Gå til innhold

Invitert alene i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk invitasjon til bryllupet til en venn i posten idag. Jeg ble først kjempeglad, men så oppdaget jeg at jeg er invitert alene, uten samboeren min.

Er dette vanlig? Vi har bare bodd sammen et halvt år, men er rimelig etablerte. Vi driver og kjøper hus om dagen, og vi har planer om å gifte oss og få barn.

Kompisen min har møtt samboeren min, og sambo har alltid blitt invitert på fester med vennegjengen tidligere.

Er dette pga. økonomiske ting, mon tro? Eller?

Bryllupet er i gokk, og det frister lite å reise dit alene. :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er rart å be en av et samboende par - men det er jo helt greit å bare takke nei..

Gjest Madam Felle
Skrevet

Kan være på grunn av økonomien. At de rett og slett bare inviterer vennen, men uten ektefelle/samboer ol.

Skrevet

Jeg vurderte å ikke dra, men jeg er liksom ikke sååå sær og kjip heller. Det er jo kompisen min! :-?

Skrevet

Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg kommer til å bli invitert alene i et bryllup til sommeren. Min venninne har varslet at tre av venninnene blir bedt uten partnere (bare to av oss som har). Det er økonomiske hensyn som spiller inn for dem.

Det er ok for min del, men jeg opplever at veldig mange reagerer sterkt på det når jeg forteller det. Kanskje særlig fordi det kun handler om to ekstra gjester i et selskap på 40.

Men som sagt; det er helt ok for min del, jeg kommer til å reise dit sammen med mine andre venninner som er uten partner den dagen og jeg er overbevist om at det kommer til å bli en hyggelig fest.

For ordens skyld: Vi har vært sammen i sju år, samboere i 5,5. Lurer på om vi ville blitt "splittet" hvis vi hadde vært gift....

Skrevet
Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg kommer til å bli invitert alene i et bryllup til sommeren. Min venninne har varslet at tre av venninnene blir bedt uten partnere (bare to av oss som har). Det er økonomiske hensyn som spiller inn for dem.

Det er ok for min del, men jeg opplever at veldig mange reagerer sterkt på det når jeg forteller det. Kanskje særlig fordi det kun handler om to ekstra gjester i et selskap på 40.

Men som sagt; det er helt ok for min del, jeg kommer til å reise dit sammen med mine andre venninner som er uten partner den dagen og jeg er overbevist om at det kommer til å bli en hyggelig fest.

For ordens skyld: Vi har vært sammen i sju år, samboere i 5,5. Lurer på om vi ville blitt "splittet" hvis vi hadde vært gift....

:o

Den var drøy!

Skrevet

Går det an? Jeg vet mange har trang økonomi når det gjelder bryllup, men jeg hadde heller spart andre steder istedet for å splitte opp par på den måten. Jeg hadde nok ikke invitert partner om de bare hadde vært sammen noen mnd, men et langvarig forhold? Hvor dyrt kan det være med to ekstra gjester? Jeg ville heller hatt billig mat i såfall.

Skrevet

hvorfor gjoer du det ikke enkelt og spoer kompisen din?

det kan vaere en helt enkel forklaring..

Skrevet

Hæ? Det syns jeg høres rart ut.. Jeg tror nesten jeg hadde spurt om det var noe feil. Hvis dem inviterer til kaffen er det tross alt ikke så mye utgifter med det da..

Skrevet

Vet om flere som har invitert folk alene, men da har det som regel vært en gruppe venner fra studietiden eller noe sånt.

Skrevet

Jeg er invitert til middag og full pakke, men sambo er ikke invitert til kaffen engang. Vi er en "vennegjeng fra studietiden", men den består av begge kjønn, gifte og ugifte, single og samboere.

Jeg har en kompis som også har samboer og som garantert er invitert, skal jammen spørre om han er invitert alene også.

Skrevet

Jeg skjønner godt at man noen ganger ikke inviterer med følge. Vi kommer ikke til å invitere alle med følge, selv om noen av dem er samboere. Vi inviterer kun de vi kjenner ordentlig selv.

