Gå til innhold

Det rabler for meg😭 DETT NESE!!!😡

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva fa*n hjelpe? Jeg sover ikke om nettene jeg er så tett. Når jeg er ute å RENNER det fra nesen min, hele jæv*a tiden!!! Jeg blir gal og bare gråter jeg er så trøtt og frustrert. 

Har otrivin for barn, den hjelper virkelig. Åpner nesen opp 100% og det varer lenge. Saltvann er bare piss. Samme med tigerbalsam. Men nå er jeg redd for å bli avhengig av otrivinen. Er det noe nesespray jeg kan få fra legen som vi ikke blir avhengig av?

Anonymkode: 4f65f...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er du akkurat som meg.. Har hatt og har tett nese i hele graviditet. Brukt otrivin siden uke 20 og nå er jeg i uke 40. Hjelper ingenting dessverre, nå føler jeg at jeg er avhengig av nesespray rett og slett. 

Prøv otrvinon med mentol 

Anonymkode: 84683...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud disse hormonene, jeg bare gråter og gråter og er helt nedfor pga dette. Klarer ikke funge. Jeg skal ihvertfall ikke bli avhengig så får bare ha et helvete😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme, og takler tett nese særdeles dårlig. Blir grinete, ukonsentrert, klaustrofobisk og føler jeg ikke får puste. Otrivin mentol var det eneste som hjalp og ble brukt hver 2. Time igjennom hele svangerskapet. Også om natten. Var helt sikker på at jeg var avhengig og skulle slite med dette i årevis. Men på dagen baby var ute var problemet forduftet! Jeg har ikke hatt noe behov for nesespray siden.  Ikke at jeg skal anbefale noen å bruke det over lengere tid, (og aner ikke om det kan skade baby?) men det løste seg veldig fint for meg hvertfall :-)

Anonymkode: 25edf...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var avhengig under hele første svangerskap, men etter fødsel forsvant behovet umiddelbart - jeg brukte det ikke på barsel, og heller ikke da jeg kom hjem. Nå er jeg gravid igjen - og avhengig igjen. Jeg gidder ikke gå rundt og være tett hele tiden, så jeg satser på at det går seg til etter fødsel nå som sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann. Jeg har ikke opplevd dette selv under svangerskap, men generelt hjelper den kraftige fishermans friend dropsene til å åpne min nese når den tetter seg til. Det kunne kanskje være verdt å prøve?

Anonymkode: 5d5e4...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å det husker jeg, fy det var noe dritt! Var tett i nesa nesten hele svangerskapet. Et par timer etter KS så kunne jeg puste igjen, å det var en utrolig deilig følelse.

Jeg brukte ingenting, fordi nesespray ikke er anbefalt i svangerskapet, men jeg vet det er litt omdiskutert. Følte meg som en fisk på land i måneder. 

Tror ikke det er noe som hjelper, dessverre. Annet enn å få babyen ut. 

Anonymkode: a5a0b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otrivin hjelper for meg, men er jo det at jeg er livredd for å bli avhengig. Skal til legen imorgen så skal snakke med henne da :) 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva fa*n hjelpe? Jeg sover ikke om nettene jeg er så tett. Når jeg er ute å RENNER det fra nesen min, hele jæv*a tiden!!! Jeg blir gal og bare gråter jeg er så trøtt og frustrert. 

Har otrivin for barn, den hjelper virkelig. Åpner nesen opp 100% og det varer lenge. Saltvann er bare piss. Samme med tigerbalsam. Men nå er jeg redd for å bli avhengig av otrivinen. Er det noe nesespray jeg kan få fra legen som vi ikke blir avhengig av?

hvis det er det eneste problemet du har som gravid skal du være takknemlig .  skjerp deg.

Anonymkode: 82607...51e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte smått med nesespray for 6-7 år siden... Så ble det litt til og litt til (var vel syk eller noe.. husker ikke helt..)
Og "til slutt" var jeg tett heletiden og måtte ta nesespray flere ganger om dagen for å få åpne luftveier.
Jeg vil virkelig ikke anbefale noen nesespray. Altså, vi snakker ikke om Heroin her, men jeg kan love deg. det er forbanna irriterende å være "avhengig" av nesespray!! Stå heller ut. Nesen åpner seg til slutt !! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis det er det eneste problemet du har som gravid skal du være takknemlig .  skjerp deg.

