Gå til innhold

Er det blogging om 5-10 år?

Gjest pelikanen

Anbefalte innlegg

Gjest pelikanen

Har vi rosabloggere om 5-10 år?

Hva blir det,om det blir slutt?

Jeg forstår ikke de som klikker seg inn. Har sett mye, og jeg tror nesten ikke det er sant det jeg ser her inne. 

Om de ikke hadde blogg, så trur jeg faktisk de hadde vært i navsystemet.  Uten erfaring og jobb. Kan man virkelig slippe disse løs?

Leste VG i dag . Jeg er glad jeg ikke har en datter som driver med dette, for det hadde vært pinlig å lese. De virker helt uopplyste og helt blåste. 

Hva de reklamerer for,  er ikke så nøye. Bare det gir klikk. Det meste er ren "svindel" hår som gror 5 cm pr mnd. Piller for hud, opeasjoner for fiksing av lav selvtillit,  løshår, vipper, fyll i ræva.  Etter alt dette så må bilder retusjeres,  for de er heller ikke fornøyd med det. Gal verden

En har spiseforstyrrelser.  Spiser som en mus.  Kun mørk sjokolade. Melkesjokolade spises ikke  . Så kommer fan meg reklame for melkesjokolade. Håper hun har lest innholdsfortegnelsen. 

Verden er gal. Iallefall bloggverden. Hvor stanset det opp? Tror de fikk en bråstopp i 9 klasse. Det er da verden dreier seg om "meg". Vi andre kom oss videre. Og takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Er det virkelig disse bloggerne som er problemet ?

De er et symptom på at noe er så galt som det kan få blitt i dette samfunnet. Uten lesere hadde de aldri eksistert.

Så skal du først ta tak i problemet så ta tak i det som ER .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger et stort press, men de må jo leve av noe? 

Folk har forskjellige jobber, noen liker noe, og andre liker og jobbe med helt andre ting. Skal ikke de også få lovt til og ha en jobb de elsker?

Vet ikke om jeg er for eller imot rosabloggere... 

er selv en av dem som noen ganger klikker meg inn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloggerne inntar roller som er så tilgjort og uekte i 95% av tilfellene at stakkars «småjenter» blir jo helt paralysert jo mer de skroller seg nedover i arkivet til rosabloggerne. Er ikke rart ungjenter som vokser opp i dag har et forvrengt syn på verden, utseende, kosthold, trening osv.. De legger et enormt press på unge, en målgruppe som dessverre er altfor lett å påvirke! Jeg er GLAD jeg ikke er ungdom i dag for er mye sannhet i «alt var mye bedre før.» Er glad snapchat, blogger, Facebook og Instagram ikke var det første og siste jeg sjekket når jeg stod opp og la meg. Sosialemedier og reklame/snikreklame har ungdommen i sin hule hånd -og mange er ikke en gang bevisst på når de utsettes for dette fordi det er så innpakket i glansbilder og selfies! 

Om blogger fortsatt forblir like «trendy, luksuriøst og lettjente penger» som i dag, så håper jeg det blir slått hardere ned på brudd av markedsføringsloven med en MEGA bot: Slik at de faktisk forstår sin samfunnsrolle og påvirkningskraft utover sin egen nesetipp. Hjelper ikke med et finskrevet brev og en håndfull paragrafer når det ikke får konsekvenser!  

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, Endelige skrev:

Bloggerne inntar roller som er så tilgjort og uekte i 95% av tilfellene at stakkars «småjenter» blir jo helt paralysert jo mer de skroller seg nedover i arkivet til rosabloggerne. Er ikke rart ungjenter som vokser opp i dag har et forvrengt syn på verden, utseende, kosthold, trening osv.. De legger et enormt press på unge, en målgruppe som dessverre er altfor lett å påvirke! Jeg er GLAD jeg ikke er ungdom i dag for er mye sannhet i «alt var mye bedre før.» Er glad snapchat, blogger, Facebook og Instagram ikke var det første og siste jeg sjekket når jeg stod opp og la meg. Sosialemedier og reklame/snikreklame har ungdommen i sin hule hånd -og mange er ikke en gang bevisst på når de utsettes for dette fordi det er så innpakket i glansbilder og selfies! 

Om blogger fortsatt forblir like «trendy, luksuriøst og lettjente penger» som i dag, så håper jeg det blir slått hardere ned på brudd av markedsføringsloven med en MEGA bot: Slik at de faktisk forstår sin samfunnsrolle og påvirkningskraft utover sin egen nesetipp. Hjelper ikke med et finskrevet brev og en håndfull paragrafer når det ikke får konsekvenser!  