For oss er det en kombinasjon av grunner til det. Det er klart at det er dyrt for hver ekstra person som skal inviteres. Ofte er det jo da ikke bare en eller to det er snakk om heller. I tillegg er det ofte sånn at en person går på bekostning av en annen, og jeg vil heller ha egne venner eller familie enn noens kjæreste som jeg ikke kjenner noe særlig.

Jeg har ikke fått noen negative tilbakemeldinger på det. Jeg kjenner også andre som har vært invitert uten følge i bryllup uten å bli fornærmet for det.

Skrevet

Det er sært å invitere folk som er gift eller samboere uten partner..... Det er bare en god grunn, og det er etter mitt skjønn, som Melk sier at det er en gruppe venner fra studietiden eller noe lignende.

Skrevet
Det er sært å invitere folk som er gift eller samboere uten partner..... Det er bare en god grunn' date=' og det er etter mitt skjønn, som Melk sier at det er en gruppe venner fra studietiden eller noe lignende.[/quote']

Vi er liksom "hovedvennene", går på kino sammen, reiser på hytteturer, feirer nyttårsaften sammen og slikt.

Skrevet

ei

Selv setter vi grensen med samboere, og tar ikke å inviterer kjærester i vårt bryllup. Hvis flere hadde hatt samboere måte vi nok begrense hvem av samboerene vi kunne ta med. dette p.g.a plassmangel i lokalet...

Synes egentlig ikke det er rart i det hele tatt jeg da... En plass må en sette grensen for hvor mange en faktisk kan invitere til fest. Også har en jo lyst til å møte og treffe alle en skal ha også da...

Gjest Anonymous
Skrevet

:klø: Hmmmmmmmmmm....

Folk er ulike og tenker forskjellig blant annet i forhold til innbydelsene av ulike årsaker. Vi har alltid blitt bedt sammen og har for hvert bryllup vurdert om vi skal / ikke skal delta - ifht. hvor godt vi kjenner brudeparet.

Å bli bedt sammen når en er et par er hyggelig synes jeg. Nå skal vi snart sende ut innbydelser selv, og har måttet vurdere hvem vi skal be. Det har vært vanskelig. Vi har kommet fram til at vi ber ektepar og samboere. Det finnes noen av mine søskenbarn som har kjærester - men siden vi ikke har møtt dem velger vi å be søskenbarna alene uten følge. Det føles mest naturlig for oss. Så får vi heller håpe på å bli presentert for kjærester ved en senere anledning. :wink:

Skrevet

Det høres jo ut som at din kompis kjenner din samboer ganske godt siden dere har vært på turer og fester sammen så jeg syns nok kanskje det høres litt rart ut. Men om det flere i din situasjon så skjønner jeg at man må trekke grenset ett sted og her ble det ved å invitere deg og ikke din samboer.

Jeg har ett par venninner selv som har fått seg kjæreste som jeg ikke har hilst på og disse kjærestene kommer ikke til å bli invitert til vårt bryllup.

Jeg tenker som så at dette er vår dag og vi inviterer de vil har LYST til å komme, og ikke de vi føler at vi MÅ be.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette synes jeg hørtes rart ut. Det kunne aldri falt meg inn å ikke invitere med følge. Hadde jeg fått en sånn invitasjon hadde jeg antakeligvis bare gått med følge, så selvsagt synes jeg det er. Og IHVERTFALL når det er en god kompis!

I sommer skal et nært vennepar av kjæresten min gifte seg, og ha et ganske lite bryllup. De har allerede kommet med hint om at alle utenom jeg kommer til å bli invitert av "følgene". Vi er av praktiske årsaker ikke samboere, uten at jeg vet om det er derfor eller bare at de ikke liker meg mindre enn de andre vennenes følger. Uansett synes jeg det føles utrolig sårt å bli satt i "en klasse under" og skjønner godt om du reagerer på det!

Blir kanskje en smule demonstrativt å gå uten følge- men kanskje du kan ta det en kveld du kan bearbeide ham med etpar pils først? (Mange problemer som løser seg mellom den første og den fjerde pilsen, etterpå lager man bare nye problemer ;-) )

Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort å bli irritert over å ikke ha blitt invitert som et par. Alle som gifter seg må jo få lov til å ha det bryllupet DE ønsker. Det ligger sikkert mye tanker bak hvem de har invitert.

Hvis du synes det er dumt å dra uten følge, så får du vel heller la være å dra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...