Anonymkode: 82607...51e

Jeg synes du skal skjerpe deg jeg. 

Anonymkode: bef32...dae

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte otrivin flere ganger daglig i sikkert halve svangerskapet mitt. Visste jeg kunne bli avhengig, men jeg fikk ikke puste!! Så jeg tok sjansen. Sov dårlig nok fra før...

En dag etter at baby var ute, var alt normalt igjen. Null behov for spray. 

Anonymkode: 8470b...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok akkurat dette problemet opp med fastlegen min i dag, siden jeg har vært en del tett i nesa pga. forkjølelse i det siste og har sovet dårlig pga. det. Jeg har ikke tatt noe Otrivin, men fikk skrevet ut resept på Avamys. Det har jeg brukt en god del i pollensesongen tidligere og også mot nesetetthet på vinteren i perioder. Den er helt annerledes enn Otrivin på den måten at en ikke blir avhengig. Jeg ser den også er godkjent for gravide på relis/trygg mammamedisin. Men mulig den er mindre potent enn Otrivin, det vet jeg ikke, men den har hvertfall klarnet opp mitt hode tidligere, også utenom pollensesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke overlevd uten Otrivin! Bruker barnevarianten siden den fungerer fint på meg, men hadde ikke nølt med voksenversjon heller. Særlig på nattetid må jeg ha det tilgjengelig for å ikke bli helt gal. Har også brukt Avamys i pollensesonger, men denne funket ikke på gravidnesen. Fikk grønt lys av både lege og jordmor for Otrivin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme, men turte ikke bruke Otrivin pga at legen frarådet det og det står at gravide ikke skal bruke det i pakningvedlegget:

Graviditet og amming:

Otrivin skal ikke brukes av gravide.
Under amming bør Otrivin kun brukes etter anbefaling fra lege.
Rådfør deg med lege eller apotek før du bruker noe legemiddel.

På lommelegen fant jeg dette i et svar fra legen:
Det er nok en fordel å velge en ren saltvanns-nesespray når man er gravid, og å unngå preparater som inneholder slimhinneavsvellende middel – slik som Xolin, Otrivin, Rhinox o.l. Bakgrunnen for det er at disse preparatene inneholder et virkestoff som gjør at blodårene trekker seg sammen, og man tenker seg at de også vil kunne påvirke blodgjennomstrømningen i morkaken.

Selv brukte jeg saltvannsspray (hjalp minimalt) og smurte litt mentholatum salve under nesen (https://www.apotek1.no/produkter/mentholatum-salve-25g-851766p). Synes den salven hjelper litt, men jeg var mye tett uansett da. Husker det var helt pyton! Du har min medfølelse.

Anonymkode: c2da7...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningsvedlegget er bare basert på jus og er "ryggdekning" for produsenten. For gravide er det som står i pakningsvedleggene gjennomgående for restriktivt, noe Relis også advarer helsepersonell mot i en av linkene under. Relis og Legemiddelhåndboka sier at otrivin er helt trygt for gravide. 

http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/70232?expand=1

https://relis.no/Publikasjoner/2014/Ikke_bruk_Felleskatalogen_for_informasjon_om_legemidler_ved_graviditet_eller_amming

https://www.tryggmammamedisin.no/?page_id=433&tID=31 

https://forskning.no/blogg/forskningno-mamma/hvilke-medisiner-kan-jeg-ta-som-gravid

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme erfaring som flere her. Brukte Otrivin for barn gjennom store deler av svangerskapet siden jeg holdt på å bli gal av den pottetette nesa. Noen dager etter fødsel kom jeg plutselig til å tenke på at jeg ikke hadde hatt det minste behov for nesespray etter fødselen. Den tette nesa forsvant med et knips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk dere for all svar☺️ Skal prøve slik neseskyll og salve. 

Herregud så viktig søvn er, blir helt gal av å sove lite :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid og sliter med tett nese om natten, flere som får tett nese om natta? Det gjør at jeg om natta pusterom med munden etter jeg har sovnet, og våkner da om natta og er dødtørst. Jævlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Jeg er gravid og sliter med tett nese om natten, flere som får tett nese om natta? Det gjør at jeg om natta pusterom med munden etter jeg har sovnet, og våkner da om natta og er dødtørst. Jævlig

Jepp! Derfor jeg har nesespray på nattbordet😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...