Poenget er hvorfor folk leser blogger. Og det er langt fra bare " småjenter ". Hvem skaper idealer i samfunnet ? Det er der problemet ligger. Å bli lært om verdier og moral osv. Når foreldrene leser blogger , så viderefører de denne " interessen ". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen

Jeg har to ting jeg ikke snakker om hjemme. 1. Vekt 2 rosablogger. 

Ingen her har nevnt de heller. Når en 15 åring er mere reflektert enn en på 25/30 så tenker jeg mitt.

Har pratet med masse unge folk. De har nevnt blogger,men det er blogger som har noe med interesser (hobby). Ingen rosa  ingen av disse kan tenke seg å starte med det. Tror det skyldes at de er full nok i selvtillit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei. Jeg er en av dem som er innom diverse blogger og blir fremdeles både overrasket, frustrert, sint og på grensen til fortvilet når jeg ser hva rosabloggerne holder på med. Lengre ned på blogglisten er det enda verre, her er det mennesker som i stedet for å bli beskyttet - bretter ut personlige tragedier under fullt navn. 

Personlig skulle jeg ønske bloggplattformene fikk redaktøransvar. Fordi, «folk flest» helt tydelig ikke er i stand til å se konsekvenser av sin adferd på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen

T

33 minutter siden, orfeus skrev:

Okei. Jeg er en av dem som er innom diverse blogger og blir fremdeles både overrasket, frustrert, sint og på grensen til fortvilet når jeg ser hva rosabloggerne holder på med. Lengre ned på blogglisten er det enda verre, her er det mennesker som i stedet for å bli beskyttet - bretter ut personlige tragedier under fullt navn. 

Personlig skulle jeg ønske bloggplattformene fikk redaktøransvar. Fordi, «folk flest» helt tydelig ikke er i stand til å se konsekvenser av sin adferd på nettet. 

Tenkte på det samme. Det vises en uansvarlighet som grenser til " galskap"

Eks barnas rett, beskytt dine barn, barn kan ikke velge osv. Siden jeg fikk fb og det er mange år, så har Kripos bla advart mot å legge ut bilder på nett. Rosabloggere går rundt med skylapper. Vil ikke høre. Vedkommende ikke meg. 

Vi får stadig reklame i posten, på nett osv.  Av firma som lover mer enn hva de holder.Rosabloggere er helt blottet,  eks er en ting for god til å være sant, så er det nok det. Det reklameres i hytt og pine. Hva med å undersøke litt.

Noen legger ut om sine stadige nye diagnoser. Forventer ikke at de skal legge frem helseattest, men når målgruppen er 11-18 år så er det uheldig. Det er forherligelse av rus, stoff også.

Så har du de som er opptatt av å forbrenne mest mulig calorier, spise lite, være mest mulig tynn, stadig tar bilder hvor tynn de er. For meg blir dette noe sykelig . Og det er så mange av de. De florerer.

Så har du de som legger ut om sine xer, sine barns fedre, negativ omtale av egen familie .Alle vet hvem de er, etter at de har blogget noen år .Da får de ikke anonymisert de.  Dette uten tanke på at barn og familie kan lese dette  .om det er sant eller ikke sant, det spiller ingen rolle. Og det blir liggende på nett til evig tid.

At de trenger noen til å rydde opp, sortere er helt klart. De har fått kritikk, men det preller av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare tenåringer som leser disse bloggerne. Er bare å følge med på kvinneguiden, voksne oppegående kvinner som elser disse bloggerne..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen
1 time siden, jentefranorge skrev:

Er ikke bare tenåringer som leser disse bloggerne. Er bare å følge med på kvinneguiden, voksne oppegående kvinner som elser disse bloggerne..

Jeg nekter å tro at voksne kvinner sitter å leser rosabloggere på kveldstid. I så tilfelle for å se på galskapen, istedenfor tv. Vi vet jo ikke alder på kvinnene her inne heller.

Hva kan en sliten utearbeidene kvinne med snørrete unger finne på en rosablogg? Om du ser eks de 10-15 første på listen. 

