut på blåresept sent på året. Merkelig. 

Anonymkode: 8d96e...3a7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde her også. Tror det er pga jeg har ei pakke medisiner som ble tatt ut for tre uker siden, og det er nok tabletter til 5 januar. Jeg sa jeg skulle ha ut 5 sorter. Glemte den jeg hadde hjemme. Kunne levert tilbake, men må snart ha den uansett

Anonymkode: b236f...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått medisin som skal rekke ut året, så skal du i bunn og grunn ikke få ta ut nye medisiner før neste år.

Jeg jobbet på Apotek for noen år siden og romjula er så travel med folk som skal ta ut gratis medisin. Det var mange som gikk slukøret ut etter å ha måttet betale.

Du får se på det som ett skritt nærmere frikort neste år.

Anonymkode: b33bd...0f5

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut, jeg hentet et arsenal i går og betalte ikke en krone. 2017 er da ikke over enda meg bekjent

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, der har apoteket tullet. Jeg tar ofte ut medisiner på blå resept sent på året selv om jeg ikke trenger dem enda, nettopp før å slippe å betale for dem... Men du får pengene tilbake så lenge det var et høyt nok beløp til at de faktisk utbetaler det, hvis ikke vill jeg gått tilbake til apoteket og krevd at de ordner opp.

Anonymkode: 4638e...86b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjedde her også. Tror det er pga jeg har ei pakke medisiner som ble tatt ut for tre uker siden, og det er nok tabletter til 5 januar. Jeg sa jeg skulle ha ut 5 sorter. Glemte den jeg hadde hjemme. Kunne levert tilbake, men må snart ha den uansett

Anonymkode: b236f...049

Du får ikke levert tilbake medisiner. Da blir de destruert, de kan ikke selge de på nytt. Er sykepleier, og leverte inn noen ekstremt dyre medisiner (ca 20.000), gikk på frikort men er jo dyrt for staten. Jeg hadde hentet ut medisinene samme dag, men pasienten døde før jeg hadde rukket å kjørt medisinene hjem dit, medisinene hadde kun vært i min bil. Likevel måtte de destrueres. Så med tanke på prisen hadde du nok ikke fått noe igjen. 

Anonymkode: e6ff0...615

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt meg på bakbeina om noen på apoteket hadde krevd egenandel for medisinene når det er 3 mnd. siden jeg hentet sist, og dermed måtte hente sent i desember. 

De pengene tenker jeg du får tilbake av Helfo.

Det er jo mulig å ta kontakt med Helfo og høre hva i alle dager det du ble utsatt for skal bety. 

Anonymkode: 27741...e0f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, der har apoteket tullet. Jeg tar ofte ut medisiner på blå resept sent på året selv om jeg ikke trenger dem enda, nettopp før å slippe å betale for dem... Men du får pengene tilbake så lenge det var et høyt nok beløp til at de faktisk utbetaler det, hvis ikke vill jeg gått tilbake til apoteket og krevd at de ordner opp.

Anonymkode: 4638e...86b

Kan det være fordi jeg har brukt opp "kvoten" for hvor mange medisiner jeg kan hente ut? Noen andre sa at hvis det går over, så hører den til neste års egenandel. Jeg går på tre faste medisiner og hentet bare ut én pakke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har fått medisin som skal rekke ut året, så skal du i bunn og grunn ikke få ta ut nye medisiner før neste år.

Jeg jobbet på Apotek for noen år siden og romjula er så travel med folk som skal ta ut gratis medisin. Det var mange som gikk slukøret ut etter å ha måttet betale.

Du får se på det som ett skritt nærmere frikort neste år.

Anonymkode: b33bd...0f5

Jeg har vært med på ikke få ut tabletter hvis det ikke er så lenge siden jeg tok ut sist, bare fordi det er gratis ut året. Men inhalasjons medisiner gikk greit. Men synes fortsatt det er rart at man må betale for dem når det er over en uke igjen av året. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd dette, men det høres i grunnen riktig ut. Frikort skal jo ikke misbrukes. Hvis du ikke har behov for medisinen i inneværende år, så blir jo det feil å ta det ut nå med tanke på frikortet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Kan det være fordi jeg har brukt opp "kvoten" for hvor mange medisiner jeg kan hente ut? Noen andre sa at hvis det går over, så hører den til neste års egenandel. Jeg går på tre faste medisiner og hentet bare ut én pakke.

Hva mener du med kvoten? Det står jo på resepten hvor mange ganger man kan ta ut. Som oftest så varer medisinen i 3 mnd. Det er litt forskjell på hvor strenge apotekene er for hvor tidlig man kan ta ut neste gang. Men en ting er å si at man må vente (om man ikke har en god grunn), men å betale synes jeg høres rart ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med kvoten? Det står jo på resepten hvor mange ganger man kan ta ut. Som oftest så varer medisinen i 3 mnd. Det er litt forskjell på hvor strenge apotekene er for hvor tidlig man kan ta ut neste gang. Men en ting er å si at man må vente (om man ikke har en god grunn), men å betale synes jeg høres rart ut.

Jeg går på faste medisiner med jevn dose.Jeg gikk tom for den ene medisinen og måtte derfor hente ut det. Er det ingen restriksjoner fra fastlegens side om dette? Jeg trengte nye resept av fastlegen og fikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jolen77 skrev:

Har ikke opplevd dette, men det høres i grunnen riktig ut. Frikort skal jo ikke misbrukes. Hvis du ikke har behov for medisinen i inneværende år, så blir jo det feil å ta det ut nå med tanke på frikortet. 

Jeg har absolutt behov. Gikk helt tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det høres ikke riktig ut. Jeg går på insulin, og henter for 3 mnd. forbruk hver gang. Om jeg må hente midt i desember, og 3 mnd ikke vil være over før midt i mars så har jeg aldri hittil blitt avkrevd egenandel i desember dersom jeg har oppnådd frikort.

Anonymkode: 27741...e0f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg går på faste medisiner med jevn dose.Jeg gikk tom for den ene medisinen og måtte derfor hente ut det. Er det ingen restriksjoner fra fastlegens side om dette? Jeg trengte nye resept av fastlegen og fikk det.

Nei, det er ingen restriksjoner for å ta ut mer medisiner når man er tom og det er mer igjen på resepten. Normalt er jo å ta ut 4 ganger på resepten og hver gang holder til 3 mnd. Resepten er da gyldig i ett år. Selvfølgelig er det medisiner som ikke går innunder dette. Synes det høres veldig rart ut, og særlig når det ikke er en like regel for det. På frikortet så står det jo at det gjelder frem til 31.12. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende da jeg må hente ut en del medisiner jeg er tom for på fredag, håper jeg slipper og betale, for de er dyre, selv på frikort.

Anonymkode: 712b3...030

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...