Hva kan hun finne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jentefranorge skrev:

Neida, det er folk i alle aldre og utforminger som «leser» blogger. Noen menn elsker bloggene til de jentene som viser mest hud og bryr seg fint lite om hva de lager reklame for, bare det er digre silikonpupper/ -romper de kan se på. Noen voksne damer synes Fotballfruen har et fantastisk liv og drømmer seg bort i de fine bildene av hus og barn. Noen unge jenter syns det er spennende med sminke og klær og klikker seg inn i de bloggene som handler om det. Spekteret av lesere er stort, alle som besøker en blogg har sin grunn. Jeg har allerede sagt at jeg er en av dem som kikker innom litt her og der, og det gjør jeg for å vite hva som rører seg i rosabloggverden. Jeg er voksen og ser på fenomenet med et kritisk blikk. Jeg ser at bloggerne lyver og er dobbeltmoralske og tjener fett med penger på det, men jeg ser også at de er usunt selvsentrerte (noe de kan dyrke uhemmet i en blogg), uopplyste («jeg trenger ikke studere, jeg er jo tema på BI», sa en rosablogger) og barnlige mennesker som aldri burde blottet seg via en blogg. De verste er de som ikke bare utleverer seg selv, men kjærester og familie - inkludert mindreårige barn.

Men, nå var spørsmålet til TS hva vi tror om rosabloggverdens fremtid. Jeg håper som sagt på et redaksjonelt ansvar hos bloggplattformene - fordi bloggerne selv er ute av stand til å se konsekvensen av det de gjør.

Endret av orfeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70

Hverken jeg eller noen som jeg kjenner er interessert i disse bloggerne, men jeg ser jo at de stadig blir omtalt rundtom på nettet. Har ikke klart å opparbeide meg nok interesse for dem til å faktisk sjekke ut hva de driver med, så takk for resymè, ts :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest C.Tramell

Nei, det tror jeg ikke. Folk begynner å gå lei av overfladisk fjas og søker underholdning med mer substans, det er bare vi her i Norge som henger litt etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, C.Tramell skrev:

Nei, det tror jeg ikke. Folk begynner å gå lei av overfladisk fjas og søker underholdning med mer substans, det er bare vi her i Norge som henger litt etter. 

Håper du har rett. Og at FOmbudet får ut fingern og gitt rosabloggerne noen kraftige bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de holder seg til sminke og typisk "rosablogging" ser jeg ikke problemet? Det reklameres da for kremer som skal fjerne rynker og porer på tv og, uten at noen bryr seg merkverdig om det? 

Men blir gøy å se om de fortsatt er oppe og går om noen år ja, eller om det blir som piczoo sidene folk drev og lagde for 10 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter å ha bladd meg gjennom noen intetsigende og fjollete blogger på topplisten, har jeg skjønt at det er slikt folket vil ha: Glorete, vulgært, selvsentrert og selvforherligende, uintelligent og retusjert, gjerne blandet med litt overtro, tro på konspirasjonsteorier og kvasiintellektuelt smøreri om miljø og dyrevelferd, - altså ganske likt TV2, TV Norge + diverse andre underholdningskanaler og ukeblader. Publikum vil ha det, ellers ville de ikke eksistert, og når jeg er på det mest betenkte vedrørende rosakultur og dumhet, tenker jeg at vi er i ferd med å gå under i ren idioti, for hvordan ellers kan man forstå valget av Trump eller at de største og mest beundrede kjendisene er overopererte mennesker uten kunnskaper eller ferdigheter av noe slag? Burde man ikke i stedet beundre nobelprisvinnere? Oppfinnere? Oppdagere? Det er en skremmende bølge av villet ignoranse, og den ser ikke ut til å forsvinne med det første 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, orfeus skrev:

Etter å ha bladd meg gjennom noen intetsigende og fjollete blogger på topplisten, har jeg skjønt at det er slikt folket vil ha: Glorete, vulgært, selvsentrert og selvforherligende, uintelligent og retusjert, gjerne blandet med litt overtro, tro på konspirasjonsteorier og kvasiintellektuelt smøreri om miljø og dyrevelferd, - altså ganske likt TV2, TV Norge + diverse andre underholdningskanaler og ukeblader. Publikum vil ha det, ellers ville de ikke eksistert, og når jeg er på det mest betenkte vedrørende rosakultur og dumhet, tenker jeg at vi er i ferd med å gå under i ren idioti, for hvordan ellers kan man forstå valget av Trump eller at de største og mest beundrede kjendisene er overopererte mennesker uten kunnskaper eller ferdigheter av noe slag? Burde man ikke i stedet beundre nobelprisvinnere? Oppfinnere? Oppdagere? Det er en skremmende bølge av villet ignoranse, og den ser ikke ut til å forsvinne med det første 😶

Støtter dette fullt ut. Jeg tror hjernedød rosablogging lever i beste velgående i mange år fremover, dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...